din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2064 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

  Publicat: 08 Dec 2023       21861 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice


Este puterea materiala pe care o exercita o persoana asupra bunului dandu-i posibilitatea de a se comporta ca si cum ar fi adevaratul proprietar al bunului.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Cuprinde regulile care guverneaza organizarea unui stat dat si raporturile dintre acel stat si agentii sai, pe de o parte, si ceilalti participanti la astfel de raporturi juridice, pe de alta.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Actiune a unei terte parti prin care se dovedeste existenta increderii adecvate ca un produs, respectiv un model corespunzator identificat, un prototip sau rezultatul final al unui proces tehnologic este in conformitate cu un anumit standard sau
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Presupunere facuta de legiuitor sau judecator prin considerarea unui fapt ca existent, dedus din existenta altui fapt, vecin si conex.
Reprezinta orice scriere care materializeaza pe hartie un act juridic, precum si orice obiect material care incorporeaza un asemenea act.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Reprezinta orice scriere care materializeaza pe hartie un act juridic, precum si orice obiect material care incorporeaza un asemenea act.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Etapele ce trebuie parcurse de autoritatea contractanta si de catre candidati/ofertanti
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Prevazute in cap. I, t. III, C. proc. pen., partea generala, mijloace prin care se constata elementele de fapt ce pot servi ca proba
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.

(2) Prin exceptie de la dispozitiile art. 196, operatorii economici nu sunt obligati sa prezinte documente justificative in sprijinul informatiilor declarate in DUAE in cazul in care autoritatea contractanta care a atribuit contractul de achizitie publica sau a incheiat acordul-cadru este deja in posesia documentelor respective.

(3) In sensul prevederilor alin. (1) , bazele de date care contin informatii relevante privind operatorii economici trebuie sa fie accesibile tuturor autoritatilor contractante din toate statele membre si trebuie sa fie actualizate periodic in mod corespunzator.

Art. 198

ANAP pune la dispozitia Comisiei Europene si actualizeaza in e-Certis lista completa a bazelor de date care contin informatii relevante privind operatorii economici stabiliti in Romania.

Art. 199

(1) Pentru a facilita procedurile de atribuire transfrontaliere, ANAP se asigura ca informatiile privind certificatele si alte forme de documente justificative introduse in e-Certis sunt actualizate in permanenta.

(2) Autoritatile contractante utilizeaza e-Certis si solicita in principal acele tipuri de certificate sau forme de documente justificative care sunt disponibile in e-Certis.

Art. 200

(1) In cazul in care autoritatea contractanta impune operatorilor economici obligatia prezentarii unor certificari specifice, acordate de organisme independente care atesta respectarea de catre acestia a anumitor standarde de asigurare a calitatii, inclusiv privind accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilitati, sau standarde ori sisteme de management de mediu, aceasta se va raporta la sistemele de asigurare a calitatii bazate pe seriile de standarde europene relevante certificate de organisme acreditate.

(2) Autoritatea contractanta are obligatia, in conformitate cu principiul recunoasterii reciproce, de a accepta certificate echivalente cu cele prevazute la alin. (1) , emise de organisme de certificare acreditate stabilite in alte state membre.

(3) In cazul in care se poate demonstra ca un operator economic nu a avut acces la un certificat de calitate sau de mediu astfel cum este solicitat de autoritatea contractanta ori nu are posibilitatea de a-l obtine in termenele stabilite, din motive care nu ii sunt imputabile, autoritatea contractanta are obligatia de a accepta orice alte probe sau dovezi prezentate de operatorul economic respectiv, in masura in care probele/dovezile prezentate confirma asigurarea unui nivel corespunzator al calitatii ori, dupa caz, al protectiei mediului, echivalent cu cel solicitat de autoritatea contractanta.

SECTIUNEA 9: Liste oficiale ale operatorilor economici agreati si certificarea de catre organisme de drept public sau privat

Art. 201

(1) Prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi se stabilesc modalitati de certificare sau includere pe liste oficiale, la nivel national, a operatorilor economici care opteaza pentru un sistem de certificare .

(2) ANAP are obligatia de a informa Comisia Europeana cu privire la coordonatele si modul de functionare a sistemului de certificare prevazut la alin. (1) .

(3) Operatorii economici inscrisi pe listele oficiale sau care detin un certificat pot depune la autoritatile contractante, in cadrul unei proceduri de atribuire a unui contract de achizitie publica/acord-cadru, un certificat de inregistrare eliberat de autoritatea competenta sau de organismul de certificare competent; certificatele respective indica referintele care au stat la baza inscrierii operatorilor economici pe lista oficiala sau a certificarii acestora, precum si clasificarea pe lista respectiva.

(4) Inscrierea operatorilor economici pe listele oficiale certificate de organismele competente sau un certificat eliberat de un organism de certificare reprezinta o prezumtie relativa in ceea ce priveste indeplinirea de catre operatorul economic inscris pe respectiva lista sau care detine respectivul certificata cerintelor de calificare si selectie acoperite de lista oficiala sau de acel certificat .

Art. 202

(1) Informatiile care rezulta din inscrierea pe listele oficiale sau din certificatele eliberate de organisme de certificare nu pot fi puse la indoiala fara justificare.

(2) In ceea ce priveste plata impozitelor, taxelor si a contributiilor la bugetul general consolidat, se poate solicita un certificat suplimentar de la orice operator economic inscris pe o lista oficiala sau care detine un certificat, atunci cand se atribuie un contract de achizitie publica/acord-cadru.

(3) Operatorii economici din alte state membre nu au obligatia de a se inscrie pe o lista oficiala organizata potrivit dispozitiilor prezentei legi sau de a obtine in Romania o certificare de tipul celei reglementate in cuprinsul prezentei sectiuni in vederea participarii la o procedura de atribuire a unui contract de achizitie publica/acord-cadru.

(4) In cazul in care autoritatea contractanta solicita in cadrul unei proceduri de atribuire anumite certificate, aceasta are obligatia de a accepta certificate echivalente eliberate de organisme stabilite in alte state membre sau alte mijloace de proba echivalente.

SECTIUNEA 10: Cataloage electronice

Art. 203

(1) In cazul in care dispozitiile legale impun utilizarea mijloacelor electronice de comunicare, autoritatea contractanta poate solicita ca ofertele sa fie prezentate sub forma de catalog electronic sau sa includa un catalog electronic.

(2) Prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi se stabilesc categoriile de achizitii cu privire la care autoritatea contractanta are obligatia de a impune utilizarea cataloagelor electronice.

(3) Ofertele prezentate sub forma de cataloage electronice pot fi insotite de alte documente care le completeaza.

Art. 204

(1) Cataloagele electronice sunt elaborate de catre candidati/ofertanti in vederea participarii la o anumita procedura de atribuire, in conformitate cu specificatiile tehnice si formatul stabilite de autoritatea contractanta.

(2) Cataloagele electronice respecta cerintele aplicabile instrumentelor de comunicare electronice, precum si orice cerinte suplimentare stabilite de autoritatea contractanta, in conformitate cu prevederile art. 64-66 si ale normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.

Art. 205

(1) Atunci cand accepta sau solicita prezentarea ofertelor sub forma de cataloage electronice, autoritatea contractanta:

a) precizeaza acest lucru in anuntul de participare;

b) indica in documentele achizitiei toate informatiile necesare referitoare la formatul, echipamentele electronice utilizate si aranjamentele si specificatiile tehnice de conectare pentru catalog.

(2) In cazul in care a fost incheiat un acord-cadru cu mai multi operatori economici pe baza de oferte prezentate sub forma de cataloage electronice, autoritatea contractanta poate prevedea ca reluarea competitiei pentru atribuirea contractelor subsecvente se realizeaza pe baza cataloagelor actualizate.

(3) In cazul prevazut la alin. (2) , autoritatea contractanta foloseste una dintre urmatoarele metode:

a) invita ofertantii sa transmita din nou cataloagele electronice, adaptate la cerintele contractului in cauza;

b) informeaza ofertantii ca intentioneaza sa colecteze din cataloagele electronice care au fost deja transmise informatiile necesare pentru a constitui oferte adaptate la cerintele contractului in cauza, cu conditia ca utilizarea acestei metode sa fi fost anuntata in documentele achizitiei care au stat la baza incheierii acordului-cadru.

(4) In cazul in care autoritatea contractanta reia competitia pentru atribuirea contractelor subsecvente in executarea acordului-cadru in conformitate cu dispozitiile alin. (3) lit. b) , aceasta notifica ofertantii cu privire la data si ora la care intentioneaza sa colecteze informatiile necesare pentru a constitui oferte adaptate la cerintele contractului in cauza si le da ofertantilor posibilitatea de a refuza aceasta colectare de informatii.

(5) Autoritatea contractanta trebuie sa prevada o perioada corespunzatoare de timp intre notificarea prevazuta la alin. (4) si colectarea efectiva a informatiilor.

(6) Inainte de atribuirea contractului, autoritatea contractanta prezinta informatiile colectate in conformitate cu dispozitiile alin. (4) ofertantului in cauza, pentru a-i da acestuia posibilitatea de a contesta sau confirma ca oferta astfel constituita nu contine erori semnificative.

Art. 206

(1) Autoritatea contractanta poate atribui contracte de achizitie publica pe baza unui sistem dinamic de achizitii, solicitand prezentarea ofertelor pentru un contract specific sub forma unui catalog electronic.

(2) Autoritatea contractanta poate, de asemenea, sa atribuie contracte de achizitie publica pe baza unui sistem dinamic de achizitii, in conformitate cu dispozitiile art. 205 alin. (3) lit. b) si alin. (4) -(6) , cu conditia ca solicitarea de participare la sistemul dinamic de achizitii sa fie insotita de un catalog electronic conform cu specificatiile tehnice si formatul stabilite de catre autoritatea contractanta.

(3) Catalogul electronic prevazut la alin. (2) este completat ulterior de catre candidati, cand acestia sunt informati cu privire la intentia autoritatii contractante de a constitui oferte pe baza procedurii prevazute la art. 205 alin. (3) lit. b) .

SECTIUNEA 11: Atribuirea contractelor de achizitie publica si incheierea acordurilor-cadru

Art. 207

(1) Autoritatea contractanta stabileste oferta castigatoare pe baza criteriului de atribuire si a factorilor de evaluare precizati in invitatia de participare/anuntul de participare si in documentele achizitiei, daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:

a) oferta respectiva indeplineste toate cerintele, conditiile si criteriile stabilite prin anuntul de participare si documentele achizitiei, avand in vedere, daca este cazul, dispozitiile art. 162;

b) oferta respectiva a fost depusa de un ofertant care indeplineste criteriile privind capacitatea si, daca este cazul, criteriile de selectie si nu se afla sub incidenta motivelor de excludere.





Afişează Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 98/2016    Legea 98/2016 actualizata 2024    Legea achizitiilor publice 2024    Legea achizitiilor actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016

Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016