din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2461 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

  Publicat: 08 Dec 2023       23283 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice


1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Prestatia la care partile sau numai una din ele se obliga.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Intreprindere care cumpara sau sconteaza facturile de la un fabricant sau de la un vanzator si urmareste incasarea pretului de la clienti.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Poluanti evacuati �n mediu, inclusiv zgomote, vibratii, radiatii electromagnetice si ionizante, care se manifesta si se masoara la locul de plecare din sursa.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Ordonanta de Guvern nr.124/2000 pentru �completarea cadrului juridic privind dreptul de autor si drepturile conexe, prin adoptarea de masuri pentru combaterea pirateriei in domeniile audio si video, precum si a programelor pentru calculator�, instituie pentru persoanele care produc, distribuie, comercializeaza sau inchiriaza programe pentru calculator pe teritoriul Romaniei, obligatia sa comunice Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, urmatoarele:
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Puterile publice existente in stat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Organ de stat sau al unitatii administrativ-teritoriale care actioneaza in regim de putere publica pentru satisfacerea unui interes public.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Etapele ce trebuie parcurse de autoritatea contractanta si de catre candidati/ofertanti
Imprimat care se completeaza in vederea intocmirii unui act sau a unui tabel.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(Concession) (1) In general: drept legal de folosire a unei proprietati in anumite scopuri.
(Concession) (1) In general: drept legal de folosire a unei proprietati in anumite scopuri.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.

Art. 188

(1) Factorii de evaluare prevazuti la art. 187 alin. (4) au legatura directa cu obiectul contractului de achizitie publica/acordului-cadru atunci cand se refera in orice mod la produsele, serviciile sau lucrarile care urmeaza a fi furnizate/prestate/executate in temeiul contractului de achizitie publica/acordului-cadru si in orice stadiu al ciclului lor de viata, chiar daca acesti factori nu fac parte din substanta materiala a produselor, serviciilor sau lucrarilor respective.

(2) In sensul dispozitiilor alin. (1) , autoritatea contractanta poate avea in vedere factori de evaluare in legatura cu:

a) procesul specific de productie, furnizare sau comercializare a lucrarilor, produselor sau serviciilor;

b) un proces specific pentru un alt stadiu al ciclului de viata a lucrarilor, produselor sau serviciilor.

(3) In sensul dispozitiilor alin. (1) , pentru categoriile de contracte de achizitie publica/acorduri-cadru prevazute la art. 187 alin. (8) lit. c) , autoritatea contractanta va avea in vedere cel putin factori de evaluare in legatura cu:

a) contributia procesului de fabricatie la protectia mediului;

b) lantul de aprovizionare - canale scurte de aprovizionare;

c) cea mai scurta distanta de la locul de productie la locul de consum.

Art. 189

(1) Autoritatea contractanta nu are dreptul de a utiliza factori de evaluare care sa conduca la o libertate de apreciere nelimitata.

(2) In sensul alin. (1) , factorii de evaluare utilizati de autoritatea contractanta trebuie sa asigure o concurenta reala intre operatorii economici si sa fie insotiti de prevederi care sa permita verificarea efectiva a informatiilor furnizate de catre ofertanti, in scopul aplicarii factorilor de evaluare.

(3) Atunci cand considera necesar, autoritatea contractanta verifica exactitatea informatiilor si dovezilor furnizate de ofertanti.

Art. 190

(1) Autoritatea contractanta precizeaza in documentele achizitiei ponderea relativa pe care o acorda fiecarui factor de evaluare ce va fi aplicat pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, cu exceptia cazului in care oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic este determinata prin aplicarea criteriului pretului cel mai scazut.

(2) Ponderile relative prevazute la alin. (1) pot fi acordate prin raportare la intervale valorice.

(3) In cazul in care stabilirea unei ponderi nu este posibila din motive obiective, autoritatea contractanta indica factorii de evaluare in ordinea descrescatoare a importantei.

Art. 191

Calcularea costurilor pe parcursul ciclului de viata acopera, in masura in care sunt relevante, toate sau o parte dintre urmatoarele costuri pe parcursul ciclului de viata al unui produs, serviciu sau al unei lucrari:

a) costuri suportate de autoritatea contractanta sau de alti utilizatori, cum ar fi costuri legate de achizitie, costuri de utilizare, precum consumul de energie si de alte resurse, costuri de intretinere, costuri de la sfarsitul ciclului de viata, precum costurile de colectare si reciclare;

b) costuri determinate de efecte externe asupra mediului in legatura cu produsul, serviciul sau lucrarea pe parcursul ciclului lor de viata, cu conditia ca valoarea pecuniara a acestora sa poata fi determinata si verificata; aceste costuri pot sa includa costul emisiilor de gaze cu efect de sera si al altor emisii poluante si alte costuri de atenuare a efectelor schimbarilor climatice.

Art. 192

(1) In cazul in care autoritatea contractanta evalueaza costurile folosind o abordare pe baza costului pe parcursul ciclului de viata, aceasta indica in documentele achizitiei datele care trebuie furnizate de catre ofertanti, precum si metoda pe care autoritatea contractanta urmeaza sa o utilizeze pentru a stabili costurile pe parcursul ciclului de viata pe baza datelor respective.

(2) Metoda utilizata de autoritatea contractanta pentru evaluarea costurilor determinate de efectele externe asupra mediului prevazute la art. 191 lit. b) trebuie sa indeplineasca in mod cumulativ urmatoarele conditii:

a) se bazeaza pe criterii nediscriminatorii si verificabile in mod obiectiv; in special, in cazul in care nu a fost stabilita in vederea aplicarii repetate sau continue, nu favorizeaza sau dezavantajeaza in mod nejustificat anumiti operatori economici;

b) este accesibila tuturor partilor interesate;

c) datele solicitate pot fi furnizate printr-un efort rezonabil de catre operatori economici care dau dovada de o diligenta obisnuita, inclusiv de operatori economici din tari terte care sunt parte a Acordului privind achizitiile publice al Organizatiei Mondiale a Comertului sau la alte acorduri internationale in cadrul carora Uniunea Europeana si-a asumat obligatii .

(3) In toate cazurile in care o metoda comuna de calculare a costurilor pe parcursul ciclului de viata a devenit obligatorie printr-un act normativ adoptat la nivelul Uniunii Europene, respectiva metoda comuna se aplica pentru evaluarea costurilor pe parcursul ciclului de viata.

SECTIUNEA 8: Documentul unic de achizitie european. E-Certis

Art. 193

(1) Autoritatea contractanta accepta la momentul depunerii solicitarilor de participare sau ofertelor DUAE, constand intr-o declaratie pe propria raspundere actualizata, ca dovada preliminara in locul certificatelor eliberate de catre autoritatile publice sau de catre terti care confirma ca operatorul economic in cauza indeplineste urmatoarele conditii:

a) nu se afla in niciuna din situatiile de excludere mentionate la art. 164, 165 si 167;

b) indeplineste criteriile privind capacitatea, astfel cum au fost solicitate de autoritatea contractanta;

c) daca este cazul, indeplineste criteriile de selectie stabilite de autoritatea contractanta in conformitate cu prevederile prezentei legi.

(2) In cazul in care ofertantul/candidatul demonstreaza indeplinirea criteriilor referitoare la situatia economica si financiara ori privind capacitatea tehnica si profesionala bazandu-se pe capacitatile altor entitati, invocand, dupa caz, sustinerea unui tert, DUAE, impreuna cu angajamentul de sustinere, trebuie sa fie completat separat si de catre tertul/tertii sustinator (i) pe a caror capacitate se bazeaza ofertantul/candidatul. DUAE prezentat de tertul/tertii sustinator (i) va include toate informatiile mentionate la alin. (1) lit. a) , precum si informatiile de la alin. (1) lit. b) si c) care prezinta relevanta pentru sustinerea acordata in cadrul procedurii de atribuire respective.

(3) In cazul in care ofertantul/candidatul intentioneaza sa subcontracteze o parte/parti din contract, DUAE include si informatii privind partea din contract care urmeaza a fi eventual subcontractata si va avea anexat acordul de subcontractare. Subcontractantii pe a caror capacitati se bazeaza ofertantul/candidatul trebuie sa completeze, la randul lor, DUAE separat, incluzand toate informatiile mentionate la alin. (1) lit. a) , precum si cele de la alin. (1) lit. b) si c) care prezinta relevanta din perspectiva capacitatilor subcontractantilor pe care se bazeaza ofertantul/candidatul in cadrul procedurii de atribuire respective. In cazul subcontractantilor pe a caror capacitati ofertantul/candidatul nu se bazeaza, DUAE va contine numai informatiile mentionate la alin. (1) lit. a) .

(4) Pe langa informatiile prevazute la alin. (1) -(3) , DUAE contine si informatii cu privire la autoritatea publica sau partea terta responsabila cu intocmirea documentelor justificative, precum si o declaratie oficiala care sa ateste ca operatorul economic are obligatia sa furnizeze, la cerere si fara intarziere, documentele justificative respective.

(5) In cazul in care autoritatea contractanta poate obtine documentele justificative prevazute la alin. (4) in mod direct, prin accesarea unei baze de date, DUAE cuprinde, de asemenea, informatiile solicitate in acest scop, cum ar fi adresa de internet a bazei de date, orice data de identificare si, daca este cazul, declaratia necesara de acordare a consimtamantului.

(6) In cadrul procedurii simplificate si al procedurii aplicate pentru atribuirea unui contract/acord-cadru finantat din Planul national de redresare si rezilienta, autoritatile contractante sunt obligate sa selecteze in DUAE <>.

Art. 194

Operatorii economici pot reutiliza un DUAE deja utilizat intr-o procedura de atribuire precedenta, cu conditia sa confirme ca informatiile cuprinse in acesta sunt in continuare corecte si valabile la data depunerii acestuia.

Art. 195

DUAE se elaboreaza pe baza unui formular standard aprobat de Comisia Europeana si se furnizeaza exclusiv in format electronic.

Art. 196

(1) Autoritatea contractanta poate solicita candidatilor/ofertantilor sa depuna toate sau o parte dintre documentele justificative ca dovada a informatiilor cuprinse in DUAE, in orice moment pe durata desfasurarii unei proceduri de atribuire, daca acest lucru este necesar pentru a asigura desfasurarea corespunzatoare a procedurii. Documentele solicitate vor trebui depuse de catre candidati/ofertanti, sub sanctiunea excluderii, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la primirea solicitarii din partea autoritatii contractante, cu posibilitatea de prelungire cu maximum 5 zile lucratoare, la solicitarea motivata a candidatului/ofertantului respectiv.

(2) Inainte de atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru, cu exceptia situatiei contractelor subsecvente atribuite in executarea unui acord-cadru, autoritatea contractanta, in termen de o zi lucratoare de la momentul stabilirii ofertantului clasat pe primul loc dupa aplicarea criteriului de atribuire, respectiv in termen de o zi lucratoare de la emiterea avizului conform, in situatia in care documentatia este supusa controlului ex-ante conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind functia de control ex-ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, aprobata prin Legea nr. 186/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, solicita acestuia sa prezinte documente justificative actualizate prin care sa demonstreze indeplinirea tuturor criteriilor de calificare si selectie, in conformitate cu informatiile cuprinse in DUAE, cu exceptia procedurilor desfasurate in mai multe etape, cand documentele justificative sunt solicitate inainte de transmiterea invitatiilor pentru etapa a doua catre candidatii selectati, acordand ofertantului/candidatului un termen de pana la 7 zile lucratoare pentru a raspunde la solicitarea de clarificare, sub sanctiunea respingerii ofertei ca inacceptabila. Acest termen poate fi prelungit la solicitarea justificata a ofertantului/candidatului, cu cel mult 3 zile lucratoare.

(21) - Art. 196, alin. (2^1) din capitolul IV, sectiunea 8 a fost abrogat la 21-mar-2022 de Art. I, punctul 5. din Ordonanta urgenta 26/2022

(3) Autoritatea contractanta poate invita candidatii/ofertantii sa completeze sau sa clarifice documentele prevazute la alin. (1) sau (2) .

Art. 197

(1) Prin exceptie de la dispozitiile art. 196, operatorii economici nu sunt obligati sa prezinte documente justificative sau alte probe in sprijinul informatiilor declarate in DUAE in cazul si in masura in care autoritatea contractanta are posibilitatea de a obtine certificatele sau informatiile relevante in mod direct, prin accesarea unei baze de date nationale din orice stat membru, disponibile in mod gratuit, cum ar fi un registru national al achizitiilor publice, un dosar virtual al societatilor, un sistem electronic de stocare a documentelor sau un sistem de preselectie.





Afişează Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 98/2016    Legea 98/2016 actualizata 2024    Legea achizitiilor publice 2024    Legea achizitiilor actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016

Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016