din anul 2007, atuul tau de DREPT!
5122 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

  Publicat: 08 Dec 2023       22458 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice


Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Timpul de munca reprezinta timpul pe care salariatul il foloseste pentru indeplinirea sarcinilor de munca.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Timpul de munca reprezinta timpul pe care salariatul il foloseste pentru indeplinirea sarcinilor de munca.
Sunt acele mijloace prin care se constata elementele de fapt ce pot servi ca proba, inscrisurile, depozitiile martorilor, marturisirea, cercetarea la fata locului si expertiza.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
(Audit) Operatiunea de examinare profesionista a documentelor financiare ale unei companii cu scopul de a stabili daca inregistrarile si rapoartele ei sunt valide si daca informatiile au fost inregistrate in contabilitate si prezentate in rapoartele financiare in mod legal si corect.
Prestatia la care partile sau numai una din ele se obliga.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Consta intr-o intelegere sau conventie care are loc intre doua banci prin care se stabileste modul de acordare,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Prestatia la care partile sau numai una din ele se obliga.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
Etapele ce trebuie parcurse de autoritatea contractanta si de catre candidati/ofertanti
Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
Etapele din viata unui produs privind strategiile de piata
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.

Art. 180

(1) Atunci cand intentioneaza sa atribuie un contract de achizitie publica/acord-cadru pe loturi, autoritatea contractanta aplica cerintele privind capacitatea prin raportare la fiecare lot in parte .

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , autoritatea contractanta poate stabili cerintele privind nivelul cifrei de afaceri minime anuale prin raportare la grupuri de loturi, in cazul in care este permisa atribuirea mai multor loturi aceluiasi ofertant, iar contractele pentru acestea trebuie executate in acelasi timp .

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , ca o conditie pentru posibilitatea atribuirii contractelor ce fac obiectul mai multor loturi aceluiasi ofertant, autoritatea contractanta poate stabili cerintele privind resursele tehnice si/sau profesionale prin raportare la grupuri de loturi, atunci cand utilizarea acestor resurse in cadrul contractelor se realizeaza simultan sau fac imposibila alocarea aceleiasi/acelorasi resurse pentru mai multe contracte care se executa in acelasi timp .

Art. 181

Criteriile privind capacitatea si cerintele minime solicitate pentru indeplinirea acestora, impreuna cu mijloacele de proba corespunzatoare, sunt prevazute in anuntul de participare.

Art. 182

(1) Operatorul economic are dreptul, daca este cazul si in legatura cu un anumit contract de achizitie publica/acord-cadru, sa invoce sustinerea unui/unor tert/terti in ceea ce priveste indeplinirea criteriilor referitoare la situatia economica si financiara si/sau a criteriilor privind capacitatea tehnica si profesionala, indiferent de natura relatiilor juridice existente intre operatorul economic si tertul/tertii respectiv/respectivi.

(2) In ceea ce priveste indeplinirea criteriilor referitoare la calificarile educationale si profesionale prevazute la art. 179 lit. g) sau la experienta profesionala relevanta, operatorul economic poate sa se bazeze pe capacitatea tertului sustinator doar atunci cand acesta va desfasura efectiv lucrarile sau serviciile in legatura cu care sunt necesare respectivele calificari.

(21) Experienta profesionala relevanta este experienta realizata:

a) in cadrul unei profesii reglementate cum ar fi, dar fara a se limita la: activitati medicale, activitati contabile, activitati de audit financiar, activitati de asistenta si reprezentare juridica specifice profesiei de avocat, activitati de arhitectura;

b) in baza detinerii unei autorizatii/certificari/atestari specifice fara de care nu poate fi exercitata activitatea ce face obiectul contractului de achizitie publica, cum ar fi, dar fara a se limita la: activitati in domeniul gazelor naturale, activitati in domeniul infrastructurii feroviare.

(3) In cazul in care operatorul economic isi demonstreaza situatia economica si financiara si/sau capacitatea tehnica si/sau profesionala invocand si sustinerea acordata, in conformitate cu prevederile alin. (1) si (2) , de catre unul sau mai multi terti, atunci operatorul economic are obligatia de a dovedi autoritatii contractante ca a luat toate masurile necesare pentru a avea acces in orice moment la resursele necesare, prezentand un angajament in acest sens din partea tertului/tertilor.

(4) Odata cu angajamentul de sustinere, ofertantul/candidatul are obligatia sa prezinte documente transmise acestuia de catre tertul/tertii sustinator/sustinatori, din care sa rezulte modul efectiv prin care tertul/tertii sustinator/sustinatori va/vor asigura indeplinirea propriului angajament de sustinere, documente care se vor constitui anexe la respectivul angajament .

(5) - Art. 182, alin. (5) din capitolul IV, sectiunea 6, subsectiunea 3 a fost abrogat la 22-dec-2017 de Art. I, punctul 26. din Ordonanta urgenta 107/2017

Art. 183

(1) Autoritatea contractanta verifica daca tertul/tertii care asigura sustinerea in ceea ce priveste indeplinirea criteriilor referitoare la situatia economica si financiara ori privind capacitatea tehnica si/sau profesionala indeplineste/indeplinesc criteriile relevante privind capacitatea sau nu se incadreaza in motivele de excludere prevazute la art. 164, 165 si 167.

(2) Daca tertul/tertii nu indeplineste/indeplinesc criteriile relevante privind capacitatea sau se incadreaza in unul dintre motivele de excludere prevazute la art. 164, 165 si 167, autoritatea contractanta solicita, o singura data, ca operatorul economic sa inlocuiasca tertul/tertii sustinator/sustinatori fara ca acest aspect sa aduca atingere principiului tratamentului egal prevazut la art. 2 alin. (2) lit. b) .

Art. 184

In cazul in care un operator economic demonstreaza indeplinirea criteriilor referitoare la situatia economica si financiara invocand sustinerea unui/unor tert/terti, autoritatea contractanta solicita ca operatorul economic si tertul/tertii sustinator/sustinatori sa raspunda in mod solidar pentru executarea contractului de achizitie publica/acordului-cadru.

Art. 185

(1) In cazul in care mai multi operatori economici participa in comun la procedura de atribuire, indeplinirea criteriilor privind capacitatea tehnica si profesionala, precum si cea privind situatia economica si financiara, se demonstreaza prin luarea in considerare a resurselor tuturor membrilor grupului, iar autoritatea contractanta solicita ca acestia sa raspunda in mod solidar pentru executarea contractului de achizitie publica/acordului-cadru.

(2) In cazul in care mai multi operatori economici participa in comun la procedura de atribuire, acestia pot beneficia de sustinerea unui/unor tert/terti in ceea ce priveste indeplinirea criteriilor referitoare la situatia economica si financiara si/sau capacitatea tehnica si profesionala, in conditiile prezentei legi.

Art. 186

In cazul contractelor de achizitie publica de lucrari sau de servicii si al lucrarilor sau operatiunilor de amplasare sau de instalare din cadrul unui contract de achizitie publica de produse, autoritatea contractanta poate impune ca anumite sarcini esentiale sa fie realizate in mod direct de catre ofertant sau, in cazul unei oferte depuse de o asociere de operatori economici, de un anumit membru al asocierii.

SECTIUNEA 7: Criterii de atribuire

Art. 187

(1) Fara a aduce atingere dispozitiilor legale sau administrative privind pretul anumitor produse ori remunerarea anumitor servicii, autoritatea contractanta atribuie contractul de achizitie publica/acordul-cadru ofertantului care a depus oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

(2) In sensul dispozitiilor alin. (1) , autoritatea contractanta stabileste oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic pe baza criteriului de atribuire si a factorilor de evaluare prevazuti in documentele achizitiei.

(3) Pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic in conformitate cu dispozitiile alin. (2) , autoritatea contractanta are dreptul de a aplica unul dintre urmatoarele criterii de atribuire:

a) cel mai bun raport calitate-pret;

b) cel mai bun raport calitate-cost;

c) costul cel mai scazut;

d) pretul cel mai scazut.

(31) Autoritatea contractanta poate utiliza criteriul pretul cel mai scazut numai in situatia in care achizitioneaza produse, servicii sau lucrari a caror valoare estimata a contractului nu depaseste pragurile prevazute la art. 7 alin. (1) , precum si in situatia aplicarii procedurii de negociere fara publicare prealabila a unui anunt de participare prevazute la art. 104 alin. (1) lit. b) .

(4) In sensul alin. (3) lit. c) si d) , cel mai bun raport calitate-pret/calitate-cost se determina pe baza unor factori de evaluare care includ aspecte calitative, de mediu si/sau sociale, in legatura cu obiectul contractului de achizitie publica/acordului-cadru.

(41) Pentru atribuirea contractelor de achizitie publica verzi, asa cum sunt definite la art. 2 lit. b) din Legea nr. 69/2016 privind achizitiile publice verzi, autoritatea contractanta va include in cadrul criteriului de atribuire prevazut la alin. (3) lit. c) si d) factori de evaluare privind protectia mediului.

(5) Factorii de evaluare prevazuti la alin. (4) pot viza, printre altele:

a) calitatea, inclusiv avantajele tehnice, caracteristicile estetice si functionale, accesibilitatea, conceptul de proiectare pentru toti utilizatorii, caracteristicile sociale, de mediu si inovatoare si comercializarea si conditiile acesteia;

b) organizarea, calificarea si experienta personalului desemnat pentru executarea contractului, in cazul in care calitatea personalului desemnat poate sa aiba un impact semnificativ asupra nivelului calitativ de executare a contractului;

c) serviciile postvanzare, asistenta tehnica si conditiile de livrare, cum ar fi data livrarii, procesul de livrare si termenul de livrare sau de finalizare.

(6) In sensul alin. (3) lit. c) , criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-pret include de regula un element de pret sau de cost; in situatia in care autoritatea contractanta initiaza o procedura de atribuire cu buget fix, in care elementul de pret sau de cost este un pret sau cost fix, factorii de evaluare se refera numai la aspecte calitative ale produselor, serviciilor sau lucrarilor care fac obiectul achizitiei.

(7) In sensul alin. (3) lit. b) , costul cel mai scazut se determina pe considerente de rentabilitate, utilizand factori precum calcularea costurilor pe ciclul de viata.

(8) Autoritatea contractanta nu va utiliza costul cel mai scazut/pretul cel mai scazut drept criteriu de atribuire in cazul:

a) categoriilor de contracte de achizitie publica/acorduri-cadru de lucrari sau de servicii care au ca obiect servicii intelectuale;

b) contractelor de achizitie publica/acorduri-cadru de proiectare si executie sau de servicii care sunt aferente proiectelor de infrastructura de transport transeuropene, asa cum sunt definite in prezenta lege, si drumuri judetene.

c) anumitor categorii de contracte de achizitie publica/acorduri-cadru de produse care au impact asupra mediului, pe durata intregului ciclu de viata .

(9) Categoriile de contracte de achizitie publica/acorduri-cadru prevazute la alin. (8) , precum si ponderea maxima pe care elementul pret sau cost o poate avea in cadrul criteriului de atribuire a acestor contracte se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

(91) Categoriile de contracte de achizitie publica/acorduri-cadru prevazute la alin. (8) lit. c) se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

(10) In cazul in care doua sau mai multe oferte sunt echivalente, autoritatile contractante pot aplica un criteriu suplimentar, de exemplu: combaterea somajului, ce se va mentiona explicit in anuntul de participare.





Afişează Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 98/2016    Legea 98/2016 actualizata 2024    Legea achizitiilor publice 2024    Legea achizitiilor actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016

Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016