(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica in cadrul procedurii de atribuire numai criterii de capacitate referitoare la:
a) capacitatea de exercitare a activitatii profesionale;
b) situatia economica si financiara;
c) capacitatea tehnica si profesionala.
(2) Autoritatea contractanta nu are dreptul de a impune operatorilor economici alte cerinte de capacitate privind participarea la procedura de atribuire fata de cele prevazute la alin. (1) .
(3) Autoritatea contractanta stabileste numai cerinte de participare care sunt necesare si adecvate pentru a se asigura ca un candidat/ofertant are capacitatea juridica si financiara si competentele tehnice si profesionale pentru a executa contractul de achizitie publica/acordul-cadru care urmeaza sa fie atribuit.
(4) Autoritatea contractanta nu poate stabili cerinte de participare pentru subcontractantii propusi de ofertant/candidat in oferta sau solicitarea de participare, dar ia in considerare capacitatea tehnica si profesionala a subcontractantilor propusi pentru partea lor de implicare in contractul care urmeaza sa fie indeplinit, daca documentele prezentate sunt relevante in acest sens.
(5) Toate cerintele privind capacitatea solicitate de autoritatea contractanta trebuie sa aiba legatura cu obiectul contractului de achizitie publica/acordului-cadru si sa fie proportionale prin raportare la obiectul acestuia.
Art. 173
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita oricarui operator economic sa prezinte documente relevante care sa dovedeasca forma de inregistrare si, dupa caz, de atestare ori apartenenta din punct de vedere profesional, in conformitate cu cerintele legale din tara in care este stabilit operatorul economic.
(2) In procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica de servicii, in cazul in care este necesar ca operatorii economici sa detina o autorizatie speciala sau sa fie membri ai unei anumite organizatii pentru a putea presta serviciile in cauza in statul de origine, autoritatea contractanta are dreptul de a solicita acestora sa demonstreze ca detin o astfel de autorizatie sau ca sunt membri ai unei astfel de organizatii.
Art. 174
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ofertantului/candidatului sa transmita informatii si documente relevante referitoare la capacitatea tehnica si profesionala a subcontractantilor propusi, cu privire la partea/partile din contract pe care acestia urmeaza sa o/le indeplineasca efectiv.
(2) In cazul in care din informatiile si documentele prezentate potrivit alin. (1) nu rezulta ca subcontractantul propus are capacitatea tehnica si profesionala necesara pentru partea/partile din contract pe care acesta urmeaza sa o/le indeplineasca efectiv, autoritatea contractanta respinge subcontractantul propus si solicita ofertantului/candidatului o singura data inlocuirea acestuia si prezentarea unui alt subcontractant care sa aiba capacitatea tehnica si profesionala necesara pentru partea/partile din contract pe care acesta urmeaza sa o/le indeplineasca efectiv.
Art. 175
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a stabili prin documentatia de atribuire cerinte privind situatia economica si financiara care sunt necesare si adecvate pentru a se asigura ca operatorii economici dispun de capacitatea economica si financiara necesara pentru a executa contractul de achizitie publica/acordul-cadru si pentru a fi protejata fata de un eventual risc de neindeplinire corespunzatoare a contractului.
(2) Cerintele privind situatia economica si financiara stabilite de autoritatea contractanta pot viza elemente cum ar fi:
a) un anumit nivel minim al cifrei de afaceri anuale, inclusiv o anumita cifra de afaceri minima in domeniul obiectului contractului de achizitie publica/acordului-cadru; cifra de afaceri minima anuala impusa operatorilor economici nu trebuie sa depaseasca de doua ori valoarea estimata a contractului de achizitie publica sau, dupa caz, la valoarea maxima anticipata a contractelor subsecvente ce urmeaza sa se execute in acelasi timp sau, daca aceasta nu este cunoscuta, la valoarea estimata a celui mai mare contract subsecvent;
b) anumite niveluri ale altor indicatori economico-financiari relevanti, precum nivelul de lichiditate anuala;
c) un nivel corespunzator al asigurarii de risc profesional.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) lit. a) , cifra de afaceri minima anuala impusa operatorilor economici poate depasi limita prevazuta la alin. (2) lit. a) in cazuri temeinic justificate, precum cele legate de existenta unor riscuri speciale aferente naturii lucrarilor, serviciilor sau produselor care fac obiectul contractului de achizitie publica/acordului-cadru.
(4) In cazul prevazut la alin. (3) , autoritatea contractanta indica in documentele achizitiei principalele motive care justifica o astfel de cerinta.
Art. 176
(1) In cazul in care urmeaza sa fie atribuite contracte de achizitii publice in baza unui acord-cadru cu reluarea competitiei, nivelul cifrei de afaceri minime anuale prevazut la art. 175 alin. (2) lit. a) se raporteaza la valoarea maxima anticipata a contractelor subsecvente ce urmeaza sa se execute in acelasi timp sau, daca aceasta nu este cunoscuta, la valoarea estimata a celui mai mare contract subsecvent.
(2) In cazul unui sistem dinamic de achizitii, nivelul cifrei de afaceri minime anuale prevazut la art. 175 alin. (2) lit. a) se raporteaza la valoarea maxima anticipata a contractelor subsecvente care urmeaza sa fie atribuite in cadrul sistemului respectiv.
Art. 177
(1) Operatorul economic face dovada indeplinirii cerintelor privind situatia economica si financiara, de regula, prin prezentarea, dupa caz, a unora sau mai multora dintre urmatoarele informatii si documente:
a) declaratii sau extrase bancare corespunzatoare sau, acolo unde este cazul, dovada asigurarii de risc profesional;
b) prezentarea situatiilor financiare sau a extraselor din situatiile financiare, in cazul in care publicarea situatiilor financiare este prevazuta de legislatia tarii in care este stabilit operatorul economic;
c) o declaratie privind cifra totala de afaceri a operatorului economic si, acolo unde este cazul, cifra de afaceri din domeniul de activitate care face obiectul contractului, pentru cel mult ultimele trei exercitii financiare disponibile, in functie da data infiintarii sau inceperii activitatii operatorului economic, in masura in care informatiile privind cifrele de afaceri sunt disponibile.
(2) In cazul in care, din motive obiective si justificate, operatorul economic nu este in masura sa prezinte una sau mai multe dintre informatiile si documentele prevazute la alin. (1) , operatorul economic este autorizat sa faca dovada situatiei sale economice si financiare prin orice alt document pe care autoritatea contractanta il considera adecvat.
Art. 178
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a stabili prin documentele achizitiei cerinte privind capacitatea tehnica si profesionala care sunt necesare si adecvate pentru a se asigura ca operatorii economici detin resursele umane si tehnice si experienta necesare pentru a executa contractul de achizitie publica/acordul-cadru la un standard de calitate corespunzator.
(2) Cerintele privind capacitatea tehnica si profesionala stabilite de autoritatea contractanta pot viza in special existenta unui nivel corespunzator de experienta, prin raportare la contractele executate in trecut.
(3) In cazul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru de servicii sau de lucrari ori a contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru de produse care necesita lucrari sau operatiuni de amplasare sau instalare, capacitatea profesionala a operatorilor economici de a presta serviciile sau de a executa lucrarea sau operatiunile de instalare poate fi evaluata in functie de aptitudinile, competentele, eficienta, experienta si potentialul acestora.
Art. 179
Operatorul economic face dovada indeplinirii cerintelor privind capacitatea tehnica si profesionala prin prezentarea, dupa caz, a unora sau mai multora dintre urmatoarele informatii si documente:
a) o lista a lucrarilor realizate in cursul unei perioade care acopera cel mult ultimii 5 ani, insotita de certificate de buna executie pentru lucrarile cele mai importante; atunci cand este necesar in scopul asigurarii unui nivel corespunzator de concurenta, autoritatea contractanta poate stabili ca sunt luate in considerare lucrari relevante realizate cu mai mult de 5 ani in urma;
b) lista principalelor livrari de produse efectuate sau a principalelor servicii prestate in cursul unei perioade care acopera cel mult ultimii 3 ani, cu indicarea valorilor, datelor si a beneficiarilor publici sau privati; atunci cand este necesar in scopul asigurarii unui nivel corespunzator de concurenta, autoritatea contractanta poate stabili ca sunt luate in considerare livrari de produse relevante efectuate sau servicii relevante prestate cu mai mult de 3 ani in urma;
c) indicarea tehnicienilor sau a organismelor tehnice implicate, indiferent daca fac sau nu parte din organizatia operatorului economic, in special a celor care raspund de controlul calitatii si, in cazul contractelor de achizitii publice de lucrari, a celor aflati la dispozitia contractantului in vederea executarii lucrarilor;
d) descrierea facilitatilor tehnice si a masurilor utilizate de operatorul economic in vederea asigurarii calitatii si a facilitatilor sale de studiu si de cercetare;
e) precizarea sistemelor de management si de trasabilitate din cadrul lantului de aprovizionare pe care operatorul economic le va putea aplica pe parcursul executarii contractului;
f) in cazul in care produsele sau serviciile care urmeaza sa fie furnizate sunt complexe sau, cu caracter exceptional, sunt destinate unui scop special, rezultatele unui control efectuat de autoritatea contractanta sau, in numele acesteia, de un organism oficial competent din tara in care este stabilit operatorul economic, sub rezerva acordului respectivului organism, care vizeaza capacitatile de productie ale operatorului economic care furnizeaza produsele sau capacitatea tehnica a operatorului economic care presteaza serviciile si, daca este necesar, facilitatile de studiu si de cercetare care sunt la dispozitia acestuia si masurile de control al calitatii pe care acesta urmeaza sa le aplice;
g) calificarile educationale si profesionale ale operatorului economic care presteaza servicii ori executa lucrari sau ale personalului de conducere al operatorului economic, daca acestea nu constituie factori de evaluare;
h) precizarea masurilor de management de mediu pe care operatorul economic le va putea aplica pe parcursul executarii contractului;
i) o declaratie cu privire la numarul mediu anual de personal al operatorului economic care presteaza servicii ori executa lucrari si numarul personalului de conducere din ultimii 3 ani;
j) o declaratie cu privire la utilajele, instalatiile si echipamentele tehnice la dispozitia operatorului economic care presteaza servicii ori executa lucrari pentru executarea contractului;
k) precizarea partii/partilor din contract pe care operatorul economic intentioneaza sa o/le subcontracteze;
l) esantioane, descrieri sau fotografii ale produselor care urmeaza a fi livrate, a caror autenticitate trebuie certificata la solicitarea autoritatii contractante;
m) certificate emise de institute oficiale responsabile cu controlul calitatii sau organisme cu competente recunoscute, care atesta conformitatea produselor care urmeaza a fi livrate, identificata in mod clar prin trimitere la specificatii tehnice sau standarde.
Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016
Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016