(3) Pentru respectarea prevederilor alin. (2) , in etapa prevazuta la art. 196 alin. (2) , operatorul economic prezinta pentru sediul principal documente din care sa reiasa neincadrarea in prevederile art. 165 alin. (1) , iar pentru sediile secundare/punctele de lucru, o declaratie pe propria raspundere privind indeplinirea obligatiilor de plata a impozitelor, taxelor sau contributiilor la bugetul general consolidat datorate.
Art. 166
(1) Prin exceptie de la dispozitiile art. 164 alin. (1) si (2) , in cazuri exceptionale, autoritatea contractanta are dreptul de a nu exclude din procedura de atribuire un operator economic care se afla intr-una dintre situatiile prevazute la art. 164 alin. (1) si (2) . pentru motive imperative de interes general, precum sanatatea publica sau protectia mediului.
(2) Prin exceptie de la dispozitiile art. 165 alin. (1) si (2) , un operator economic nu este exclus din procedura de atribuire atunci cand cuantumul impozitelor, taxelor si contributiilor la bugetul general consolidat datorate si restante este mai mic de 10.000 lei.
Art. 167
(1) Autoritatea contractanta exclude din procedura de atribuire a contractului de achizitie publica/acordului-cadru orice operator economic care se afla in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) a incalcat obligatiile stabilite potrivit art. 51, iar autoritatea contractanta poate demonstra acest lucru prin orice mijloc de proba adecvat, cum ar fi decizii ale autoritatilor competente prin care se constata incalcarea acestor obligatii;
b) se afla in procedura insolventei sau in lichidare, in supraveghere judiciara sau in incetarea activitatii;
c) a comis o abatere profesionala grava care ii pune in discutie integritatea, iar autoritatea contractanta poate demonstra acest lucru prin orice mijloc de proba adecvat, cum ar fi o decizie a unei instante judecatoresti sau a unei autoritati administrative;
d) autoritatea contractanta are suficiente indicii rezonabile/informatii concrete pentru a considera ca operatorul economic a incheiat cu alti operatori economici acorduri care vizeaza denaturarea concurentei in cadrul sau in legatura cu procedura in cauza;
e) se afla intr-o situatie de conflict de interese in cadrul sau in legatura cu procedura in cauza, iar aceasta situatie nu poate fi remediata in mod efectiv prin alte masuri mai putin severe;
f) participarea anterioara a operatorului economic la pregatirea procedurii de atribuire a condus la o distorsionare a concurentei, iar aceasta situatie nu poate fi remediata prin alte masuri mai putin severe;
g) operatorul economic si-a incalcat in mod grav sau repetat obligatiile principale ce-i reveneau in cadrul unui contract de achizitii publice, al unui contract de achizitii sectoriale sau al unui contract de concesiune incheiate anterior, iar aceste incalcari au dus la incetarea anticipata a respectivului contract, plata de daune-interese sau alte sanctiuni comparabile;
h) operatorul economic s-a facut vinovat de declaratii false in continutul informatiilor transmise la solicitarea autoritatii contractante in scopul verificarii absentei motivelor de excludere sau al indeplinirii criteriilor de calificare si selectie, nu a prezentat aceste informatii sau nu este in masura sa prezinte documentele justificative solicitate;
i) operatorul economic a incercat sa influenteze in mod nelegal procesul decizional al autoritatii contractante, sa obtina informatii confidentiale care i-ar putea conferi avantaje nejustificate in cadrul procedurii de atribuire sau a furnizat din neglijenta informatii eronate care pot avea o influenta semnificativa asupra deciziilor autoritatii contractante privind excluderea din procedura de atribuire a respectivului operator economic, selectarea acestuia sau atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru catre respectivul operator economic.
(11) Autoritatea contractanta este obligata sa excluda din procedura de atribuire orice operator economic, organizat ca societate pe actiuni, al carui capital social este reprezentat prin actiuni la purtator si care nu face dovada identitatii detinatorilor/beneficiarilor reali ai actiunilor la purtator .
(2) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (1) lit. b) , autoritatea contractanta nu exclude din procedura de atribuire un operator economic impotriva caruia s-a deschis procedura generala de insolventa atunci cand, pe baza informatiilor si/sau documentelor prezentate de operatorul economic in cauza, stabileste ca acesta are capacitatea de a executa contractul de achizitie publica/acordul-cadru. Aceasta presupuna ca respectivul operator economic se afla fie in faza de observatie si a adoptat masurile necesare pentru a intocmi un plan de reorganizare fezabil, ce permite continuarea, de o maniera sustenabila, a activitatii curente, fie este in cadrul fazei de reorganizare judiciara si respecta integral graficul de implementare a planului de reorganizare aprobat de instanta.
(3) In sensul dispozitiilor alin. (1) lit. c) , prin abatere profesionala grava se intelege orice abatere comisa de operatorul economic care afecteaza reputatia profesionala a acestuia, cum ar fi incalcari ale regulilor de concurenta de tip cartel care vizeaza trucarea licitatiilor sau incalcari ale drepturilor de proprietate intelectuala, savarsita cu intentie sau din culpa grava.
(4) - Art. 167, alin. (4) din capitolul IV, sectiunea 6, subsectiunea 2 a fost abrogat la 22-dec-2017 de Art. I, punctul 22. din Ordonanta urgenta 107/2017
(5) in sensul dispozitiilor alin. (1) lit. d) se considera ca autoritatea contractanta are suficiente indicii plauzibile pentru a considera ca operatorul economic a incheiat cu alti operatori economici acorduri care vizeaza denaturarea concurentei in cadrul sau in legatura cu procedura in cauza in urmatoarele situatii, reglementate cu titlu exemplificativ:
a) ofertele sau solicitarile de participare transmise de 2 sau mai multi operatori economici participanti la procedura de atribuire prezinta asemanari semnificative din punct de vedere al continutului documentelor nestandardizate potrivit documentatiei de atribuire;
b) in cadrul organelor de conducere a 2 sau mai multor operatori economici participanti la procedura de atribuire se regasesc aceleasi persoane sau persoane care sunt sot/sotie, ruda sau afin pana la gradul al doilea inclusiv ori care au interese comune de natura personala, financiara sau economica sau de orice alta natura;
c) un ofertant/candidat a depus doua sau mai multe oferte/solicitari de participare, atat individual cat si in comun cu alti operatori economici sau doar in comun cu alti operatori economici;
d) un ofertant/candidat a depus oferta/solicitare de participare individuala/in comun cu alti operatori economici si este nominalizat ca subcontractant in cadrul unei alte oferte/solicitari de participare.
(6) Inainte de excluderea unui operator economic in temeiul alin. (1) lit. d) , autoritatea contractanta solicita in scris Consiliului Concurentei punctul de vedere cu privire la indiciile identificate care vizeaza denaturarea concurentei in cadrul sau in legatura cu procedura de atribuire in cauza, pe care acesta il va inainta in termen de maximum 15 zile .
(7) Autoritatea contractanta are obligatia furnizarii tuturor informatiilor solicitate de Consiliul Concurentei, in vederea formularii punctului de vedere, conform dispozitiilor alin. (6) .
(71) Inainte ca autoritatea contractanta sa excluda din procedura un candidat/ofertant care se afla in situatia prevazuta la alin. (1) lit. f) , aceasta trebuie sa ii acorde respectivului candidat/ofertant posibilitatea de a demonstra ca implicarea sa in pregatirea procedurii de achizitie nu poate denatura concurenta .
(8) In sensul dispozitiilor alin. (1) lit. g) se considera incalcari grave ale obligatiilor contractuale, cu titlu exemplificativ, neexecutarea contractului, livrarea/prestarea/executarea unor produse/servicii/lucrari care prezinta neconformitati majore care le fac improprii utilizarii conform destinatiei prevazute in contract .
Art. 168
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a accepta ca fiind suficient si relevant pentru demonstrarea faptului ca ofertantul/candidatul nu se incadreaza in una dintre situatiile prevazute la art. 164, 165 si 167, orice document considerat edificator, din acest punct de vedere, in tara de origine sau in tara in care ofertantul/candidatul este stabilit, cum ar fi certificate, caziere judiciare sau alte documente echivalente emise de autoritati competente din tara respectiva.
(2) In cazul in care exista incertitudini in ceea ce priveste existenta sau inexistenta unei situatii de excludere, autoritatea contractanta are dreptul de a solicita in mod direct informatii de la autoritatile competente straine prevazute la alin. (1) .
(3) In cazul in care in tara de origine sau in tara in care este stabilit ofertantul/candidatul nu se emit documente de natura celor prevazute la alin. (1) sau respectivele documente nu vizeaza toate situatiile prevazute la art. 164, 165 si 167, autoritatea contractanta are obligatia de a accepta o declaratie pe propria raspundere sau, daca in tara respectiva nu exista prevederi legale referitoare la declaratia pe propria raspundere, o declaratie autentica data in fata unui notar, a unei autoritati administrative sau judiciare sau a unei asociatii profesionale care are competente in acest sens.
Art. 169
Autoritatea contractanta exclude un operator economic in orice moment al procedurii de atribuire in care ia la cunostinta ca operatorul economic se afla, avand in vedere actiunile sau inactiunile savarsite inainte sau in cursul procedurii, in una dintre situatiile prevazute la art. 164, 165 si 167, de natura sa atraga excluderea din procedura de atribuire.
Art. 170
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a verifica inexistenta unei situatii de excludere prevazute la art. 164, 165 si 167 in legatura cu subcontractantii propusi.
(2) In cazul in care este identificata o situatie de excludere, cu aplicarea in mod corespunzator a dispozitiilor art. 171, autoritatea contractanta solicita ofertantului/candidatului o singura data sa inlocuiasca un subcontractant in legatura cu care a rezultat, in urma verificarii, ca se afla in aceasta situatie.
(3) In scopul verificarii prevazute la alin. (1) , subcontractantul completeaza declaratia pe proprie raspundere in conformitate cu prevederile art. 193-195, precizand ca nu se afla in niciuna dintre situatiile ce atrag excluderea din procedura de atribuire.
Art. 171
(1) Orice operator economic aflat in oricare dintre situatiile prevazute la art. 164 si 167 care atrag excluderea din procedura de atribuire poate furniza dovezi care sa arate ca masurile luate de acesta sunt suficiente pentru a-si demonstra in concret credibilitatea prin raportare la motivele de excludere.
(2) In cazul in care autoritatea contractanta considera dovezile prezentate de operatorul economic in conformitate cu prevederile alin. (1) ca fiind suficiente pentru demonstrarea in concret a credibilitatii, autoritatea contractanta nu exclude operatorul economic din procedura de atribuire.
(3) Dovezile pe care operatorul economic aflat in oricare dintre situatiile prevazute la art. 164 si 167 le poate furniza autoritatii contractante, in sensul prevederilor alin. (1) , se refera la efectuarea de catre operatorul economic a platii sau la asumarea de catre operatorul economic a obligatiei de plata a despagubirilor in ceea ce priveste eventualele prejudicii cauzate printr-o infractiune sau printr-o alta fapta ilicita, clarificarea de catre operatorul economic in mod complet a faptelor si imprejurarilor in care a fost comisa infractiunea sau alta fapta ilicita, prin cooperarea activa cu autoritatile care efectueaza investigatia, si la adoptarea de catre operatorul economic a unor masuri concrete si adecvate la nivel tehnic, organizational si in materie de personal, cum ar fi eliminarea legaturilor cu persoanele si organizatiile implicate in comportamentul necorespunzator, masuri de reorganizare a personalului, implementarea unor sisteme de control si raportare, crearea unei structuri de audit intern pentru verificarea respectarii dispozitiilor legale si a altor norme sau adoptarea unor reguli interne privind raspunderea si plata despagubirilor, pentru a preveni savarsirea unor noi infractiuni sau alte fapte ilicite.
(31) Autoritatea contractanta evalueaza masurile luate de operatorii economici si dovedite in conformitate cu prevederile alin. (3) , tinand seama de gravitatea si circumstantele particulare ale infractiunii sau abaterii avute in vedere.
(32) In cazul in care masurile prevazute la alin. (31) sunt considerate insuficiente de catre autoritatea contractanta, aceasta transmite operatorului economic o expunere a motivelor care au condus la luarea deciziei de excludere a acestuia din procedura de atribuire.
(4) In cazul in care operatorului economic i-a fost aplicata prin hotarare definitiva a unei instante de judecata masura interdictiei de a participa la proceduri de atribuire a unui contract de achizitie publica/acord-cadru sau a unui contract de concesiune, care produce efecte in Romania, prevederile alin. (1) -(3) nu sunt aplicabile pe toata perioada de excludere stabilita prin respectiva hotarare .
(5) In cazul in care operatorului economic nu i-a fost aplicata prin hotarare definitiva a unei instante de judecata masura interdictiei de a participa la proceduri de atribuire a unui contract de achizitie publica/acord-cadru sau a unui contract de concesiune pentru o anumita perioada, situatiile de excludere prevazute la art. 164 si 167 nu se aplica:
a) daca, in cazul faptelor prevazute la art. 164, a expirat o perioada de 5 ani de la data hotararii definitive de condamnare;
b) daca, in cazul situatiilor, faptelor sau evenimentelor prevazute la art. 167, a expirat o perioada de 3 ani de la data aparitiei situatiei, savarsirii faptei sau producerii evenimentului relevant.
SUBSECTIUNEA 3: Paragraful 3: Criterii privind capacitatea
Art. 172
Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016
Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016