c) depunerea la casierie a unor sume in numerar daca valoarea este mai mica de 5.000 lei;
d) retineri succesive din sumele datorate pentru facturi partiale, in cazul garantiei de buna executie;
e) combinarea a doua sau mai multe dintre modalitatile de constituire prevazute la lit. a) -c) , in cazul garantiei de buna executie.
(5) Modalitatea de retinere a garantiei de participare, termenul de constituire a garantiei de buna executie, respectiv modalitatea de constituire prin retineri succesive, de emitere de pretentii asupra garantiei de buna executie, vor fi reglementate in cadrul unui capitol distinct al normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 1541
(1) Garantia de participare, constituita de ofertantul a carui oferta a fost stabilita ca fiind castigatoare, se restituie de catre autoritatea contractanta in cel mult 3 zile lucratoare de la data constituirii garantiei de buna executie.
(2) In cazul unei proceduri de atribuire a unui acord-cadru, precum si in cazul atribuirii unui contract pentru care nu este obligatorie constituirea garantiei de buna executie, garantia de participare constituita de ofertantul a carui oferta a fost stabilita castigatoare se restituie de catre autoritatea contractanta in cel mult 3 zile lucratoare de la data semnarii acordului-cadru/contractului.
(3) Garantia de participare, constituita de ofertantii a caror oferta nu a fost stabilita castigatoare, se restituie de catre autoritatea contractanta dupa semnarea contractului de achizitie publica/acordului-cadru cu ofertantul/ofertantii ale carui/caror oferte au fost desemnate castigatoare, dar nu mai tarziu de 3 zile lucratoare de la data semnarii contractului de achizitie publica/acordului-cadru cu ofertantul declarat castigator.
(4) In cazul in care autoritatea contractanta se afla, conform prevederilor art. 212 alin. (1) sau art. 213, in situatia de a anula procedura de atribuire, garantia de participare se restituie dupa data expirarii termenului de depunere a unei contestatii cu privire la aceasta decizie, dar nu mai tarziu de 3 zile lucratoare de la aceasta data .
(5) Dupa primirea comunicarii prevazute la art. 215, ofertantii ale caror oferte au fost declarate necastigatoare au dreptul de a obtine eliberarea garantiei de participare inainte de expirarea perioadei prevazute la alin. (3) , daca transmit autoritatii contractante o solicitare in acest sens. Autoritatea contractanta are obligatia de a restitui garantia de participare in cel mult 3 zile lucratoare de la primirea unei solicitari in acest sens.
Art. 1542
(1) In cazul contractului de furnizare, autoritatea contractanta are obligatia de a elibera/restitui garantia de buna executie in cel mult 14 zile de la data intocmirii procesului-verbal de receptie a produselor care fac obiectul contractului de achizitie publica/contractului subsecvent si/sau de la plata facturii finale, daca nu a ridicat pana la acea data pretentii asupra ei.
(2) In cazul contractului de servicii, autoritatea contractanta are obligatia de a elibera/restitui garantia de buna executie in cel mult 14 zile de la data indeplinirii de catre contractant a obligatiilor asumate prin contractul de achizitie publica/contractul subsecvent respectiv, daca nu a ridicat pana la acea data pretentii asupra ei.
(3) In cazul contractelor de servicii de proiectare, autoritatea contractanta are obligatia de a elibera/restitui garantia de buna executie, dupa cum urmeaza:
a) valoarea garantiei de buna executie aferente studiilor de prefezabilitate si/sau fezabilitate, in termen de 14 zile de la data predarii si insusirii/aprobarii documentatiei tehnico-economice respective sau de la data finalizarii tuturor obligatiilor contractului de servicii, daca nu a ridicat pana la acea data pretentii asupra ei;
b) valoarea garantiei de buna executie aferente proiectului tehnic si/sau detaliilor de executie, in termen de 14 zile de la data incheierii procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor executate in baza proiectului respectiv, daca nu a ridicat pana la acea data pretentii asupra ei, dar nu mai tarziu de 3 ani de la predarea respectivelor documentatii tehnice, in cazul in care autoritatea contractanta nu a atribuit in aceasta perioada contractul de lucrari in cauza.
(4) In cazul contractelor aferente serviciilor de supervizare a lucrarilor/dirigentie de santier, autoritatea contractanta are obligatia de a elibera/restitui garantia de buna executie dupa cum urmeaza:
a) 70% din valoarea garantiei, in termen de 14 zile de la data incheierii procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor, daca nu a ridicat pana la acea data pretentii asupra ei;
b) restul de 30% din valoarea garantiei, in termen de 14 zile de la data emiterii raportului final de supervizare/expirarea duratei de garantie acordata lucrarii in cauza.
(5) In cazul contractelor de lucrari, autoritatea contractanta are obligatia de a elibera/restitui garantia de buna executie dupa cum urmeaza:
a) 70% din valoarea garantiei, in termen de 14 zile de la data incheierii procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor, daca nu a ridicat pana la acea data pretentii asupra ei, iar riscul pentru vicii ascunse este minim;
b) restul de 30% din valoarea garantiei, la expirarea perioadei de garantie a lucrarilor executate, pe baza procesului-verbal de receptie finala.
(6) Procesele-verbale de receptie la terminarea lucrarilor si, respectiv, de receptie finala pot fi intocmite si pentru parti/obiecte din/de lucrare, daca acestea sunt distincte din punct de vedere fizic si functional, proportional cu valoarea lucrarilor receptionate.
Art. 155
(1) Specificatiile tehnice sunt stabilite prin documentatia de atribuire si definesc caracteristicile solicitate privind lucrarea, serviciul sau produsele care fac obiectul achizitiei.
(2) Caracteristicile prevazute la alin. (1) pot de asemenea sa vizeze procesul sau metoda specifica de executie a lucrarilor, fabricatie a produselor sau prestare a serviciilor solicitate sau un proces specific pentru un alt stadiu al ciclului de viata al acestora, chiar daca aceste elemente nu fac parte din continutul material al produselor, lucrarilor sau serviciilor care urmeaza sa fie achizitionate, dar cu conditia ca aceste caracteristici sa aiba legatura cu obiectul contractului de achizitie publica/acordului-cadru si sa fie proportionale prin raportare la valoarea si obiectivele acestuia.
(3) Prin specificatiile tehnice se poate de asemenea stabili daca se solicita transferul drepturilor de proprietate intelectuala.
(4) Pentru toate achizitiile destinate utilizarii de catre persoane fizice, indiferent daca este vorba de publicul larg sau de personalul autoritatii contractante, specificatiile tehnice se definesc astfel incat sa tina seama de cerintele de accesibilitate ale persoanelor cu dizabilitati sau de conceptul de proiectare pentru toate categoriile de utilizatori, cu exceptia cazurilor temeinic justificate.
(5) In cazul in care printr-un act normativ adoptat la nivelul Uniunii Europene sunt introduse cerinte de accesibilitate obligatorii, specificatiile tehnice se definesc, in ceea ce priveste cerintele de accesibilitate pentru persoanele cu dizabilitati sau conceptul de proiectare pentru toate categoriile de utilizatori, prin trimitere la cerintele obligatorii astfel introduse.
(6) Specificatiile tehnice trebuie sa permita tuturor operatorilor economici accesul egal la procedura de atribuire si nu trebuie sa aiba ca efect introducerea unor obstacole nejustificate fata de asigurarea unei concurente efective intre operatorii economici.
Art. 156
(1) Fara a aduce atingere normelor tehnice obligatorii de la nivel national, in masura in care sunt compatibile cu actele normative adoptate la nivelul Uniunii Europene, specificatiile tehnice se stabilesc in una dintre urmatoarele modalitati:
a) prin raportare la cerinte de performanta sau cerinte functionale, inclusiv caracteristici de mediu, cu conditia ca parametrii sa fie suficient de precisi pentru a permite ofertantilor sa determine obiectul contractului si autoritatile contractante sa atribuie contractul;
b) prin trimitere la specificatii tehnice si, ca ordine de prioritate, la standarde nationale care transpun standarde europene, evaluari tehnice europene, specificatii tehnice comune, standarde internationale, alte sisteme de referinta tehnice instituite de catre organismele de standardizare europene sau, in lipsa oricarora dintre acestea, la standarde nationale, la agremente tehnice nationale sau specificatii tehnice nationale referitoare la proiectarea, calcularea si executia lucrarilor si la utilizarea produselor; fiecare trimitere este insotita de mentiunea "sau echivalent";
c) prin raportare la cerinte de performanta sau cerinte functionale, potrivit lit. a) , si prin trimitere la specificatiile tehnice prevazute la lit. b) ca modalitate de a prezuma conformitatea cu respectivele cerinte de performanta sau cerinte functionale;
d) prin trimitere la specificatiile tehnice prevazute la lit. b) pentru unele caracteristici si prin raportare la cerinte de performanta sau cerinte functionale prevazute la lit. a) pentru alte caracteristici.
(2) Cu exceptia cazului in care acest lucru este justificat de obiectul contractului, specificatiile tehnice nu precizeaza un anumit producator, o anumita origine sau un anumit procedeu care caracterizeaza produsele sau serviciile furnizate de un anumit operator economic si nici nu se refera la marci, brevete, tipuri, la o origine sau la o productie specifica, care ar avea ca efect favorizarea sau eliminarea anumitor operatori economici sau produse .
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) , stabilirea specificatiilor tehnice prin precizarea elementelor prevazute la alin. (2) este permisa in situatii exceptionale, in cazul in care nu este posibila o descriere suficient de precisa si de inteligibila a obiectului contractului in conformitate cu dispozitiile alin. (1) ; in aceste situatii, precizarea elementelor prevazute la alin. (2) este insotita de cuvintele "sau echivalent".
(4) In cazul in care autoritatea contractanta stabileste specificatiile tehnice potrivit dispozitiilor alin. (1) lit. b) , aceasta nu respinge o oferta pe motiv ca lucrarile, produsele sau serviciile oferite nu sunt conforme cu specificatiile tehnice la care se face trimitere, daca ofertantul demonstreaza in oferta sa, prin orice mijloace adecvate, ca solutiile propuse indeplinesc intr-un mod echivalent cerintele definite prin specificatiile tehnice.
(5) In cazul in care autoritatea contractanta stabileste specificatiile tehnice potrivit dispozitiilor alin. (1) lit. a) , aceasta nu respinge o oferta pentru lucrari, produse sau servicii care sunt conforme cu un standard national care transpune un standard european, cu un agrement tehnic european, cu o specificatie tehnica comuna, cu un standard international sau cu un sistem de referinta tehnic elaborat de un organism european de standardizare, daca aceste specificatii vizeaza cerintele de performante sau cerintele functionale stabilite de autoritatea contractanta.
(6) In cazul prevazut la alin. (5) , ofertantul demonstreaza in oferta sa, prin orice mijloace adecvate, inclusiv cele prevazute la art. 158, ca lucrarile, produsele sau serviciile conforme standardului satisfac cerintele de performanta sau cerintele functionale stabilite de autoritatea contractanta.
Art. 157
(1) In cazul in care autoritatea contractanta intentioneaza sa achizitioneze lucrari, produse sau servicii cu anumite caracteristici de mediu, sociale sau de alta natura, aceasta poate solicita prin specificatiile tehnice, factorii de evaluare sau prin conditiile de executare a contractului o eticheta specifica drept dovada ca lucrarile, serviciile sau produsele corespund cerintelor solicitate, daca urmatoarele conditii sunt indeplinite in mod cumulativ:
a) cerintele de etichetare se refera numai la criterii care sunt legate de obiectul contractului si sunt potrivite pentru a defini caracteristicile lucrarilor, produselor sau serviciilor care constituie obiectul contractului;
b) cerintele de etichetare se bazeaza pe criterii nediscriminatorii si verificabile in mod obiectiv;
c) etichetele sunt create printr-o procedura deschisa si transparenta, in cadrul careia pot participa toate entitatile interesate relevante, inclusiv organisme guvernamentale, consumatori, parteneri sociali, producatori, distribuitori si organizatii neguvernamentale;
d) etichetele sunt accesibile tuturor entitatilor interesate;
e) cerintele de etichetare sunt stabilite de o entitate terta asupra careia operatorul economic care solicita acordarea etichetei nu poate exercita o influenta determinanta.
(2) In cazul in care nu impune ca lucrarile, produsele sau serviciile sa indeplineasca toate cerintele de etichetare, autoritatea contractanta precizeaza cerintele de etichetare care trebuie indeplinite.
(3) In situatia in care, in conformitate cu dispozitiile alin. (1) , autoritatea contractanta impune in legatura cu lucrarile, produsele sau serviciile pe care le achizitioneaza o eticheta specifica, aceasta accepta toate etichetele care confirma ca lucrarile, produsele sau serviciile indeplinesc cerinte de etichetare echivalente.
Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016
Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016