din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2637 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

  Publicat: 08 Dec 2023       21867 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice


Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Desemneaza o invitatie publica adresata de catre AM/OI unei categorii clar identificate de solicitanti, in vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte, in cadrul unui domeniu de interventie al axelor prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013 sau din Programele Operationale Sectoriale.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Etapele ce trebuie parcurse de autoritatea contractanta si de catre candidati/ofertanti
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Prestatia la care partile sau numai una din ele se obliga.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Este un mijloc legal sau conventional de asigurare a executarii obligatiilor;
Este un mijloc legal sau conventional de asigurare a executarii obligatiilor;
Operatiune de transferare a unei sume din contul bancar al unui titular in contul bancar al altui titular.
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.

(3) In cazul contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru atribuite printr-un sistem dinamic de achizitii, autoritatea contractanta are dreptul de a grupa trimestrial anunturile de atribuire si are obligatia de a transmite spre publicare anunturile de atribuire, astfel grupate, in termen de 30 de zile de la incheierea fiecarui trimestru.

(4) In cazul in care comunicarea unor informatii privind atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru ar impiedica aplicarea unor dispozitii legale, ar fi contrara interesului public, ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale unui anumit operator economic, public sau privat, sau ar putea aduce atingere concurentei loiale intre operatorii economici, publicarea acestor informatii nu este obligatorie.

(5) Anuntul de atribuire se publica in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si la nivel national, in conformitate cu prevederile art. 146-148.

Art. 146

Anunturile prevazute la art. 142, inclusiv anunturile corespunzatoare tip erata, se transmit spre publicare de catre autoritatea contractanta prin mijloace electronice in conditiile prevazute prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi si se publica in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cu respectarea formatelor-standard stabilite de Comisia Europeana in temeiul dispozitiilor art. 51 din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 februarie 2014.

Art. 147

(1) Anunturile prevazute la art. 142 nu pot fi publicate la nivel national inainte de data publicarii acestora in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(2) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (1) , publicarea la nivel national a anunturilor prevazute la art. 142 este permisa atunci cand autoritatea contractanta nu a fost notificata de catre Oficiul pentru Publicatii al Uniunii Europene cu privire la publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a anunturilor transmise spre publicare in termen de 48 de ore de la confirmarea primirii de catre Oficiul pentru Publicatii al Uniunii Europene a anuntului transmis spre publicare.

Art. 148

Anunturile prevazute la art. 142 publicate la nivel national nu trebuie sa contina alte informatii fata de cele existente in anunturile corespunzatoare publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si trebuie sa mentioneze data transmiterii catre Oficiul pentru Publicatii al Uniunii Europene.

Art. 149

In cazul atribuirii contractelor de publicitate media cu o valoare estimata mai mare sau egala cu pragurile valorice prevazute la art. 7 alin. (1) lit. b) , autoritatea contractanta are urmatoarele obligatii specifice de publicitate si transparenta, suplimentare celor prevazute de dispozitiile prezentei sectiuni in legatura cu publicitatea si transparenta contractelor de achizitie publica de servicii:

a) obligatia de a publica un anunt de participare pe platforma electronica utilizata pentru realizarea achizitiei, la o adresa dedicata, precum si pe pagina proprie de internet, insotit de justificarea oportunitatii achizitiei;

b) obligatia de a publica un anunt de atribuire pe platforma electronica utilizata pentru realizarea achizitiei, la o adresa dedicata, precum si pe pagina proprie de internet;

c) la incetarea contractului de publicitate media, obligatia de a publica pe platforma electronica utilizata pentru realizarea achizitiei un raport de evaluare a impactului achizitiei serviciilor de publicitate respective.

Art. 150

(1) Autoritatea contractanta asigura prin mijloace electronice, prin intermediul SEAP, accesul direct, complet, nerestrictionat si gratuit al operatorilor economici la documentele achizitiei incepand cu data publicarii anuntului de participare.

(2) Autoritatea contractanta prevede in cuprinsul anuntului de participare adresa de internet la care sunt disponibile documentele achizitiei.

(3) In cazul in care autoritatea contractanta nu poate asigura prin mijloace electronice accesul direct, complet, nerestrictionat si gratuit la anumite documente ale achizitiei, iar autoritatea contractanta se afla in una dintre situatiile prevazute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi in care este permisa folosirea altor mijloace de comunicare decat cele electronice, autoritatea contractanta indica in anuntul de participare modalitatea prin care asigura accesul operatorilor economici la documentele achizitiei.

(4) In cazul prevazut la alin. (3) , autoritatea contractanta are obligatia de a prelungi termenul de depunere a ofertelor sau solicitarilor de participare cu 5 zile, cu exceptia situatiilor de urgenta demonstrate in mod corespunzator de autoritatea contractanta, prevazute la art. 74 alin. (3) , art. 79 alin. (5) si art. 84 alin. (5) .

(5) In situatia in care autoritatea contractanta, din motive legate de protejarea naturii confidentiale a informatiilor, nu poate asigura prin mijloace electronice acces direct, complet, nerestrictionat si gratuit la anumite documente ale achizitiei, aceasta are obligatia sa precizeze in anuntul de participare masurile pe care le solicita in scopul protejarii naturii confidentiale a informatiilor, precum si modalitatea prin care asigura accesul operatorilor economici la documentele respective.

(6) In cazul prevazut la alin. (5) , autoritatea contractanta are obligatia de a prelungi termenul de depunere a ofertelor cu 5 zile, cu exceptia situatiilor de urgenta demonstrate in mod corespunzator de autoritatea contractanta, prevazute la art. 74 alin. (3) , art. 79 alin. (5) si art. 84 alin. (5) .

Art. 151

(1) In cadrul procedurilor de licitatie restransa, dialog competitiv, negociere competitiva si al parteneriatului pentru inovare, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite invitatia de participare la etapa a doua a procedurii tuturor candidatilor selectati, simultan si in scris.

(2) Invitatia de participare prevazuta la alin. (1) include o referinta la adresa electronica la care documentele achizitiei au fost puse la dispozitia operatorilor economici prin mijloace electronice.

(3) In cazul in care, pentru unul dintre motivele prevazute la art. 150 alin. (3) sau (5) , autoritatea contractanta nu a putut asigura prin mijloace electronice accesul direct, complet, nerestrictionat si gratuit la anumite documente ale achizitiei, iar acestea nu au fost puse la dispozitie intr-un alt mod, autoritatea contractanta ataseaza documentele achizitiei la invitatia de participare prevazuta la alin. (1) .

(4) Informatiile care trebuie incluse in invitatia de participare prevazuta la alin. (1) se stabilesc prin normele metodologice de aplicarea prezentei legi.

Art. 152

(1) Fara a afecta aplicabilitatea prevederilor prezentei legi referitoare la perioadele minime care trebuie asigurate intre, pe de o parte, data transmiterii spre publicare a anunturilor de participare si, pe de alta parte, data-limita pentru depunerea ofertelor sau solicitarilor de participare, autoritatea contractanta are obligatia de a corela si stabili perioada de depunere a ofertelor in functie de complexitatea contractului de achizitie publica/acordului-cadru si de cerintele specifice, astfel incat operatorii economici interesati sa beneficieze de un interval de timp adecvat si suficient pentru elaborarea ofertelor sau solicitarilor de participare si pentru pregatirea documentelor de calificare si selectie care sunt solicitate prin documentele achizitiei.

(2) In situatia in care ofertele sau solicitarile de participare nu pot fi elaborate decat dupa vizitarea amplasamentului sau dupa consultarea la fata locului a unor documente suplimentare pe care se bazeaza documentele achizitiei, perioada stabilita de autoritatea contractanta pentru depunerea ofertelor/solicitarilor de participare este mai mare decat perioada minima prevazuta de prezenta lege pentru procedura de atribuire utilizata si este stabilita astfel incat operatorii economici interesati sa aiba posibilitatea reala si efectiva de a obtine toate informatiile necesare pentru pregatirea corespunzatoare a ofertelor/solicitarilor de participare.

Art. 153

(1) Autoritatea contractanta prelungeste perioada stabilita in anuntul de participare sau in documentele achizitiei pentru depunerea ofertelor/solicitarilor de participare, in urmatoarele cazuri:

a) in cazul in care, din orice motiv, informatiile suplimentare sau raspunsul autoritatii contractante la solicitarile de clarificari transmise de catre operatorii economici nu sunt transmise in termenele prevazute la art. 161, desi clarificarile sau informatiile suplimentare au fost solicitate de operatorul economic in termenul prevazut in anuntul de participare/simplificat/de concurs;

b) in cazul in care se modifica semnificativ documentele achizitiei.

(2) Durata prelungirii perioadei stabilite potrivit alin. (1) este proportionala cu volumul si complexitatea informatiilor transmise prin clarificari, a informatiilor suplimentare sau a modificarilor aduse documentelor achizitiei.

(3) Durata prelungirii perioadei prevazute la alin. (2) nu poate fi mai mica de 6 zile, respectiv 4 zile in situatiile de urgenta demonstrate corespunzator de autoritatea contractanta, prevazute de art. 74 alin. (3) si art. 79 alin. (5) , respectiv 3 zile la procedura simplificata, respectiv doua zile in situatiile de urgenta demonstrate corespunzator de autoritatea contractanta prevazute la art. 113 alin. (10) , termene care se calculeaza de la data transmiterii informatiilor suplimentare si pana la termenul stabilit pentru depunerea ofertelor sau solicitarilor de participare.

(4) In cazul in care informatiile suplimentare nu au fost transmise in timp util sau informatiile transmise de autoritatea contractanta sunt nesemnificative in ceea ce priveste elaborarea ofertelor, autoritatea contractanta nu are obligatia de a prelungi perioada pentru depunerea ofertelor.

SECTIUNEA 4: Elaborarea documentatiei de atribuire

Art. 154

(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a elabora documentatia de atribuire care contine toate informatiile necesare pentru a asigura operatorilor economici o informare completa, corecta si precisa cu privire la cerintele achizitiei, obiectul contractului si modul de desfasurare a procedurii de atribuire.

(2) Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ofertantilor constituirea garantiei de participare a carei perioada de valabilitate este cel putin egala cu perioada de valabilitate a ofertei. Valoarea garantiei de participare nu poate depasi 1% din valoarea estimata a contractului de achizitie publica sau, in cazul acordului-cadru, din valoarea estimata a celui mai mare contract subsecvent.

(3) Autoritatea contractanta are obligatia de a solicita contractantului constituirea garantiei de buna executie in cuantum de maximum 10% din pretul contractului, fara TVA. Cu exceptia contractelor de servicii de proiectare si a contractelor de lucrari, a caror valoare estimata este mai mica decat valoarea prevazuta la art. 7 alin. (1) , precum si in cazul unui contract atribuit in urma aplicarii procedurii de negociere, fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, autoritatea contractanta are dreptul de a nu solicita contractantului constituirea garantiei de buna executie.

(4) Garantia de participare sau, dupa caz, garantia de buna executie trebuie sa fie irevocabila, neconditionata si se constituie prin:

a) virament bancar;

b) instrumente de garantare emise in conditiile legii astfel:

(i) scrisori de garantie emise de institutii de credit bancare din Romania sau din alt stat;

(ii) scrisori de garantie emise de institutii financiare nebancare din Romania sau din alt stat pentru achizitiile de lucrari a caror valoare estimata este mai mica sau egala cu 40.000.000 lei fara TVA si respectiv pentru achizitiile de produse sau servicii a caror valoare estimata este mai mica sau egala cu 7.000.000 lei fara TVA;

(iii) asigurari de garantii emise:

- fie de societati de asigurare care detin autorizatii de functionare emise in Romania sau intr-un alt stat membru al Uniunii Europene si/sau care sunt inscrise in registrele publicate pe site-ul Autoritatii de Supraveghere Financiara, dupa caz;

- fie de societati de asigurare din state terte prin sucursale autorizate in Romania de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara;





Afişează Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 98/2016    Legea 98/2016 actualizata 2024    Legea achizitiilor publice 2024    Legea achizitiilor actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016

Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016