33.gg) ofertant - orice operator economic care a depus o oferta in cadrul unei proceduri de atribuire;
34.hh) oferta - actul juridic prin care operatorul economic isi manifesta vointa de a se angaja din punct de vedere juridic intr-un contract de achizitie publica. Oferta cuprinde propunerea financiara, propunerea tehnica, precum si alte documente stabilite prin documentatia de atribuire;
35.ii) oferta alternativa - oferta care respecta cerintele minime si eventualele cerinte specifice prevazute in documentele achizitiei, dar care propune o solutie diferita intr-o masura mai mare sau mai mica;
36.jj) operator economic - orice persoana fizica sau juridica, de drept public ori de drept privat, sau grup ori asociere de astfel de persoane, inclusiv orice asociere temporara formata intre doua ori mai multe dintre aceste entitati, care ofera in mod licit pe piata executarea de lucrari, furnizarea de produse ori prestarea de servicii, si care este/sunt stabilita/stabilite in:
(i) un stat membru al Uniunii Europene;
(ii) un stat membru al Spatiului Economic European (SEE) ;
(iii) tari terte care au ratificat Acordul privind Achizitiile Publice al Organizatiei Mondiale a Comertului (AAP) , in masura in care contractul de achizitie publica atribuit intra sub incidenta anexelor 1, 2, 4 si 5, 6 si 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la acordul respectiv;
(iv) tari terte care se afla in proces de aderare la Uniunea Europeana;
(v) tari terte care nu intra sub incidenta pct. (iii) , dar care sunt semnatare ale altor acorduri internationale prin care Uniunea Europeana este obligata sa acorde accesul liber la piata in domeniul achizitiilor publice;
37.kk) parteneriat pentru inovare - procedura de atribuire utilizata de autoritatea contractanta pentru dezvoltarea si achizitia ulterioara a unui produs, serviciu sau a unor lucrari inovatoare, in conditiile in care solutiile disponibile pe piata la un anumit moment nu satisfac necesitatile autoritatii contractante;
38.ll) persoane cu functii de decizie - conducatorul autoritatii contractante, membrii organelor decizionale ale autoritatii contractante ce au legatura cu procedura de atribuire, precum si orice alte persoane din cadrul autoritatii contractante ce pot influenta continutul documentelor achizitiei si/sau desfasurarea procedurii de atribuire;
39.mm) referinta tehnica - orice specificatie elaborata de organismele europene de standardizare, alta decat standardele europene sau alte organizatii care au activitati de standardizare la care Romania este parte, in conformitate cu proceduri adaptate in functie de evolutia cerintelor pietei;
40.nn) Sistemul electronic de achizitii publice, denumit in continuare SEAP - desemneaza sistemul informatic de utilitate publica, accesibil prin internet la o adresa dedicata, utilizat in scopul aplicarii prin mijloace electronice a procedurilor de atribuire si in scopul publicarii anunturilor la nivel national;
41.oo) scris(a) sau in scris - orice ansamblu de cuvinte sau cifre care poate fi citit, reprodus si comunicat ulterior, inclusiv informatii transmise si stocate prin mijloace electronice;
42.pp) sistem dinamic de achizitii - procesul de achizitie organizat in integralitate prin mijloace electronice si deschis, pe intreaga sa perioada de valabilitate, oricarui operator economic care indeplineste criteriile de calificare si selectie, pentru achizitii de uz curent, ale caror caracteristici general disponibile pe piata satisfac necesitatile autoritatii contractante;
43.qq) solicitare de participare - solicitarea transmisa de operatorul economic impreuna cu documentele necesare in vederea indeplinirii cerintelor de calificare in prima etapa in cadrul unei proceduri de licitatie restransa, negociere competitiva, dialog competitiv sau parteneriat pentru inovare;
44.rr) specificatii tehnice - cerinte, prescriptii, caracteristici de natura tehnica ce permit fiecarui produs, serviciu sau lucrare sa fie descris, in mod obiectiv, intr-o maniera corespunzatoare indeplinirii necesitatii autoritatii contractante;
45.ss) specificatie tehnica comuna - o specificatie tehnica in domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor elaborata in conformitate cu articolele 13 si 14 din Regulamentul (UE) nr. 1.025/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind standardizarea europeana, de modificare a Directivelor 89/686/CEE si 93/15/CEE ale Consiliului si a Directivelor 94/9/CE, 94/25/CE, 95/16/CE, 97/23/CE, 98/34/CE, 2004/22/CE, 2007/23/CE, 2009/23/CE si 2009/105/CE ale Parlamentului European si ale Consiliului si de abrogare a Deciziei 87/95/CEE a Consiliului si a Deciziei nr. 1.673/2006/CE a Parlamentului European si a Consiliului;
46.tt) standard - o specificatie tehnica adoptata ca standard international, standard european sau standard national de catre un organism de standardizare recunoscut, pentru aplicare repetata sau continua, care nu este obligatorie;
47.uu) standard european - un standard adoptat de o organizatie de standardizare europeana, care este pus la dispozitia publicului;
48.vv) standard international - un standard adoptat de un organism de standardizare international, care este pus la dispozitia publicului;
49.ww) standard national - un standard adoptat de un organism de standardizare national, care este pus la dispozitia publicului;
50.xx) stat membru - orice stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European;
51.yy) subcontractant/subantreprenor - orice operator economic care nu este parte a unui contract de achizitie publica si care executa anumite parti ori elemente ale lucrarilor/serviciilor, raspunzand in fata contractantului de organizarea si derularea tuturor etapelor necesare in acest scop. Punerea la dispozitie a unui utilaj sau furnizarea de materiale/bunuri in cadrul unui contract de achizitie publica nu este considerata subcontractare in sensul prezentei legi;
52.zz) TFUE - Tratatul privind functionarea Uniunii Europene;
53.aaa) Tratate - Tratatul privind Uniunea Europeana si Tratatul privind functionarea Uniunii Europene;
54.bbb) unitate de achizitii centralizate - o autoritate contractanta care furnizeaza activitati de achizitie centralizate si, dupa caz, activitati de achizitie auxiliare;
55.ccc) unitate operationala separata - structura din cadrul autoritatii contractante, separata din punct de vedere tehnic, geografic sau organizatoric de alte structuri ale autoritatii contractante;
56.ddd) zile - zile calendaristice, cu exceptia cazurilor in care se prevede expres ca sunt zile lucratoare.
57.eee) obiectiv de investitii - rezultatul scontat la investirea de capital pe timp limitat, ca urmare a realizarii uneia sau mai multor lucrari, situate pe un amplasament distinct delimitat, care asigura satisfacerea cerintelor formulate de beneficiar;
58.fff) investitie publica - totalitatea cheltuielilor din fonduri publice, initiale sau ulterioare, destinate realizarii de active fixe de natura domeniului public si/sau privat al statului/unitatii administrativ-teritoriale, inclusiv inlocuirea activelor fixe uzate, precum si cheltuielile ocazionate de inlocuirea acestora, care se finanteaza total sau partial din fondurile publice.
(2) Termenele prevazute in cuprinsul prezentei legi se calculeaza conform urmatoarelor reguli:
a) la calculul unui termen exprimat in zile, luni sau ani de la un anumit eveniment ori act sau actiune, data la care se produce respectivul eveniment, act ori actiune nu se ia in considerare;
b) cu aplicarea in mod corespunzator a dispozitiilor lit. a) si d) , termenul exprimat in zile incepe sa curga la inceputul primei ore a primei zile a termenului si se incheie la expirarea ultimei ore a ultimei zile a termenului;
c) cu aplicarea in mod corespunzator a dispozitiilor lit. a) si d) , termenul exprimat in luni sau ani incepe sa curga la inceputul primei ore a primei zile a termenului si se incheie la expirarea ultimei ore a zilei care reprezinta ziua din ultima luna sau an corespunzatoare zilei in care a inceput sa curga termenul; daca, in cazul termenului exprimat in luni sau ani, in luna in care se incheie termenul nu exista o zi corespunzatoare zilei in care a inceput sa curga termenul, termenul se incheie la expirarea ultimei ore a ultimei zile a lunii respective;
d) daca ultima zi a unui termen exprimat in zile, luni sau ani este o zi de sarbatoare legala, duminica sau sambata, termenul se incheie la expirarea ultimei ore a urmatoarei zile lucratoare;
e) la calculul unui termen exprimat in zile lucratoare se aplica in mod corespunzator dispozitiile lit. a) , b) si d) , cu deosebirea ca zilele nelucratoare din cadrul termenului nu se iau in considerare.
SECTIUNEA 3: Autoritati contractante
Art. 4
(1) Au calitatea de autoritate contractanta in sensul prezentei legi:
a) autoritatile si institutiile publice centrale sau locale, precum si structurile din componenta acestora care au delegata calitatea de ordonator de credite si care au stabilite competente in domeniul achizitiilor publice;
b) organismele de drept public;
c) asocierile formate de una sau mai multe autoritati contractante dintre cele prevazute la lit. a) sau b) .
(2) Prin organisme de drept public in sensul alin. (1) lit. b) se intelege orice entitati, altele decat cele prevazute la alin. (1) lit. a) care, indiferent de forma de constituire sau organizare, indeplinesc in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) sunt infiintate pentru a satisface nevoi de interes general, fara caracter comercial sau industrial;
b) au personalitate juridica;
c) sunt finantate, in majoritate, de catre entitati dintre cele prevazute la alin. (1) lit. a) sau de catre alte organisme de drept public ori se afla in subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea ori controlul unei entitati dintre cele prevazute la alin. (1) lit. a) sau ale unui alt organism de drept public ori mai mult de jumatate din membrii consiliului de administratie/ organului de conducere sau de supraveghere sunt numiti de catre o entitate dintre cele prevazute la alin. (1) lit. a) ori de catre un alt organism de drept public.
(3) Se considera ca nevoile de interes general, prevazute la alin. (2) lit. a) , au caracter industrial sau comercial, daca entitatea infiintata, in conditiile legii, de catre o autoritate contractanta indeplineste in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) functioneaza in conditii normale de piata;
b) urmareste obtinerea unui profit;
Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016
Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016