b) daca nu se mai primesc preturi si/sau valori noi care indeplinesc cerintele cu privire la diferentele minime, cu conditia sa se fi specificat un termen care va fi lasat sa curga de la primirea ultimei oferte pana la finalizarea licitatiei electronice;
c) cand numarul de runde de licitare indicat in prealabil a fost epuizat.
(2) In cazul in care autoritatea contractanta intentioneaza sa finalizeze licitatia electronica in modalitatea prevazuta la alin. (1) lit. a) , lit. c) sau in modalitatea prevazuta la alin. (1) lit. c) in combinatie cu modalitatea prevazuta la alin. (1) lit. b) , in invitatia de participare la licitatia electronica este indicat calendarul fiecarei runde de licitare.
Art. 138
Autoritatea contractanta atribuie contractul de achizitie publica prin aplicarea criteriului de atribuire si a factorilor de evaluare stabiliti prin documentele achizitiei, pe baza rezultatului obtinut in urma finalizarii licitatiei electronice.
CAPITOLUL IV: Organizarea si desfasurarea procedurii de atribuire
SECTIUNEA 1: Consultarea pietei
Art. 139
(1) Inainte de initierea procedurii de atribuire, autoritatea contractanta are dreptul de a organiza consultari ale pietei in vederea pregatirii achizitiei, prin raportare la obiectul contractului de achizitie publica, si pentru a informa operatorii economici cu privire la planurile de achizitie si cerintele avute in vedere in legatura cu acestea, facand cunoscut acest lucru prin intermediul SEAP, precum si prin orice alte mijloace .
(2) In cadrul consultarilor prevazute la alin. (1) , autoritatea contractanta are dreptul de a invita experti independenti, autoritati publice sau operatori economici, inclusiv organizatii reprezentative ale acestora.
(3) Autoritatea contractanta are dreptul de a utiliza sau implementa opiniile, sugestiile sau recomandarile primite in cadrul consultarilor prevazute la alin. (1) pentru pregatirea achizitiei si pentru organizarea si desfasurarea procedurii de atribuire, cu conditia ca utilizarea sau implementarea acestor opinii, sugestii sau recomandari sa nu aiba ca efect denaturarea concurentei si/sau incalcarea principiilor nediscriminarii si transparentei.
(4) Modalitatile, conditiile si procedura de organizare si de desfasurare a consultarilor prevazute la alin. (1) se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 140
(1) In situatia in care un candidat/ofertant sau o entitate care are legaturi cu un candidat/ofertant a oferit opinii, sugestii sau recomandari autoritatii contractante in legatura cu pregatirea procedurii de atribuire, in cadrul consultarilor prevazute la art. 139 sau in orice alt mod, inclusiv ca parte a unor servicii de consultanta, ori a participat in alt mod la pregatirea procedurii de atribuire, autoritatea contractanta ia toate masurile necesare pentru a se asigura ca participarea respectivului candidat/ofertant la procedura de atribuire nu este de natura a denatura concurenta .
(2) Masurile prevazute la alin. (1) pot include, printre altele, comunicarea catre ceilalti candidati/ofertanti a informatiilor relevante care au fost transmise in contextul participarii candidatului/ofertantului la pregatirea procedurii de atribuire sau care decurg din aceasta participare si stabilirea unor termene corespunzatoare pentru depunerea ofertelor.
(21) Masurile adoptate in conformitate cu alin. (2) se justifica in raportul procedurii prevazut la art. 216 alin. (1) .
(3) - Art. 140, alin. (3) din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. I, punctul 14. din Ordonanta urgenta 45/2018
SECTIUNEA 2: Impartirea pe loturi
Art. 141
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a recurge la atribuirea pe loturi a contractelor de achizitie publica si a acordurilor-cadru si, in acest caz, de a stabili dimensiunea si obiectul loturilor, cu conditia includerii acestor informatii in documentele achizitiei.
(2) In sensul alin. (1) , autoritatea contractanta va stabili obiectul fiecarui lot, pe baze cantitative, adaptand dimensiunea contractelor individuale astfel incat sa corespunda mai bine capacitatii intreprinderilor mici si mijlocii, sau pe baze calitative, in conformitate cu diferitele meserii si specializari implicate, pentru a adapta continutul contractelor individuale mai indeaproape la sectoarele specializate ale IMM-urilor sau in conformitate cu diferitele faze ulterioare ale proiectului.
(3) In situatia in care autoritatea contractanta nu recurge la atribuirea contractului pe loturi, aceasta are obligatia de a justifica decizia de a nu atribui contractul pe loturi.
(4) In cazul prevazut la alin. (1) , autoritatea contractanta precizeaza in anuntul de participare daca ofertele pot fi depuse pentru unul, pentru mai multe sau pentru toate loturile.
(5) Autoritatea contractanta are dreptul, chiar si in cazul in care pot fi depuse oferte pentru mai multe sau pentru toate loturile, sa limiteze numarul de loturi care pot fi atribuite aceluiasi ofertant.
(6) In situatia prevazuta la alin. (5) , autoritatea contractanta precizeaza in anuntul de participare numarul maxim de loturi care pot fi atribuite unui ofertant.
(7) Autoritatea contractanta are obligatia de a indica in documentele achizitiei criteriile si regulile obiective si nediscriminatorii care se vor aplica pentru stabilirea loturilor care vor fi atribuite aceluiasi ofertant, in cazul in care in urma aplicarii criteriului de atribuire si a factorilor de evaluare ar rezulta atribuirea catre un ofertant a unui numar de loturi mai mare decat numarul maxim admis.
(8) In cazul in care aceluiasi ofertant ii pot fi atribuite mai multe loturi, autoritatea contractanta are dreptul de a decide atribuirea contractului/contractelor prin reunirea mai multor loturi sau a tuturor loturilor si atribuirea acestora aceluiasi ofertant, daca a precizat in anuntul de participare faptul ca isi rezerva dreptul de a face acest lucru si a indicat loturile sau grupurile de loturi care pot fi reunite.
(9) In cazul in care aceluiasi ofertant ii pot fi atribuite mai multe loturi, autoritatea contractanta efectueaza o evaluare comparativa a ofertelor, pentru a stabili daca ofertele depuse de catre un ofertant pentru o anumita combinatie de loturi luate in ansamblu ar primi un punctaj superior prin aplicarea criteriului de atribuire si a factorilor de evaluare stabiliti in documentatia de atribuire prin raportare la loturile respective fata de punctajul total obtinut de ofertele pentru loturile individuale in cauza luate separat.
(10) Autoritatea contractanta efectueaza evaluarea comparativa prevazuta la alin. (9) prin stabilirea in primul rand a punctajelor ofertelor pentru fiecare lot in parte prin aplicarea criteriului de atribuire si a factorilor de evaluare stabiliti in documentatia de atribuire si, apoi, prin compararea punctajului total astfel obtinut cu punctajul atribuit ofertelor depuse de catre un ofertant pentru combinatia de loturi respectiva, in ansamblu.
SECTIUNEA 3: Reguli de publicitate si transparenta
Art. 142
Autoritatea contractanta are obligatia de a asigura transparenta procedurii de atribuire a contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru prin publicarea, in conformitate cu dispozitiile prezentei legi, a anunturilor de intentie, anunturilor de participare si a anunturilor de atribuire.
Art. 143
(1) Autoritatea contractanta isi poate face cunoscute intentiile cu privire la achizitiile planificate prin publicarea unui anunt de intentie.
(2) Anuntul de intentie se publica in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si la nivel national, in conformitate cu prevederile art. 146-148.
Art. 144
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare un anunt de participare atunci cand:
a) initiaza procedura de licitatie deschisa, licitatie restransa, dialog competitiv sau negociere competitiva ori un parteneriat pentru inovare, pentru atribuirea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru;
b) lanseaza un sistem dinamic de achizitii;
c) organizeaza un concurs de solutii;
d) initiaza procedura de atribuire a contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru pentru servicii sociale si alte servicii specifice, prevazute in anexa nr. 2, cu exceptia cazului in care a fost publicat un anunt de intentie valabil in mod continuu.
(2) Publicarea anuntului de participare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene este obligatorie in toate situatiile in care valoarea estimata a contractului de achizitie publica/acordului-cadru este mai mare sau egala cu pragurile valorice prevazute la art. 7 alin. (1) .
(3) Anuntul de participare se publica in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si la nivel national, in conformitate cu prevederile art. 146-148.
Art. 145
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare un anunt de atribuire in termen de 30 de zile de la data:
a) incheierii contractului de achizitie publica/acordului-cadru in urma finalizarii procedurii de atribuire;
b) finalizarii unui concurs de solutii prin stabilirea concurentului castigator;
c) atribuirii unui contract de achizitie publica printr-un sistem dinamic de achizitii;
d) inchiderii unui sistem dinamic de achizitii.
(2) In cazul contractelor de achizitie publica incheiate in executarea acordurilor-cadru, autoritatea contractanta grupeaza trimestrial anunturile de atribuire si are obligatia de a transmite spre publicare anunturile de atribuire astfel grupate in termen de 30 de zile de la incheierea fiecarui trimestru.
Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016
Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016