(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a atribui contractele de achizitie publica subsecvente acordului-cadru numai cu respectarea conditiilor tehnice si financiare stabilite in acordul-cadru respectiv.
(3) De fiecare data cand intentioneaza sa atribuie un contract de achizitie publica subsecvent unui acord-cadru, autoritatea contractanta poate consulta, in scris, operatorul economic, solicitandu-i acestuia, daca este necesar, completarea ofertei.
Art. 118
(1) In cazul in care acordul-cadru este incheiat cu mai multi operatori economici, acordul-cadru se executa in unul dintre urmatoarele moduri:
a) fara reluarea competitiei, in conformitate cu termenii si conditiile prevazute in cuprinsul sau, in cazul in care acordul-cadru stabileste toti termenii si conditiile care reglementeaza executia lucrarilor, prestarea serviciilor si furnizarea produselor care constituie obiectul sau, precum si conditiile obiective in functie de care se stabileste care dintre operatorii economici parte la acordul-cadru va executa lucrarile, va presta serviciile sau va furniza produsele;
b) cu reluarea competitiei intre operatorii economici care sunt parte la acordul-cadru, in cazul in care acordul-cadru nu stabileste toti termenii si conditiile care reglementeaza executia lucrarilor, prestarea serviciilor si furnizarea produselor care constituie obiectul sau;
c) partial fara reluarea competitiei intre operatorii economici, in conformitate cu lit. a) , si partial cu reluarea competitiei, in conformitate cu lit. b) , numai daca aceasta posibilitate a fost prevazuta in documentatia de atribuire elaborata in cadrul procedurii de atribuire a acordului-cadru, in cazul in care acordul-cadru stabileste toti termenii si conditiile care reglementeaza executia lucrarilor, prestarea serviciilor si furnizarea produselor care constituie obiectul sau.
(2) Dispozitiile alin. (1) lit. a) sunt aplicabile in cazul in care autoritatea contractanta a precizat expres in documentatia de atribuire elaborata in cadrul procedurii de atribuire a acordului-cadru criteriile obiective in functie de care se stabileste care dintre operatorii economici parte la acordul-cadru va executa lucrarile, va presta serviciile sau va furniza produsele care constituie obiectul sau.
(3) Dispozitiile alin. (1) lit. c) sunt aplicabile in cazul in care autoritatea contractanta a precizat expres in documentatia de atribuire elaborata in cadrul procedurii de atribuire a acordului-cadru criteriile obiective in functie de care se stabileste daca anumite lucrari, produse sau servicii care fac obiectul acordului-cadru se achizitioneaza cu reluarea competitiei sau direct, fara reluarea competitiei, in conformitate cu termenii si conditiile prevazute in acordul-cadru, precum si termenii si conditiile prevazute in acordul-cadru pentru care se poate relua competitia.
(4) Dispozitiile alin. (1) lit. c) se aplica in mod corespunzator oricarui lot dintr-un acord-cadru pentru care au fost stabiliti toti termenii si conditiile care reglementeaza executia lucrarilor, prestarea serviciilor si furnizarea produselor care constituie obiectul lotului respectiv, indiferent daca au fost sau nu stabiliti toti termenii si conditiile care reglementeaza executia lucrarilor prestarea serviciilor si furnizarea produselor care constituie obiectul celorlalte loturi.
Art. 119
In cazurile prevazute la art. 118 alin. (1) lit. b) si c) , autoritatea contractanta reia competitia pe baza acelorasi termeni si conditii aplicate pentru atribuirea acordului-cadru, detaliate acolo unde este necesar si completate daca este cazul cu alti termeni si conditii prevazute in documentatia de atribuire elaborata in cadrul procedurii de atribuire a acordului-cadru, si cu respectarea urmatoarelor reguli procedurale:
a) pentru fiecare contract care urmeaza a fi atribuit, autoritatea contractanta consulta in scris operatorii economici parte la acordul-cadru respectiv care sunt capabili sa execute contractul;
b) autoritatea contractanta stabileste o perioada suficienta pentru depunerea ofertelor pentru atribuirea contractului, tinand seama de elemente specifice precum complexitatea obiectului contractului si timpul necesar pentru transmiterea ofertelor;
c) ofertele se depun in scris, iar acestea nu vor fi deschise pana la expirarea perioadei stabilite de autoritatea contractanta;
d) in cazul in care oricare dintre operatorii economici semnatari ai acordului-cadru nu raspunde solicitarii privind depunerea unei oferte, autoritatea contractanta are dreptul de a continua procedura cu ceilalti ofertanti si sa atribuie fiecare contract ofertantului care prezinta oferta cea mai avantajoasa, desemnata prin aplicarea criteriului de atribuire si a factorilor de evaluare mentionati in documentatia de atribuire elaborata in cadrul procedurii de atribuire a acordului-cadru.
SUBSECTIUNEA 2: Paragraful 2: Sistemul dinamic de achizitii
Art. 120
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a utiliza un sistem dinamic de achizitii pentru achizitii de uz curent, ale caror caracteristici general disponibile pe piata satisfac necesitatile autoritatii contractante.
(2) Sistemul dinamic de achizitii este organizat si functioneaza in integralitate ca un proces electronic si este deschis, pe intreaga sa perioada de valabilitate, oricarui operator economic care indeplineste criteriile de calificare si selectie.
(3) Sistemul dinamic de achizitii poate fi impartit pe categorii de produse, lucrari sau servicii care sunt definite in mod obiectiv, pe baza caracteristicilor achizitiilor care urmeaza a fi realizate in cadrul categoriei in cauza, caracteristici care pot include referinte la dimensiunea maxima admisibila a contractelor subsecvente specifice sau la o anumita zona geografica in care contractele subsecvente specifice vor fi executate.
Art. 121
(1) Pentru efectuarea unei achizitii in cadrul unui sistem dinamic de achizitii, autoritatea contractanta aplica regulile licitatiei restranse, precum si regulile specifice prevazute in cuprinsul prezentului paragraf.
(2) Toti candidatii care indeplinesc criteriile de calificare si selectie sunt admisi in sistem, autoritatea contractanta neavand dreptul de a limita numarul de candidati care vor fi admisi in cadrul sistemului.
(3) In cazul in care autoritatea contractanta a impartit sistemul pe categorii de produse, lucrari sau servicii in conformitate cu dispozitiile art. 120 alin. (3) , autoritatea contractanta specifica criteriile de calificare si selectie aplicabile pentru fiecare categorie .
Art. 122
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a respecta urmatoarele termene:
a) perioada minima pentru depunerea solicitarilor de participare este de 30 de zile de la data transmiterii spre publicare a anuntului de participare;
b) perioada minima pentru depunerea ofertelor este de 10 zile de la data transmiterii invitatiei de depunere a ofertelor.
(2) Din momentul transmiterii invitatiei de participare la etapa a doua a procedurii pentru prima achizitie specifica in cadrul unui sistem dinamic de achizitii nu se mai aplica alte termene pentru depunerea solicitarilor de participare.
(3) Dispozitiile art. 79 alin. (3) si (4) privind reducerea perioadelor de depunere a ofertelor nu sunt aplicabile in cazul sistemului dinamic de achizitii.
Art. 123
Toate comunicarile in cadrul unui sistem dinamic de achizitii se realizeaza exclusiv prin mijloace electronice, in conformitate cu dispozitiile art. 64 alin. (1) si (2) , art. 65, art. 66 si ale normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 124
La atribuirea contractelor in cadrul unui sistem dinamic de achizitii, autoritatea contractanta are urmatoarele obligatii:
a) de a publica un anunt de participare in care se precizeaza in mod clar faptul ca pentru atribuirea contractului/contractelor de achizitie publica se utilizeaza un sistem dinamic de achizitii;
b) de a indica in documentele achizitiei cel putin natura si cantitatea estimata a achizitiilor avute in vedere, precum si toate informatiile necesare privind sistemul dinamic de achizitii, inclusiv cu privire la modul de functionare a acestuia, echipamentele electronice utilizate si modalitatile si specificatiile tehnice de conectare;
c) de a indica orice impartire pe categorii de produse, lucrari sau servicii si caracteristicile care le definesc;
d) de a permite, in conformitate cu dispozitiile art. 150, pe toata perioada de valabilitate a sistemului dinamic de achizitii, incepand cu momentul publicarii anuntului de participare si pana la inchiderea sistemului, accesul nerestrictionat, direct si complet la continutul documentelor achizitiei.
Art. 125
(1) Dupa lansarea sistemului dinamic de achizitii si pe intreaga perioada de valabilitate a acestuia, in conditiile prevazute la art. 121 si 122, autoritatea contractanta are obligatia de a permite oricarui operator economic interesat sa depuna o solicitare de participare cu scopul de a fi admis in sistem .
(2) Dupa primirea unei solicitari de participare, autoritatea contractanta evalueaza indeplinirea de catre candidat a criteriilor de calificare si selectie stabilite.
(3) Autoritatea contractanta are obligatia de a finaliza evaluarea prevazuta la alin. (2) in termen de 10 zile lucratoare de la data primirii solicitarii de participare.
(4) Termenul prevazut la alin. (3) poate fi prelungit pana la 15 zile lucratoare in situatii specifice, in cazul in care este justificat in special prin necesitatea de a examina documente suplimentare sau de a verifica in alt mod indeplinirea criteriilor de calificare si selectie.
(5) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (3) si (4) , atat timp cat nu a fost transmis spre publicare anuntul de participare pentru prima achizitie specifica in cadrul sistemului dinamic de achizitii, autoritatea contractanta poate prelungi perioada de evaluare, cu conditia ca nicio invitatie de participare la etapa a doua a procedurii sa nu fie transmisa in perioada de evaluare astfel prelungita.
(6) Autoritatea contractanta indica in documentele achizitiei durata prelungirii pe care intentioneaza sa o aplice.
(7) Autoritatea contractanta informeaza operatorii economici cu privire la admiterea in sistemul dinamic de achizitii sau, dupa caz, respingerea solicitarii de participare imediat dupa finalizarea evaluarii prevazute la alin. (2) , in conformitate cu dispozitiile art. 214 si 215.
Art. 126
(1) Autoritatea contractanta transmite, in conformitate cu dispozitiile art. 151, cate o invitatie de participare tuturor participantilor admisi in cadrul sistemului dinamic de achizitii, in vederea depunerii de oferte pentru fiecare achizitie specifica in cadrul sistemului.
(2) In cazul in care sistemul dinamic de achizitii a fost impartit pe categorii de lucrari, produse sau servicii, autoritatea contractanta transmite, in conformitate cu dispozitiile art. 151, cate o invitatie de participare tuturor participantilor care au fost admisi in cadrul sistemului dinamic de achizitii in categoria corespunzatoare achizitiei specifice in cauza, in vederea depunerii de oferte pentru fiecare achizitie specifica in cadrul categoriei respective.
Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016
Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016