din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2209 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

  Publicat: 08 Dec 2023       21897 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice


(lat. culpa "vina")Forma a vinovatiei, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19, C. pen., partea generala.
Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
reprezinta o investitie in active corporale sau necorporale in scopul:
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
In sensul Codului vamal sunt considerate marfuri romanesti:
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Conventie incheiata intre creditori si un comerciant insolvabil, in fata instantei,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Etapele ce trebuie parcurse de autoritatea contractanta si de catre candidati/ofertanti
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Grupul juratilor care intra in compunerea curtii cu jurati.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Etapele ce trebuie parcurse de autoritatea contractanta si de catre candidati/ofertanti
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Forma a vinovatiei , reglementata in cap. I , t. II, art. 19, C. pen., partea generala.Legea arata ca fapta este savarsita cu intentie cand infractorul:
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,

(4) In cazul prevazut la alin. (1) lit. c) , autoritatea contractanta nu are dreptul de a stabili in documentele achizitiei durata contractului pe o perioada mai mare decat cea necesara pentru a face fata situatiei neprevazute care a determinat aplicarea procedurii de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare.

(41) Prin exceptie de la prevederile alin. (4) , in caz de reziliere, rezolutiune, denuntare unilaterala sau incetarea anticipata din culpa antreprenorului a contractelor de achizitie publica aferente proiectelor de infrastructura de transport prevazute la art. 235 alin. (1) si/sau drumuri judetene, autoritatea contractanta are dreptul de a stabili, in documentele achizitiei, durata contractului pe o perioada mai mare decat cea necesara pentru a face fata situatiei neprevazute pana la finalizarea obiectivului de investitie .

(5) Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare pentru atribuirea contractelor de achizitii publice de produse intr-unui din urmatoarele cazuri:

a) atunci cand produsele care fac obiectul achizitiei sunt fabricate exclusiv in scop de cercetare stiintifica, experimental, de studiu sau de dezvoltare, iar contractul de achizitie publica nu prevede productia in serie a unor cantitati ale produsului in vederea stabilirii viabilitatii comerciale a acestuia sau recuperarea costurilor de cercetare si dezvoltare;

b) atunci cand este necesara achizitionarea de la contractantul initial a unor cantitati suplimentare de produse destinate inlocuirii partiale sau extinderii produselor sau instalatiilor existente si numai daca schimbarea contractantului initial ar pune autoritatea contractanta in situatia de a achizitiona produse cu caracteristici tehnice diferite de cele deja existente care ar conduce la incompatibilitate sau la dificultati tehnice disproportionate de utilizare si intretinere;

c) pentru produsele cotate si achizitionate pe o piata de marfuri .

d) pentru cumpararea de produse sau servicii in conditii speciale avantajoase de la un operator economic care inceteaza definitiv activitatile comerciale sau care se afla intr-o procedura de faliment, de concordat preventiv sau Intr-o procedura similara.

(6) Durata contractelor/actelor aditionale incheiate potrivit prevederilor alin. (5) lit. b) , precum si durata contractelor initiale nu pot depasi, de regula, trei ani.

(7) Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare pentru atribuirea contractelor de achizitii publice de servicii atunci cand, ca urmare a unui concurs de solutii, contractul de achizitii publice de servicii urmeaza sa fie atribuit, conform regulilor stabilite in cadrul concursului de solutii respectiv, concurentului castigator sau unuia dintre concurentii castigatori ai concursului respectiv; in acest din urma caz, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite invitatie la negocieri tuturor concurentilor castigatori.

(8) Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare atunci cand, ulterior atribuirii unui contract de achizitie publica de lucrari sau de servicii, autoritatea contractanta intentioneaza sa achizitioneze lucrari sau servicii noi si numai daca se indeplinesc in mod cumulativ urmatoarele conditii:

a) atribuirea se face contractantului initial, iar noile lucrari, respectiv noile servicii constau in repetarea unor lucrari sau servicii similare prevazute in contractul atribuit initial si sunt conforme cu cerintele prevazute in documentele achizitiei elaborate cu ocazia atribuirii contractului initial;

b) valoarea estimata a achizitiei initiale de lucrari sau servicii s-a determinat prin luarea in considerare inclusiv a lucrarilor sau serviciilor noi care pot fi achizitionate ulterior;

c) in anuntul de participare la procedura aplicata pentru atribuirea contractului initial s-a precizat faptul ca autoritatea contractanta are dreptul de a opta pentru achizitionarea ulterioara de noi lucrari, respectiv noi servicii, de la operatorul economic a carui oferta va fi declarata castigatoare in cadrul procedurii respective;

d) procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare este aplicata intr-un interval care nu poate depasi 3 ani de la incheierea contractului initial.

SUBSECTIUNEA 8: Paragraful 8: Concursul de solutii

Art. 105

Concursul de solutii poate fi organizat in una dintre urmatoarele modalitati:

a) in cadrul unei proceduri de atribuire a unui contract de achizitie publica de servicii;

b) ca o procedura de atribuire distincta, cu premii sau plati acordate participantilor.

Art. 106

(1) Concursul de solutii se initiaza prin publicarea de catre autoritatea contractanta a unui anunt de concurs prin care solicita operatorilor economici interesati depunerea de proiecte.

(2) In cazul in care autoritatea contractanta intentioneaza sa atribuie un contract subsecvent de achizitie publica de servicii ca urmare a unei proceduri de negociere fara publicare prealabila potrivit dispozitiilor art. 104 alin. (7) , autoritatea contractanta indica acest lucru in anuntul de concurs.

(3) Autoritatea contractanta care a organizat un concurs de solutii transmite spre publicare un anunt cu privire la rezultatele concursului si trebuie sa fie in masura sa faca dovada datei transmiterii anuntului.

(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3) , in cazul in care comunicarea informatiilor privind rezultatul concursului ar impiedica aplicarea unor dispozitii legale, ar fi contrara interesului public, ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale unei intreprinderi publice sau private sau ar putea aduce atingere concurentei loiale intre prestatorii de servicii, publicarea acestor informatii nu este obligatorie.

Art. 107

In cazul in care autoritatea contractanta intentioneaza sa limiteze numarul de participanti in cadrul unui concurs de solutii, autoritatea contractanta stabileste criterii de calificare si selectie clare, obiective si nediscriminatorii, care trebuie sa fie precizate in mod explicit in documentele achizitiei.

Art. 108

(1) In scopul evaluarii proiectelor prezentate in cadrul unui concurs de solutii, autoritatea contractanta numeste un juriu alcatuit exclusiv din persoane fizice independente fata de participantii la concurs.

(2) In cazul in care participantilor la concurs li se solicita o anumita calificare profesionala, cel putin o treime din numarul membrilor juriului trebuie sa detina calificarea respectiva sau o calificare echivalenta.

Art. 109

(1) Juriul este autonom in deciziile si opiniile pe care le emite.

(2) Juriul are obligatia de a evalua, in mod anonim si exclusiv pe baza criteriilor indicate in anuntul de concurs, planurile si proiectele depuse de candidati.

(3) Anonimatul este mentinut pana la momentul la care juriul adopta o decizie sau formuleaza o opinie, in acest sens nu sunt aplicabile prevederile art. 63 alin. (2) privind obligatia publicarii prin mijloace electronice a denumirii si a datele de identificare ale ofertantului/candidatului/subcontractantului propus/tertului sustinator.

(4) Pe baza evaluarii calitative a fiecarui proiect, juriul stabileste clasamentul proiectelor, precum si observatiile si aspectele care ar trebui clarificate, intr-un raport semnat de toti membrii juriului.

(5) Candidatii pot fi invitati, daca este necesar, sa raspunda intrebarilor consemnate in raportul intocmit de juriu, in vederea clarificarii oricarui aspect privind proiectele.

(6) Juriul are obligatia de a redacta un proces-verbal complet al dialogului dintre membrii juriului si candidati.

Art. 110

Regulile detaliate privind organizarea concursului de solutii se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

SUBSECTIUNEA 9: Paragraful 9: Servicii sociale si alte servicii specifice

Art. 111

(1) Procedura de atribuire prevazuta la art. 68 alin. (1) lit. h) , aplicabila in cazul serviciilor sociale si al altor servicii specifice prevazute in anexa nr. 2, este o procedura proprie, autoritatea contractanta avand obligatia respectarii principiilor prevazute la art. 2 alin. (2) .

(2) In aplicarea dispozitiilor alin. (1) , in cazul achizitiilor a caror valoare estimata este egala sau mai mare decat pragul valoric prevazut la art. 7 alin. (1) lit. d) , autoritatea contractanta are urmatoarele obligatii suplimentare:

a) de a-si face cunoscuta intentia de a achizitiona respectivele servicii fie prin publicarea unui anunt de participare, fie prin intermediul unui anunt de intentie valabil in mod continuu;

b) de a publica un anunt de atribuire a contractului.

(3) Anunturile prevazute la alin. (2) se publica cu respectarea formularului standard stabilit de Comisia Europeana in temeiul dispozitiilor art. 51 din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizitiile publice si de abrogare a Directivei 2004/18/CE si contin informatiile prevazute in anexa V, respectiv in partea H, I sau J din respectiva directiva.

(4) Alternativ publicarii unor anunturi de atribuire individuale, autoritatea contractanta are dreptul de a grupa trimestrial anunturile de atribuire prevazute la alin. (2) lit. b) , caz in care autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare anunturile de atribuire astfel grupate in termen de 30 de zile de la incheierea fiecarui trimestru.

(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si alin. (2) lit. a) , in cazurile si conditiile prevazute la art. 104, autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicare prealabila pentru achizitia de servicii sociale si alte servicii specifice, prevazute in anexa nr. 2, a caror valoare estimata este egala sau mai mare decat pragul valoric prevazut la art. 7 alin. (1) lit. d) ; obligatia prevazuta la alin. (2) lit. b) ramane aplicabila.

(6) Criteriile de atribuire utilizate pentru atribuirea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru avand ca obiect servicii sociale si alte servicii specifice, prevazute in anexa nr. 2, sunt cel mai bun raport calitate-pret sau cel mai bun raport calitate-cost, prevazute la art. 187 alin. (3) lit. a) si b) , tinandu-se seama de criteriile de calitate si de sustenabilitate ale serviciilor sociale.

Art. 112

(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a stabili ca participarea la procedurile de atribuire a contractelor de achizitii publice avand ca obiect exclusiv serviciile de sanatate, sociale si culturale prevazute la art. 111 care fac obiectul codurilor CPV 75121000-0, 75122000-7, 75123000-4, 79622000-0. 79624000-4, 79625000-1, 80110000-8, 80300000-7, 80420000-4, 80430000-7, 80511000-9, 80520000-5, 80590000-6, cuprinse intre 85000000-9 la 85323000-9, 92500000-6, 92600000-7, 98133000-4, 98133110-8 sa fie rezervata unor operatori economici, cum ar fi persoane juridice fara scop lucrativ, intreprinderi sociale si unitati protejate, acreditate ca furnizori de servicii sociale, furnizori publici de servicii sociale.





Afişează Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 98/2016    Legea 98/2016 actualizata 2024    Legea achizitiilor publice 2024    Legea achizitiilor actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016

Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016