(4) In cazul prevazut la alin. (1) lit. c) , autoritatea contractanta nu are dreptul de a stabili in documentele achizitiei durata contractului pe o perioada mai mare decat cea necesara pentru a face fata situatiei neprevazute care a determinat aplicarea procedurii de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare.
(41) Prin exceptie de la prevederile alin. (4) , in caz de reziliere, rezolutiune, denuntare unilaterala sau incetarea anticipata din culpa antreprenorului a contractelor de achizitie publica aferente proiectelor de infrastructura de transport prevazute la art. 235 alin. (1) si/sau drumuri judetene, autoritatea contractanta are dreptul de a stabili, in documentele achizitiei, durata contractului pe o perioada mai mare decat cea necesara pentru a face fata situatiei neprevazute pana la finalizarea obiectivului de investitie .
(5) Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare pentru atribuirea contractelor de achizitii publice de produse intr-unui din urmatoarele cazuri:
a) atunci cand produsele care fac obiectul achizitiei sunt fabricate exclusiv in scop de cercetare stiintifica, experimental, de studiu sau de dezvoltare, iar contractul de achizitie publica nu prevede productia in serie a unor cantitati ale produsului in vederea stabilirii viabilitatii comerciale a acestuia sau recuperarea costurilor de cercetare si dezvoltare;
b) atunci cand este necesara achizitionarea de la contractantul initial a unor cantitati suplimentare de produse destinate inlocuirii partiale sau extinderii produselor sau instalatiilor existente si numai daca schimbarea contractantului initial ar pune autoritatea contractanta in situatia de a achizitiona produse cu caracteristici tehnice diferite de cele deja existente care ar conduce la incompatibilitate sau la dificultati tehnice disproportionate de utilizare si intretinere;
c) pentru produsele cotate si achizitionate pe o piata de marfuri .
d) pentru cumpararea de produse sau servicii in conditii speciale avantajoase de la un operator economic care inceteaza definitiv activitatile comerciale sau care se afla intr-o procedura de faliment, de concordat preventiv sau Intr-o procedura similara.
(6) Durata contractelor/actelor aditionale incheiate potrivit prevederilor alin. (5) lit. b) , precum si durata contractelor initiale nu pot depasi, de regula, trei ani.
(7) Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare pentru atribuirea contractelor de achizitii publice de servicii atunci cand, ca urmare a unui concurs de solutii, contractul de achizitii publice de servicii urmeaza sa fie atribuit, conform regulilor stabilite in cadrul concursului de solutii respectiv, concurentului castigator sau unuia dintre concurentii castigatori ai concursului respectiv; in acest din urma caz, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite invitatie la negocieri tuturor concurentilor castigatori.
(8) Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare atunci cand, ulterior atribuirii unui contract de achizitie publica de lucrari sau de servicii, autoritatea contractanta intentioneaza sa achizitioneze lucrari sau servicii noi si numai daca se indeplinesc in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) atribuirea se face contractantului initial, iar noile lucrari, respectiv noile servicii constau in repetarea unor lucrari sau servicii similare prevazute in contractul atribuit initial si sunt conforme cu cerintele prevazute in documentele achizitiei elaborate cu ocazia atribuirii contractului initial;
b) valoarea estimata a achizitiei initiale de lucrari sau servicii s-a determinat prin luarea in considerare inclusiv a lucrarilor sau serviciilor noi care pot fi achizitionate ulterior;
c) in anuntul de participare la procedura aplicata pentru atribuirea contractului initial s-a precizat faptul ca autoritatea contractanta are dreptul de a opta pentru achizitionarea ulterioara de noi lucrari, respectiv noi servicii, de la operatorul economic a carui oferta va fi declarata castigatoare in cadrul procedurii respective;
d) procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare este aplicata intr-un interval care nu poate depasi 3 ani de la incheierea contractului initial.
SUBSECTIUNEA 8: Paragraful 8: Concursul de solutii
Art. 105
Concursul de solutii poate fi organizat in una dintre urmatoarele modalitati:
a) in cadrul unei proceduri de atribuire a unui contract de achizitie publica de servicii;
b) ca o procedura de atribuire distincta, cu premii sau plati acordate participantilor.
Art. 106
(1) Concursul de solutii se initiaza prin publicarea de catre autoritatea contractanta a unui anunt de concurs prin care solicita operatorilor economici interesati depunerea de proiecte.
(2) In cazul in care autoritatea contractanta intentioneaza sa atribuie un contract subsecvent de achizitie publica de servicii ca urmare a unei proceduri de negociere fara publicare prealabila potrivit dispozitiilor art. 104 alin. (7) , autoritatea contractanta indica acest lucru in anuntul de concurs.
(3) Autoritatea contractanta care a organizat un concurs de solutii transmite spre publicare un anunt cu privire la rezultatele concursului si trebuie sa fie in masura sa faca dovada datei transmiterii anuntului.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3) , in cazul in care comunicarea informatiilor privind rezultatul concursului ar impiedica aplicarea unor dispozitii legale, ar fi contrara interesului public, ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale unei intreprinderi publice sau private sau ar putea aduce atingere concurentei loiale intre prestatorii de servicii, publicarea acestor informatii nu este obligatorie.
Art. 107
In cazul in care autoritatea contractanta intentioneaza sa limiteze numarul de participanti in cadrul unui concurs de solutii, autoritatea contractanta stabileste criterii de calificare si selectie clare, obiective si nediscriminatorii, care trebuie sa fie precizate in mod explicit in documentele achizitiei.
Art. 108
(1) In scopul evaluarii proiectelor prezentate in cadrul unui concurs de solutii, autoritatea contractanta numeste un juriu alcatuit exclusiv din persoane fizice independente fata de participantii la concurs.
(2) In cazul in care participantilor la concurs li se solicita o anumita calificare profesionala, cel putin o treime din numarul membrilor juriului trebuie sa detina calificarea respectiva sau o calificare echivalenta.
Art. 109
(1) Juriul este autonom in deciziile si opiniile pe care le emite.
(2) Juriul are obligatia de a evalua, in mod anonim si exclusiv pe baza criteriilor indicate in anuntul de concurs, planurile si proiectele depuse de candidati.
(3) Anonimatul este mentinut pana la momentul la care juriul adopta o decizie sau formuleaza o opinie, in acest sens nu sunt aplicabile prevederile art. 63 alin. (2) privind obligatia publicarii prin mijloace electronice a denumirii si a datele de identificare ale ofertantului/candidatului/subcontractantului propus/tertului sustinator.
(4) Pe baza evaluarii calitative a fiecarui proiect, juriul stabileste clasamentul proiectelor, precum si observatiile si aspectele care ar trebui clarificate, intr-un raport semnat de toti membrii juriului.
(5) Candidatii pot fi invitati, daca este necesar, sa raspunda intrebarilor consemnate in raportul intocmit de juriu, in vederea clarificarii oricarui aspect privind proiectele.
(6) Juriul are obligatia de a redacta un proces-verbal complet al dialogului dintre membrii juriului si candidati.
Art. 110
Regulile detaliate privind organizarea concursului de solutii se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
SUBSECTIUNEA 9: Paragraful 9: Servicii sociale si alte servicii specifice
Art. 111
(1) Procedura de atribuire prevazuta la art. 68 alin. (1) lit. h) , aplicabila in cazul serviciilor sociale si al altor servicii specifice prevazute in anexa nr. 2, este o procedura proprie, autoritatea contractanta avand obligatia respectarii principiilor prevazute la art. 2 alin. (2) .
(2) In aplicarea dispozitiilor alin. (1) , in cazul achizitiilor a caror valoare estimata este egala sau mai mare decat pragul valoric prevazut la art. 7 alin. (1) lit. d) , autoritatea contractanta are urmatoarele obligatii suplimentare:
a) de a-si face cunoscuta intentia de a achizitiona respectivele servicii fie prin publicarea unui anunt de participare, fie prin intermediul unui anunt de intentie valabil in mod continuu;
b) de a publica un anunt de atribuire a contractului.
(3) Anunturile prevazute la alin. (2) se publica cu respectarea formularului standard stabilit de Comisia Europeana in temeiul dispozitiilor art. 51 din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizitiile publice si de abrogare a Directivei 2004/18/CE si contin informatiile prevazute in anexa V, respectiv in partea H, I sau J din respectiva directiva.
(4) Alternativ publicarii unor anunturi de atribuire individuale, autoritatea contractanta are dreptul de a grupa trimestrial anunturile de atribuire prevazute la alin. (2) lit. b) , caz in care autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare anunturile de atribuire astfel grupate in termen de 30 de zile de la incheierea fiecarui trimestru.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si alin. (2) lit. a) , in cazurile si conditiile prevazute la art. 104, autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicare prealabila pentru achizitia de servicii sociale si alte servicii specifice, prevazute in anexa nr. 2, a caror valoare estimata este egala sau mai mare decat pragul valoric prevazut la art. 7 alin. (1) lit. d) ; obligatia prevazuta la alin. (2) lit. b) ramane aplicabila.
(6) Criteriile de atribuire utilizate pentru atribuirea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru avand ca obiect servicii sociale si alte servicii specifice, prevazute in anexa nr. 2, sunt cel mai bun raport calitate-pret sau cel mai bun raport calitate-cost, prevazute la art. 187 alin. (3) lit. a) si b) , tinandu-se seama de criteriile de calitate si de sustenabilitate ale serviciilor sociale.
Art. 112
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a stabili ca participarea la procedurile de atribuire a contractelor de achizitii publice avand ca obiect exclusiv serviciile de sanatate, sociale si culturale prevazute la art. 111 care fac obiectul codurilor CPV 75121000-0, 75122000-7, 75123000-4, 79622000-0. 79624000-4, 79625000-1, 80110000-8, 80300000-7, 80420000-4, 80430000-7, 80511000-9, 80520000-5, 80590000-6, cuprinse intre 85000000-9 la 85323000-9, 92500000-6, 92600000-7, 98133000-4, 98133110-8 sa fie rezervata unor operatori economici, cum ar fi persoane juridice fara scop lucrativ, intreprinderi sociale si unitati protejate, acreditate ca furnizori de servicii sociale, furnizori publici de servicii sociale.
Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016
Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016