din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1800 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

  Publicat: 08 Dec 2023       22583 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice


Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Etapele ce trebuie parcurse de autoritatea contractanta si de catre candidati/ofertanti
Etapele ce trebuie parcurse de autoritatea contractanta si de catre candidati/ofertanti
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Persoane care iau parte la savarsirea unei infractiuni ,
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Forma a vinovatiei , reglementata in cap. I , t. II, art. 19, C. pen., partea generala.Legea arata ca fapta este savarsita cu intentie cand infractorul:
Realizare tehnica care prezinta noutate pe plan national,
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Forma a vinovatiei , reglementata in cap. I , t. II, art. 19, C. pen., partea generala.Legea arata ca fapta este savarsita cu intentie cand infractorul:
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Desemneaza o invitatie publica adresata de catre AM/OI unei categorii clar identificate de solicitanti, in vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte, in cadrul unui domeniu de interventie al axelor prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013 sau din Programele Operationale Sectoriale.
Desemneaza o invitatie publica adresata de catre AM/OI unei categorii clar identificate de solicitanti, in vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte, in cadrul unui domeniu de interventie al axelor prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013 sau din Programele Operationale Sectoriale.
Reprezinta procedura prevazuta de prezenta lege, prin care debitorul care indeplineste conditiile prevazute la art. 1 alin. (2)
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Desemneaza o invitatie publica adresata de catre AM/OI unei categorii clar identificate de solicitanti, in vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte, in cadrul unui domeniu de interventie al axelor prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013 sau din Programele Operationale Sectoriale.
Desemneaza o invitatie publica adresata de catre AM/OI unei categorii clar identificate de solicitanti, in vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte, in cadrul unui domeniu de interventie al axelor prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013 sau din Programele Operationale Sectoriale.
Reprezinta procedura prevazuta de prezenta lege, prin care debitorul care indeplineste conditiile prevazute la art. 1 alin. (2)
(lat. culpa "vina")Forma a vinovatiei, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19, C. pen., partea generala.
Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.

(6) In urma finalizarii etapei prevazute la alin. (1) lit. a) , autoritatea contractanta transmite simultan tuturor candidatilor selectati o invitatie de participare la etapa a doua.

(7) Autoritatea contractanta are obligatia de a invita in etapa a doua cel putin un numar de candidati egal cu numarul minim de candidati indicat in anuntul de participare conform dispozitiilor alin. (4) .

(8) In cazul in care numarul de candidati care indeplinesc criteriile de calificare si selectie este mai mic decat numarul minim indicat in anuntul de participare conform dispozitiilor alin. (4) , autoritatea contractanta are dreptul de a opta intre a continua procedura de atribuire numai cu acel candidat/acei candidati care indeplineste/indeplinesc cerintele solicitate si a anula procedura, in conditiile prevazute la art. 213.

(9) In urma finalizarii etapei prevazute la alin. (1) lit. b) , autoritatea contractanta transmite simultan tuturor candidatilor o invitatie de participare la etapa a treia a procedurii de atribuire.

Art. 98

(1) Autoritatea contractanta aplica parteneriatul pentru inovare atunci cand identifica necesitatea dezvoltarii si achizitiei ulterioare a unui produs, serviciu sau a unor lucrari inovatoare, necesitate care nu poate fi satisfacuta de solutiile disponibile pe piata la un anumit moment.

(2) In cuprinsul documentatiei de atribuire autoritatea contractanta descrie necesitatile cu privire la produsul, serviciul sau lucrarile inovatoare care nu pot fi satisfacute prin achizitia produselor, serviciilor sau lucrarilor disponibile pe piata la acel moment.

(3) In cadrul descrierii elementelor prevazute la alin. (2) autoritatea contractanta stabileste care sunt cerintele minime in legatura cu acestea pe care ofertele trebuie sa le indeplineasca.

(4) Informatiile furnizate prin documentele achizitiei trebuie sa fie suficient de precise pentru a permite operatorilor economici sa determine natura si obiectul solutiei solicitate si, pe baza acestora, sa decida transmiterea unei solicitari de participare sau neparticiparea la procedura de atribuire.

(5) Autoritatea contractanta poate decide sa implementeze parteneriatul pentru inovare cu un singur partener sau cu mai multi parteneri care desfasoara activitati de cercetare si dezvoltare separate.

(6) Criteriile de atribuire utilizate in cazul parteneriatului pentru inovare sunt cel mai bun raport calitate-pret sau cel mai bun raport calitate-cost, prevazute la art. 187 alin. (3) lit. a) si b) .

Art. 99

Perioada cuprinsa intre data transmiterii anuntului de participare spre publicare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si data-limita de depunere a solicitarilor de participare este de cel putin 30 de zile .

Art. 100

Parteneriatul pentru inovare are ca scop dezvoltarea unui produs, a unui serviciu inovator sau a unor lucrari inovatoare si achizitia ulterioara a produselor, serviciilor sau lucrarilor rezultate, cu conditia ca acestea sa corespunda nivelurilor de performanta si costurilor maxime convenite intre autoritatea contractanta si participanti .

Art. 101

(1) Parteneriatul pentru inovare se desfasoara in faze succesive, urmand succesiunea stadiilor din procesul de cercetare si de inovare, care poate include fabricarea produselor, prestarea serviciilor sau finalizarea lucrarilor.

(2) In cadrul parteneriatului pentru inovare se stabilesc obiective intermediare care trebuie realizate de catre parteneri, precum si plata pretului in transe corespunzatoare.

(3) Pe baza obiectivelor stabilite potrivit alin. (2) , autoritatea contractanta poate decide dupa fiecare faza sa inceteze parteneriatul pentru inovare sau, in cazul unui parteneriat pentru inovare incheiat cu mai multi parteneri, sa reduca numarul de parteneri prin incetarea anumitor contracte individuale, cu conditia ca autoritatea contractanta sa fi mentionat in documentatia de atribuire aceste posibilitati, precum si conditiile aplicarii acestora.

Art. 102

(1) In legatura cu calificarea si selectia candidatilor, autoritatea contractanta stabileste in special criterii legate de capacitatea candidatilor in domeniul cercetarii si dezvoltarii, elaborarii de solutii inovatoare si implementarii acestora.

(2) Numai candidatii selectati de autoritatea contractanta in urma finalizarii etapei prevazute la art. 97 alin. (1) lit. a) pot prezenta proiecte de cercetare si inovare care sa raspunda necesitatilor identificate de autoritatea contractanta care nu pot fi satisfacute de solutiile existente.

(3) In cadrul documentatiei de atribuire, autoritatea contractanta defineste regulile aplicabile drepturilor de proprietate intelectuala.

(4) In cazul parteneriatului pentru inovare incheiat cu mai multi parteneri, autoritatea contractanta are obligatia de a nu dezvalui celorlalti parteneri solutiile propuse sau alte informatii confidentiale comunicate de un partener in cadrul parteneriatului, fara acordul acestuia.

(5) Acordul prevazut la alin. (4) nu poate fi exprimat cu caracter general, ci este exprimat cu privire la fiecare intentie de comunicare a anumitor informatii specifice.

(6) Autoritatea contractanta se asigura ca structura parteneriatului si, in special, durata si valoarea diferitelor faze ale acestuia reflecta gradul de inovatie al solutiei propuse si succesiunea activitatilor de cercetare si inovare necesare pentru dezvoltarea unei solutii inovatoare care nu este disponibila pe piata .

(7) Valoarea estimata a produselor, serviciilor sau lucrarilor nu trebuie sa fie disproportionata in raport cu investitiile necesare pentru dezvoltarea acestora.

Art. 103

(1) Autoritatea contractanta negociaza cu ofertantii ofertele initiale si toate ofertele ulterioare depuse de acestia, cu exceptia ofertelor finale, in vederea imbunatatirii continutului acestora.

(2) Cerintele minime stabilite de autoritatea contractanta potrivit art. 98 alin. (3) , criteriul de atribuire si factorii de evaluare nu pot face obiect al negocierilor.

(3) Pe durata negocierilor, autoritatea contractanta are obligatia de a asigura respectarea principiului tratamentului egal fata de toti ofertantii si de a nu furniza informatii intr-o maniera discriminatorie, care ar putea crea unuia/unora dintre ofertanti un avantaj in raport cu ceilalti.

(4) Autoritatea contractanta informeaza in scris toti ofertantii ale caror oferte nu au fost eliminate din competitie potrivit alin. (8) si (9) in legatura cu orice modificari ale specificatiilor tehnice sau ale altor documente ale achizitiei, cu exceptia prevederilor referitoare la cerintele minime stabilite de autoritatea contractanta potrivit art. 98 alin. (3) , care nu pot fi modificate.

(5) In urma modificarilor prevazute la alin. (4) , autoritatea contractanta acorda o perioada suficienta ofertantilor pentru modificarea ofertelor si retransmiterea ofertelor modificate, daca este cazul .

(6) Autoritatea contractanta are obligatia de a nu dezvalui celorlalti participanti informatii confidentiale comunicate de un candidat sau ofertant care participa la negocieri, fara acordul scris al acestuia.

(7) Acordul prevazut la alin. (6) nu poate fi exprimat cu caracter general, ci este exprimat cu privire la fiecare intentie de comunicare a anumitor informatii specifice.

(8) Autoritatea contractanta are dreptul de a desfasura negocierile in runde succesive, cu scopul de a reduce numarul de oferte care urmeaza sa fie negociate.

(9) Reducerea numarului de oferte potrivit dispozitiilor alin. (8) se realizeaza numai pe baza factorilor de evaluare stabiliti prin anuntul de participare sau alt document al achizitiei.

(10) Aplicarea optiunii prevazute la alin. (8) trebuie indicata de autoritatea contractanta in cadrul anuntului de participare sau al altui document al achizitiei.

SUBSECTIUNEA 7: Paragraful 7: Negocierea fara publicare prealabila

Art. 104

(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare pentru atribuirea contractelor de achizitii publice/acordurilor-cadru de lucrari, de produse sau de servicii intr-unui din urmatoarele cazuri:

a) daca in cadrul unei proceduri de licitatie deschisa, licitatie restransa ori procedura simplificata organizate pentru achizitia produselor, serviciilor sau lucrarilor respective nu a fost depusa nicio oferta/solicitare de participare sau au fost depuse numai oferte/solicitari de participare neadecvate, cu conditia sa nu se modifice in mod substantial conditiile initiale ale achizitiei si, la solicitarea Comisiei Europene, sa fie transmis acesteia un raport;

b) daca lucrarile, produsele sau serviciile pot fi furnizate numai de catre un anumit operator economic pentru unul dintre motivele prevazute la alin. (2) ;

c) ca o masura absolut necesara, atunci cand, din motive de extrema urgenta, determinate de evenimente care nu puteau fi prevazute de catre autoritatea contractanta, termenele pentru procedurile de licitatie deschisa, licitatie restransa, negociere competitiva sau procedura simplificata nu pot fi respectate;

d) rezilierea, rezolutiunea, denuntarea unilaterala sau incetarea anticipata din culpa antreprenorului a contractelor de achizitie publica aferente proiectelor de infrastructura de transport prevazute la art. 235 alin. (1) si/sau drumuri judetene este asimilata situatiei prevazute la lit. c) .

(2) Motivele prevazute la alin. (1) lit. b) sunt urmatoarele:

a) scopul achizitiei este crearea sau achizitionarea unei opere de arta sau unei reprezentatii artistice unice;

b) concurenta lipseste din motive tehnice;

c) protectia unor drepturi exclusive, inclusiv drepturi de proprietate intelectuala.

(3) Autoritatea contractanta poate aplica procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare in cazul prevazut la alin. (1) lit. b) numai daca, in legatura cu motivele prevazute la alin. (2) lit. b) si c) , nu exista o solutie alternativa sau inlocuitoare rezonabila, cum ar fi utilizarea unor canale de distributie alternative pe teritoriul Romaniei ori in afara acestuia sau achizitia unor lucrari, produse sau servicii comparabile din punct de vedere functional, iar absenta concurentei sau protectia drepturilor exclusive nu sunt rezultatul unei restrangeri artificiale de catre autoritatea contractanta a parametrilor achizitiei in vederea viitoarei proceduri de atribuire. Motivele tehnice pot fi generate, de asemenea, de cerinte specifice privind interoperabilitatea care trebuie indeplinite pentru a asigura functionarea lucrarilor, produselor sau serviciilor care urmeaza a fi achizitionate.





Afişează Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 98/2016    Legea 98/2016 actualizata 2024    Legea achizitiilor publice 2024    Legea achizitiilor actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016

Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016