(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , comunicarea verbala poate fi utilizata pentru alte comunicari decat cele privind elementele esentiale ale unei proceduri de atribuire, cu conditia consemnarii in scris a principalelor elemente ale continutului comunicarii verbale, cu conditia respectarii procedurilor de atribuire, cu informarea tuturor participantilor.
(4) In sensul dispozitiilor alin. (3) , elementele esentiale ale procedurii de atribuire includ documentele achizitiei, solicitarile de participare si ofertele.
(5) Continutul comunicarilor verbale cu ofertantii care ar putea avea un impact semnificativ asupra continutului si evaluarii ofertelor se consemneaza prin mijloace corespunzatoare, cum ar fi minute, inregistrari audio sau sinteze ale principalelor elemente ale comunicarii.
Art. 65
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a asigura protejarea integritatii datelor, a confidentialitatii ofertelor si a solicitarilor de participare in cadrul tuturor operatiunilor de comunicare, transmitere si stocare a informatiilor.
(2) Continutul ofertelor si al solicitarilor de participare, precum si cel al planurilor/proiectelor in cazul concursurilor de solutii este confidential pana la publicarea raportului procedurii.
(3) Autoritatea contractanta ia cunostinta de continutul ofertelor, al solicitarilor de participare sau al planurilor/proiectelor in cazul concursurilor de solutii numai de la data stabilita pentru deschiderea acestora.
Art. 66
(1) Autoritatea contractanta are dreptul, daca este necesar, sa impuna utilizarea unor instrumente si dispozitive care nu sunt disponibile cu caracter general, cu conditia sa ofere mijloace alternative de acces.
(2) Autoritatea contractanta ofera mijloace alternative de acces adecvate daca se afla intr-una dintre urmatoarele situatii:
a) ofera acces direct, liber, complet si gratuit, prin mijloace electronice, la instrumentele si dispozitivele prevazute la alin. (1) de la data publicarii anuntului de participare; in cuprinsul anuntului de participare se specifica adresa de internet la care sunt accesibile aceste instrumente si dispozitive;
b) asigura ca operatorii economici care nu au acces la instrumentele si dispozitivele prevazute la alin. (1) si nici posibilitatea de a le obtine in termenele stabilite, cu conditia ca lipsa accesului sa nu poata fi atribuita operatorului economic in cauza, pot avea acces la procedura de atribuire prin utilizarea unor dispozitive provizorii puse la dispozitie cu titlu gratuit online;
c) asigura disponibilitatea unei metode alternative pentru depunerea electronica a ofertelor.
Art. 67
Prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi se stabilesc, cu luarea in considerare a progresului tehnologic, urmatoarele:
a) situatiile si conditiile in care este permisa folosirea altor mijloace de comunicare decat cele electronice;
b) regulile si cerintele care trebuie indeplinite de dispozitivele si instrumentele utilizate in legatura cu transmiterea si primirea ofertelor, a solicitarilor de participare sau a planurilor/proiectelor in cazul concursurilor de solutii, inclusiv situatiile si conditiile in care poate fi solicitata sau este necesara utilizarea semnaturii electronice extinse, precum si modalitatile de implementare a acesteia;
c) utilizarea unor standarde tehnice specifice in vederea asigurarii interoperabilitatii instrumentelor si dispozitivelor utilizate pentru comunicarea electronica.
CAPITOLUL III: Modalitati de atribuire
SECTIUNEA 1: Procedurile de atribuire
SUBSECTIUNEA 1: Paragraful 1: Aplicarea procedurilor de atribuire
Art. 68
(1) Procedurile de atribuire reglementate de prezenta lege, aplicabile pentru atribuirea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru sau organizarea concursurilor de solutii cu o valoare estimata egala sau mai mare decat valorile prevazute la art. 7 alin. (5) , sunt urmatoarele:
a) licitatia deschisa;
b) licitatia restransa;
c) negocierea competitiva;
d) dialogul competitiv;
e) parteneriatul pentru inovare;
f) negocierea fara publicare prealabila;
g) concursul de solutii;
h) procedura de atribuire aplicabila in cazul serviciilor sociale si al altor servicii specifice;
i) procedura simplificata.
(2)
- Art. 68, alin. (2) din capitolul III, sectiunea 1, subsectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2020 de Art. I, punctul 6. din Ordonanta urgenta 114/2020
Art. 69
(1) Autoritatea contractanta atribuie contractele de achizitie publica/acordurile-cadru, in cazul in care valoarea estimata este mai mare sau egala cu pragurile valorice prevazute la art. 7 alin. (1) , prin aplicarea procedurilor de licitatie deschisa sau licitatie restransa.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , autoritatea contractanta are dreptul de a aplica parteneriatul pentru inovare in conditiile prevazute la art. 95-103.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedurile de negociere competitiva si dialog competitiv numai in cazurile si conditiile prevazute la art. 70.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare exclusiv in cazurile si conditiile prevazute la art. 104.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , autoritatea contractanta are dreptul de a organiza un concurs de solutii in conditiile prevazute la art. 3 alin. (1) lit. j) si art. 105-110.
(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , autoritatea contractanta atribuie contractele de achizitie publica/acordurile-cadru avand ca obiect servicii sociale si alte servicii specifice in conditiile prevazute la art. 111 si 112.
Art. 70
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere competitiva sau procedura de dialog competitiv in cazul achizitionarii de lucrari, produse sau servicii, daca se indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
a) necesitatile autoritatii contractante nu pot fi asigurate fara adaptarea solutiilor disponibile in mod rapid pe piata;
b) lucrarile, produsele sau serviciile includ solutii de proiectare sau solutii inovatoare;
c) contractul nu poate fi atribuit fara negocieri prealabile din cauza unor circumstante specifice legate de natura ori complexitatea sa sau de structura juridica si financiara ori din cauza riscurilor legate de acestea;
d) specificatiile tehnice nu pot fi definite cu suficienta precizie de catre autoritatea contractanta prin trimitere la un standard, o evaluare tehnica europeana, o specificatie tehnica comuna sau o referinta tehnica .
(2) Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere competitiva sau procedura de dialog competitiv pentru achizitia de lucrari, produse sau servicii in cazul in care, in urma unei proceduri simplificate, de licitatie deschisa sau de licitatie restransa, au fost depuse numai oferte neconforme sau inacceptabile.
(3) In cazul prevazut la alin. (2) , autoritatea contractanta are dreptul de a nu publica un anunt de participare daca invita la procedura de atribuire exclusiv acei ofertanti care, in cadrul procedurii simplificate, de licitatie deschisa sau de licitatie restransa, derulate anterior, au indeplinit criteriile de calificare si au depus oferte in conformitate cu cerintele formale ale procedurii de atribuire.
SUBSECTIUNEA 2: Paragraful 2: Licitatia deschisa
Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016
Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016