din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4231 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Comerciala » Legea insolventei actualizata 2024 - Legea 85/2014

Legea insolventei actualizata 2024 - Legea 85/2014

  Publicat: 08 Dec 2023       22043 citiri        Secţiunea: Legislatie Comerciala  


Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 85/2014, actualizata 2024, privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa

Actualizata prin Ordonanta de urgenta nr. 71/2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 791 din 1 septembrie 2023

Primul numar natural strict mai mare decat jumatate din totalul membrilor in functie ai organului colegial
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
Denumire data monedei unice europene.
Valori de incasat din vanzari pe credit, de bunuri rezultate din exploatare (produse, lucrari, servicii). Sunt generate de ciclul de exploatare al intreprinderii
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Primul numar natural strict mai mare decat jumatate din totalul membrilor in functie ai organului colegial
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Persoana care, in cadrul unui raport juridic de obligatie este indreptatita sa pretinda unei alte persoane, denumita debitor, executarea unei prestatii determinate; de a da, de a face ori de a nu face ceva.
Act adoptat de organele de stat,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Suma care trebuie inscrisa intr-una din rubricile unui cont pentru a egaliza debitul cu creditul acestui cont;
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Persoana fizica sau juridica care a primit o suma de bani sau alte valori de la creditor,
Act adoptat de organele de stat,

(6) In vederea votarii planului de restructurare se poate constitui categoria creantelor creditorilor indispensabili.

(7) Un plan de restructurare va fi socotit acceptat de o categorie de creante daca in categoria respectiva acesta este acceptat de o majoritate absoluta din valoarea creantelor. In cazul constituirii de subcategorii de creante in cadrul unei categorii, categoria se considera ca a votat planul de restructurare daca acceptarea este realizata de majoritatea absoluta din valoarea creantelor din categoria respectiva.

(8) Pentru debitorii care au o cifra de afaceri neta sau, dupa caz, un venit brut de pana la echivalentul in lei al sumei de 500.000 euro in anul anterior nu este obligatorie constituirea categoriilor de creante .

(9) Atunci cand debitorul nu va opta pentru constituirea categoriilor de creante, potrivit alin. (8) , lista creantelor individualizeaza fiecare creanta impotriva averii debitorului, iar planul va fi socotit acceptat daca este votat de majoritatea absoluta din valoarea creantelor afectate.

(10) Creditorii care, direct sau indirect, controleaza, sunt controlati ori se afla sub control comun cu debitorul pot participa la sedinta, dar pot vota cu privire la planul de restructurare doar in cazul in care acesta le acorda mai putin decat ar primi in cazul falimentului.

Articolul 28

(1) Dupa aprobarea planului de restructurare de catre creditori, debitorul solicita judecatorului-sindic, in termen de maximum 3 zile de la incheierea procesului-verbal de aprobare a planului de restructurare, sa omologheze planul de restructurare. Cererea de omologare va fi insotita de urmatoarele documente:

a) planul de restructurare, in forma finala votata de creditori, potrivit prezentei legi;

b) raportul de evaluare a activelor din patrimoniul debitorului avut in vedere la intocmirea planului de restructurare;

c) dovada de primire de catre creditorii afectati a planului de restructurare, iar in cazul in care lipseste dovada de primire, dovada transmiterii la sediul mentionat in registrele in care sunt inregistrati acestia/domiciliul acestora;

d) procesul-verbal de constatare a votului creditorilor si voturile exprimate de acestia.

(2) In urma analizarii cererii de omologare:

A.judecatorul-sindic va admite cererea de omologare daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) planul de restructurare a fost aprobat de creditorii din fiecare categorie de creante cu majoritate absoluta;

b) creditorii din aceeasi categorie de creante sunt tratati in mod egal si proportional cu creanta lor; in cazul constituirii de subcategorii, se aplica prevederile alin. (3) ;

c) comunicarea planului de restructurare tuturor partilor afectate a fost facuta in conditiile prezentei legi;

d) in cazul in care exista creditori care nu au votat planul de restructurare sau nu au participat la vot, acestia beneficiaza de un tratament corect si echitabil;

e) finantarea noua, daca este cazul, este justificata de punerea in aplicare a planului de restructurare si nu prejudiciaza in mod neechitabil interesele creditorilor;

f) planul prezinta perspective rezonabile de prevenire a insolventei debitorului si de asigurare a viabilitatii societatii;

g) s-au respectat conditiile de vot si impartirea in categorii si subcategorii de creante s-a facut potrivit prevederilor prezentului capitol;

h) creantele propuse a nu face parte din planul de restructurare nu sunt afectate direct prin masurile pe care acesta le prevede si motivele de excludere din acord a acestora sunt intemeiate;

B.daca nu este indeplinita conditia de la pct. A, lit. a) , judecatorul-sindic va putea admite cererea de omologare daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) sunt indeplinite conditiile prevazute la pct. A lit. b) -h) ;

b) planul de restructurare a fost aprobat:

(i) de o majoritate a categoriilor de creante, din care una trebuie sa fie o categorie de creante care beneficiaza de cauze de preferinta sau orice alta categorie de creante decat categoria de creante prevazuta la art. 27 alin. (4) lit. e) ;

sau, in caz contrar,

(ii) cel putin o categorie de creante cu drept de vot, alta decat o categorie de creante care nu ar primi nicio plata in caz de faliment;

c) categoriile de creante care nu au votat planul de restructurare sunt tratate mai favorabil decat orice alta categorie de creante de rang inferior, astfel cum rezulta din ierarhia prevazuta la art. 27 alin. (4) ;

d) planul de restructurare a fost votat de cel putin 30% din totalul creantelor afectate.

(3) In cazul constituirii de subcategorii de creante potrivit prevederilor art. 27 alin. (5) , judecatorul-sindic verifica si daca:

a) conditia majoritatii absolute este indeplinita in categoria de creante din care provin subcategoriile;

b) creditorii din subcategorii sunt tratati in mod egal si intr-un mod proportional cu creanta lor;

c) au fost respectate criteriile de constituire a subcategoriilor de creante, potrivit art. 27 alin. (5) .

(4) Tratamentul corect si echitabil se verifica raportat la valoarea tuturor creantelor de la aceeasi data, atat afectate, cat si neafectate astfel incat:

a) niciun creditor nu primeste mai mult decat cuantumul creantelor sale;

b) titularul unei creante afectate care nu voteaza planul de restructurare nu primeste mai putin decat valoarea distribuirilor care s-ar realiza in scenariul urmatoarei alternative optime, in cazul in care planul de restructurare nu ar fi confirmat, scenariu care poate fi chiar falimentul, potrivit simularii prevazute in plan;

c) creditorii sa primeasca un tratament mai putin favorabil fata de ceilalti creditori din aceeasi categorie de creante sau, dupa caz, subcategorie de creante, potrivit listei creantelor, doar in cazul in care isi exprima acordul in mod expres pentru acest tratament.

(5) Judecatorul-sindic, in procedura necontencioasa, omologheaza planul de restructurare prin hotarare pronuntata in camera de consiliu, in termen de maximum 10 zile de la data inregistrarii cererii. Judecatorul-sindic, daca considera ca sunt necesare explicatii suplimentare, poate sa citeze debitorul si/sau administratorul concordatar. Cererea de omologare a planului de restructurare poate fi respinsa exclusiv pentru motive de legalitate. Hotararea prin care se solutioneaza cererea de omologare se comunica debitorului, administratorului concordatar si tuturor creditorilor ale caror creante au fost afectate de planul de restructurare, precum si creditorilor titulari de creante neafectate.

(6) Planul de restructurare, aprobat de creditori si omologat de judecatorul-sindic, se comunica creditorilor afectati si creditorilor titulari ai unor creante neafectate, prin intermediul administratorului concordatar in termen de 48 de ore de la pronuntarea incheierii, si se mentioneaza in registrul in care este inregistrat debitorul.

(7) Modificarea planului de restructurare, inclusiv prelungirea acestuia, se poate face oricand pe parcursul procedurii, fara a se putea depasi durata totala maxima a derularii planului de la omologarea initiala. Modificarea si votarea modificarii planului se vor face in aceleasi conditii prevazute pentru intocmirea si votarea planului, in raport de creantele afectate ramase in sold la data votului. Modificarea planului va trebui sa fie omologata de judecatorul-sindic.

Articolul 29

(1) De la data pronuntarii hotararii de omologare a planului de restructurare se suspenda de drept executarile silite individuale asupra debitorului ce au ca obiect recuperarea unor creante afectate si curgerea prescriptiei dreptului de a cere executarea silita creantelor acestora.

(2) Dobanzile, penalitatile de intarziere si orice alte accesorii aferente creantelor afectate vor avea tratamentul prevazut in planul de restructurare omologat.

(3) In cazul in care planul de restructurare omologat prevede reduceri de creante, impozitele eventual datorate de debitor devin scadente la data pronuntarii unei hotarari de judecatorul-sindic prin care se constata indeplinirea planului de restructurare.

Articolul 291

(1) Ulterior omologarii planului de restructurare printr-o hotarare definitiva si pana la inchiderea procedurii, in cazul descoperirii existentei unui fals, dol sau unei erori esentiale ori a unor titluri hotaratoare si pana atunci necunoscute care au determinat inscrierea in lista a unei creante, oricare dintre creditori poate contesta la judecatorul-sindic inscrierea in lista creantelor a unei creante:

a) inexistente sau fictive;

b) intr-un cuantum diferit fata de intinderea sa;

c) intr-o alta categorie de creante decat cea corespunzatoare situatiei sale juridice.

(2) Constatand intemeiata contestatia, judecatorul-sindic poate dispune:





Afişează Legea insolventei actualizata 2024 - Legea 85/2014 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 85/2014    Legea 85/2014 actualizata 2024    Legea insolventei 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati

Decaderea din dreptul de a propune, in vederea votarii planului de reorganizare, a categoriei creditorilor indispensabili. Conditii si efecte
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 41/6.02.2020

Contract de inchiriere. Efectele clauzelor contractuale. Aplicarea dispozitiilor art. 131 din Legea nr. 85/2014
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 194/11.06.2020

Inmanarea catre salariat a convocatorului in ziua in care trebuie sa aiba loc sedinta de cercetare disciplinara incalca dreptul la aparare al salariatului. Nulitate decizie de sanctionare.
Pronuntaţă de: Tribunalul BACAU - Sentinta Civila nr. 158/18.05.2020

Angajator intrat in procedura insolventei. Valorificarea drepturilor salariale doar in cadrul acestei proceduri
Pronuntaţă de: Tribunalul Bacau - Sentinta civila nr. 132 din data de 18 februarie 2019

Constatarea existentei raporturilor de munca in lipsa unui Contract individual de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta Civila nr. 186, din 02.04.2019

ICCJ: Situatia masurilor asiguratorii infiintate in cadrul unui proces penal asupra bunurilor unei persoane juridice, anterior deschiderii procedurii insolventei, in vederea confiscarii speciale
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

Decizia ICCJ nr. 12/2019 - RIL admis privind procedura insolventei
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia nr. 779/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 43 alin. (2) din Legea nr. 85/2014
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Incetarea litigiului de munca ca efect al procedurii insolventei
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova Sectia I Civila, Decizia civila nr. 586/2017, in sedinta publica din 2 martie 2017



Articole Juridice

Cererea abuziva a falimentului introdusa de catre creditor. Mijloacele de aparare ale debitorului vizat
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

[Av. muncii] Respectarea termenului de preaviz in cazul concedierilor colective
Sursa: MCP Cabinet avocati