din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1122 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » LEGEA 360/2023 privind sistemul public de pensii

LEGEA 360/2023 privind sistemul public de pensii

  Publicat: 07 Dec 2023       24649 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
LEGEA nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii

Publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1089 din 4 decembrie 2023

Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Act adoptat de organele de stat,
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Prestatiile de asigurari sociale reprezinta venit de inlocuire pentru pierderea totala sau partiala a veniturilor profesionale, ca urmare a batranetii, invaliditatii, accidentelor, bolii, maternitatii sau decesului si care se acorda sub forma de:
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.

(1) Conducerea CNPP este asigurata de un presedinte si consiliul de administratie.

(2) Presedintele CNPP este numit prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului muncii si solidaritatii sociale, pentru un mandat de 5 ani, care poate fi reinnoit. Presedintele CNPP este si presedintele consiliului de administratie.

(3) Presedintele exercita o functie asimilata functiilor de demnitate publica.

(4) Presedintele are rang de secretar de stat si este salarizat la nivelul prevazut de lege pentru aceasta functie.

(5) Consiliul de administratie este compus din 19 membri, respectiv presedintele CNPP si alte 18 persoane, care sunt reprezentanti ai Guvernului, patronatelor, sindicatelor si pensionarilor, dupa cum urmeaza:

a) presedintele CNPP;

b) 5 reprezentanti ai Guvernului, din partea: Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerului Justitiei, Ministerului Finantelor si Ministerului Sanatatii, propusi de conducatorii respectivelor ministere si numiti de catre Guvern;

c) 5 reprezentanti ai patronatelor, desemnati de organizatiile patronale reprezentative la nivel national;

d) 5 reprezentanti ai sindicatelor, desemnati de organizatiile sindicale reprezentative la nivel national;

e) 3 reprezentanti ai pensionarilor, desemnati de organizatiile nationale ale pensionarilor.

(6) Membrii consiliului de administratie prevazuti la alin. (5) lit. b)-e) sunt desemnati, potrivit prevederilor alin. (5), pe o perioada de 4 ani.

(7) Consiliul de administratie functioneaza in mod legal in prezenta a cel putin 13 dintre membrii sai.

(8) Pe durata exercitarii mandatului, membrii consiliului de administratie pot fi revocati de catre cei care i-au numit, respectiv desemnat.

(9) In cazul incetarii mandatului, ca urmare a revocarii, a demisiei sau a decesului, vor fi numite, respectiv desemnate, alte persoane .

(10) Activitatea de secretariat a consiliului de administratie este asigurata de un secretar, numit de presedintele CNPP din cadrul personalului acestei institutii.

Articolul 119

(1) Membrii consiliului de administratie prevazuti la art. 118 alin. (5) beneficiaza de o indemnizatie de sedinta in cuantum de 10% din nivelul de salarizare prevazut la art. 118 alin. (4).

(2) Indemnizatia de sedinta a secretarului consiliului de administratie se stabileste in cuantum de 50% din indemnizatia de sedinta a unui membru al consiliului, stabilita potrivit alin. (1).

(3) Totalul sumelor cuvenite unui membru al consiliului de administratie, ca urmare a participarii la sedinte, nu poate depasi intr-o luna 30% din nivelul de salarizare prevazut la art. 118 alin. (4).

(4) Indemnizatiile de sedinta stabilite potrivit alin. (1)-(3) se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat, cu respectarea prevederilor art. 122.

Articolul 120

(1) CNPP isi elaboreaza Statutul de organizare si functionare, care se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului muncii si solidaritatii sociale.

(2) Statutul prevazut la alin. (1) cuprinde in mod obligatoriu atributiile consiliului de administratie, ale presedintelui CNPP, precum si modul de organizare si functionare a CNPP.

(3) Numarul de personal al structurilor CNPP, la nivel central si local, nu poate fi mai mic decat numarul corespunzator raportului de un salariat la 2.000 de asigurati si beneficiari de prestatii de asigurari sociale.

Articolul 121

(1) Ministrul muncii si solidaritatii sociale este ordonator principal de credite pentru bugetul asigurarilor sociale de stat .

(2) Ministrul muncii si solidaritatii sociale poate delega atributiile prevazute de dispozitiile legale in vigoare pentru ordonatorul principal de credite bugetare presedintelui CNPP.

(3) Directorii executivi ai caselor teritoriale de pensii si directorul general al INEMRCM sunt ordonatori tertiari de credite pentru bugetul asigurarilor sociale de stat .

Articolul 122

(1) Cu exceptia cheltuielilor prevazute la art. 97 alin. (1) referitoare la transmiterea catre beneficiar a drepturilor, cheltuielile privind organizarea si functionarea sistemului public de pensii se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat in limita unui procent de pana la 3% aplicat asupra cheltuielilor anuale totale prevazute prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, inclusiv asupra cheltuielilor din alte surse atrase, in conditiile legii.

(2) Sumele necesare administrarii procesului de afiliere la fondurile de pensii administrate privat, cele ocazionate de virarea contributiei la aceste fonduri, precum si celelalte cheltuieli aferente se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat, in limita procentului prevazut la alin. (1).

Capitolul II Atributiile CNPP si ale caselor teritoriale de pensii

Articolul 123

In aplicarea prevederilor prezentei legi, CNPP indeplineste, in principal, urmatoarele atributii:

a) indruma si controleaza modul de aplicare a dispozitiilor legale de catre casele teritoriale de pensii;

b) furnizeaza datele necesare pentru fundamentarea si elaborarea bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetului de stat;

c) stabileste modalitatea tehnica de evidenta a contribuabililor la sistemul public de pensii, a drepturilor si obligatiilor de asigurari sociale in cazul contractelor de asigurare sociala, precum si modalitatea de colaborare cu autoritatile/institutiile cu care realizeaza schimbul de date;

d) publica anual raportul de activitate;

e) organizeaza cooperarea cu institutii similare din alte tari, in vederea coordonarii prestatiilor de asigurari sociale din domeniul propriu de competenta, pentru lucratorii migranti;

f) ia masuri, in conditiile legii, pentru dezvoltarea si administrarea eficienta a patrimoniului sistemului public de pensii, precum si pentru asigurarea integritatii acestuia;

g) asigura evidenta la nivel national a tuturor contribuabililor la sistemul public de pensii, pe baza informatiilor transmise de ANAF, respectiv de casele teritoriale de pensii;

h) asigura evidenta, la nivel national, a drepturilor si obligatiilor de asigurari sociale in cazul contractelor de asigurare sociala, pe baza codului numeric personal;

i) creeaza arhive electronice care constituie baze de date pentru operatiunile desfasurate in cadrul sistemului public de pensii, conform procedurilor aprobate prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale;

j) coordoneaza si controleaza activitatea INEMRCM;

k) aplica prevederile conventiilor internationale de asigurari sociale la care Romania este parte, precum si ansamblul reglementarilor europene si dezvolta relatii cu organisme similare in domeniul asigurarilor sociale din alte tari, in limita competentelor prevazute de lege;

l) organizeaza selectia, pregatirea si perfectionarea profesionala a personalului din sistemul public de pensii;

m) asigura introducerea, extinderea, intretinerea si protectia sistemelor automate de calcul si de evidenta;

n) asigura reprezentarea in fata instantelor judecatoresti in litigiile in care este parte ca urmare a aplicarii dispozitiilor prezentei legi;

o) organizeaza activitatea privind stabilirea si plata contributiilor pentru fondurile de pensii administrate privat, conform dispozitiilor legale in vigoare;

p) asigura exportul in strainatate al prestatiilor stabilite, potrivit reglementarilor legale in domeniu .





Afişează LEGEA 360/2023 privind sistemul public de pensii pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 360/2023    Noua lege a pensiilor    Legea pensiilor 2024    Legea pensiilor 2025    Noua lege a pensiilor 2024    Pensii 2024    Pensii 2025

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti



Articole Juridice

Punctele de stabilitate in Noua lege a pensiilor. Clarificari si Reglementari
Sursa: MCP avocati

Valorificarea veniturile nepermanente de la 1 septembrie 2024. Principiul contributivitatii conform noii legi a pensiilor
Sursa: MCP avocati

Deficientele practice ale noii a pensiilor. Este legal sa se primeasca o pensie mai mica dupa recalculare?
Sursa: MCP avocati

6 modificari importante aduse de Noua Legea pensiilor, Legea 360/2023
Sursa: MCP avocati

Contestarea deciziei de pensionare conform Noii Legi a Pensiilor (Legea 360/2023)
Sursa: MCP Cabinet avocati

Noua lege a pensiilor: Reglementari privind pensia anticipata partiala
Sursa: EuroAvocatura.ro

Noua lege a pensiilor: Reglementari privind pensia anticipata
Sursa: EuroAvocatura.ro