din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1177 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » O.U.G. nr. 42 din 24 mai 2023

O.U.G. nr. 42 din 24 mai 2023

  Publicat: 30 May 2023       2213 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
pentru modificarea si completarea Legii nr. 367/2022 privind dialogul social si a Legii nr. 53/2003 - Codul muncii.

Publicata in Monitorul Oficial nr. 459 din 25 mai 2023

Cauza care inlatura caracterul penal al faptei,
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Structura functionala care actioneaza in regim de putere publica si/sau presteaza servicii publice si care este finantata din venituri bugetare si/sau din venituri proprii, in conditiile legii finantelor publice.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Expresie folosita in trecut pentru a desemna obligatia legala de intretinere.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.

e) dovada noului sediu, daca este cazul .

(8) Ministerul responsabil cu dialogul social are acces liber si gratuit la informatiile din baza de date continute in registrul special prevazut la alin. (1), cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).

34. La articolul 71 alineatul (1), litera k) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

k) infiinteaza si administreaza, in conditiile legii, in interesul membrilor lor, societati mass-media, unitati sociale, societati comerciale, de cultura, de invatamant si cercetare in domeniul propriu de interes, societati de asigurari, precum si banca proprie;

35. La articolul 76 alineatul (3), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

a) infiintarea si administrarea de unitati de pregatire, certificare profesionala si consultanta in domeniile specifice sectoarelor de negociere colectiva din economia nationala pe care le reprezinta, potrivit legii;

36. Articolul 78 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 78

(1) In termen de 5 zile de la dizolvare, reprezentantul mandatat al organizatiei patronale sau lichidatorii patrimoniului sunt obligati sa solicite instantei judecatoresti competente, care a operat inscrierea in registrul special al organizatiilor patronale ca persoana juridica, sa faca mentiunea dizolvarii organizatiei patronale.

(2) Dupa implinirea termenului prevazut la alin. (1) orice membru al organizatiei patronale poate cere instantei judecatoresti competente efectuarea mentiunii prevazute la alin. (1).

(3) Mentiunea prevazuta la alin. (1) se va face pe pagina unde s-a facut inscrierea in registrul special prevazut la art. 68 alin. (1).

37. La articolul 79 alineatul (1) litera A, litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

d) au ca membri patroni ale caror unitati cuprind cel putin 7% din angajatii/lucratorii din economia nationala, cu exceptia angajatilor/lucratorilor din sistemul bugetar;

38. La articolul 79 alineatul (1) litera B, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

c) au ca membri patroni ale caror unitati cuprind cel putin 10% din efectivul angajatilor/lucratorilor sectorului de negociere colectiva, cu exceptia angajatilor/lucratorilor din sistemul bugetar.

39. Articolul 81 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 81

(1) Anterior depunerii dosarului de reprezentativitate la Tribunalul Bucuresti, confederatiile si federatiile patronale vor depune o copie in format electronic a respectivului dosar la ministerul responsabil cu dialogul social care o va inregistra si va emite dovada in acest sens.

(2) Dupa constatarea reprezentativitatii federatiilor sau confederatiilor patronale, Tribunalul Bucuresti va inscrie in registrul special prevazut la art. 68 alin. (1) data hotararii de admitere a cererii de constatare a reprezentativitatii.

(3) Confederatiile si federatiile patronale sunt obligate ca, in termen de 5 zile lucratoare de la comunicarea hotararii judecatoresti de constatare a reprezentativitatii, sa transmita in format electronic o copie a acesteia ministerului responsabil cu dialogul social.

(4) O copie a dosarului prevazut la alin. (1) si o copie a hotararii judecatoresti de constatare a reprezentativitatii vor fi publicate pe site-ul ministerului responsabil cu dialogul social in termen de 3 zile lucratoare de la depunerea dosarului, respectiv de la primirea hotararii.

(5) Dovada emisa de ministerul responsabil cu dialogul social este obligatorie pentru acceptarea de catre Tribunalul Bucuresti a depunerii dosarului de reprezentativitate.

40. Articolul 82 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 82

In vederea promovarii bunelor practici din domeniul dialogului social tripartit la cel mai inalt nivel se constituie Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social, denumit in continuare Consiliul National Tripartit, organism consultativ la nivel national.

41. La articolul 85, litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

f) stabilirea sectoarelor de negociere colectiva in care partenerii sociali convin sa negocieze colectiv se aproba prin ordin al ministrului responsabil cu dialogul social, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;

42. Articolul 92 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 92

(1) Presedintia comisiilor de dialog social se asigura astfel:

a) la nivelul fiecarui minister, de catre un secretar de stat sau, in situatii exceptionale si cu acordul partenerilor sociali, de catre un alt reprezentant al ministerului, imputernicit prin ordin al ministrului;

b) la nivelul celorlalte institutii/autoritati publice prevazute la art. 89 alin. (1), de catre un reprezentant numit de conducatorul institutiei/autoritatii publice;

c) la nivel teritorial, in baza principiului copresedintiei, de catre prefect si presedintele consiliului judetean sau, pentru municipiul Bucuresti, de catre primarul general.

(2) Secretariatul comisiilor de dialog social se asigura de institutia publica in cadrul careia acestea functioneaza.

43. La articolul 97, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(3) In cazul in care exista incheiat un contract colectiv de munca in vigoare, initiatorul negocierii colective, potrivit alin. (2), poate initia negocierea cu cel putin 60 de zile calendaristice inaintea expirarii contractelor colective de munca sau a expirarii perioadei de aplicabilitate a clauzelor stipulate in actele aditionale la contractele colective de munca la nivel de unitate/grup de unitati/sector de negociere colectiva.

44. La articolul 98, alineatele (1)-(3) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

(1) In termen de 15 zile calendaristice de la data declansarii procedurilor de negociere prevazute de art. 97 alin. (3) la acel nivel, angajatorul are obligatia sa convoace toate partile indreptatite in vederea negocierii contractului colectiv de munca si sa organizeze prima sedinta de negociere .

(2) La prima sedinta a partilor se stabilesc informatiile publice si cu caracter confidential pe care angajatorul sau organizatia patronala le va pune la dispozitia partii sindicale sau a reprezentantilor angajatilor/lucratorilor si data pana la care urmeaza a indeplini aceasta obligatie .

(3) Regimul informatiilor confidentiale puse la dispozitie de angajator este cel stabilit prin Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a angajatilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

...........................................

(5) Partile vor consemna in procesul-verbal al primei sedinte urmatoarele:

a) componenta nominala a echipelor de negociere pentru fiecare parte, in baza unei imputerniciri scrise;

b) nominalizarea persoanelor mandatate sa semneze contractul colectiv de munca;

c) durata maxima a negocierilor convenita de parti;

d) locul si calendarul sedintelor;

e) in cazul sindicatelor afiliate, existenta dovezii reprezentativitatii sindicatului, federatiei sau confederatiei, dupa caz, iar in cazul sindicatelor nereprezentative si neafiliate, numarul de membri de sindicat din unitate;

f) in cazul in care nu exista organizatii sindicale, dovada alegerii reprezentantilor angajatilor/lucratorilor, in conformitate cu dispozitiile art. 57 si 58;

g) existenta dovezii convocarii tuturor partilor indreptatite sa participe la negociere;

h) pentru negocierile la nivel de unitate existenta dovezii personalitatii juridice a organizatiilor sindicale;





Afişează O.U.G. nr. 42 din 24 mai 2023 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 42/2023    Legea 367/2022    Legea 53/2003    Codul muncii    Legea Dialogului social    Competenta in litigiile de munca

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Greva, context in care angajatorul poate dispune concedierea salariatilor?
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti



Articole Juridice

Transformarea unei societati de drept national in societate europeana (SE) nu trebuie sa reduca participarea sindicatelor la compunerea consiliului de supraveghere
Sursa: MCP Cabinet avocati