Titlul VII Reglementarea modalitatilor de solutionare a conflictelor de munca Capitolul I Dispozitii generale Articolul 120 (1) Raporturile de munca stabilite intre angajatori si angajatii/lucratorii acestora se desfasoara cu respectarea prevederilor legale, precum si in conditiile negociate prin contractele colective si individuale de munca . (2) Incalcarea fara justificare de catre una dintre parti a obligatiilor care ii revin potrivit alin. (1) atrage raspunderea acesteia. Articolul 121 (1) Conflictele colective de munca se solutioneaza potrivit prevederilor prezentei legi. (2) Pentru solutionarea conflictelor de munca, partile vor actiona intotdeauna cu buna-credinta, cu scopul asigurarii unui climat de incredere reciproca pe timpul si dupa finalizarea conflictului de munca, in vederea aplicarii eficiente a procedurilor stabilite de prezenta lege. Capitolul II Conflicte colective de munca Articolul 122 (1) Dreptul angajatilor/lucratorilor de a declansa conflicte colective de munca in legatura cu inceperea, desfasurarea si incheierea negocierilor contractelor colective de munca este garantat de lege. (2) In cazul in care nu exista contract colectiv de munca in vigoare, conflictul colectiv de munca poate avea ca obiect revendicari ale angajatilor/lucratorilor privind apararea intereselor colective cu caracter economic, profesional sau social. Articolul 123 Nu pot constitui obiect al conflictelor colective de munca revendicarile angajatilor/lucratorilor pentru a caror rezolvare este necesara adoptarea unei legi sau a altui act normativ. Articolul 124 Conflictele colective de munca pot avea loc la nivelul unitatii, al grupului de unitati, al sectorului de negociere colectiva sau la nivel national. Articolul 125 In conflictele colective de munca de la orice nivel, angajatii/lucratorii sunt reprezentati de partile indreptatite sa participe la negociere sau, dupa caz, de partile care au participat la negocierea colectiva si care i-au reprezentat la negocierile colective, conform mandatului. Articolul 126 Conflictele colective de munca pot fi declansate in urmatoarele situatii: a) angajatorul refuza sa inceapa negocierea unui contract in conditiile in care nu are incheiat un astfel de contract ori cel anterior a incetat; b) angajatorul/organizatia patronala nu accepta revendicarile formulate de angajati/lucratori; c) partile nu ajung la o intelegere privind incheierea unui contract colectiv de munca pana la data stabilita de comun acord pentru finalizarea negocierilor; d) in conditiile in care, desi a fost inceputa negocierea unui contract colectiv de munca, angajatorul nu isi respecta obligatia prevazuta de art. 98 alin. (4); e) angajatorul refuza sa inceapa negocierea in conditiile in care partile au prevazut clauze ce urmeaza a fi renegociate periodic, conform art. 97 alin. (3), iar perioada convenita de catre parti pentru renegocierea acestora a expirat ori daca partile nu ajung la un acord privind renegocierea clauzelor ce urmeaza a fi renegociate periodic; f) in situatia nefinalizarii renegocierii prevazuta la art. 109 alin. (4), dupa epuizarea procedurilor de negociere prevazute de prezenta lege; g) daca angajatorul refuza sa adere la contractul/acordul colectiv de munca la nivel de sector de negociere colectiva in conditiile art. 99 alin. (3), desi a participat la negocieri . Articolul 127 (1) In toate cazurile in care exista premisele declansarii unui conflict colectiv de munca conform prevederilor art. 126, partile prevazute la art. 125 vor sesiza, in scris, angajatorul/organizatia patronala despre aceasta situatie, precizand revendicarile angajatilor/lucratorilor, motivarea acestora, precum si propunerile de solutionare. Angajatorul/organizatia patronala sau, dupa caz, institutia ori autoritatea publica, este obligat/obligata sa primeasca si sa inregistreze sesizarea astfel formulata. (2) Cerinta prevazuta la alin. (1) se considera indeplinita si in cazul in care revendicarile, motivarea si propunerile de solutionare sunt exprimate de partile prevazute la art. 125 cu ocazia intalnirii cu reprezentantii angajatorului/organizatiei patronale, daca discutiile purtate au fost consemnate intr-un proces-verbal. (3) Angajatorul/organizatia patronala sau, dupa caz, institutia ori autoritatea publica, are obligatia de a raspunde in scris partilor prevazute la art. 125, in termen de trei zile lucratoare de la primirea sesizarii, cu precizarea punctului de vedere motivat pentru fiecare dintre revendicarile formulate. Articolul 128 (1) In situatia in care angajatorul/organizatia patronala sau institutia/autoritatea publica, dupa caz, nu a raspuns la toate revendicarile formulate sau, desi a raspuns, partile prevazute la art. 125 nu sunt de acord cu punctul de vedere precizat, conflictul colectiv de munca se poate declansa. (2) Informarea privitoare la declansarea conflictelor colective de munca si a motivelor declansarii acestora se transmite, in scris, de catre partile prevazute la art. 125, angajatorului/ organizatiei patronale sau institutiei/autoritatii publice, dupa caz, inspectoratelor teritoriale de munca sau ministerului responsabil cu dialogul social, dupa caz.
Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Greva, context in care angajatorul poate dispune concedierea salariatilor? Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Momentul de la care curge termenul de prescriptie al dreptului material la actiune privind plata despagubirilor pentru pagubele produse de salariati Pronuntaţă de: Tribunalul Arges
Organizatie sindicala. Calitate procesuala activa Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 587/4 octombrie 2018
Conflict de munca cu element de extraneitate. Competenta teritoriala. Conflict negativ de competenta Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 208 din 28 ianuarie 2020
Salariatul aflat in somaj tehnic avea obligatia de a se prezenta la serviciu si de a indeplini sarcinile trasate de conducerea societatii Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna - Sentinta civila nr. 1119 din data de 23 noiembrie 2017
Efectele Deciziei nr. 19/2019 pronuntata de ICCJ in ceea ce priveste curgerea termenului de prescriptie in cazul in care prejudiciul angajatorului este constatat prin decizie a Curtii de Conturi Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI � Decizia nr. 4957/ 05.11.2019
Recuperarea prejudiciului cauzat angajatorului de un salariat. Termenul de prescriptie. Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI � Decizia nr. 4376/ 09.10.2019
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca prin schimbarea fisei postului. Termenul de contestare a deciziei curge de la momentul comunicarii fisei de post. Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 1275/2020 din 05.06.2020
Termenul legal de contestare a unei decizii de sanctionare disciplinara. 30 sau 45 de zile de la comunicare. Paralelism legislativ Pronuntaţă de: Curtea de Apel Constanta - Decizia civila nr. 27 din data de 21.01.2020
Transformarea unei societati de drept national in societate europeana (SE) nu trebuie sa reduca participarea sindicatelor la compunerea consiliului de supraveghere Sursa: MCP Cabinet avocati
Contract individual de munca, Model 2021. PDF si Word editabil Sursa: MCP Cabinet avocati
Motivarea decizie de concediere versus Oportunitatea acesteia. Solutii jurisprudentiale Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Numarul minim de salariati pentru constituirea unui sindicat � o incalcare a dreptului la libera asociere? Sursa: Irina Maria Diculescu
Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social � intre arbitru si factor de interventie arbitrara Sursa: Irina Maria Diculescu
Termenul de apel in litigiile de munca � constitutionalitate si oportunitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Instituirea unei singure cai de atac in litigiile de munca si liberul acces la justitie Sursa: Irina Maria Diculescu