din anul 2007, atuul tau de DREPT!
5162 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social

LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social

  Publicat: 26 Dec 2022       17573 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
LEGEA nr. 367/2022 privind dialogul social (Inlocuieste Legea nr. 62/2011)

Publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1238 din 22 decembrie 2022

Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Mod de organizare a vietii in comun a oamenilor,
Act adoptat de organele de stat,
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Sindicatele sunt persoane juridice independente, fara scop patrimonial, constituite in scopul apararii si promovarii drepturilor colective si individuale,
Un grup mic de angajati, desemnati sa lucreze impreuna la un anumit proiect.
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Sindicatele sunt persoane juridice independente, fara scop patrimonial, constituite in scopul apararii si promovarii drepturilor colective si individuale,
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,

(2) La incheierea contractelor colective de munca, prevederile legale referitoare la drepturile angajatilor/lucratorilor au un caracter minimal.
(3) Contractele colective de munca nu pot contine clauze care sa stabileasca drepturi la un nivel inferior celor stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil incheiat la nivel superior.
(4) Contractele individuale de munca nu pot contine clauze care sa stabileasca drepturi la niveluri inferioare celor stabilite prin contractele colective de munca aplicabile.
(5) Clauzele contractuale ale contractelor colective de munca pot face referire, fara a afecta principul libertatii contractuale, si asupra urmatoarelor elemente:
a) stabilirea coeficientilor minimi de ierarhizare pe categorii de angajati/lucratori, tinand cont de standardele ocupationale corespunzatoare;
b) masurile adoptate pentru consilierea si evaluarea profesionala a angajatilor/lucratorilor;
c) masurile privind armonizarea vietii de familie cu obiectivele profesionale, timpul de lucru si timpul de odihna;
d) reglementari privind conditiile de munca si cele referitoare la securitatea si sanatatea in munca a angajatilor/lucratorilor;
e) modalitatile de informare si consultare a angajatilor/ lucratorilor, ce exced prezentei legi.
(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (5), contractul colectiv de munca incheiat la nivel national nu poate include clauze referitoare la nivelul salariului minim brut garantat in plata, care este stabilit prin hotarare a Guvernului.

Vezi si Forma actualizata 2023 a Codului munciiAICI


Capitolul II Efectele contractelor colective de munca

Articolul 101
(1) Clauzele contractelor colective de munca produc efecte dupa cum urmeaza:
a) pentru toti angajatii/lucratorii din unitate, in cazul contractelor colective de munca incheiate la acest nivel;
b) pentru toti angajatii/lucratorii incadrati in unitatile care fac parte din grupul de unitati pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca si care sunt semnatare ale contractului;
c) pentru toti angajatii/lucratorii incadrati in unitatile din sectorul de negociere colectiva pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca la nivel de sector de negociere colectiva si care fac parte din organizatiile patronale semnatare, respectiv pentru toti angajatii/lucratorii incadrati in unitatile organizatiilor patronale si ale angajatorilor din sectorul de negociere colectiva respectiv care au aderat ulterior la contractul colectiv de munca sectorial;
d) pentru toti angajatii/lucratorii de la nivelul regiilor autonome, companiilor nationale, societatilor cu unic actionar/ asociat statul roman sau autoritatea administratiei publice locale; pentru toti angajatii/lucratorii incadrati in unitatile aflate in subordinea sau in coordonarea autoritatilor si institutiilor publice care au in subordine sau in coordonare alte persoane juridice care angajeaza forta de munca si care au constituit grupul de unitati pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca la nivel de grup de unitati;
e) pentru toti angajatii/lucratorii din unitatile din economia nationala pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca la nivel national si care fac parte din organizatiile patronale semnatare, respectiv pentru toti angajatii incadrati in unitatile organizatiilor patronale si ale angajatorilor care au aderat ulterior la contractul colectiv de munca la nivel national.
(2) La fiecare dintre nivelurile prevazute la alin. (1) se incheie si se inregistreaza un singur contract colectiv de munca .
(3) In contractele colective de munca la orice nivel clauzele aplicabile angajatilor/lucratorilor incadrati cu contract individual de munca in sistemul bugetar vor respecta in mod obligatoriu prevederile art. 105.


Capitolul III Partile si reprezentarea acestora la negocierea colectiva

Articolul 102
(1) Partile contractului colectiv de munca sunt angajatorul si angajatii/lucratorii, reprezentati dupa cum urmeaza:
A. Angajatorul:
a) la nivel de unitate, de catre organul de conducere al acesteia, stabilit prin lege, statut ori regulament de functionare, dupa caz;
b) la nivel de grup de unitati, de catre persoana/persoanele mandatata/mandatate de conducerile unitatilor din grup sa negocieze si sa semneze contractul colectiv de munca;
c) la nivel de sector de negociere colectiva de catre organizatiile/federatiile patronale legal constituite si reprezentative potrivit legii si/sau de catre reprezentantul legal al autoritatii publice centrale competente;
d) la nivelul regiilor autonome, companiilor nationale, al societatilor cu unic actionar/asociat statul roman sau autoritatea administratiei publice locale, precum si la nivelul grupului de unitati constituit de acestea, de catre conducatorul regiei autonome, companiei nationale sau al societatii, respectiv, conducatorii unitatilor din grup; in cazul autoritatilor si institutiilor publice care au in subordine sau in coordonare alte persoane juridice care angajeaza forta de munca, de catre conducatorii autoritatilor si institutiilor publice;
e) la nivel national, de catre confederatiile patronale legal constituite si reprezentative, potrivit legii.
B. Angajatii/lucratorii:
a) la nivel de unitate:
1. de catre organizatiile sindicale legal constituite si reprezentative din unitate;
2. la solicitarea si in baza mandatului sindicatelor nereprezentative din unitate si afiliate, de catre federatia sindicala la care acestea sunt afiliate si care au in unitate un numar de membri care reprezinta cel putin 35% dintre angajatii/lucratorii unitatii;
3. de catre toate sindicatele nereprezentative legal constituite la nivel de unitate si neafiliate la federatii sindicale din sectorul de negociere colectiva;
4. daca nu exista sindicate constituite la nivelul unitatii, de catre reprezentantii angajatilor/lucratorilor alesi prin votul a jumatate plus unu din numarul total al angajatilor/lucratorilor din unitate si mandatati special in acest scop, cu respectarea dispozitiilor art. 58 alin. (2);
b) la nivel de grup de unitati, de catre federatiile sindicale reprezentative la nivelul grupului de unitati impreuna cu sindicatele legal constituite si reprezentative la nivelul unitatilor din grup . In toate situatiile, sindicatele au dreptul sa solicite participarea la negociere a federatiilor reprezentative la nivel de sector de negociere colectiva la care sunt afiliate;
c) la nivelul sectoarelor de negociere colectiva, de catre federatiile sindicale legal constituite si reprezentative potrivit legii;
d) la nivelul regiilor autonome, companiilor nationale si societatilor cu unic actionar/asociat statul roman sau autoritatea administratiei publice locale, la nivelul institutiilor bugetare, al autoritatilor si institutiilor publice care au in subordine sau in coordonare alte persoane juridice care angajeaza forta de munca, de catre organizatiile sindicale reprezentative, potrivit legii; in situatia in care nu exista organizatii reprezentative, reprezentarea se face similar cu cea prevazuta la lit. B lit. a);
e) la nivel national, de catre confederatiile sindicale legal constituite si reprezentative potrivit legii.
(2) In situatia existentei, la nivel de unitate, a mai multor sindicate nereprezentative indreptatite sa participe la negocierea colectiva, potrivit alin. (1) lit. B lit. a) pct. 3, acestea isi vor desemna de comun acord echipa de negociere, care va include maximum 10 reprezentanti din partea sindicatelor in situatia prevazuta la alin. (1) lit. B lit. a) pct. 3, care sa nu depaseasca numarul prevazut la art. 58 alin. (2).
(3) In cazul in care reprezentantii angajatilor/lucratorilor nu se aleg pentru participarea la negociere, negocierile se considera valide si pot continua numai cu sindicatele.
(4) In contractele/acordurile colective de munca incheiate la nivel de sector de negociere colectiva pentru personalul din sistemul bugetar, partile stabilesc expres modalitatile de negociere a contractelor/acordurilor colective de munca la nivelul autoritatilor si institutiilor care au in subordine sau in coordonare alte persoane juridice care angajeaza forta de munca, autoritati/institutii aflate in coordonarea sau in subordinea autoritatii publice centrale.

Articolul 103
Confederatiile sindicale reprezentative la nivel national, precum si confederatiile patronale reprezentative la nivel national, conform prezentei legi pot participa la negocierea contractelor colective de munca la nivelul sectoarelor de negociere colectiva in care au federatii membre, la solicitarea si in baza mandatului din partea acestora.





Afişează LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea dialogului social    Legea nr. 367/2022.Legea dialogului social 2023

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Greva, context in care angajatorul poate dispune concedierea salariatilor?
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Momentul de la care curge termenul de prescriptie al dreptului material la actiune privind plata despagubirilor pentru pagubele produse de salariati
Pronuntaţă de: Tribunalul Arges

Organizatie sindicala. Calitate procesuala activa
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 587/4 octombrie 2018

Conflict de munca cu element de extraneitate. Competenta teritoriala. Conflict negativ de competenta
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 208 din 28 ianuarie 2020

Salariatul aflat in somaj tehnic avea obligatia de a se prezenta la serviciu si de a indeplini sarcinile trasate de conducerea societatii
Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna - Sentinta civila nr. 1119 din data de 23 noiembrie 2017

Efectele Deciziei nr. 19/2019 pronuntata de ICCJ in ceea ce priveste curgerea termenului de prescriptie in cazul in care prejudiciul angajatorului este constatat prin decizie a Curtii de Conturi
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI � Decizia nr. 4957/ 05.11.2019

Recuperarea prejudiciului cauzat angajatorului de un salariat. Termenul de prescriptie.
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI � Decizia nr. 4376/ 09.10.2019

Modificarea unilaterala a contractului individual de munca prin schimbarea fisei postului. Termenul de contestare a deciziei curge de la momentul comunicarii fisei de post.
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 1275/2020 din 05.06.2020

Termenul legal de contestare a unei decizii de sanctionare disciplinara. 30 sau 45 de zile de la comunicare. Paralelism legislativ
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Constanta - Decizia civila nr. 27 din data de 21.01.2020



Articole Juridice

Transformarea unei societati de drept national in societate europeana (SE) nu trebuie sa reduca participarea sindicatelor la compunerea consiliului de supraveghere
Sursa: MCP Cabinet avocati

Contract individual de munca, Model 2021. PDF si Word editabil
Sursa: MCP Cabinet avocati

Motivarea decizie de concediere versus Oportunitatea acesteia. Solutii jurisprudentiale
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Numarul minim de salariati pentru constituirea unui sindicat � o incalcare a dreptului la libera asociere?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social � intre arbitru si factor de interventie arbitrara
Sursa: Irina Maria Diculescu

Termenul de apel in litigiile de munca � constitutionalitate si oportunitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Instituirea unei singure cai de atac in litigiile de munca si liberul acces la justitie
Sursa: Irina Maria Diculescu