In contextul actual, raspandirea virusului COVID-19 este o urgenta severa de sanatate publica pentru cetateni si entitatile economice, cu infectii in toate statele membre ale Uniunii Europene. Este, de asemenea, un soc major atat pentru economiile globale, cat si pentru economia nationala. Cresterea reala a PIB in 2020 ar putea inregistra o evolutie negativa, ca urmare a izbucnirii COVID-19, iar adoptarea unor masuri de natura economica de catre statele membre ale Uniunii Europene reprezinta actiuni esentiale pentru a atenua aceste repercusiuni negative asupra economiei.
In circumstantele exceptionale create de focarul COVID-19, intreprinderile de toate tipurile se pot confrunta cu o lipsa severa de lichiditate. De asemenea, intreprinderile solvabile sau mai putin solvabile se pot confrunta cu o lipsa brusca sau chiar indisponibilitate de lichiditate. Acest lucru este valabil in special pentru IMM-uri, ceea ce pe termen scurt si mediu poate afecta grav situatia economica a multor intreprinderi sanatoase si situatia angajatilor acestora, cu posibile consecinte chiar si pe termen lung, periclitand supravietuirea acestora.
Luand in considerare cele mentionate anterior, se impune o actiune decisiva si cu un impact ridicat pentru asigurarea lichiditatii IMM-urilor pe perioada in care se manifesta efectele COVID-19.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal bugetare a fost modificata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMANIA, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 209/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea corelarii facilitatilor oferite de acest program cu necesitatile economiei actuale aflate sub influenta efectelor raspandirii virusului SARS-CoV-2.
Prin Comunicarea Comisiei Europene privind Cadrul temporar in materie de ajutor de stat in contextul pandemiei COVID-19 au fost mentionate principalele masuri pe care statele membre le pot adopta in vederea sustinerii activitatii economice.
Deoarece facilitatile oferite prin programul IMM INVEST ROMANIA trebuie sa respecte prevederile Comunicarii Comisiei Europene privind Cadrul temporar in materie de ajutor de stat in contextul pandemiei COVID-19 (2020/C91I/01), publicata in Jurnalul Oficial al UE din 20.03.2020,
in lipsa acordarii masurilor prevazute de schema de ajutor de stat, IMM-urile sunt in imposibilitatea de a accesa finantare de la banci in conditii preferentiale care le va asigura continuarea activitatii si plata personalului angajat pe perioada pandemiei pana la 31 decembrie 2020.
Consecintele neadoptarii acestor masuri vor fi eliminarea de pe piata a unui numar semnificativ de intreprinderi mici si mijlocii din toate sectoarele de activitate din Romania si aparitia unor efecte sociale deosebit de importante, respectiv disponibilizarea unei mase semnificative a salariatilor din Romania care in prezent sunt angajati in intreprinderile mici si mijlocii.
Intrucat statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea continuarii activitatii economice si intrucat elementele mai sus prezentate vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta .
Art. I. -
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMANIA, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.029 din 27 decembrie 2017, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 209/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1 alineatul (3), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) unul sau mai multe credite pentru realizarea de investitii si/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de catre stat, prin Ministerul Finantelor Publice, in procent de maximum 80% din valoarea finantarii, exclusiv dobanzile, comisioanele si spezele bancare aferente creditului garantat. Valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar in cadrul acestei facilitati este de 10.000.000 lei. Valoarea maxima a creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru este de 5.000.000 lei, iar pentru creditele de investitii este de 10.000.000 lei, in limita uneia dintre urmatoarele conditii valabile pentru ambele finantari, care reprezinta valoarea cea mai mare dintre:
(i) dublul sumei reprezentand cheltuielile salariale, inclusiv contributiile sociale obligatorii datorate de angajator aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor, inregistrate la nivelul anului 2019. In cazul intreprinderilor infiintate dupa 1 ianuarie 2019, cuantumul maxim al imprumutului nu poate depasi suma estimata pentru primii 2 ani de activitate; sau
(ii) 25% din cifra de afaceri neta a beneficiarului pe 2019, respectiv venitul brut sau norma anuala de venit in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din activitati independente, dupa caz, conform Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente pentru anul 2019; sau
(iii) o valoare care sa rezulte din nevoile sale de lichiditati, acestea pot include atat costuri cu capital de lucru, cat si costurile cu investitii, cu conditia prezentarii unor documente justificative de catre beneficiar, situatie in care cuantumul imprumutului nu poate depasi nevoile de lichiditati de la momentul acordarii pentru urmatoarele 18 luni."
2. La articolul 1 alineatul (3), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) unul sau mai multe credite/linii de credit pentru finantarea capitalului de lucru, exclusiv dobanzile, comisioanele si spezele bancare aferente creditului garantat de stat in procent de maximum 90% acordat unei microintreprinderi sau intreprindere mica, in valoare maxima de 500.000 lei pentru microintreprinderi, respectiv maximum 1.000.000 lei pentru intreprinderile mici, in limita uneia dintre urmatoarele conditii valabile pentru ambele finantari, care reprezinta valoarea cea mai mare dintre:
(ii) 25% din cifra de afaceri neta a beneficiarului pe 2019, respectiv venitul brut sau norma anuala de venit in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din activitati independente, dupa caz, conform Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente pentru anul 2019; sau
3. La articolul 1, alineatele (32) si (33) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(32) Pentru creditele prevazute la alin. (3) lit. b), Ministerul Finantelor Publice subventioneaza dobanzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru in procent de 100% din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni Generale, de la titlul 55 A�Alte transferuriA�, alineatul 55.01.46 A�Transferuri catre intreprinderi in cadrul schemelor de ajutor de statA�, in cadrul unei scheme de ajutor de stat asociate acestui program .
(33) Perioada de subventionare a dobanzii este de la momentul acordarii creditelor/liniilor de credit contractate dupa intrarea in vigoare a prezente ordonante de urgenta si pana la 31 decembrie 2020. Subventionarea dobanzii se aproba anual printr-un act normativ cu putere de lege pentru anul 2020 si pentru urmatorii 2 ani doar in conditiile in care cresterea economica estimata de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza pentru aceasta perioada se situeaza sub nivelul cresterii economice din anul 2020. Subventionarea dobanzii se realizeaza in conditiile respectarii prevederilor legislatiei din domeniul ajutorului de stat in vigoare."
4. La articolul 1, dupa alineatul (33) se introduce un nou alineat, alineatul (34), cu urmatorul cuprins:
"(34) Valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat prevazute la alin (3) lit. a) si b), care pot fi acordate unui beneficiar in cadrul programului, nu poate depasi 10.000.000 lei, in limita valorii cea mai mare dintre cele mentionate la art. 1 alin. (3) lit. a) pct. i), ii) si iii)."
5. La articolul 2, litera c) se modifica si va avea cu urmatorul cuprins:
"c) comision de risc - suma datorata Ministerului Finantelor Publice de beneficiarul garantiei, destinata acoperirii riscului de garantare de catre stat a creditelor/liniilor de credite acordate in cadrul programului. Obligatia de plata a comisionului de risc este acoperita din ajutorul sub forma de grant primit de beneficiar in cadrul schemei de ajutor de stat . Dupa incetarea aplicabilitatii schemei de ajutor de stat, IMM-urile care contracteaza credite in cadrul programului datoreaza Ministerului Finantelor Publice comision de risc . Nivelul comisionului de risc se stabileste anual prin ordin al ministrului finantelor publice."
6. La articolul 2, litera i) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"i) garantii colaterale - garantiile reale si personale constituite de beneficiarul finantarii/terti garanti in favoarea institutiei de credit finantatoare si a statului roman, prin Ministerul Finantelor Publice, proportional cu procentul de garantare, altele decat garantia de stat si ipoteca legala imobiliara si/sau mobiliara asupra activelor finantate prin credit, care pot fi luate in considerare de institutiile de credit pentru diminuarea expunerii fata de debitor . Sumele rezultate dupa executarea de catre creditori a garantiilor constituite de beneficiar, din care se deduc cheltuielile aferente creditului, respectiv dobanzi, comisioane si cheltuieli ocazionate de recuperarea creantei, vor diminua, proportional cu procentul de garantare, sumele platite de statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, si sumele suportate de institutia de credit finantatoare;".
7. La articolul 3 alineatul (1), literele c), d) si f) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"c) nu figureaza cu credite restante, inclusiv pentru finantarile tip leasing, in ultimele 6 luni anterioare datei de 31 decembrie 2019 sau daca inregistreaza restante, acestea sunt incadrate in categoriile A, B, C in baza de date a Centralei Riscului de Credit, denumita in continuare C.R.C.;
d) nu se afla in interdictie de a emite cecuri la data de 31 decembrie 2019 si nu figureaza cu incidente majore cu bilete la ordin in ultimele 6 luni anterioare datei de 31 decembrie 2019 in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati, denumita in continuare C.I.P.; . . . . . . . . . .
f) prezinta institutiei de credit garantii colaterale care, in cazul creditelor de investitii, impreuna cu garantia de stat si ipoteca legala imobiliara si/sau mobiliara asupra activelor finantate din credit, acopera in proportie de cel putin 100% valoarea finantarii. Pentru creditele/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru pot fi incluse in structura de garantii aferente creditului ipoteca legala mobiliara asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiar la institutia de credit, impreuna cu garantia de stat;".
8. La articolul 3 alineatul (1) se introduce litera i), avand urmatorul cuprins:
"i) depun un document scris prin care se angajeaza sa nu disponibilizeze personalul existent de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pana la 31 decembrie 2020. Intreprinderea poate organiza programul de lucru al salariatilor in functie de evolutia activitatii curente a acesteia."
9. La articolul 3, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Nu sunt eligibile pentru acordarea de garantii in cadrul programului intreprinderile mici si mijlocii din sectoarele/domeniile: activitati de jocuri de noroc si pariuri, productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope, activitati de investigare si protectie ."
10. La articolul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5. -
(1) Mecanismul de acordare a garantiilor prevazute la art. 1 se deruleaza cu respectarea prevederilor Schemei de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor in contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, prevazuta in art. II."
11. La articolul 6, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Durata maxima a finantarilor este de 72 de luni in cazul creditelor pentru investitii si de 36 de luni in cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru . Creditele/liniile de credit pentru capitalul de lucru pot fi prelungite cu maximum 36 de luni, urmand ca, in ultimul an de prelungire, sa fie rambursate in conditiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta."
12. La articolul 8 alineatul (2), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) ipoteca imobiliara si/sau mobiliara constituita de beneficiari si/sau de terti garanti;".
13. La articolul 8 alineatul (3), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) ipoteca imobiliara si/sau mobiliara constituita de beneficiari si/sau de terti garanti;".