(3) Activitatea de administrare a riscurilor trebuie sa se realizeze cu luarea in considerare a factorilor interni si externi care afecteaza activitatea fondului si administratorului acestuia, avand in vedere urmatoarele:
a) calculul si constituirea provizionului;
b) administrarea activelor si a pasivelor;
c) strategia de investitii;
d) gestionarea riscului de lichiditate si a riscului de concentrare;
e) gestionarea riscului operational;
f) asigurarea si alte tehnici de diminuare a riscurilor;
g) riscurile de mediu, sociale si de guvernanta asociate cu portofoliul de investitii si gestionarea acestora;
h) alti factori prevazuti de reglementarile A.S.F.
(4) In functie de tipul schemei de pensii ocupationale, sistemul de gestionare a riscurilor trebuie sa ia in considerare riscurile suportate de participanti .
(5) Pentru riscurile identificate, administratorul efectueaza analize cantitative si/sau calitative, utilizand teste de stres, dupa caz.
(6) Persoana care conduce structura de administrare a riscurilor raporteaza structurii de conducere in scopul de a oferi fundamentare pentru revizuirea si imbunatatirea politicii de administrare a riscurilor si a limitelor de expunere fixate, inclusiv pentru adoptarea de masuri adecvate daca rezultatele testelor indica o vulnerabilitate semnificativa.
(7) Persoana care conduce structura de administrare a riscurilor are obligatia de a intocmi semestrial un raport de risc, in conformitate cu art. 115, care se transmite A.S.F. in conformitate cu reglementarile acesteia.
(8) Este interzisa externalizarea activitatii de administrare a riscurilor.
Articolul 31 - Functia de administrare a investitiilor
(1) Administratorul are obligatia de a constitui o structura separata, responsabila cu administrarea investitiilor, cu analiza oportunitatilor investitionale si plasarea activelor in conformitate cu strategia stabilita de consiliul de administratie sau de consiliul de supraveghere, dupa caz.
(2) Este interzisa externalizarea activitatii de administrare a investitiilor.
Articolul 32 - Obligatia privind existenta unui sistem informatic
Administratorul trebuie sa dispuna de un sistem informatic care sa asigure pastrarea in siguranta a evidentelor operationale si contabile ale fondului, ale valorii activului net, ale numarului de unitati de fond ale participantilor, ale platii drepturilor participantilor/mostenitorilor acestora, definiti conform prevederilor Codului civil, evidentierea modului de calcul al tuturor comisioanelor, taxelor si tarifelor incasate sau datorate, a modului de calcul al obligatiilor de plata .
Articolul 33 - Inceperea activitatii de administrare
Administratorul poate incepe activitatea de administrare de la data comunicarii deciziei de autorizare de administrare a fondului.
Articolul 34 - Activitatea de administrare a fondurilor
(1) Activitatea de administrare a fondurilor cuprinde urmatoarele:
a) administrarea si investirea activelor fondului;
b) evaluarea portofoliului de active si determinarea valorii activului si pasivului fondului;
c) gestionarea operatiunilor zilnice ale fondului;
d) convertirea contributiilor;
e) calculul activului net al fondului;
f) calculul si plata pensiilor ocupationale, dupa caz;
g) constituirea si actualizarea registrului participantilor;
h) calculul ratelor de rentabilitate;
i) reflectarea elementelor de natura activelor, datoriilor, capitalurilor proprii, cheltuielilor si veniturilor;
j) calculul provizionului tehnic;
k) gestionarea relatiilor cu entitatile implicate in domeniul pensiilor ocupationale;
l) dispunerea efectuarii platilor datorate entitatilor implicate in domeniul pensiilor ocupationale si A.S.F.;
m) elaborarea, prezentarea, depunerea, publicarea si distribuirea catre A.S.F., angajatori si participanti, a situatiilor financiare anuale si a rapoartelor prevazute de prezenta lege;
n) gestionarea, pastrarea si arhivarea documentelor privind fondul, angajatorii, contributiile, participantii si mostenitorii acestora, definiti conform prevederilor Codului civil, dupa caz, precum si altele asimilate, cu respectarea legislatiei in domeniu;
o) alte activitati prevazute in reglementarile A.S.F.
(2) Ca principiu general, administratorul tine seama, dupa caz, in cadrul activitatii de administrare a fondurilor, de obiectivul repartizarii echitabile a riscurilor si a beneficiilor intre generatii.
Articolul 35 - Segregarea activelor
(1) Activitatile de administrare si furnizare a pensiilor ocupationale, precum si toate activele si angajamentele corespunzatoare acestora sunt restrictionate, gestionate si organizate separat de alte activitati ale administratorului, fara posibilitate de transfer.
(2) Activele si pasivele unui fond sunt evidentiate si tinute separat de cele ale administratorului, ale celorlalte fonduri de pensii ocupationale administrate, precum si de cele ale altor fonduri de pensii private administrate.
Articolul 36 - Externalizarea
(1) Administratorul poate externaliza, partial sau in totalitate, activitatile prevazute la art. 34 alin. (1) lit. h) -n) unor prestatori de servicii care sa opereze in numele sau.
(2) Administratorul nu poate delega raspunderea si ramane pe deplin responsabil de respectarea obligatiilor care ii revin in temeiul prezentei legi atunci cand externalizeaza oricare dintre activitatile prevazute la art. 34 alin. (1) lit. h) -n).
(3) Externalizarea se realizeaza in asa fel incat sa se evite oricare dintre urmatoarele consecinte:
a) diminuarea calitatii sistemului de guvernanta al administratorului;
b) cresterea nejustificata a riscului operational;
c) subminarea capacitatii A.S.F. de a supraveghea respectarea de catre administrator a obligatiilor sale;
d) prestarea de servicii catre participanti si mostenitorii acestora, definiti conform prevederilor Codului civil, in mod defectuos, cu incalcarea prevederilor legale si contractuale.