CAPITOLUL IX
Plata drepturilor participantilor
Articolul 108 - Dreptul la pensia ocupationala
(1) Dreptul la pensia ocupationala se deschide, la cererea participantului, in conditiile prevazute de schema si prospect si in conformitate cu legislatia privind plata pensiilor private.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), la cererea participantului, dreptul la pensia ocupationala se poate deschide incepand cu data implinirii varstei standard de pensionare prevazuta de sistemul public de pensii, respectiv cu data implinirii varstei de pensionare reglementata de alte acte normative, in raport cu categoria profesionala din care face parte, dupa caz.
(3) Participantul al carui activ personal nu este suficient pentru acordarea unei pensii ocupationale primeste o plata unica sau plati esalonate in rate pe o durata de maximum 5 ani, la cerere .
Articolul 109 - Obtinerea unei pensii ocupationale
(1) Activul personal este folosit numai pentru obtinerea unei pensii ocupationale.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) urmatoarele categorii de persoane care beneficiaza de contravaloarea activului personal:
a) mostenitorii participantilor, definiti conform prevederilor Codului civil;
b) persoanele pensionate de invaliditate pentru afectiuni care nu mai permit reluarea activitatii, al caror activ personal la data acordarii pensiei de invaliditate nu este suficient pentru a putea primi o pensie ocupationala;
c) persoanele al caror activ personal la data pensionarii pentru limita de varsta, prevazuta la art. 108 alin. (2), nu este suficient pentru a putea primi o pensie ocupationala .
(3) In cazul decesului unui participant inainte de deschiderea dreptului la pensia ocupationala, contravaloarea activului personal revine mostenitorilor acestuia, in conditiile legii, conform actului de succesiune.
Articolul 110 - Plata pensiilor ocupationale
(1) Plata pensiilor ocupationale se efectueaza in conformitate cu legislatia privind plata pensiilor private.
(2) Pensia ocupationala se supune dispozitiilor legale privind impozitarea pensiilor si executarea silita.
Articolul 111 - Emiterea de reglementari cu privire la plata drepturilor participantilor
A.S.F. emite reglementari cu privire la utilizarea activului personal al participantului la un fond de pensii ocupationale.
CAPITOLUL X
Obligatii de raportare si transparenta
Articolul 112 - Principii
(1) Administratorul furnizeaza:
a) viitorilor participanti cel putin informatiile referitoare la:
(i) prevederile schemei de pensii ocupationale si ale prospectului;
(ii) prevederile actului individual de aderare la un fond;
(iii) rezultatele anterioare ale investitiilor aferente fondului de pensii pe o perioada minima de cinci ani sau pe toata durata de operare a fondului, in cazul in care aceasta este mai mica de cinci ani;
b) participantilor cel putin informatiile referitoare la:
(iii) informarea privind drepturile de pensie prevazuta la art. 116;
(iv) optiunile de plata;
(v) raportarile prevazute la art. 117 alin. (3).
c) beneficiarilor care primesc o pensie ocupationala cel putin informatiile referitoare la:
(iii) prestatii datorate si optiuni de plata aferente;
(iv) raportarile prevazute la art. 117 alin. (3).
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) trebuie:
a) sa fie actualizate in mod regulat;
b) sa fie scrise intr-un limbaj clar, concis si comprehensibil, evitandu-se utilizarea jargonului si a termenilor tehnici atunci cand se pot utiliza cuvinte din limbajul curent;
c) sa nu induca in eroare si sa se asigure coerenta la nivelul vocabularului si al continutului;
d) sa fie prezentate in asa fel incat sa fie usor de citit;
e) sa fie disponibile in limba romana;
f) sa fie puse la dispozitia participantilor, a viitorilor participanti si a beneficiarilor care primesc o pensie ocupationala, in mod gratuit, prin mijloace electronice sau pe hartie .
(3) A.S.F. poate adopta sau mentine dispozitii suplimentare cu privire la informatiile care trebuie puse la dispozitia participantilor, a viitorilor participanti si a beneficiarilor care primesc o pensie ocupationala .
(4) Informatiile care trebuie comunicate in faza de plata a pensiilor sunt furnizate de catre administratorii prevazuti la art. 4 alin. (2), in conformitate cu legislatia privind plata pensiilor private.
Articolul 113 - Raportul anual al administratorului
(1) Administratorul elaboreaza, cel mai tarziu la data de 31 mai a fiecarui an, un raport anual cu informatii corecte si complete despre activitatea desfasurata in anul calendaristic precedent.
(2) Raportul prevazut la alin. (1) contine urmatoarele elemente cu privire la administrator si la fondul pe care il administreaza:
a) componenta structurii de conducere;