(3) In anumite cazuri, protejarea beneficiarului poate conduce la incheierea relatiei profesionale si orientarea clientului catre un alt profesionist sau catre un alt serviciu care sa corespunda nevoii acestuia.
(4) Asistentul social nu foloseste relatia profesionala cu beneficiarul serviciilor sale profesionale pentru obtinerea de avantaje sau alte beneficii de orice natura in interes personal.
(5) Asistentul social este obligat sa atenueze sau sa previna conflictele de interese existente sau posibile.
Art. 26. - (1) Asistentul social se bazeaza in activitatea profesionala pe principiile respectarii si apararii intimitatii beneficiarului, confidentialitatii acestuia, precum si pe principiul utilizarii responsabile a informatiilor obtinute in timpul exercitarii profesiei sau in legatura cu aceasta.
(2) Asistentul social nu poate solicita informatii despre viata privata a beneficiarului serviciilor sale, decat in cazul in care acestea sunt relevante pentru interventie, asistentul social avand obligatia pastrarii confidentialitatii in privinta acestora.
(3) In anumite situatii, asistentul social poate dezvalui informatii confidentiale, cu acordul beneficiarilor sau ai reprezentantilor legali ai acestora, dupa caz.
(4) Asistentii sociali pot dezvalui informatii confidentiale fara acordul beneficiarilor, in conditiile legii si ale actelor normative adoptate in vederea executarii acesteia sau atunci cand nedezvaluirea acestora ar pune in pericol viata, integritatea fizica a beneficiarilor sau a altor persoane .
(5) Asistentul social informeaza beneficiarii serviciilor de asistenta sociala despre incalcarea confidentialitatii informatiilor pe care le detin in legatura cu acestia, motivatia avuta in vedere, precum si despre posibilele consecinte, in conditiile legii.
(6) Asistentul social trebuie sa pastreze confidentialitatea asupra identitatii beneficiarilor, atunci cand acesta prezinta informatii in mass-media, in conditiile legii.
Art. 27. - In cazul in care autoritatile publice competente solicita, pe cale legala, informatii despre un anumit caz sau atunci cand sunt puse in pericol interesele legitime, viata ori integritatea beneficiarilor, asistentul social poate dezvalui informatiile cerute, in conditiile legii.
Art. 28. - (1) Accesul la documentele beneficiarilor si transferul acestora se realizeaza astfel incat sa se asigure protectia deplina a informatiilor confidentiale continute.
(2) Accesul la documentele beneficiarilor este permis profesionistilor care lucreaza in echipa pluridisciplinara, supervizorilor sau coordonatorilor activitatii profesionale de asistenta sociala, precum si altor persoane autorizate in conditiile legii.
(3) La cerere, beneficiarii au acces la informatii din propriile dosare, in masura in care asistentul social apreciaza ca acestea servesc intereselor lor si nu prejudiciaza alte persoane .
(4) La incheierea serviciilor, asistentul social are responsabilitatea de a arhiva dosarele clientilor pentru a asigura accesul la informatie in viitor si protectia informatiilor confidentiale.
Art. 29. - (1) Contactele fizice intre asistentii sociali si beneficiarii serviciilor de asistenta sociala trebuie evitate in cazul in care se constata ca acest lucru ii prejudiciaza in vreun fel pe acestia.
(2) Asistentul social care se angajeaza in contacte fizice cu beneficiarii trebuie sa aiba responsabilitatea de a stabili limite adecvate diferentelor culturale, in conditiile legii.
(3) Asistentul social nu poate intretine relatii sexuale cu beneficiarii serviciilor de asistenta sociala sau cu rudele acestuia, pe toata durata prestarii serviciilor profesionale catre acestia.
(4) Asistentul social nu manifesta fata de beneficiarii actului sau profesional comportamente verbale sau fizice de natura sexuala, menite a fi intelese ca avansuri sexuale sau solicitari de favoruri sexuale.
Art. 30. - Asistentul social foloseste un limbaj adecvat si respectuos fata de client si evita folosirea termenilor care pot aduce prejudicii persoanelor, grupurilor sau comunitatilor.
Art. 31. - (1) Asistentul social va asigura continuitatea serviciilor in cazul in care acestea sunt intrerupte de factori cum ar fi: transferul, boala, indisponibilitatea temporara etc.
(2) Asistentul social poate finaliza relatia profesionala cu beneficiarii, precum si serviciile oferite acestora atunci cand acestea nu mai raspund nevoilor si intereselor acestora.
(3) Asistentul social se asigura ca finalizarea relatiei profesionale cu beneficiarii si a serviciilor oferite este un proces planificat, asupra caruia beneficiarii detin toate informatiile necesare.
CAPITOLUL VI Obligatii fata de membrii corpului profesional
Art. 32. - (1) Relatiile dintre asistentii sociali se bazeaza intotdeauna, indiferent de interesele personale sau ale persoanelor pe care le asista, pe respect profesional reciproc.
(2) Asistentul social isi construieste reputatia profesionala numai pe baza competentei sale profesionale, fara a folosi mijloace de reclama sau alte mijloace comerciale, altele decat cele prevazute de lege.
Art. 33. - (1) Concurenta profesionala intre asistentii sociali se bazeaza numai pe competenta si calitatea serviciilor profesionale oferite beneficiarilor.
(2) Sunt interzise si sunt considerate acte de concurenta profesionala neloiala urmatoarele actiuni:
a) tentativa sau actiunea de denigrare sau de discreditare a asistentilor sociali in scopul atragerii beneficiarilor de servicii de asistenta sociala;
b) practicarea profesiei sub standardele de calitate stabilite prin ghidurile de buna practica in domeniu sau prin normele privind exercitarea profesiei de asistent social, precum si prin stabilirea unor onorarii derizorii avand ca scop atragerea beneficiarilor serviciilor de asistenta sociala;
c) utilizarea unor mijloace de presiune sau a functiei detinute in vederea atragerii beneficiarilor serviciilor psihologice sau in alt scop personal;
d) utilizarea oricaror informatii de specialitate nepublicate sau neoficiale, la care asistentul social a avut acces pe diferite cai, in scopul obtinerii de avantaje personale.
Art. 34. - (1) Orice litigiu intre asistenti sociali cu privire la exercitarea profesiunii de asistent social trebuie comunicat imediat pentru conciliere Colegiului.
(2) Comisia de deontologie profesionala are competenta analizarii situatiei de litigiu create, precum si desfasurarii tuturor actelor necesare concilierii, inainte de sesizarea altor instante.
CAPITOLUL VII Obligatiile asistentului social in relatiile cu institutiile publice
Art. 35. - Asistentul social, salariat sau membru al unor comisii sau organisme de specialitate ale unor institutii publice, nu va divulga si nu va folosi in scopul obtinerii de avantaje materiale personale, familiale sau de grup informatii de specialitate care nu au fost facute publice.
Art. 36. - Asistentul social, salariat sau membru al unor comisii ori organisme publice sau tehnice de analiza ori decizie, nu se poate pronunta asupra unor acte sau documentatii la a caror realizare este implicat personal.
CEDO: Panioglu impotriva Romaniei. Libertatea de exprimare Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Atitudinea necorespunzatoare si jignitoare a salariatului poate atrage concedierea disciplinara Pronuntaţă de: Tribunalul Sibiu - Sentinta civila nr. 43 din 05.02.2019
Atitudinea necorespunzatoare a salariatului in relatiile de munca poate atrage sanctiunea concedierii Pronuntaţă de: Tribunalul Sibiu - Sentinta civila nr. 43/05.02.2019
Anulare decizie de incetare a contractului individual de munca prin acordul partilor. Lipsa consimtamantului salariatului. Pronuntaţă de: Tribunalul Arges - Sentinta civila nr. 2982 pronuntata la data de 10.11.2020
ICCJ - Magistrat. Abatere disciplinara. Manifestari care aduc atingere prestigiului justitiei savarsite in afara exercitarii atributiilor de serivici. Obligatia de rezerva. Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Reclamantul a urmarit in esenta transformarea cererii de ordonanta presedintiala in actiune de drept comun, chiar daca a indicat gresit dispozitiile art. 104 Cod procedura civila Pronuntaţă de: Tribunalul Vrancea Sectia I Civila, Decizia civila nr. 393/2016, in sedinta publica din 31 mai 2016
Incidenta regulilor de concurenta in activitatea notariala Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie: Decizia nr. 3415 din 30 octombrie 2015
Recuperarea cheltuielilor de judecata de la partea cazuta in pretentii: onorariu fix si onorariu de succes Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, Sectia a V-a Civila
Magistrat. Neindeplinirea conditiilor de numire in functie. Conditia bunei reputatii. Hotararea C.S.M. de eliberare din functie. Caracterul nediscipli Pronuntaţă de: Decizia nr. 2956 din 10 mai 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal
Stabilirea salariului minim diferentiat si modul de contestare a decizilor emise de angajator. Lista functiilor si ocupatiilor care necesita studii superioare Sursa: MCP Cabinet avocati
Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ... Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare
Asistentul personal profesionist pentru persoane cu handicap. Angajare, conditii si proceduri de atestare Sursa: Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim
Accesul la justitie. Asistenta judiciara (gratuita) prin avocat Sursa: UNBR
O reglementare nationala nu poate interzice total expertilor contabili sa efectueze acte de atragere a clientelei prin abordare directa Sursa: EuroAvocatura.ro