(7) Unitatile de invatamant in care se organizeaza filiera tehnologica sau vocationala a liceului sunt stabilite de inspectoratele scolare, cu consultarea autoritatilor administratiei publice locale, avand in vedere tendintele de dezvoltare sociala si economica precizate in documentele strategice regionale, judetene si locale elaborate si monitorizate de structurile parteneriale consultative: consortii regionale si comitete locale de dezvoltare a parteneriatului social. Cadrul general de organizare si functionare a structurilor parteneriale consultative pentru invatamantul profesional si tehnic este aprobat prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii stiintifice.
(Din 30-dec-2014 Art. 31, alin. (7) din titlul II, capitolul II, sectiunea 6 modificat de Art. I, punctul 4. din Ordonanta urgenta 94/2014)
(Din 14-aug-2015 Art. 31, alin. (7) din titlul II, capitolul II, sectiunea 6 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 4456/2015)
Articolul 311
(1) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale sustine, pentru liceele tehnologice cu profil preponderent agricol, finantarea de investitii specifice in agricultura din categoria celor prevazute la art. 31 alin. (21) , precum si cheltuieli materiale necesare functionarii acestora, asa cum sunt ele definite la pct. 291 din anexa, pe baza unei metodologii aprobate prin hotarare a Guvernului.
(2) Finantarea cheltuielilor prevazute la alin. (1) se asigura din transferuri de la bugetul de stat catre bugetele locale, prin bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, fiind aprobate, anual, prin Legea bugetului de stat, ca anexa la bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, repartizate pe unitati administrativ-teritoriale si pe unitati de invatamant.
(3) Bunurile mobile si imobile achizitionate/realizate pe baza finantarii prevazute la alin. (1) intra in proprietatea liceelor cu profil preponderent agricol si se utilizeaza conform destinatiei stabilite de catre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(4) Lista liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol se stabileste prin ordin comun al ministrului educatiei nationale si al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale. Aceasta lista se actualizeaza din 3 in 3 ani.
(Din 12-iun-2019 Art. 31^1, alin. (4) din titlul II, capitolul II, sectiunea 6 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 296/2019)
(Din 12-iun-2019 Art. 31^1, alin. (4) din titlul II, capitolul II, sectiunea 6 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 4215/2019)
(5) In raport cu necesitatile identificate pe piata muncii, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale sustine finantarea cheltuielilor aferente infiintarii de noi specializari/calificari profesionale in domeniul agriculturii, precum si a unor programe de perfectionare a cadrelor didactice de specialitate din cadrul liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol.
(6) In vederea dezvoltarii invatamantului agricol, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale poate propune:
a) alocarea fundamentata a unei cifre de scolarizare pentru liceele tehnologice cu profil preponderent agricol, care se aproba prin hotarare a Guvernului;
b) masuri privind imbunatatirea structurii organizatorice pentru liceele tehnologice cu profil preponderent agricol, cu respectarea legislatiei privind asigurarea calitatii;
c) infiintarea de noi specializari/calificari profesionale, conform legislatiei in vigoare, in domeniul agricol.
(7) In cazul liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol, directorul acestora incheie un contract de management privind gestiunea investitiilor specifice in agricultura cu reprezentantul desemnat de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in vederea utilizarii, intretinerii si exploatarii eficiente a bunurilor finantate conform prevederilor alin. (1) .
(8) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale are dreptul de a coordona si controla modul in care directorii liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol gestioneaza, utilizeaza, intretin si exploateaza investitiile specifice in agricultura prevazute la alin. (1) .
(9) In cadrul liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol, consiliile de administratie se maresc cu 2 membri, desemnati de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(10) Modul de utilizare a veniturilor proprii obtinute prin valorificarea produselor realizate din loturile didactice se reglementeaza prin ordin comun al ministrului educatiei nationale si al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
Articolul 312
(1) Liceele tehnologice cu profil preponderent agricol care nu au in proprietate sau in administrare ori in folosinta terenuri agricole in extravilan primesc in folosinta, prin grija Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, o suprafata de minimum 10 ha, in echivalent arabil, pentru constituirea lotului didactic experimental.
(2) Loturile didactice experimentale prevazute la alin. (1) se atribuie la cererea liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol, din fondul de rezerva aflat la dispozitia consiliilor locale sau, dupa caz, din alte surse, prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(3) Practica de specialitate a liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol se asigura cu sprijinul unitatilor subordonate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in colaborare cu inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti.
(Din 05-apr-2019 Art. 31 din titlul II, capitolul II, sectiunea 6 completat de Art. I, punctul 1. din Legea 57/2019)
SECTIUNEA 7: Invatamantul tehnologic si vocational
Articolul 32
(1) Invatamantul liceal tehnologic si vocational se poate organiza in cadrul liceelor din filiera tehnologica sau vocationala, pentru calificari din Registrul national al calificarilor, actualizat periodic, in functie de nevoile pietei muncii, identificate prin documente strategice de planificare a ofertei de formare regionale, judetene si locale.
(2) Invatamantul liceal tehnologic si vocational se poate organiza si pe baza solicitarilor din partea angajatorilor privati sau ai Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, pe baza unor contracte de scolarizare.
(3) Absolventii clasei a X-a din cadrul filierei tehnologice sau vocationale care au finalizat un stagiu de pregatire practica pot sustine examen de certificare a calificarii corespunzator nivelului de certificare stabilit prin Cadrul national al calificarilor.
(Din 30-dec-2013 Art. 32, alin. (3) din titlul II, capitolul II, sectiunea 7 modificat de Art. I, punctul 6. din Ordonanta urgenta 117/2013)
(4) Stagiile de pregatire practica de pe parcursul filierei tehnologice sau vocationale se pot organiza la nivelul unitatii de invatamant si/sau la operatorii economici ori institutiile publice cu care unitatea de invatamant are incheiate contracte pentru pregatire practica sau la organizatii-gazda din strainatate, in cadrul unor programe ale Uniunii Europene - componenta de formare profesionala initiala. Durata stagiului de pregatire practica este stabilita prin planul-cadru de invatamant, aprobat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(5) Operatorii economici care incheie contract de parteneriat cu unitatile de invatamant care desfasoara invatamant profesional si tehnic, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale, beneficiaza de facilitati la plata impozitelor, taxelor si contributiilor datorate bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale, bugetelor fondurilor speciale sau bugetelor locale, potrivit prevederilor legale.
(Din 06-apr-2018 Art. 32, alin. (5) din titlul II, capitolul II, sectiunea 7 modificat de Art. 1, punctul 4. din Legea 82/2018)
SECTIUNEA 8: Invatamantul profesional
Articolul 33
(1) Invatamantul profesional se poate organiza in scoli profesionale care pot fi unitati independente sau afiliate liceelor tehnologice, de stat sau particulare.
(2) Pregatirea prin invatamantul profesional si tehnic se realizeaza pe baza standardelor de pregatire profesionala aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale, la propunerea Centrului National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, si elaborate in urma consultarii partenerilor sociali. Standardele de pregatire profesionala se realizeaza pe baza standardelor ocupationale aprobate de Autoritatea Nationala pentru Calificari. Standardele de pregatire profesionala se realizeaza prin consultare cu operatorii economici in situatia in care nu exista standarde ocupationale actualizate.
(Din 06-apr-2018 Art. 33, alin. (2) din titlul II, capitolul II, sectiunea 8 modificat de Art. 1, punctul 5. din Legea 82/2018)
(Din 17-mai-2018 Art. 33, alin. (2) din titlul II, capitolul II, sectiunea 8 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 3503/2018)
(3) Absolventii invatamantului profesional, care promoveaza examenul de certificare a calificarii profesionale, dobandesc certificat de calificare profesionala si suplimentul descriptiv al certificatului, conform Europass.
(4) Modul de organizare si de desfasurare a examenului de certificare a calificarii profesionale este reglementat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului prin metodologie, care se da publicitatii la inceputul ciclului.
(Din 21-oct-2014 Art. 33, alin. (4) din titlul II, capitolul II, sectiunea 8 a se vedea referinte de aplicare din Metodologie din 2014)
(5) Absolventii invatamantului profesional pot continua studiile in ciclul superior al invatamantului liceal, in conditiile stabilite prin metodologia aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale.
(Din 06-apr-2018 Art. 33, alin. (5) din titlul II, capitolul II, sectiunea 8 modificat de Art. 1, punctul 5. din Legea 82/2018)
(51) [textul din Art. 33, alin. (5^1) din titlul II, capitolul II, sectiunea 8 a fost abrogat la 23-nov-2016 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 81/2016]
(52) [textul din Art. 33, alin. (5^2) din titlul II, capitolul II, sectiunea 8 a fost abrogat la 23-nov-2016 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 81/2016]
(53) [textul din Art. 33, alin. (5^3) din titlul II, capitolul II, sectiunea 8 a fost abrogat la 23-nov-2016 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 81/2016]
(54) [textul din Art. 33, alin. (5^4) din titlul II, capitolul II, sectiunea 8 a fost abrogat la 23-nov-2016 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 81/2016]
(55) [textul din Art. 33, alin. (5^5) din titlul II, capitolul II, sectiunea 8 a fost abrogat la 23-nov-2016 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 81/2016]
(56) [textul din Art. 33, alin. (5^6) din titlul II, capitolul II, sectiunea 8 a fost abrogat la 23-nov-2016 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 81/2016]
Decizia CCR nr. 657/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a sintagmei "pe baza de abonament" - Legea 1/2011 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Principiul repararii integrale a prejudiciului suferit ca efect al esalonarii titlurilor executorii impune si acordarea daunelor-interese moratorii sub forma dobanzii legale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj Sectia I Civila, Decizia civila nr. 132/A/2017, in sedinta publica din 31 ianuarie 2017
Calitatea procesuala pasiva in litigiile cadrelor didactice avand ca obiect plata salariilor si a dobanzilor Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Sectia I civila, Decizia civila nr. 93/A/2017, in sedinta publica din 25.01.2017
Necompensarea in bani a zilelelor de concediu neefectuate Pronuntaţă de: Tribunalul Maramures, Sectia I Civila, Sentinta nr. 505 din data de 15.04.2016
Raspunderea patrimoniala a salariatului. Constatare prin hotarare judecatoreasca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Suceava, Sectia I Civila, Decizia nr. 390 din data de 07.04.2016
Angajarea raspunderii patrimoniale a angajatului se poate realiza doar in baza unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. Aplicabilitatea legislatiei muncii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Suceava, Sectia I Civila, Decizia nr. 433 din data de 19 aprilie 2016
Constitutionalitatea incetarii de drept a contractelor de munca ale unor cadre universitare care nu sunt studenti-doctoranzi sau nu au obtinut diploma de doctor Sursa: Irina Maria Diculescu