din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1203 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » Legea educatiei nationale, actualizata 2020. Legea nr. 1/2011

Legea educatiei nationale, actualizata 2020. Legea nr. 1/2011

  Publicat: 25 Dec 2019       75997 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
LEGEA nr. 1/2011 a educatiei nationale, Actualizata 2020

Actualizata 2020 prin:
- Legea nr. 221/2019 pentru modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011;
- OUG nr. 79/2019 privind unele masuri in domeniul educatiei si pentru prorogarea unor termene.

Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Contract incheiat intre un salariat si o unitate economica sau institutie prin care cel dintai se obliga sa presteze in favoarea celui din urma o anumita munca, in schimbul unui salariu.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.

(11) Programele de formare psihopedagogica de nivel I si II pot fi urmate pe parcursul studiilor universitare de licenta, respectiv master sau in regim postuniversitar.

(12) Programele de formare psihopedagogica pentru functiile didactice de educator-puericultor, educatoare, invatator, antrenor si maistru-instructor se aproba de Ministerul Educatiei Nationale si se desfasoara in liceele cu profil pedagogic. Pentru absolventii liceelor pedagogice si colegiilor universitare de institutori se considera indeplinita conditia de formare psihopedagogica de nivel I.

(13) Absolventilor care au finalizat cu diploma de licenta/absolvire studii universitare de lunga sau scurta durata pana in anul 2005 li se considera indeplinita conditia de formare psihopedagogica de nivel I si II, daca prin foaia matricola fac dovada parcurgerii disciplinelor: psihologie scolara, pedagogie, metodica predarii specialitatii si practica pedagogica la specialitatea inscrisa pe diploma de licenta/absolvire.

(Din 30-iun-2014 Art. 238, alin. (1) din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 completat de Art. I, punctul 59. din Ordonanta urgenta 49/2014)

(2) Programele de studii ale masterului didactic sunt elaborate pe baza standardelor profesionale pentru functiile didactice, se aproba de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si se acrediteaza conform legii.

(3) Studentii care frecventeaza cursurile masterului didactic acreditat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului intr-o institutie publica pot beneficia de burse de studiu finantate de la bugetul de stat .

(4) Cuantumul unei burse acordate de la bugetul de stat este egal cu salariul net al unui profesor debutant.

(5) Criteriile de acordare a burselor de la bugetul de stat se stabilesc de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.

(Din 02-mar-2017 Art. 238, alin. (5) din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 3392/2017)

(6) Pregatirea psihopedagogica se finalizeaza prin obtinerea diplomei de master didactic ori a certificatului de absolvire a programelor de formare psihopedagogica.

(Din 30-iun-2014 Art. 238, alin. (6) din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 60. din Ordonanta urgenta 49/2014)

(7) Planurile de invatamant ale studiilor universitare de licenta in specialitatea pedagogia invatamantului primar si prescolar sunt elaborate pe baza standardelor profesionale stabilite de Ministerul Educatiei Nationale. Pentru absolventii studiilor universitare de licenta in specialitatea pedagogia invatamantului primar si prescolar se considera indeplinita conditia de formare psihopedagogica de nivel I.

(Din 30-iun-2014 Art. 238, alin. (7) din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 60. din Ordonanta urgenta 49/2014)

Articolul 239

(1) Efectuarea stagiului practic prevazut la art. 236 alin. (1) lit. c) este conditionata de obtinerea diplomei de licenta si a diplomei de master didactic sau a certificatului de absolvire a programului de formare psihopedagogica de nivel I ori II.

(Din 30-iun-2014 Art. 239, alin. (1) din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 61. din Ordonanta urgenta 49/2014)

(2) Pregatirea practica din cadrul masterului didactic sau al programelor de formare psihopedagogica se realizeaza in baza unor acorduri-cadru incheiate intre unitatile/institutiile de invatamant care asigura formarea initiala si inspectoratele scolare.

(Din 30-iun-2014 Art. 239, alin. (2) din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 61. din Ordonanta urgenta 49/2014)

(3) Pe baza acestor acorduri-cadru, unitatile/institutiile de invatamant care asigura formarea initiala incheie contracte de colaborare cu durata de 1-4 ani scolari cu unitatile de invatamant din reteaua prevazuta la alin. (2) pentru stabilirea conditiilor de organizare si desfasurare a stagiilor practice.

(4) Unitatile/institutiile de invatamant care asigura formarea initiala pot realiza independent parteneriate cu institutii ofertante de servicii in domeniu - centre de consiliere, cluburi si palate ale copiilor, centre logopedice si organizatii nonguvernamentale.

(5) Pregatirea practica din cadrul masterului didactic sau al programelor de formare psihopedagogica se poate derula sub forma unei perioade de stagiu in strainatate in cadrul unui program al Uniunii Europene - componenta dedicata formarii initiale a profesorilor - perioada certificata prin documentul Europass Mobilitate.

(Din 30-iun-2014 Art. 239, alin. (5) din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 61. din Ordonanta urgenta 49/2014)

Articolul 240

(1) Ocuparea unei functii didactice pentru perioada stagiului practic cu durata de un an scolar se realizeaza prin concurs pe posturi/catedre vacante/rezervate.

(Din 30-iun-2014 Art. 240, alin. (1) din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 62. din Ordonanta urgenta 49/2014)

(2) Persoanelor aflate in perioada stagiului practic cu durata de un an scolar li se aplica, in mod corespunzator functiei didactice ocupate temporar, toate prevederile prezentei legi, precum si toate celelalte prevederi corespunzatoare din legislatia in vigoare.

Articolul 241

(Din 09-sep-2019 Art. 241 din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 4910/2019)

(Din 14-nov-2018 Art. 241 din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 5365/2018)

(Din 19-sep-2017 Art. 241 din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 4815/2017)

(Din 28-sep-2016 Art. 241 din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 5223/2016)

(Din 28-sep-2016 Art. 241 din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 5087/2016)

(Din 23-oct-2014 Art. 241 din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Metodologie din 2014)

(Din 23-oct-2014 Art. 241 din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 4801/2014)

(1) Examenul national de definitivare in invatamant este organizat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, si cuprinde:

(Din 15-sep-2017 Art. 241, alin. (1) din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 4814/2017)

(Din 14-nov-2013 Art. 241, alin. (1) din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Metodologie din 2013)

a) etapa I, eliminatorie - realizata de catre inspectoratele scolare in perioada stagiului practic cu durata de un an scolar si constand in evaluarea activitatii profesionale la nivelul unitatii de invatamant, evaluarea portofoliului profesional personal si in sustinerea a cel putin doua inspectii la clasa;

b) etapa a II-a, finala - realizata la finalizarea stagiului practic cu durata de un an scolar si constand intr-o examinare scrisa, pe baza unei tematici si a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, pentru fiecare specialitate in parte .

(2) Cadrele didactice care promoveaza examenul de definitivat dobandesc titlul de profesor cu drept de practica in invatamantul preuniversitar.

(3) Cadrelor didactice angajate cu contract de munca pe o perioada determinata, care au promovat examenul de definitivare in invatamant, li se poate asigura continuitatea pe postul didactic/catedra ocupat(a) , prin hotararea consiliului de administratie din unitatea de invatamant respectiva, in conditiile legii.

(4) Persoanele care nu au promovat examenul pentru definitivare in invatamant se pot prezenta la o noua sesiune dupa reluarea, de fiecare data, anterior sustinerii examenului, a stagiului de practica cu durata de un an scolar. Candidatii pot sustine examenul national pentru definitivare in invatamant fara taxa de cel mult trei ori. Prezentarile ulterioare la examen sunt conditionate de achitarea unor taxe stabilite de catre Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice.

(Din 15-dec-2016 Art. 241, alin. (4) din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 96/2016)

(5) [textul din Art. 241, alin. (5) din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 15-dec-2016 de Art. I, punctul 10. din Ordonanta urgenta 96/2016]

(6) Persoanele care nu promoveaza examenul de definitivare in invatamant, in conditiile prezentului articol, pot fi angajate in sistemul national de invatamant preuniversitar numai pe perioada determinata, cu statut de profesor debutant.

Articolul 242

(1) Formarea continua a cadrelor didactice cuprinde dezvoltarea profesionala si evolutia in cariera.

(2) Evolutia in cariera se realizeaza prin gradul didactic II si gradul didactic I, examene de certificare a diferitelor niveluri de competenta .

(3) Probele de examen, tematica, bibliografia, precum si procedura de organizare si desfasurare a examenelor pentru obtinerea gradelor didactice sunt reglementate prin metodologie elaborata de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.

(Din 06-mai-2015 Art. 242, alin. (3) din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 3097/2015)





Afişează Legea educatiei nationale, actualizata 2020. Legea nr. 1/2011 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 1/2011    Legea 1/2011 actualizata    Legea 1/2011 actualizata 2020    Legea educatiei nationale actualizata 2020

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 657/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a sintagmei "pe baza de abonament" - Legea 1/2011
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Principiul repararii integrale a prejudiciului suferit ca efect al esalonarii titlurilor executorii impune si acordarea daunelor-interese moratorii sub forma dobanzii legale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj Sectia I Civila, Decizia civila nr. 132/A/2017, in sedinta publica din 31 ianuarie 2017

Calitatea procesuala pasiva in litigiile cadrelor didactice avand ca obiect plata salariilor si a dobanzilor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Sectia I civila, Decizia civila nr. 93/A/2017, in sedinta publica din 25.01.2017

Necompensarea in bani a zilelelor de concediu neefectuate
Pronuntaţă de: Tribunalul Maramures, Sectia I Civila, Sentinta nr. 505 din data de 15.04.2016

Raspunderea patrimoniala a salariatului. Constatare prin hotarare judecatoreasca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Suceava, Sectia I Civila, Decizia nr. 390 din data de 07.04.2016

Angajarea raspunderii patrimoniale a angajatului se poate realiza doar in baza unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. Aplicabilitatea legislatiei muncii
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Suceava, Sectia I Civila, Decizia nr. 433 din data de 19 aprilie 2016



Articole Juridice

Constitutionalitatea incetarii de drept a contractelor de munca ale unor cadre universitare care nu sunt studenti-doctoranzi sau nu au obtinut diploma de doctor
Sursa: Irina Maria Diculescu