din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3233 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » Legea educatiei nationale, actualizata 2020. Legea nr. 1/2011

Legea educatiei nationale, actualizata 2020. Legea nr. 1/2011

  Publicat: 25 Dec 2019       76232 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
LEGEA nr. 1/2011 a educatiei nationale, Actualizata 2020

Actualizata 2020 prin:
- Legea nr. 221/2019 pentru modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011;
- OUG nr. 79/2019 privind unele masuri in domeniul educatiei si pentru prorogarea unor termene.

Act adoptat de organele de stat,
Viciu de consimtamant. Este amenintarea unei persoane cu un rau care sa-I produca o temere ce o determina sa consimta la incheierea unui act juridic civil, pe care altfel nu l-ar fi incheiat.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
(Basis) Pretul de cumparare a unui anumit activ, ajustat pentru anumite evenimente cum ar fi acordarea dividendelor in actiuni.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
Reprezinta suma activelor care pot fi utilizate pe teritoriul unei tari pentru cumpararea de bunuri si servicii si pentru achitarea datoriilor,

(1) In Romania sunt valabile numai diplomele recunoscute de statul roman, conform legislatiei in vigoare.

(2) Regimul actelor de studii emise de unitatile si de institutiile de invatamant se stabileste prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.

(3) Continutul si formatul actelor de studii sunt stabilite prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.

Articolul 7

(1) In unitatile, in institutiile de invatamant si in toate spatiile destinate educatiei si formarii profesionale sunt interzise activitatile care incalca normele de moralitate si orice activitati care pot pune in pericol sanatatea si integritatea fizica sau psihica a copiilor si a tinerilor, respectiv a personalului didactic, didactic auxiliar si nedidactic, precum si activitatile de natura politica si prozelitismul religios.

(11) In unitatile de invatamant si in toate spatiile destinate educatiei si formarii profesionale sunt interzise comportamentele care constau in violenta psihologica - bullying.

(Din 22-nov-2019 Art. 7, alin. (1) din titlul I completat de Art. I, punctul 1. din Legea 221/2019)

(2) Privatizarea unitatilor si a institutiilor de invatamant de stat este interzisa.

Articolul 8

Pentru finantarea educatiei nationale se aloca anual din bugetul de stat si din bugetele autoritatilor publice locale minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv. Suplimentar, unitatile si institutiile de invatamant pot obtine si utiliza autonom venituri proprii. Pentru activitatea de cercetare stiintifica se aloca anual, de la bugetul de stat, minimum 1% din produsul intern brut al anului respectiv.

*) In perioada 2019-2021 nu se aplica prevederile art. 8 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

(Din 29-dec-2018 Art. 8 din titlul I a se vedea referinte de aplicare din Art. 50 din capitolul II din Ordonanta urgenta 114/2018)

Articolul 9

(1) Principiile finantarii invatamantului preuniversitar sunt urmatoarele:

a) transparenta fundamentarii si alocarii fondurilor;

b) echitatea distribuirii fondurilor destinate unui invatamant de calitate;

c) adecvarea volumului de resurse in functie de obiectivele urmarite;

d) predictibilitatea, prin utilizarea unor mecanisme financiare coerente si stabile;

e) eficienta utilizarii resurselor.

(Din 14-mar-2016 Art. 9, alin. (2) din titlul I a se vedea referinte de aplicare din Hotarirea 136/2016)

(2) Statul asigura finantarea de baza pentru toti anteprescolarii, prescolarii si pentru toti elevii din invatamantul general obligatoriu de stat, particular si confesional acreditat. De asemenea, statul asigura finantarea de baza pentru invatamantul profesional si liceal acreditat, de stat, particular si confesional, precum si pentru cel postliceal de stat . Finantarea se face in baza si in limitele costului standard per elev, per prescolar sau per anteprescolar, dupa metodologia elaborata de Ministerul Educatiei Nationale.

(Din 02-sep-2019 Art. 9, alin. (2) din titlul I modificat de Art. I, punctul 1. din Legea 201/2018)

(21) Pentru absolventii de liceu care nu au sustinut/nu au promovat examenul de bacalaureat national, statul poate asigura, din finantarea de baza sau din alte surse de finantare, organizarea de cursuri de pregatire pentru examenul de bacalaureat.

(Din 30-iun-2014 Art. 9, alin. (2) din titlul I completat de Art. I, punctul 1. din Ordonanta urgenta 49/2014)

(22) Finantarea de baza pentru anteprescolari, prevazuta la alin. (2) , se asigura de catre stat, incepand cu anul scolar 2021-2022.

(Din 10-apr-2019 Art. 9, alin. (2^2) din titlul I modificat de Art. II, alin. (1) din Ordonanta urgenta 23/2019)

(3) Invatamantul de stat este gratuit. Pentru unele activitati, niveluri, cicluri si programe de studii se pot percepe taxe, in conditiile stabilite de prezenta lege.

(4) Ministerul Educatiei Nationale, prin organismul specializat, stabileste anual costul standard per anteprescolar/prescolar/elev, cost care sta la baza finantarii de baza . De suma aferenta beneficiaza toti anteprescolarii, prescolarii si elevii din invatamantul preuniversitar de stat, precum si anteprescolarii, prescolarii si elevii din invatamantul general obligatoriu, profesional si liceal, particular si confesional, care studiaza in unitati de invatamant acreditate si evaluate periodic, conform legislatiei in vigoare.

(Din 02-sep-2019 Art. 9, alin. (4) din titlul I modificat de Art. I, punctul 1. din Legea 201/2018)

(5) Finantarea de baza a invatamantului preuniversitar se face dupa principiul A�resursa financiara urmeaza elevulA�, in baza caruia alocatia bugetara aferenta unui elev, unui prescolar sau anteprescolar se transfera la unitatea de invatamant la care acesta invata, cu respectarea prevederilor alin. (2) -(4) .

(Din 02-sep-2019 Art. 9, alin. (5) din titlul I modificat de Art. I, punctul 1. din Legea 201/2018)

(6) Invatamantul poate sa fie finantat si direct de catre operatori economici, precum si de alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii.

(7) Invatamantul poate fi sustinut prin burse, credite de studii, taxe, donatii, sponsorizari, surse proprii si alte surse legale.

Articolul 10

(1) In Romania, invatamantul este serviciu de interes public si se desfasoara, in conditiile prezentei legi, in limba romana, precum si in limbile minoritatilor nationale si in limbi de circulatie internationala.

(2) In fiecare localitate se organizeaza si functioneaza unitati de invatamant sau formatiuni de studiu cu limba de predare romana si/sau, dupa caz, cu predarea in limbile minoritatilor nationale ori se asigura scolarizarea fiecarui elev in limba sa materna in cea mai apropiata localitate in care este posibil.

(3) Invatarea in scoala a limbii romane, ca limba oficiala de stat, este obligatorie pentru toti cetatenii romani. Planurile de invatamant trebuie sa cuprinda numarul de ore necesar si suficient invatarii limbii romane. Autoritatile administratiei publice asigura conditiile materiale si resursele umane care sa permita insusirea limbii romane.

(4) In sistemul national de invatamant, documentele scolare si universitare oficiale, nominalizate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, se intocmesc numai in limba romana. Celelalte inscrisuri scolare si universitare pot fi redactate in limba de predare.

(Din 20-dec-2011 Art. 10, alin. (4) din titlul I a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 6551/2011)

(5) Unitatile si institutiile de invatamant pot efectua si emite, la cerere, contra cost, traduceri oficiale ale documentelor si ale altor inscrisuri scolare si universitare proprii, cu respectarea prevederilor legale.

Articolul 11

(1) Guvernul sprijina invatamantul in limba romana in tarile in care traiesc cetateni de etnie romana, cetateni romani cu domiciliul in acele state sau minoritati vorbitoare de limba romana, oricare ar fi denumirea acestora, cu respectarea legislatiei statului respectiv. De asemenea, Guvernul poate sprijini infiintarea de unitati scolare, cu predare in limba romana, in conformitate cu legislatia statului respectiv.

(2) Ministerul Educatiei Nationale poate organiza, anual, un examen de bacalaureat pentru romanii de pretutindeni. Absolventii de liceu care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1) pot sa fie inscrisi la examenul de bacalaureat in Romania.

(3) Lista probelor, continutul programelor, calendarul, metodologia, precum si modul de organizare si desfasurare a examenului se stabilesc de Ministerul Educatiei Nationale, printr-o metodologie specifica.

(4) Ministerul Educatiei Nationale, in colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, prin Institutul Limbii Romane, poate organiza unitati de invatamant cu predare in limba romana pe langa oficiile diplomatice si institutiile culturale ale Romaniei in strainatate, poate sustine lectorate in universitati din strainatate, precum si cursuri de limba, cultura si civilizatie romaneasca.

(Din 06-dec-2018 Art. 11 din titlul I modificat de Art. 1 din Legea 289/2018)

Articolul 12

(1) Statul sustine anteprescolarii, prescolarii, elevii si studentii cu probleme si nevoi sociale, precum si pe aceia cu cerinte educationale speciale.

(11) Educatia persoanelor cu tulburari de invatare (dislexia, disgrafia, discalculia) este asigurata prin metode psihopedagogice consacrate si prin abordare adecvata, potrivit legii.

(12) Persoanele cu tulburari de invatare sunt integrate in invatamantul de masa .





Afişează Legea educatiei nationale, actualizata 2020. Legea nr. 1/2011 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 1/2011    Legea 1/2011 actualizata    Legea 1/2011 actualizata 2020    Legea educatiei nationale actualizata 2020

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 657/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a sintagmei "pe baza de abonament" - Legea 1/2011
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Principiul repararii integrale a prejudiciului suferit ca efect al esalonarii titlurilor executorii impune si acordarea daunelor-interese moratorii sub forma dobanzii legale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj Sectia I Civila, Decizia civila nr. 132/A/2017, in sedinta publica din 31 ianuarie 2017

Calitatea procesuala pasiva in litigiile cadrelor didactice avand ca obiect plata salariilor si a dobanzilor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Sectia I civila, Decizia civila nr. 93/A/2017, in sedinta publica din 25.01.2017

Necompensarea in bani a zilelelor de concediu neefectuate
Pronuntaţă de: Tribunalul Maramures, Sectia I Civila, Sentinta nr. 505 din data de 15.04.2016

Raspunderea patrimoniala a salariatului. Constatare prin hotarare judecatoreasca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Suceava, Sectia I Civila, Decizia nr. 390 din data de 07.04.2016

Angajarea raspunderii patrimoniale a angajatului se poate realiza doar in baza unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. Aplicabilitatea legislatiei muncii
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Suceava, Sectia I Civila, Decizia nr. 433 din data de 19 aprilie 2016



Articole Juridice

Constitutionalitatea incetarii de drept a contractelor de munca ale unor cadre universitare care nu sunt studenti-doctoranzi sau nu au obtinut diploma de doctor
Sursa: Irina Maria Diculescu