(Din 27-dec-2011 Art. 61 din titlul II, capitolul III a se vedea referinte de aplicare din Procedura din 2011)
(1) Reteaua scolara este formata din totalitatea:
a) unitatilor de invatamant acreditate, respectiv autorizate sa functioneze provizoriu;
b) unitatilor de invatamant preuniversitar, infiintate in structura universitatilor de stat;
c) furnizorilor de educatie autorizati sa functioneze provizoriu.
(Din 18-iun-2018 Art. 61, alin. (1) din titlul II, capitolul III modificat de Art. II, punctul 5. din Ordonanta urgenta 48/2018)
(2) Reteaua scolara a unitatilor de invatamant de stat si particular preuniversitar se organizeaza de catre autoritatile administratiei publice locale, cu avizul conform al inspectoratelor scolare. Pentru invatamantul special liceal si special postliceal, reteaua scolara se organizeaza de catre consiliul judetean, respectiv de catre consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, cu consultarea partenerilor sociali si cu avizul conform al Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(21) Prin organizarea retelei scolare, prevazute la alin. (1) , autoritatile administratiei publice locale, respectiv consiliul judetean sau consiliile subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor asigura publicarea, pentru fiecare an scolar, a unitatilor de invatamant de stat, particulare si confesionale acreditate, precum si a furnizorilor de educatie autorizati sa functioneze provizoriu, care organizeaza legal activitati de educatie in vederea realizarii opozabilitatii fata de toti beneficiarii directi si indirecti ai educatiei, asa cum sunt acestia definiti la punctele 5 si 6 din anexa.
(Din 18-iun-2018 Art. 61, alin. (2) din titlul II, capitolul III completat de Art. II, punctul 6. din Ordonanta urgenta 48/2018)
(3) In cadrul retelei scolare se pot infiinta si pot functiona, conform legii, grupe/clase in alternative educationale integrate in unitati scolare de stat sau particulare.
(4) Persoanele juridice si fizice pot infiinta, conform legii, unitati de educatie timpurie si de invatamant primar, gimnazial, liceal si postliceal.
(41) In cazul in care autoritatile administratiei publice locale nu aproba organizarea retelei scolare prevazute la alin. (2) , ministrul educatiei nationale emite, pana la sfarsitul anului scolar, un ordin cu privire la aprobarea retelei scolare, inclusiv pentru infiintarea, desfiintarea, fuziunea sau divizarea unitatilor de invatamant de stat, confesional si particular pentru unitatea administrativ-teritoriala in cauza, cuprinzand toate grupele de nivel prescolar, clasele de invatamant primar, gimnazial, liceal si postliceal, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
(Din 18-iun-2018 Art. 61, alin. (4^1) din titlul II, capitolul III modificat de Art. II, punctul 7. din Ordonanta urgenta 48/2018)
(5) Reteaua scolara a unitatilor de invatamant se da publicitatii la inceputul fiecarui an, pentru anul scolar urmator. Cifra de scolarizare pentru invatamantul de stat se aproba prin hotarare a Guvernului, cu cel putin 6 luni inainte de inceperea anului scolar.
(Din 29-apr-2011 Art. 61, alin. (5) din titlul II, capitolul III a se vedea referinte de aplicare din Art. 1 din Hotarirea 414/2011)
(Din 21-mar-2017 Art. 61, alin. (5) din titlul II, capitolul III a se vedea referinte de aplicare din Hotarirea 136/2017)
(Din 28-mar-2018 Art. 61, alin. (5) din titlul II, capitolul III a se vedea referinte de aplicare din Hotarirea 131/2018)
(Din 03-mai-2019 Art. 61, alin. (5) din titlul II, capitolul III a se vedea referinte de aplicare din Hotarirea 260/2019)
(6) In cadrul sistemului national de invatamant preuniversitar de stat se pot infiinta si pot functiona, conform legii, unitati de invatamant cu clase constituite pe baza de contracte de parteneriat intre unitati de invatamant de stat si particulare acreditate, intre acestea si operatori economici, precum si intre institutii din tara si strainatate, pe baza unor acorduri interguvernamentale.
(7) Unitatile de invatamant preuniversitar, indiferent de tip, nivel, forma, filiera si profil sunt supuse acreditarii si evaluarii periodice, conform legii.
(8) Pentru a asigura calitatea invatamantului, la propunerea autoritatilor administratiei publice locale sau din proprie initiativa, inspectoratele scolare pot solicita Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului ridicarea acreditarii/autorizarii unei unitati de invatamant cu personalitate juridica sau a unei structuri a acesteia in conformitate cu prevederile legale. In situatia in care Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii in invatamantul Preuniversitar, denumita in continuare ARACIP, retrage acreditarea/autorizatia de functionare, pentru neindeplinirea conditiilor legale, unei unitati de invatamant, aceasta isi inceteaza activitatea . Autoritatile administratiei publice locale realizeaza alocarea elevilor altor unitati scolare, cu respectarea interesului copiilor si asigurarea logisticii necesare.
Articolul 62
(1) In vederea asigurarii calitatii educatiei si a optimizarii gestionarii resurselor, unitatile de invatamant si autoritatile administratiei publice locale pot decide infiintarea consortiilor scolare.
(2) Consortiile scolare sunt parteneriate contractuale intre unitatile de invatamant, care asigura:
a) mobilitatea personalului intre unitatile membre ale consortiului;
b) utilizarea in comun a resurselor unitatilor de invatamant din consortiu;
c) largirea oportunitatilor de invatare oferite elevilor si recunoasterea reciproca a rezultatelor invatarii si evaluarii acestora.
(3) Cadrul general pentru infiintarea, desfiintarea si functionarea consortiilor scolare se va reglementa prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(Din 19-oct-2011 Art. 62, alin. (3) din titlul II, capitolul III a se vedea referinte de aplicare din Regulament-Cadru din 2011)
Articolul 63
(1) In invatamantul preuniversitar, formatiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu, dupa cum urmeaza:
a) educatia anteprescolara: grupa cuprinde in medie 7 copii, dar nu mai putin de 5 si nu mai mult de 9;
b) invatamantul prescolar: grupa cuprinde in medie 15 prescolari, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 20;
c) invatamantul primar: clasa cuprinde in medie 20 de elevi, dar nu mai putin de 12 si nu mai mult de 25;
(Din 30-dec-2013 Art. 63, alin. (1) , litera C. din titlul II, capitolul III modificat de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 117/2013)
d) invatamantul gimnazial: clasa cuprinde in medie 25 de elevi, dar nu mai putin de 12 si nu mai mult de 30;
(Din 30-dec-2013 Art. 63, alin. (1) , litera D. din titlul II, capitolul III modificat de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 117/2013)
e) invatamantul liceal si profesional: clasa cuprinde in medie 25 de elevi, dar nu mai putin de 15 si nu mai mult de 30;
(Din 30-dec-2013 Art. 63, alin. (1) , litera E. din titlul II, capitolul III modificat de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 117/2013)
e1) invatamantul dual: clasa cuprinde in medie 25 de elevi, dar nu mai putin de 20 si nu mai mult de 30;
(Din 06-apr-2018 Art. 63, alin. (1) , litera E^1. din titlul II, capitolul III modificat de Art. 1, punctul 10. din Legea 82/2018)
e2) instruirea practica si pregatirea de specialitate se desfasoara pe grupe de minimum 10 elevi si maximum 15 elevi;
e3) clasele din invatamantul dual pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificari diferite;
(Din 06-apr-2018 Art. 63, alin. (1) , litera E^3. din titlul II, capitolul III modificat de Art. 1, punctul 10. din Legea 82/2018)
f) invatamantul postliceal: clasa cuprinde in medie 25 de elevi, dar nu mai putin de 15 si nu mai mult de 30;
(Din 30-dec-2013 Art. 63, alin. (1) , litera F. din titlul II, capitolul III modificat de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 117/2013)
g) invatamantul special pentru elevi cu deficiente usoare si/sau moderate: grupa care cuprinde in medie 10 elevi, dar nu mai putin de 8 si nu mai mult de 12;
h) invatamantul special pentru elevi cu deficiente grave: grupa care cuprinde in medie 5 elevi, dar nu mai putin de 4 si nu mai mult de 6.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , in localitatile in care exista cerere pentru forma de invatamant in limba materna a unei minoritati nationale, efectivele formatiunilor de studiu se organizeaza, se infiinteaza si functioneaza astfel:
a) organizarea de noi formatiuni de studiu pentru forma de invatamant in limba materna a unei minoritati nationale, cu efective mai mici decat minimul prevazut de prezenta lege, se poate realiza la cerere, conform art. 19 alin. (3) , in conditiile legii;
Decizia CCR nr. 657/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a sintagmei "pe baza de abonament" - Legea 1/2011 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Principiul repararii integrale a prejudiciului suferit ca efect al esalonarii titlurilor executorii impune si acordarea daunelor-interese moratorii sub forma dobanzii legale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj Sectia I Civila, Decizia civila nr. 132/A/2017, in sedinta publica din 31 ianuarie 2017
Calitatea procesuala pasiva in litigiile cadrelor didactice avand ca obiect plata salariilor si a dobanzilor Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Sectia I civila, Decizia civila nr. 93/A/2017, in sedinta publica din 25.01.2017
Necompensarea in bani a zilelelor de concediu neefectuate Pronuntaţă de: Tribunalul Maramures, Sectia I Civila, Sentinta nr. 505 din data de 15.04.2016
Raspunderea patrimoniala a salariatului. Constatare prin hotarare judecatoreasca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Suceava, Sectia I Civila, Decizia nr. 390 din data de 07.04.2016
Angajarea raspunderii patrimoniale a angajatului se poate realiza doar in baza unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. Aplicabilitatea legislatiei muncii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Suceava, Sectia I Civila, Decizia nr. 433 din data de 19 aprilie 2016
Constitutionalitatea incetarii de drept a contractelor de munca ale unor cadre universitare care nu sunt studenti-doctoranzi sau nu au obtinut diploma de doctor Sursa: Irina Maria Diculescu