j) asigurarea unor planuri de actiune, sisteme de alerta si informatii in caz de urgenta, convenite cu autoritatile publice competente;
k) dispozitii pentru auditarea interna repetata a sistemului de management al sigurantei.
(4) Administratorul de infrastructura si operatorii de transport feroviar includ orice alt element necesar pentru a acoperi riscurile in materie de siguranta, in conformitate cu evaluarea riscurilor care decurg din propria lor activitate .
(5) Sistemul de management al sigurantei este adaptat la tipul operatiunii, amploarea operatiunii, zona de operare si alte conditii ale activitatii desfasurate. Acesta asigura controlul tuturor riscurilor asociate cu activitatea administratorului de infrastructura sau a operatorului de transport feroviar, inclusiv furnizarea de lucrari de intretinere, fara a aduce atingere art. 14, si materiale, precum si utilizarea contractantilor. Sistemul de management al sigurantei ia in considerare, in cazurile in care acest lucru este adecvat si posibil, riscurile ce decurg din activitatile altor factori prevazuti la art. 4.
(6) Sistemul de management al sigurantei al administratorului de infrastructura trebuie sa ia in considerare efectele operatiunilor diferitilor operatori de transport feroviar asupra retelei si trebuie sa prevada ca toti operatorii de transport feroviar sa opereze in conformitate cu S.T.I. si normele nationale si in conditiile stabilite in propriul certificat unic de siguranta.
(7) Sistemul de management al sigurantei este conceput in scopul de a coordona procedurile de urgenta ale administratorului de infrastructura cu toti operatorii de transport feroviar care opereaza pe infrastructura sa si cu serviciile de urgenta, astfel incat sa faciliteze interventia rapida a serviciilor de salvare, precum si cu orice alta parte care ar putea fi implicata intr-o situatie de urgenta. Pentru infrastructura transfrontaliera, cooperarea intre administratorii de infrastructura relevanti faciliteaza coordonarea si pregatirea necesara a serviciilor de urgenta competente de ambele parti ale frontierei.
(8) In urma unui accident grav, operatorul de transport feroviar furnizeaza asistenta victimelor, oferind suport in procedurile privind plangerile formulate in temeiul dreptului Uniunii Europene, in special a Regulamentului (CE) nr. 1.371/2007 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind drepturile si obligatiile calatorilor din transportul feroviar, fara a aduce atingere obligatiilor care revin altor parti. O astfel de asistenta utilizeaza canalele de comunicare cu familiile victimelor si include sprijin psihologic pentru victimele accidentului si familiile acestora.
(9) Pana la data de 31 mai a fiecarui an, administratorul de infrastructura si operatorii de transport feroviar prezinta Autoritatii de Siguranta Feroviara Romana un raport de siguranta referitor la anul calendaristic precedent. Raportul de siguranta contine:
a) informatii privind modul in care sunt atinse obiectivele de siguranta ale administratorului de infrastructura sau operatorului de transport feroviar si rezultatele planului de siguranta;
b) un raport cu privire la dezvoltarea indicatorilor de siguranta nationali si a I.S.C. prevazuti la art. 5, in masura in care este relevant pentru administratorul de infrastructura sau operatorul de transport feroviar raportor;
c) rezultatele auditurilor de siguranta interne;
d) observatii privind deficientele si disfunctionalitatile operatiunilor feroviare si administrarii infrastructurii care ar putea fi relevante pentru Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana, inclusiv un rezumat al informatiilor furnizate de factorii relevanti, in conformitate cu art. 4 alin. (4) lit. b);
e) un raport privind aplicarea M.S.C. relevante.
CAPITOLUL III
Certificarea si autorizarea de siguranta
ARTICOLUL 10 Certificatul unic de siguranta
(1) Cu exceptia cazurilor prevazute la alin. (28), accesul la infrastructura feroviara din Romania se acorda exclusiv operatorilor de transport feroviar care detin certificatul unic de siguranta eliberat de Agentie in conformitate cu art. 10 alin. (5) - (7) din Directiva (UE) 2016/798 a Parlamentului European si a Consiliului din 11 mai 2016 privind siguranta feroviara (reformare) sau de Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana in conformitate cu alin. (20).
(2) Operatorul de transport feroviar solicita Agentiei eliberarea unui certificat unic de siguranta atunci cand zona de operare preconizata are in vedere teritoriul unui stat membru, care poate fi sau nu teritoriul Romaniei, sau al mai multor state membre, care poate include sau nu teritoriul Romaniei.
(3) Fara a aduce atingere alin. (2), operatorul de transport feroviar poate solicita Autoritatii de Siguranta Feroviara Romana eliberarea unui certificat unic de siguranta atunci cand zona de operare preconizata are in vedere exclusiv teritoriul Romaniei.
(4) Obiectivul certificatului unic de siguranta este de a dovedi ca operatorul de transport feroviar in cauza si-a instituit propriul sistem de management al sigurantei si ca este capabil sa desfasoare operatiuni in conditii de siguranta in zona de operare preconizata.
(5) In cererea de eliberare a certificatului unic de siguranta, operatorul de transport feroviar precizeaza tipul si amploarea operatiunilor feroviare vizate si zona de operare preconizata.
(6) Cererea de eliberare a certificatului unic de siguranta trebuie sa fie insotita de un dosar cu documente care dovedesc ca:
a) operatorul de transport feroviar si-a instituit propriul sistem de management al sigurantei in conformitate cu art. 9 si intruneste cerintele stabilite in S.T.I., M.S.C., O.S.C. si in alte acte normative relevante pentru a controla riscurile si pentru a presta servicii de transport in cadrul retelei in conditii de siguranta;
b) operatorul de transport feroviar indeplineste, dupa caz, cerintele prevazute de normele nationale relevante ale statelor membre notificate in conformitate cu art. 8 atunci cand zona de operare preconizata are in vedere teritoriul Romaniei;
c) operatorul de transport feroviar indeplineste, dupa caz, cerintele prevazute de normele nationale relevante ale statelor membre notificate in conformitate cu art. 8 din Directiva (UE) 2016/798, atunci cand zona de operare preconizata are in vedere inclusiv teritoriul Romaniei si teritoriul altor state membre.
(7) Cererea de eliberare a certificatului unic de siguranta adresata Agentiei sau Autoritatii de Siguranta Feroviara Romana, dupa caz, precum si informatii cu privire la toate cererile, etapele procedurilor relevante si rezultatul acestora, precum si, daca este cazul, cererile si deciziile comisiei pentru solutionarea contestatiilor se transmit prin intermediul ghiseului unic prevazut la art. 12 din Regulamentul (UE) 2016/796.
(8) Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana elibereaza certificatul unic de siguranta sau notifica solicitantul cu privire la avizul sau negativ intr-un termen de maximum 4 luni dupa ce toate informatiile necesare si toate informatiile suplimentare solicitate au fost transmise de catre solicitant. Certificatul unic de siguranta poate fi eliberat cu aplicabilitate teritoriala limitata sau cu aplicabilitate la intreg teritoriul Romaniei.
(9) Pentru a elibera un certificat unic de siguranta, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana evalueaza dosarul in functie de toate elementele prevazute la alin. (6) si aplica modalitatile practice privind procedura de certificare instituite prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2018/763 al Comisiei din 9 aprilie 2018 de stabilire a modalitatilor practice pentru emiterea certificatelor unice de siguranta pentru intreprinderile feroviare in temeiul Directivei (UE) 2016/798 a Parlamentului European si a Consiliului si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 653/2007 al Comisiei.
(10) Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana evalueaza dosarele operatorilor de transport feroviar transmise de Agentie in temeiul art. 10 alin. (5) lit. b) din Directiva (UE) 2016/798 si care preconizeaza ca zona de operare inclusiv teritoriul Romaniei.
(11) Evaluarea are in vedere normele nationale prevazute la art. 8.
(12) In cadrul evaluarilor, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana este autorizata sa efectueze vizite si inspectii la sediile operatorului de transport feroviar, precum si audituri si poate solicita informatii suplimentare relevante.
(13) Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana se coordoneaza cu Agentia in ceea ce priveste organizarea vizitelor, inspectiilor si auditurilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta .
(14) In cazul in care Agentia nu este de acord cu o evaluare negativa desfasurata de Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana conform alin. (10) si aceasta notifica Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana, prezentand motivele dezacordului sau, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana coopereaza cu Agentia in vederea ajungerii la o evaluare reciproc acceptabila. Atunci cand se considera necesar, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana poate decide, impreuna cu Agentia, sa il implice pe operatorul de transport feroviar.
(15) In situatia in care nu s-a putut ajunge la o evaluare reciproc acceptabila in termen de o luna de la data la care Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana a fost informata de Agentie cu privire la dezacordul sau, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana poate transmite problema in vederea arbitrajului catre comisia pentru solutionarea contestatiilor instituita conform art. 55 din Regulamentul (UE) 2016/796.
(16) In cazul in care comisia pentru solutionarea contestatiilor este de acord cu Agentia, certificatul unic de siguranta acopera o zona de operare in conformitate cu decizia Agentiei.
(17) In cazul in care comisia pentru solutionarea contestatiilor este de acord cu evaluarea negativa a Autoritatii de Siguranta Feroviara Romana, certificatul unic de siguranta acopera o zona de operare care exclude portiunile din retea care au primit o evaluare negativa.
(18) In cazul in care Agentia nu este de acord cu o evaluare pozitiva desfasurata de Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana, conform alin. (10), si aceasta notifica Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana, prezentand motivele dezacordului sau, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana coopereaza cu Agentia in vederea ajungerii la o evaluare reciproc acceptabila. Atunci cand se considera necesar, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana poate decide, impreuna cu Agentia, sa il implice pe operatorul de transport feroviar.
(19) Daca nu s-a putut ajunge la o evaluare reciproc acceptabila in termen de o luna de la data la care Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana a fost informata cu privire la dezacordul Agentiei, certificatul unic de siguranta acopera o zona de operare in conformitate cu decizia Agentiei.
(20) In cazul in care zona de operare se limiteaza la teritoriul Romaniei, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana poate elibera un certificat unic de siguranta, pe propria raspundere, in cazul in care solicitantul solicita acest lucru potrivit alin. (3).
(21) Pentru a elibera un certificat unic de siguranta, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana evalueaza dosarul in functie de toate elementele prevazute la alin. (6) lit. a) si b) si aplica modalitatile practice instituite prin actele de punere in aplicare adoptate de Comisia Europeana .
(22) In cadrul evaluarilor, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana este autorizata sa efectueze vizite si inspectii la sediile operatorului de transport feroviar, precum si audituri si poate solicita informatii suplimentare relevante.
(23) In termen de o luna de la primirea cererii, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana notifica solicitantul ca dosarul este complet sau solicita informatii suplimentare relevante, stabilind un termen rezonabil pentru furnizarea acestora.
(24) In conformitate cu art. 10 alin. (8) din Directiva (UE) 2016/798, certificatul unic de siguranta eliberat de Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana este valabil si fara extinderea zonei de operare pentru operatorii de transport feroviar care opereaza in statiile statelor membre invecinate Romaniei, cu caracteristici similare ale retelelor si cu norme de exploatare similare, atunci cand respectivele statii sunt primele statii de la frontiera cu Romania, in urma consultarii autoritatilor nationale de siguranta din aceste state membre.
(25) Certificatul unic de siguranta eliberat de autoritatea de siguranta nationala a unui stat membru invecinat Romaniei, cu caracteristici similare ale retelelor si cu norme de exploatare similare, este valabil pe teritoriul Romaniei si fara extinderea zonei de operare pentru operatorii de transport feroviar care opereaza in statiile din Romania, atunci cand respectivele statii sunt primele statii de la frontiera cu statul membru in cauza, in urma consultarii Autoritatii de Siguranta Feroviara Romana de catre autoritatea nationala de siguranta in cauza.
(26) Consultarile prevazute la alin. (24) si (25) pot avea loc pentru fiecare caz in parte sau pot fi stabilite in contextul unor acorduri transfrontaliere intre Romania si state membre invecinate sau intre Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana si autoritatile nationale de siguranta ale statelor membre in cauza.
(27) Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana isi asuma responsabilitatea deplina pentru toate certificatele unice de siguranta pe care le elibereaza.
(28) Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana poate permite operatorilor din tarile terte sa ajunga la o statie de pe teritoriul Romaniei, desemnata pentru operatiuni transfrontaliere, prima statie de la frontiera sa, fara a solicita un certificat unic de siguranta, cu conditia garantarii unui nivel corespunzator de siguranta prin intermediul:
a) unui acord transfrontalier intre Romania si tara terta invecinata;
b) unor acorduri contractuale intre operatorul din tara terta si operatorul de transport feroviar sau administratorul de infrastructura care detine un certificat unic de siguranta sau o autorizatie de siguranta pentru a functiona pe reteaua respectiva din Romania, cu conditia ca aspectele legate de siguranta din respectivele acorduri sa se reflecte in mod corespunzator in sistemul acestora de management al sigurantei.
(29) Certificatele unice de siguranta precizeaza tipul si amploarea operatiunilor vizate, precum si zona de operare. Certificatul unic de siguranta poate sa vizeze liniile de cale ferata detinute de operatorul de transport feroviar, daca acestea sunt incluse in sistemul de management al sigurantei al acestuia.