CAPITOLUL IDispozitii generaleSECTIUNEA 1Obiectul si domeniul de aplicare
Articolul 1(1) Prezenta lege abordeaza unitar la nivel national evitarea, prevenirea sau reducerea efectelor daunatoare, inclusiv a disconfortului, cauzate de expunerea populatiei la zgomotul ambiant, prin implementarea progresiva a urmatoarelor masuri:a) determinarea expunerii la zgomotul ambiant, prin realizarea cartarii zgomotului cu metodele de evaluare prevazute in prezenta lege;b) asigurarea accesului publicului la informatiile cu privire la zgomotul ambiant si la efectele sale;c) adoptarea, pe baza rezultatelor cartarii zgomotului, a planurilor de actiune pentru prevenirea si reducerea zgomotului ambiant, unde este cazul, in special acolo unde nivelurile de expunere pot cauza efecte daunatoare asupra sanatatii umane, si pentru a mentine nivelurile zgomotului ambiant sub valorile- limita definite conform art. 4 pct. 19, in situatia in care acestea nu sunt depasite.(2) Prezenta lege stabileste cadrul general pentru dezvoltarea masurilor de reducere a zgomotului emis de sursele principale de zgomot, in special de vehiculele rutiere, feroviare si de infrastructura acestora, de aeronave, de echipamentele industriale si de cele destinate utilizarii in exteriorul cladirilor, precum si de masinile industriale mobile.
Articolul 2Prevederile prezentei legi se aplica zgomotului ambiant la care este expusa populatia, in special in:a) zonele construite;b) parcurile, gradinile publice sau alte zone linistite dintr-o aglomerare;c) zonele linistite din spatii deschise;d) apropierea unitatilor de invatamant, a spitalelor si a altor cladiri si zone sensibile la zgomot.
Articolul 3Prevederile prezentei legi nu se aplica zgomotului generat de:a) persoana expusa;b) activitatile casnice;c) vecini;d) activitatile de la locul de munca si din interiorul mijloacelor de transport;e) activitatile militare din zonele militare;f) activitatile prilejuite de manifestarea libertatii de religie a cultelor recunoscute.
SECTIUNEA a 2-aDefinitii
Articolul 4In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:1. aeroport principal - aeroport civil avand mai mult de 50.000 de miscari pe an, o miscare insemnand o decolare sau o aterizare, cu exceptia celor executate exclusiv pentru antrenament cu aeronave usoare;2. aglomerare - o parte a unui teritoriu cu o populatie al carei numar depaseste 100.000 de locuitori si cu o densitate a populatiei necesara indeplinirii conditiilor de zona urbana;3. cale ferata principala - cale ferata cu un trafic anual mai mare de 30.000 de treceri ale trenurilor;4. cartarea zgomotului - prezentarea datelor privind situatia existenta sau prognozata referitoare la zgomot in functie de un indicator de zgomot, care evidentiaza depasirile valorilor-limita in vigoare, numarul persoanelor afectate sau numarul de locuinte expuse la anumite valori ale unui indicator de zgomot pentru o anumita zona;5. disconfort - gradul de afectare a comunitatii din cauza zgomotului, care se determina prin intermediul anchetelor de teren;6. drum principal - drum de interes international, national, judetean sau local cu un trafic anual mai mare de 3 milioane de treceri ale vehiculelor;7. efecte daunatoare - efecte negative asupra sanatatii umane;8. evaluare - orice metoda utilizata pentru calcularea, estimarea, prognozarea sau masurarea valorii unui indicator de zgomot ori a efectelor daunatoare asociate acesteia;9. harta strategica de zgomot - o harta intocmita pentru evaluarea globala a expunerii la zgomot dintr-o zona data, cauzat de surse diferite de zgomot, sau pentru a stabili previziuni generale pentru o astfel de zona;10. indicator de zgomot - un parametru fizic pentru descrierea zgomotului ambiant, care are legatura cu un efect daunator;11. Lnoapte indicator de zgomot pentru perioada de noapte - indicator de zgomot asociat tulburarii somnului din perioada de noapte, conform prezentarii acestuia din anexa nr. 1;12. Lseara indicator de zgomot pentru perioada de seara - indicator de zgomot asociat disconfortului din perioada de seara, conform prezentarii acestuia din anexa nr. 1;13. Lzi indicator de zgomot pentru perioada de zi - indicator de zgomot asociat disconfortului din perioada de zi, conform prezentarii acestuia din anexa nr. 1;14. Lzsn indicator de zgomot pentru zi-seara-noapte - indicator de zgomot asociat disconfortului general, a carui valoare se calculeaza potrivit anexei nr. 1;15. planificare acustica - gestionarea zgomotului in perspectiva prin planificarea masurilor de: amenajare a teritoriului, inginerie a transporturilor, planificare a traficului, reducere a zgomotului prin masuri de izolatie fonica si de control al surselor de zgomot;16. planuri de actiune - planuri destinate gestionarii problemelor si efectelor cauzate de zgomot, incluzand masuri de diminuare, daca este necesar;17. public - una sau mai multe persoane fizice ori juridice, inclusiv asociatiile sau fundatiile, in conformitate cu legislatia in vigoare;18. relatia doza-efect - legatura dintre valoarea unui indicator de zgomot si un efect daunator;19. valoare-limita - o valoare a indicatorilor Lzsn sau Lnoapte si, unde este cazul, a indicatorilor Lzi sau Lseara, stabilita potrivit art. 91 alin. (3), a carei depasire determina aplicarea de catre autoritatile competente a masurilor de reducere a nivelurilor de zgomot; valorile-limita pot fi diferite in functie de:a) tipul zgomotului ambiant - zgomot de trafic rutier, feroviar sau aeroportuar, zgomot industrial si alte asemenea;b) mediu ambiant diferit si sensibilitate diferita la zgomot a populatiei;