din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3784 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii

Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii

  Publicat: 09 Jul 2019       32702 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Publicata in Monitorul Oficial nr. 563 din 09.07.2019

Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Conform Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor (care a abrogat Legea 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor),
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Perioada in care s-a platit contributia de asigurari sociale atat de catre asigurat, cat si de angajator sau, dupa caz, numai de catre asigurat.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Este o tranzactie sau o serie de tranzactii cu valori mobiliare conferind persoanei sau grupului de persoane implicate, prin titlurile astfel dobandite, singure ori impreuna cu cele deja detinute ori controlate, o pozitie de control sau majoritara in participare la capitalul emitentului.
Perioada in care s-a platit contributia de asigurari sociale atat de catre asigurat, cat si de angajator sau, dupa caz, numai de catre asigurat.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act adoptat de organele de stat,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.

(3) Deciziile necontestate in termenul prevazut la alin. (1) sunt definitive.

Articolul 140
Jurisdictia asigurarilor sociale se realizeaza prin tribunale si curti de apel.

Articolul 141
Tribunalele solutioneaza in prima instanta litigiile privind:
a) drepturi si obligatii nascute in temeiul contractului de asigurare sociala;
b) deciziile de pensionare emise de casele teritoriale de pensii;
c) deciziile medicale emise de Comisia Superioara de Expertiza Medicala a Capacitatii de Munca din cadrul INEMRCM, precum si de comisiile medicale regionale;
d) plangerile impotriva proceselor-verbale de contraventie incheiate in baza prezentei legi;
e) deciziile de recuperare a sumelor incasate necuvenit cu titlu de prestatii de asigurari sociale/alte drepturi prevazute de legi speciale;
f) alte drepturi si obligatii nascute in temeiul prezentei legi.

Articolul 142
(1) Cererile indreptate impotriva CNPP sau impotriva caselor teritoriale de pensii, avand ca obiect drepturile de pensie si alte drepturi prevazute de legi cu caracter special, se adreseaza instantei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul ori sediul reclamantul.
(2) Celelalte cereri, inclusiv cele prevazute la art. 141 lit. d), se adreseaza instantei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau sediul paratul.

Articolul 143
(1) Impotriva hotararilor tribunalelor se poate face numai apel la curtea de apel competenta .
(2) Hotararile curtilor de apel, precum si hotararile tribunalelor neatacate cu apel in termen sunt definitive.

Articolul 144
Cererile formulate in fata oricaror organe sau a instantelor judecatoresti, precum si toate actele procedurale in legatura cu litigiile, avand ca obiect drepturi sau obligatii de asigurari sociale, sunt scutite de taxa de timbru.

TITLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale

CAPITOLUL I
Dispozitii tranzitorii

Articolul 145
(1) Comisia Centrala de Contestatii din cadrul CNPP, reglementata prin Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, isi continua activitatea pana la solutionarea contestatiilor formulate impotriva deciziilor de pensie ramase nesolutionate la data publicarii prezentei legi.
(2) Organizarea activitatii Comisiei Centrale de Contestatii in vederea solutionarii contestatiilor prevazute la alin. (1) se stabileste prin ordin al ministrului muncii si justitiei sociale.
(3) Solutionarea contestatiilor prevazute la alin. (1) se face in termen de 3 ani de la data de intai a lunii urmatoare celei in care se publica prezenta lege in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) Hotararile emise de catre Comisia Centrala de Contestatii prevazuta la alin. (1) pot fi contestate in termen de 45 de zile la instanta de judecata competenta .

Articolul 146
(1) Perioadele de vechime in munca realizate in grupa a II-a de munca pana la data de 1 aprilie 2001 constituie stagiu de cotizare in conditii deosebite, in vederea reducerii varstelor standard de pensionare, cu exceptia celor realizate in activitatile care, conform prevederilor art. 28 alin. (1), sunt incadrate in conditii speciale.
(2) Perioadele de vechime in munca realizate in grupa I de munca pana la data de 1 aprilie 2001 in activitatile care, conform prevederilor art. 28 alin. (1), sunt incadrate in conditii speciale, constituie stagii de cotizare in conditii speciale, in vederea reducerii varstelor standard de pensionare.
(3) Stagiile de cotizare realizate in grupa I de munca si conditii speciale mai mici de 1 an se valorifica in vederea reducerii varstelor standard de pensionare conform prevederilor art. 49 alin. (1) lit. a).
(4) Este asimilata stagiului de cotizare in conditii speciale de munca, potrivit art. 28 alin. (1) lit. b), perioada anterioara datei de 1 aprilie 2001 in care salariatii au desfasurat activitati de cercetare, explorare, exploatare sau prelucrare a materialelor prime nucleare, in locurile de munca incadrate, conform legislatiei anterioare in grupele I si a II-a de munca, si care, potrivit legislatiei in vigoare ulterior datei de 1 aprilie 2001 si pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, sunt incadrate in conditii speciale de munca .
(5) Dovada vechimii in munca in grupa I si/sau a II-a de munca realizata anterior datei de 1 aprilie 2001 se face cu carnetul de munca intocmit cu respectarea prevederilor Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca, cu modificarile ulterioare.
(6) In situatia in care perioadele de vechime in munca realizate in grupa I si/sau a II-a de munca nu sunt inregistrate in carnetul de munca sau inregistrarea acestor perioade este efectuata incorect ori incomplet, dovada acestora se poate face cu adeverinte eliberate de catre angajatori sau alte persoane juridice care au dreptul legal de a certifica aceste date, conform modelului prevazut in anexa nr. 9.
(7) Adeverintele care atesta incadrarea activitatii in grupele I si/sau a II-a de munca sunt valorificate numai in situatia in care au fost emise conform legii, pe baza documentelor primare, care pot fi verificate, si care au fost intocmite anterior datei de 1 aprilie 2001.
(8) Prin documente primare, care pot fi verificate, se intelege: actul administrativ de nominalizare a persoanelor incadrate in grupe superioare de munca sau, in lipsa acestuia, actul administrativ privind incadrarea locurilor de munca/activitatilor/categoriilor profesionale in grupe superioare de munca; contractul individual de munca; contractul colectiv de munca; decizii interne; act administrativ de modificare a locului de munca sau a sarcinilor de serviciu; extras din statele de plata din care sa rezulte sectia/atelierul/locul de munca, precum si orice alte documente justificative.
(9) In situatia in care exista suspiciuni cu privire la legalitatea incadrarii activitatii in grupele I si/sau a II-a de munca, angajatorii sau alte persoane juridice care au dreptul legal de a certifica aceste date sunt obligati sa puna la dispozitia CNPP si/sau a caselor teritoriale de pensii, dupa caz, la solicitarea acestora, documentele primare prevazute la alin. (7) si (8) pe baza carora s-au eliberat aceste adeverinte in vederea verificarii respectarii legislatiei in domeniu . Prelucrarea datelor se realizeaza in conditiile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016.
(10) In situatia in care, ca urmare a verificarilor prevazute la alin. (9), se constata incalcari ale legislatiei privind incadrarea in grupe superioare de munca sau nu sunt prezentate documentele care au stat la baza eliberarii adeverintelor, perioadele respective sunt valorificate ca vechime in munca/stagiu de cotizare in conditii normale de munca .

Articolul 147
(1) In situatia in care exista suspiciuni cu privire la legalitatea actelor doveditoare depuse la documentatia pentru stabilirea/modificarea prestatiilor de asigurari sociale si a altor drepturi prevazute de legi speciale, casele teritoriale de pensii si/sau CNPP pot solicita, in scris sau prin posta electronica, persoanei/pensionarului sau persoanelor juridice care au dreptul legal de a certifica aceste date, dupa caz, pentru clarificarea situatiilor respective, documente si informatii suplimentare.
(2) Persoanele juridice care au dreptul legal de a certifica aceste date necesare stabilirii drepturilor de asigurari sociale sunt obligate sa transmita casei teritoriale de pensii si/sau CNPP copii, certificate pentru conformitate cu originalul, de pe actele care au stat la baza emiterii documentelor respective.
(3) Persoanele juridice care au dreptul legal de a certifica aceste date au obligatia de a raspunde in termen de 30 de zile de la data primirii solicitarii. In aceasta situatie, termenul de solutionare a cererii de stabilire/modificare a prestatiilor de asigurari sociale si/sau a altor drepturi prevazute de legi speciale se prelungeste corespunzator.
(4) In cazul in care persoanele juridice care au dreptul legal de a certifica aceste date infirma realitatea datelor din documentul supus verificarii sau nu transmit, in termenul prevazut la alin. (3), documentele care au stat la baza eliberarii acestuia sau documentele transmise contin date contradictorii sau neconcludente, la stabilirea/modificarea drepturilor, casa teritoriala de pensii si/sau CNPP nu va utiliza datele din documentele a caror realitate nu a fost confirmata sau, dupa caz, va proceda la revizuirea drepturilor, prin excluderea din calcul a datelor din respectivele documente.
(5) In situatia in care persoanele juridice care au dreptul legal de a certifica aceste date transmit documentele solicitate cu depasirea termenului prevazut la alin. (3), dar in cadrul termenului general de prescriptie, drepturile de pensie se stabilesc/modifica de la data cererii.

Articolul 148
(1) Pentru perioadele prevazute la art. 13 lit. a) si c), dovada vechimii in munca, a timpului util la pensie pentru agricultori si a duratei de asigurare, realizate pana la data de 1 aprilie 2001, se face cu carnetul de munca, carnetul de asigurari sociale sau cu alte acte prevazute de lege, in original.
(2) In situatia in care dovada vechimii in munca nu se poate face cu carnetul de munca in original, perioadele prevazute la art. 13 lit. a) se pot valorifica pe baza informatiilor existente in arhiva electronica creata in temeiul Hotararii Guvernului nr. 1.768/2005 privind preluarea din carnetele de munca a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat in sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, informatii certificate potrivit procedurii stabilite prin hotarare a Guvernului, adoptata in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului alineat.

Articolul 149
(1) In cazul in care in carnetul de munca, in carnetul de asigurari sociale sau in oricare alt act prevazut de lege au fost inregistrate salarii pe ora ori salarii pe zi, salariile lunare se vor calcula prin inmultirea salariilor orare sau, dupa caz, zilnice cu numarul mediu de ore pe luna, respectiv cu numarul mediu de zile lucratoare pe luna din perioadele respective, astfel:





Afişează Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 127/2019    Legea privind sistemul public de pensii    Asigurari sociale

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia C.C.R. nr. 138/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate unor dispozitii din Legea privind sistemul public de pensii
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei