Articolul 96In sistemul public de pensii, pensiile se platesc de la data acordarii, stabilita prin decizie a casei teritoriale de pensii, cu exceptia pensiilor anticipate, care se platesc de la data incetarii calitatii de asigurat, in cazul persoanelor care se regasesc in una dintre situatiile prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I lit. a) si b) si pct. II.
Articolul 97(1) Admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisa de casa teritoriala de pensii, in termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii.(2) In aplicarea instrumentelor juridice cu caracter international la care Romania este parte, in cazul in care, la solicitarea casei teritoriale de pensii competente din Romania, cererea prevazuta la alin. (1) nu a putut fi completata de catre solicitant cu toate documentele necesare stabilirii dreptului, in termen de 12 luni de la inregistrare, cererea de pensionare se solutioneaza prin decizie de respingere.(3) Termenul prevazut la alin. (1) se prelungeste cu 30 de zile in cazul persoanelor care au calitatea de asigurat in luna solicitarii, precum si in situatia in care, pentru solutionarea cererii, sunt necesare informatii suplimentare fata de cele existente in dosarul de pensie .(4) Decizia de pensie cuprinde temeiurile de fapt si de drept in baza carora se admite sau se respinge cererea de pensionare.(5) Decizia casei teritoriale de pensii se comunica titularului sau reprezentantului legal, dupa caz, care a solicitat pensionarea, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in termen de 10 zile de la data emiterii ori personal, la sediul institutiei emitente.(6) In termenul prevazut la alin. (5), casa teritoriala de pensii emitenta comunica angajatorului, la solicitarea acestuia, in format electronic, faptul ca a fost emisa decizia de pensionare.(7) Decizia de admitere a cererii de pensionare poate fi anulata la cererea pensionarului, in termen de 30 de zile de la comunicare .
Articolul 98(1) In situatia in care, ulterior stabilirii si/sau platii drepturilor de pensie, se constata diferente intre sumele stabilite si/sau platite si cele legal cuvenite, casa teritoriala de pensii opereaza, din oficiu sau la solicitarea pensionarului, modificarile ce se impun, prin decizie de revizuire.Derogari (1)(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), daca se constata ca solicitarea pensionarului este neintemeiata, cererea de revizuire se solutioneaza conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 233/2002, cu modificarile ulterioare.(3) In situatia asiguratilor prevazuti la art. 6 alin. (1) pct. IV, care au depus declaratia individuala de asigurare, daca la definitivarea anului fiscal, pe baza datelor comunicate de organul fiscal central, se constata diferente intre venitul lunar asigurat utilizat la stabilirea punctajelor lunare avute in vedere la calculul pensiei si cel ales de contribuabil in declaratia individuala de asigurare, casa teritoriala de pensii opereaza, din oficiu, modificarile ce se impun, prin decizie de revizuire, care se emite pana la data de 31 decembrie a anului in curs pentru anul anterior.(4) Sumele rezultate in urma aplicarii prevederilor alin. (1) si (3) se acorda sau se recupereaza, dupa caz, in cadrul termenului general de prescriptie, calculat de la data constatarii diferentelor.(5) Pensia poate fi recalculata la cerere, prin adaugarea veniturilor si/sau a stagiilor de cotizare, perioadelor asimilate stagiilor de cotizare prevazute de lege si prin valorificarea altor documente de natura sa conduca la modificarea drepturilor de pensie, nevalorificate la stabilirea acesteia.(6) Cererea prevazuta la alin. (5) se solutioneaza in termen de 60 de zile de la data inregistrarii, prin decizie de recalculare.(7) Pensionarii pentru limita de varsta care realizeaza stagiu de cotizare dupa data inscrierii la pensie pot solicita recalcularea pensiei o singura data intr-un an calendaristic, in conditiile legii.(8) Sumele rezultate in urma aplicarii prevederilor alin. (5) si (7) se acorda incepand cu luna urmatoare celei in care a fost inregistrata cererea .(9) Deciziile de pensie emise in temeiul prevederilor alin. (5) si (7) pot fi anulate, la cererea pensionarului, in termen de 30 de zile de la comunicare .
Articolul 99(1) In sistemul public de pensii plata pensiei se face lunar.(2) Pensia se plateste titularului sau reprezentantului legal al acestuia.
Articolul 100(1) Plata pensiei se face, in functie de optiunea pensionarului, dupa cum urmeaza:a) la domiciliul/resedinta pensionarului, respectiv a reprezentantului legal al acestuia in conditiile stabilite prin conventiile incheiate intre CNPP si Compania Nationala "Posta Romana" - S.A.;Derogari (1)b) in cont curent sau in cont de card, in conditiile stabilite prin conventiile incheiate intre CNPP si bancile comerciale, precum si intre CNPP si alte institutii de credit, conform legii.(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in situatia celorlalte drepturi banesti pentru stabilirea si plata carora competenta revine, potrivit legii, caselor teritoriale de pensii.(3) In situatia persoanelor care beneficiaza atat de pensie, cat si de alte drepturi banesti, prevazute la alin. (2), plata drepturilor prevazute la alin. (1) si (2) se face prin aceeasi modalitate de plata, la aceeasi adresa sau in acelasi cont curent sau cont de card, pentru toate drepturile cuvenite aceleiasi persoane .(4) CNPP, prin casele teritoriale de pensii, transmite lunar beneficiarilor, prin banci sau prin Compania Nationala "Posta Romana" - S.A., drepturile prevazute la alin. (1) si (2).(5) In situatia beneficiarilor care au optat pentru efectuarea platii drepturilor prevazute la alin. (1) si (2) la domiciliu/resedinta, Compania Nationala "Posta Romana" - S.A. remite lunar acestora drepturile banesti si documentul de plata intocmit de CNPP.(6) In situatia beneficiarilor care au optat pentru efectuarea platii drepturilor prevazute la alin. (1) si (2) in cont curent sau in cont de card, documentul de informare cu privire la sumele platite, intocmit de CNPP, este transmis lunar la domiciliul acestora, in plic inchis, pentru respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016.(7) Daca timp de 3 luni consecutive, drepturile banesti prevazute la alin. (1) lit. a) si alin. (2), care se achita la domiciliu/resedinta, sunt restituite ca neachitate si nu sunt solicitate de beneficiarii in cauza, casa teritoriala de pensii procedeaza la neefectuarea platii respectivelor drepturi, incepand cu luna urmatoare.(8) In cazul in care, in urmatoarea luna de dupa neefectuarea platii, drepturile banesti prevazute la alin. (7) nu sunt solicitate de beneficiari, casa teritoriala de pensii procedeaza la suspendarea platii acestora, incepand cu luna urmatoare.(9) Modelul documentului de plata si al celui de informare, prevazute la alin. (5) si (6), se aproba prin ordin al presedintelui CNPP.(10) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), in situatia pensionarilor aflati in institutii de asistenta sociala sau in detentie, plata pensiei se poate face, la cererea titularului, la sediul acestora.
Articolul 101(1) Cheltuielile cu transmiterea catre beneficiar a drepturilor prevazute la art. 100 alin. (1) si (2), precum si cele cu transmiterea documentelor de informare la domiciliul beneficiarilor din Romania se suporta din bugetele din care se finanteaza drepturile respective si se determina dupa cum urmeaza:a) prin aplicarea unui procent asupra sumelor platite, in situatia in care achitarea drepturilor se face la domiciliul beneficiarilor;b) prin stabilirea unui tarif, pentru un document de informare, in situatia in care beneficiarii au optat pentru plata in cont curent sau in cont de card;c) prin stabilirea unui comision bancar, negociabil, in situatia in care plata drepturilor se face in cont curent sau in cont de card .
Decizia C.C.R. nr. 138/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate unor dispozitii din Legea privind sistemul public de pensii Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei