TITLUL IIIPersonalul contractual din autoritatile si institutiile publice
CAPITOLUL IPrevederi generale aplicabile personalului contractual din autoritatile si institutiile publice
ARTICOLUL 538Obiectul de reglementare(1) Dispozitiile prezentului titlu se aplica personalului din cadrul autoritatilor si institutiilor publice, incadrat in temeiul unui contract individual de munca sau contract de management si al carui rol este definit conform art. 541, denumit in continuare personal contractual.(2) Dispozitiile prezentului titlu se completeaza cu prevederile Legii nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu alte legi speciale care reglementeaza regimul aplicabil anumitor categorii de personal sau contractului de management, dupa caz.(3) Prin legi speciale se pot reglementa aspecte privind drepturi, indatoriri si incompatibilitati specifice, cadrul legal special al raporturilor de munca si aspecte privind managementul carierei.
ARTICOLUL 539Clasificarea functiilor ce pot fi ocupate de personalul contractualPersonalul contractual poate ocupa urmatoarele categorii de functii:a) functii de conducere;b) functii de executie;c) functii ocupate in cadrul cabinetelor demnitarilor si alesilor locali si in cadrul cancelariei prefectului.
ARTICOLUL 540Infiintarea postuluiPentru posturile prevazute a fi infiintate in vederea ocuparii cu personal contractual se mentioneaza in mod distinct in actul de infiintare:a) denumirea completa a functiei;b) caracterul determinat sau nedeterminat al perioadei pentru care a fost infiintat postul, precum si, daca este cazul, data pana la care acesta urmeaza a se regasi in statul de functii;c) posibilitatea ocuparii postului inclusiv prin executarea unui contract individual de munca cu timp partial, caz in care trebuie specificata fractiunea de norma;d) posibilitatea ocuparii postului inclusiv prin executarea unui contract individual de munca la domiciliu .
ARTICOLUL 541Rolul si atributiile personalului contractual(1) Rolul personalului contractual care ocupa functiile prevazute la art. 539 lit. a) si b) este acela de realizare a activitatilor direct rezultate din exercitarea atributiilor autoritatilor si institutiilor publice si care nu implica exercitarea de prerogative de putere publica.(2) Rolul personalului contractual care ocupa functiile prevazute la art. 539 lit. c) este de a-l sprijini pe demnitarul sau alesul local la cabinetul caruia este incadrat, respectiv pe prefectul in a carui cancelarie este incadrat, in realizarea activitatilor direct rezultate din exercitarea atributiilor care ii sunt stabilite prin Constitutie sau prin alte acte normative.(3) Scopul si atributiile fiecarui tip de functii ocupate de personalul contractual se stabilesc in raport cu categoria din care face parte dupa cum urmeaza:a) pentru functiile exercitate in executarea unui contract individual de munca, prin fisa postului;b) pentru functiile exercitate in executarea unui contract de management, prin clauzele contractului de management.
ARTICOLUL 542Contractul individual de munca(1) Contractul individual de munca se incheie intre persoana care indeplineste conditiile pentru a fi angajata pe o functie contractuala si autoritatea sau institutia publica, prin reprezentantul sau legal, in conditiile prevazute de Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu respectarea urmatoarelor cerinte specifice:a) persoana sa aiba cetatenie romana, cetatenie a altor state membre ale Uniunii Europene sau a statelor apartinand Spatiului Economic European si domiciliul in Romania;b) persoana sa cunoasca limba romana, scris si vorbit;c) persoana sa aiba capacitate deplina de exercitiu;d) persoana sa indeplineasca conditiile de studii necesare ocuparii postului;e) persoana sa indeplineasca conditiile de vechime, respectiv de experienta necesare ocuparii postului, dupa caz;f) persoana sa nu fi fost condamnata definitiv pentru savarsirea unei infractiuni contra securitatii nationale, contra autoritatii, infractiuni de coruptie sau de serviciu, infractiuni de fals ori contra infaptuirii justitiei, cu exceptia situatiei in care a intervenit reabilitarea;g) persoana nu executa o pedeapsa complementara prin care i-a fost interzisa exercitarea dreptului de a ocupa functia, de a exercita profesia sau meseria ori de a desfasura activitatea de care s-a folosit pentru savarsirea infractiunii sau fata de aceasta nu s-a luat masura de siguranta a interzicerii ocuparii unei functii sau a exercitarii unei profesii;h) contractul sa nu contina clauze de confidentialitate sau, dupa caz, clauze de neconcurenta.(2) Prin exceptie de la conditia prevazuta la alin. (1) lit. a) pot fi angajati si cetateni straini, cu respectarea regimului stabilit pentru acestia prin legislatia specifica si legislatia muncii.(3) Obligatiile privind respectarea caracterului confidential al informatiilor exceptate de la liberul acces la informatiile de interes public, precum si cele referitoare la respectarea regimului incompatibilitatilor nu pot fi interpretate drept clauze contractuale in sensul prevazut la alin. (1) lit. h).
Reprezentare legala. Autoritati publice locale. Formularea recursului in numele consiliului local de catre primar. Dovada calitatii de reprezentant. Nulitate recurs Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 687/16.09.2020
Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice Sursa: MCP avocati
CIM 2023. Model contract individual de munca 2023 Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani? Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII) Sursa: Irina Maria Diculescu
Deconcentrarea administrativa � principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI) Sursa: Irina Maria Diculescu
Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V) Sursa: Irina Maria Diculescu