ARTICOLUL 501Masuri suplimentare asociate angajarii raspunderii penale(1) Raspunderea functionarului public pentru infractiunile savarsite in timpul serviciului sau in legatura cu atributiile functiei publice pe care o ocupa se angajeaza potrivit legii penale.(2) In situatia in care fapta functionarului public poate fi considerata abatere disciplinara, va fi sesizata comisia de disciplina competenta .(3) De la momentul punerii in miscare a actiunii penale, in situatia in care functionarul public poate influenta cercetarea, persoana care are competenta numirii in functia publica are obligatia sa dispuna mutarea temporara a functionarului public in cadrul autoritatii ori institutiei publice ori in cadrul altei structuri fara personalitate juridica a autoritatii ori institutiei publice. Masura se dispune pe intreaga durata pe care functionarul public poate influenta cercetarea.(4) In situatia in care in cazul functionarilor publici de conducere nu este posibila aplicarea prevederilor alin. (3), persoana care are competenta numirii in functia publica are obligatia sa dispuna mutarea temporara a functionarului public intr-o functie publica corespunzatoare nivelului de studii, cu mentinerea drepturilor salariale avute.
CAPITOLUL IXModificarea, suspendarea si incetarea raporturilor de serviciu
SECTIUNEA 1Modificarea raportului de serviciu
ARTICOLUL 502Modalitati de modificare a raporturilor de serviciu(1) Modificarea raporturilor de serviciu ale functionarilor publici are loc prin:a) delegare;b) detasare;c) transfer;d) mutarea definitiva in cadrul autoritatii sau institutiei publice ori in cadrul altei structuri fara personalitate juridica a autoritatii sau institutiei publice, in conditiile prezentului cod;e) mutarea temporara in cadrul autoritatii sau institutiei publice ori in cadrul altei structuri fara personalitate juridica a autoritatii sau institutiei publice, in conditiile prezentului cod;f) exercitarea cu caracter temporar a unei functii publice de conducere sau din categoria inaltilor functionari publici;g) promovare;h) mobilitatea in cadrul categoriei inaltilor functionari publici.(2) In cazul functionarilor publici numiti pe durata determinata modificarea temporara a raporturilor de serviciu se poate face pe o perioada mai mica sau egala cu perioada pentru care au fost numiti.(3) Functionarilor publici numiti intr-o functie publica de grad profesional debutant li se pot aplica numai modalitatile de modificare temporara a raporturilor de serviciu prevazute la alin. (1) lit. a), b) si e).(4) Functionarii publici numiti pe durata determinata, precum si functionarii publici debutanti pot fi promovati in conditiile prevazute de prezentul cod.(5) Functionarilor publici care exercita functia publica in temeiul unui raport de serviciu cu timp partial nu le sunt aplicabile modalitatile de modificare temporara a raporturilor de serviciu prevazute la alin. (1) lit. a), b), e) si f).(6) Modificarea raporturilor de serviciu ale functionarilor publici se dispune prin act administrativ al persoanei care are competenta de numire, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 528 si 530.(7) Perioada in care functionarul public de executie a avut raporturile de serviciu modificate temporar pe o functie publica de acelasi nivel sau de nivel inferior, in conditiile prezentului cod, constituie vechime in gradul profesional al functiei publice de executie pe care functionarul public o detine.
ARTICOLUL 503Mobilitatea in cadrul categoriei inaltilor functionari publici(1) Inaltii functionari publici sunt supusi mobilitatii in functie si prezinta disponibilitate la numirile in functiile publice din categoria inaltilor functionari publici.(2) Mobilitatea inaltilor functionari publici cuprinde ansamblul activitatilor si deciziilor generatoare de modificari ale raporturilor de serviciu ale inaltilor functionari publici, in cadrul categoriei inaltilor functionari publici, realizate in interes public, pentru desfasurarea activitatii autoritatilor si institutiilor publice, precum si pentru dezvoltarea profesionala a inaltilor functionari publici.(3) In situatia in care in cadrul categoriei inaltilor functionari publici nu exista functie vacanta in vederea aplicarii mobilitatii, mobilitatea poate fi dispusa, motivat, pe o functie publica de conducere, numai cu acordul scris al functionarului public.(4) Mobilitatea inaltilor functionari publici se realizeaza cu respectarea principiilor privind legalitatea, impartialitatea, obiectivitatea si transparenta.(5) Mobilitatea nu poate fi realizata:a) in acelasi timp pentru toti inaltii functionari publici dintr-o autoritate sau institutie publica;b) decat cel mult o data pe an, pentru acelasi functionar public.Derogari (1)(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (5) lit. b), mobilitatea se poate realiza mai mult de o data intr-un an de activitate la cererea inaltului functionar public.(7) Inaltul functionar public poate refuza mobilitatea daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:a) graviditate;b) isi creste singur copilul minor;c) starea sanatatii, dovedita cu certificat medical, face contraindicata mobilitatea;d) motive familiale temeinice.(8) Refuzul neintemeiat de a da curs mobilitatii atrage eliberarea din functia publica, in conditiile legii.
ARTICOLUL 504Delegarea
Reprezentare legala. Autoritati publice locale. Formularea recursului in numele consiliului local de catre primar. Dovada calitatii de reprezentant. Nulitate recurs Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 687/16.09.2020
Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice Sursa: MCP avocati
CIM 2023. Model contract individual de munca 2023 Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani? Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII) Sursa: Irina Maria Diculescu
Deconcentrarea administrativa � principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI) Sursa: Irina Maria Diculescu
Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V) Sursa: Irina Maria Diculescu