ARTICOLUL 256Atributii de indrumareIn exercitarea atributiilor prevazute la art. 252 alin. (1) lit. d), prefectul:a) primeste solicitarile de indrumare transmise de autoritatile publice locale si, dupa caz, consulta celelalte autoritati ale administratiei publice centrale in vederea emiterii unui punct de vedere;b) emite puncte de vedere ca urmare a solicitarilor de indrumare primite de la autoritatile administratiei publice locale;c) comunica solicitantului punctele de vedere emise conform lit. b).
ARTICOLUL 257Atributiile in domeniul situatiilor de urgenta(1) In exercitarea atributiilor prevazute la art. 252 alin. (1) lit. e), prefectul:a) dispune, in calitate de presedinte al Comitetului judetean pentru situatii de urgenta, masurile care se impun pentru prevenirea si gestionarea acestora;b) utilizeaza, in calitate de sef al protectiei civile, fondurile special alocate de la bugetul de stat si baza logistica de interventie in situatii de criza, in scopul desfasurarii in bune conditii a acestei activitati;c) vegheaza la desfasurarea in bune conditii a interventiilor si a altor activitati necesare restabilirii situatiei normale in plan local.(2) In cazuri care necesita adoptarea de masuri imediate pentru gestionarea situatiilor de criza sau de urgenta, prefectul poate solicita primarului sau presedintelui consiliului judetean, respectiv Primarului General al Municipiului Bucuresti convocarea, dupa caz, a unei sedinte extraordinare a consiliului judetean, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti ori a consiliului local.(3) In situatia declararii starii de alerta, in conditiile legii, pentru rezolvarea intereselor locuitorilor unitatilor administrativ- teritoriale, prefectul poate solicita convocarea de indata a consiliului judetean, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti ori a consiliului local, dupa caz.(4) In situatii de urgenta sau de criza, autoritatile militare si componentele din structura Ministerului Afacerilor Interne au obligatia sa informeze si sa sprijine prefectul pentru rezolvarea oricarei probleme care pune in pericol ori afecteaza siguranta populatiei, a bunurilor, a valorilor si a mediului inconjurator.
ARTICOLUL 258Alte atributiiPrefectul indeplineste si urmatoarele atributii:a) sprijina, la cerere, in limita competentei, autoritatile administratiei publice locale pentru evidentierea prioritatilor de dezvoltare economica teritoriala;b) sustine, la cerere, actiunile desfasurate de catre serviciile publice deconcentrate, respectiv de catre autoritatile administratiei publice locale in domeniul afacerilor europene;c) hotaraste, in conditiile legii, cooperarea sau asocierea cu institutii similare din tara si din strainatate, in vederea cresterii gradului de profesionalizare a institutiei prefectului;d) indeplineste atributiile stabilite prin legi speciale in domeniul organizarii si desfasurarii alegerilor locale, parlamentare, prezidentiale, alegerilor pentru membrii din Romania in Parlamentul European, precum si a referendumurilor nationale ori locale;e) asigura desfasurarea in bune conditii a activitatii serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, respectiv regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor, precum si a activitatii de eliberare a apostilei pentru actele oficiale administrative;f) alte atributii prevazute de lege, precum si insarcinarile stabilite de Guvern.
ARTICOLUL 259Atributii care pot fi delegate prefectuluiMinistrii si conducatorii celorlalte organe ale administratiei publice centrale din subordinea Guvernului pot delega prefectului unele atributii de conducere si control, precum:a) verificarea modului de utilizare a fondurilor publice alocate serviciilor publice deconcentrate;b) verificarea modului de realizare a obiectivelor cuprinse in strategiile sectoriale;c) analizarea modului de realizare a actiunilor cu caracter interministerial care au ca scop cresterea calitatii serviciilor publice;d) reprezentarea in fata instantelor judecatoresti, in cazul in care serviciile publice deconcentrate din subordine nu pot fi mandatate;e) alte atributii stabilite prin ordin al conducatorului institutiei ierarhic superioare serviciului public deconcentrat.
ARTICOLUL 260Atributiile subprefectului(1) Subprefectul este subordonat prefectului si este inlocuitorul de drept al acestuia.(2) Atributiile subprefectilor sunt stabilite prin hotarare a Guvernului.(3) Prefectul poate sa delege subprefectului, prin ordin, o parte din atributiile sale.(4) In situatia in care sunt in functie mai multi subprefecti, prefectul emite un ordin prin care desemneaza unul dintre subprefecti ca inlocuitor de drept .(5) In cazul in care nu s-a emis ordinul prevazut la alin. (4), inlocuitorul de drept al prefectului este desemnat prin ordin al ministrului care coordoneaza institutia prefectului.
CAPITOLUL IIIRaporturile cu alte autoritati si institutii publice
ARTICOLUL 261Raporturile cu autoritatile administratiei publice localeIntre prefecti, pe de o parte, consiliile locale si primari, precum si consiliile judetene si presedintii consiliilor judetene, pe de alta parte, nu exista raporturi de subordonare; in relatiile dintre acestea exista raporturi de colaborare.
ARTICOLUL 262Raporturile cu alte autoritati publice si institutii publice(1) Pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin, prefectul poate solicita institutiilor publice, serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale si autoritatilor administratiei publice locale din judetul respectiv sau din municipiul Bucuresti, dupa caz, documentatii, date si informatii, iar acestea sunt obligate sa i le furnizeze cu celeritate si in mod gratuit.(2) Prefectul poate sesiza comisia de disciplina daca apreciaza, in urma unui control al institutiei prefectului sau la sesizarea scrisa si motivata a unei autoritati sau institutii abilitate, ca secretarul general al unei unitati/subdiviziuni administrativ-teritoriale a savarsit in realizarea atributiilor sale o fapta ce constituie abatere disciplinara.
ARTICOLUL 263
Reprezentare legala. Autoritati publice locale. Formularea recursului in numele consiliului local de catre primar. Dovada calitatii de reprezentant. Nulitate recurs Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 687/16.09.2020
Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice Sursa: MCP avocati
CIM 2023. Model contract individual de munca 2023 Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani? Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII) Sursa: Irina Maria Diculescu
Deconcentrarea administrativa � principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI) Sursa: Irina Maria Diculescu
Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V) Sursa: Irina Maria Diculescu