din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3287 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Regulamente » Regulamentul privind examenul de capacitate al judecatorilor stagiari si al procurorilor stagiari, din 04.06.2019

Regulamentul privind examenul de capacitate al judecatorilor stagiari si al procurorilor stagiari, din 04.06.2019

  Publicat: 28 Jun 2019       4703 citiri        Secţiunea: Regulamente  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Publicat in Monitorul Oficial nr. 527 din 27.06.2019.

Act adoptat de organele de stat,
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
A fost promulgat la 11.09.1865
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Expresie numerica rezultata din compararea a doua niveluri ale aceluiasi indicator, proces, fenomen etc. aflat in situatii diferite (perioade sau locuri diferite).
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Tabel care infatiseaza rezultatele unor calcule efectuate pe baza de elemente
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.

(5) Dupa pronuntarea hotararii sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii se intocmeste lista finala a candidatilor care indeplinesc conditiile de participare la examen, lista care se aduce la cunostinta publica prin modalitatile prevazute la alin. (1).

Articolul 19
(1) Comisiile de elaborare a subiectelor si, in cazul probelor scrise, comisiile de corectare, de solutionare a contestatiilor si de mediere sunt numite prin hotarare a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, distinct pentru judecatori, respectiv procurori. Comisiile de elaborare a subiectelor pentru probele orale constituie, in cazul acestora, si comisii de examinare.
(2) Comisiile pentru judecatori sunt alcatuite din judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, judecatori de la curtile de apel si formatori de la Institutul National al Magistraturii.
(3) Comisiile pentru procurori sunt alcatuite din procurori de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, procurori de la parchetele de pe langa curtile de apel si formatori de la Institutul National al Magistraturii.
(4) Comisia de mediere este formata din membrii comisiei de elaborare a subiectelor, membrii comisiei de corectare si un alt membru.
(5) Comisiile prevazute la alin. (1) au un presedinte comun, distinct pentru judecatori, respectiv procurori. Presedintele este membru al comisiei de elaborare a subiectelor, vegheaza la respectarea regulilor de elaborare a subiectelor, stabileste timpul de examen, precum si repartizarea lui intre comisii si coordoneaza activitatea comisiilor pe care le conduce. Presedintele nu poate corecta lucrari si nici solutiona contestatii.
(6) Aceeasi persoana, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (4) si a presedintelui comisiilor indicate la alin. (1), nu poate face parte din mai mult de o comisie.
(7) Desemnarea membrilor acestor comisii se face pe baza consimtamantului scris, exprimat anterior.
(8) Componenta nominala a acestor comisii se stabileste in conformitate cu dispozitiile legii si ale prezentului regulament, Institutul National al Magistraturii putand formula recomandari in acest sens.
(9) Membrii comisiilor de elaborare a subiectelor, de corectare, de solutionare a contestatiilor si de mediere vor semna contracte de participare in comisii cu privire la modalitatile de plata si respectarea atributiilor ce le revin potrivit dispozitiilor prezentului regulament.
(10) Declaratiile si contractele de participare in comisii vor fi centralizate de comisia de organizare a examenului de capacitate si se pastreaza alaturi de celelalte documente de examen.
(11) In comisiile prevazute la alin. (1) vor fi numiti si membri supleanti.

Articolul 20
(1) Comisiile pentru probele scrise se constituie in mod distinct, la drept civil si drept procesual civil, respectiv la drept penal si drept procesual penal.
(2) Comisiile de examinare la probele orale au cel putin 3 membri si se constituie in mod distinct, la urmatoarele materii:
a) drept civil;
b) drept procesual civil;
c) drept penal;
d) drept procesual penal;
e) fundamentele constitutionale ale statului de drept;
f) organizarea judiciara si Codul deontologic al judecatorilor si procurorilor, care constituie o singura materie de examen.

Articolul 21
Numirea membrilor comisiilor de elaborare a subiectelor pentru probele scrise si orale se face cu cel putin 5 zile inaintea datei de desfasurare a acestor probe.

Articolul 22
Comisia de elaborare a subiectelor are, in principal, urmatoarele atributii:
1. elaborarea subiectelor de examen, cu respectarea urmatoarelor reguli:
a) sa fie in concordanta cu tematica si bibliografia aprobate si publicate de Consiliul Superior al Magistraturii si de Institutul National al Magistraturii;
b) sa evidentieze operatiile gandirii - analiza, sinteza, generalizare - in trasaturi ale procesului de gandire - flexibilitate, dimensiunea critica etc.;
c) sa fie astfel formulate incat tratarea lor sa angajeze cat mai multe posibilitati de analiza, de sinteza si de generalizare din partea candidatilor;
d) sa asigure o cuprindere echilibrata a materiei studiate, sa aiba un grad de complexitate corespunzator continutului tematicii si bibliografiei, pentru a fi tratate in timpul stabilit;
e) sa se evite repetarea subiectelor de la examenele anterioare;
f) timpul necesar rezolvarii subiectelor sa nu depaseasca timpul alocat desfasurarii probei de examen;
g) sa anunte/sa indice pentru fiecare subiect atat punctajul prevazut in barem, cat si timpul recomandat pentru rezolvare;
h) sa se evite, pe cat posibil, subiectele ce contin probleme controversate in doctrina si in practica sau, in cazul unor astfel de situatii, sa se puncteze toate solutiile a caror corectitudine din punct de vedere legal poate fi argumentata logic si coerent;
i) in notarea lucrarilor sa se puna accentul pe motivarea solutiei alese de candidat; in barem pot sa fie punctate modalitati alternative de motivare a solutiei alese de candidat;
j) sa se asigure unitatea de evaluare la nivel national;
2. predarea catre comisia de organizare a examenului de capacitate, cu cel putin 12 ore inainte de desfasurarea probelor scrise, a subiectelor si baremelor de evaluare si de notare, pe discipline de examen, in plicuri distincte, inchise si sigilate;
3. elaborarea, pentru probele scrise, a cate 3 variante de subiecte pentru fiecare materie, din care se alege prin tragere la sorti numarul subiectului probei scrise;
4. predarea catre comisia de corectare, cel tarziu la momentul inceperii corectarii lucrarilor, a ghidurilor de corectare pentru probele scrise;
5. elaborarea, pentru probele orale, a unui punctaj de evaluare.

Articolul 23
(1) Comisia de corectare se constituie odata cu numirea membrilor comisiei de elaborare a subiectelor.
(2) Instruirea corectorilor se efectueaza de catre presedintele comun prevazut la art. 19 alin. (5).
(3) Comisia de corectare examineaza contestatiile la barem, sub coordonarea presedintelui comisiei si cu consultarea comisiei de elaborare a subiectelor.
(4) In cazul in care comisia de corectare respinge toate contestatiile, baremele initiale de evaluare si notare devin definitive.
(5) In cazul in care membrii comisiei de corectare apreciaza ca una sau mai multe contestatii sunt intemeiate, iar membrii comisiei de elaborare a subiectelor sunt de acord cu aceasta solutie, comisia de corectare adopta baremele definitive.
(6) In situatia prevazuta la alin. (5), daca membrii comisiei de corectare si cei ai comisiei de elaborare a subiectelor nu ajung la un acord, baremele de evaluare si notare definitive se stabilesc de catre comisia de mediere. Comisia de mediere hotaraste cu votul majoritatii membrilor sai.

Articolul 24
(1) Numirea membrilor comisiei de solutionare a contestatiilor pentru probele scrise are loc odata cu numirea membrilor comisiei de elaborare a subiectelor.





Afişează Regulamentul privind examenul de capacitate al judecatorilor stagiari si al procurorilor stagiari, din 04.06.2019 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Examen de capacitate    Judecatori stagiari    Procurori stagiari    Auditori de justitie    Institutul National al Magistraturii

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

RIL privind acordarea indemnizatiei de instalare prevazuta de art. 26 alin. (4) din OUG nr. 27/2006
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie, Decizia nr. 24/2018