SECTIUNEA 2: Inmatricularea, inregistrarea si radierea vehiculelor Articolul 11 (1) Proprietarii de vehicule sau detinatorii mandatati ai acestora sunt obligati sa le inmatriculeze sau sa le inregistreze, dupa caz, inainte de a le pune in circulatie, conform prevederilor legale. (2) Inmatricularea vehiculelor este continua, de la admiterea in circulatie pana la scoaterea definitiva din circulatie a unui vehicul din categoria celor supuse acestei conditii, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, si presupune urmatoarele operatiuni: a) inscrierea in evidentele autoritatilor competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de proprietate asupra unui vehicul de catre primul proprietar; b) transcrierea in evidentele autoritatilor competente, potrivit legii, a tuturor transmiterilor ulterioare ale dreptului de proprietate asupra unui vehicul . (3) Operatiunile prevazute la alin. (2) se realizeaza pe baza datelor de identificare ale vehiculului si ale proprietarului si conditioneaza eliberarea de catre autoritatile competente, potrivit legii, a unui certificat de inmatriculare, precum si a placutelor cu numarul de inmatriculare atribuit si transcrierile necesare in certificatul de inmatriculare si in cartea de identitate a vehiculului. (4) In cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, datele noului proprietar se inscriu in Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate constituit de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor simultan cu mentionarea incetarii calitatii de titular al inmatricularii a fostului proprietar. Pentru realizarea acestei operatiuni, noul proprietar este obligat sa solicite autoritatii competente de inmatriculare transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, in termen de 90 de zile de la data dobandirii dreptului de proprietate asupra vehiculului. (41) Organul fiscal care opereaza scoaterea vehiculului din evidenta fiscala a fostului proprietar are obligatia de a notifica instrainarea acestuia in cadrul schimbului de informatii prevazut de reglementarile in materie fiscala, in termen de 5 zile lucratoare, autoritatii competente de inmatriculare. Aceasta face mentiunea privind instrainarea vehiculului in Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate constituit de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, in termen de 30 de zile de la primirea notificarii. (42) De la data inregistrarii notificarii prevazute la alin. (41) , autoritatea competenta de inmatriculare, respectiv Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, transmite institutiilor interesate datele noului proprietar, la solicitarea acestora. (43) In situatia in care noul proprietar nu solicita transcrierea transmiterii dreptului de proprietate in termenul prevazut la alin. (4) , inmatricularea vehiculului se suspenda de drept pana la data transcrierii transmiterii dreptului de proprietate . (44) In cazul in care pana la transcriere intervin transmiteri succesive ale dreptului de proprietate asupra vehiculului, termenul prevazut la alin. (4) curge de la data primei transmiteri a dreptului de proprietate . (45) Suspendarea de drept a inmatricularii vehiculului intervine si la data expirarii sau, dupa caz, a anularii inspectiei tehnice periodice si inceteaza la data la care vehiculul trece o noua inspectie tehnica periodica. (46) In cazurile prevazute la alin. (43) si (45) , autoritatea competenta de inmatriculare, respectiv Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, inregistreaza suspendarea inmatricularii in Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate. Datele referitoare la suspendare se sterg dupa 5 ani de la data incetarii acesteia. (47) Inregistrarea suspendarii inmatricularii potrivit alin. (46) in cazul prevazut la alin. (45) se realizeaza pe baza datelor referitoare la inspectia tehnica periodica a vehiculului existente in Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate, respectiv comunicate Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor de catre Registrul Auto Roman in conditii stabilite prin protocol. (48) In scopul verificarii efectuarii inspectiei tehnice periodice a vehiculului, respectiv a valabilitatii acesteia, politia rutiera are drept de acces pentru consultarea Registrului national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate in conditiile stabilite prin protocolul incheiat intre Inspectoratul General al Politiei Romane si Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. (5) Solicitantii unei operatiuni de inscriere a dreptului de proprietate in evidentele autoritatilor competente pentru un vehicul rutier utilizat dobandit din alt stat trebuie sa faca dovada certificarii autenticitatii vehiculului de catre Registrul Auto Roman. Certificarea autenticitatii vehiculului atesta faptul ca formularul-tip al documentului care confirma inmatricularea anterioara a vehiculului, eliberat de autoritatile competente din tara de provenienta, este autentic. (6) [Articolul 11, alin. (6) din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 30-iun-2016 de Art. 14, subpunctul IV. . , punctul 2. din capitolul II din Ordonanta urgenta 41/2016] (7) Cu ocazia realizarii oricarei operatiuni privind inmatricularea unui vehicul, verificarea efectuarii inspectiei tehnice periodice si a asigurarii obligatorii de raspundere civila, respectiv a valabilitatii acestora, se poate face si pe cale informatica, in conditiile stabilite prin protocol incheiat intre autoritatea competenta din subordinea Ministerului Administratiei si Internelor cu atributii de organizare si coordonare a activitatii de evidenta si eliberare a certificatelor de inmatriculare si a placutelor cu numere de inmatriculare si Registrul Auto Roman, respectiv Comisia de Supraveghere a Asigurarilor. (8) [Articolul 11, alin. (8) din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 30-iun-2016 de Art. 14, subpunctul IV. . , punctul 2. din capitolul II din Ordonanta urgenta 41/2016] (9) Societatile abilitate sa comercializeze vehicule noi si societatile de leasing din Romania pot solicita, pe cale informatica, inmatricularea sau autorizarea provizorie pentru circulatie a vehiculelor, prin intermediul unei aplicatii informatice puse la dispozitie, in conditiile stabilite prin protocol, de catre autoritatea competenta din subordinea Ministerului Administratiei si Internelor cu atributii de organizare si coordonare a activitatii de evidenta si eliberare a certificatelor de inmatriculare si a placutelor cu numere de inmatriculare. (10) Proprietarul sau detinatorul mandatat al unui vehicul este obligat sa solicite autoritatii competente inscrierea in certificatul de inmatriculare sau de inregistrare a oricarei modificari a datelor de identificare a vehiculului respectiv sau, dupa caz, ale proprietarului, in termen de 30 de zile de la data la care a intervenit modificarea. (11) Cu ocazia realizarii operatiunilor prevazute la alin. (2) , autoritatile competente de inmatriculare inscriu in Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate constituit de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor urmatoarele date in format electronic: a) datele de identificare a proprietarului si, dupa caz, a detinatorului mandatat ori a altei persoane, in conditiile art. 15 alin. (11) ; b) datele de identificare a vehiculului. (12) Datele de identificare prevazute la alin. (11) lit. a) sunt: a) pentru persoanele fizice: numele de familie, prenumele, codul numeric personal sau, daca este cazul, echivalentul acestuia, potrivit legislatiei nationale aplicabile, respectiv numarul de identificare fiscala, locul si data nasterii, domiciliul/resedinta, precum si, optional, un numar de telefon si adresa de posta electronica ale persoanei; b) pentru persoanele juridice: denumirea, sediul, codul de identificare fiscala, numarul de inregistrare in registrul comertului, daca este cazul, sau codul unic de inregistrare, potrivit legii nationale aplicabile, precum si, optional, un numar de telefon si adresa de posta electronica ale reprezentantului acestora. (13) Datele de identificare a vehiculului care se inscriu in Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate si codurile armonizate aferente acestora se stabilesc si se actualizeaza prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. (14) Datele prevazute la alin. (11) se sterg dupa 10 ani de la data radierii vehiculului. (15) Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate se actualizeaza pe baza datelor furnizate in sistem informatizat de catre Registrul Auto Roman, referitoare la inspectia tehnica periodica a vehiculelor. Transmiterea datelor se face cu titlu gratuit. (16) Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor este autorizata sa faca schimb de date cu autoritatile competente de inmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene, prin obtinerea, respectiv furnizarea datelor necesare, in scopul verificarii, inaintea inmatricularii unui vehicul, a statutului legal al acestuia in statul in care a fost inmatriculat anterior, in cazul in care exista indoieli asupra situatiei reale sau juridice a vehiculului. Verificarea impreuna cu autoritatile competente de inmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene se poate realiza inclusiv prin utilizarea unei platforme informatice in scopul facilitarii schimbului de informatii. Articolul 111 (1) Autoritatile competente sa realizeze operatiuni de inmatriculare, autorizare provizorie si eliberare a permiselor de conducere incaseaza tarifele aferente confectionarii si valorificarii placilor cu numere de inmatriculare permanenta, de proba, temporare si provizorii, atribuirii unui numar de inmatriculare preferential, pastrarii combinatiei numarului de inmatriculare, precum si contravaloarea certificatelor de inmatriculare, a autorizatiilor provizorii si a permiselor de conducere . (2) Sumele prevazute la alin. (1) pot fi achitate prin virament, prin mijloace de plata online, prin intermediul POS-urilor instalate la unitatile Trezoreriei Statului sau la sediile institutiilor publice beneficiare ale sumelor si prin alte modalitati de plata reglementate de acte normative in vigoare, prin mandat postal sau in numerar la ghiseele serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor din cadrul institutiilor prefectului, la casieriile unitatilor Trezoreriei Statului, in conditiile legii. Pentru sumele incasate prin intermediul POS-urilor instalate la unitatile Trezoreriei Statului, comisioanele se suporta de la bugetul de stat, prin bugetul institutiilor publice din structura carora fac parte unitatile Trezoreriei Statului, iar pentru cele incasate prin intermediul POS-urilor instalate la sediile institutiilor publice beneficiare, comisioanele se suporta din bugetele acestora. (3) Sumele prevazute la alin. (1) se incaseaza intr-un cont distinct de disponibil deschis la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului pe numele institutiei prefectului din care face parte serviciul public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor. (4) Unitatile Trezoreriei Statului la care isi au deschise conturile institutiile prefectului din care fac parte serviciile publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor incaseaza sumele prevazute la alin. (1) in numerar, in contul prevazut la alin. (3) . (5) Sumele incasate in numerar la ghiseele serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor se depun la casieriile institutiilor prefectului in aceeasi zi, la terminarea programului de lucru. (6) Sumele predate la institutiile prefectului potrivit alin. (5) se depun de catre acestea in contul distinct de disponibil prevazut la alin. (3) in urmatoarea zi lucratoare. (7) Sumele incasate in contul prevazut la alin. (3) se vireaza de catre institutiile prefectului in contul de venituri al bugetului activitatii finantate integral din venituri proprii AAAA�Venituri din prestari serviciiAAAA� al Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor pentru tarifele prevazute la alin. (1) , respectiv in contul Regiei Autonome AAAA�Administratia Patrimoniului Protocolului de StatAAAA� pentru contravaloarea documentelor prevazute la alin. (1) in termen de cel mult doua zile lucratoare de la incasare. (8) Restituirea sumelor prevazute la alin. (1) , achitate eronat sau pentru care nu au fost prestate serviciile aferente, se face de Catre Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, respectiv de catre Regia Autonoma AAAA�Administratia Patrimoniului Protocolului de StatAAAA�, la cererea scrisa a platitorului adresata acestora insotita de documentul prin care s-a efectuat plata .
Decizia nr. 439/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea art. 109 din Codul Rutier Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. nr. 123/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 103 alin. (8) din OUG nr. 195/2002 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia nr. 711/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii ale art. 112 din Codul Rutier Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
UCIDERE DIN CULPA. IMPREJURARI Pronuntaţă de: Judecatoria Slatina Sentinta penala 720 (01.04.2005)
Ucidere din culpa in forma agravata. Individualizarea pedepsei. Solutionarea actiunii civile formulata in cadrul procesului penal. Pronuntaţă de: Judecatoria Sector 1 Bucuresti Sentinta penala 258 (27.01.2006)
Vatamare corporala din culpa. Imposibilitatea evitarii si a prevenirii producerii accidentului rutier Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj, Sentinta penala nr. 202 din 09.07.2012
Telefonul mobil - sursa de tragedii in trafic. Propunerile MAI de modificare a Codului Rutier Sursa: Irina Maria Diculescu
Retinerea certificatului de inmatriculare al unui vehicul fara ITP valabil � o incalcare a dreptului la proprietate privata? Sursa: Irina Maria Diculescu