Promovarea acestui act normativ este determinata in principal de necesitatea: implementarii masurilor din domeniul fiscal cuprinse in Programul de guvernare, aprobat prin Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 53/2017 pentru acordarea increderii Guvernului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 496 din 29 iunie 2017; elaborarii Legii bugetului asigurarilor sociale de stat si a Legii bugetului de stat pentru anul 2018; asigurarii predictibilitatii cadrului fiscal aplicabil pentru anul 2018 pentru mediul de afaceri; introducerii unor masuri de consolidare a incasarilor din domeniul impozitului pe veniturile microintreprinderilor; de a clarifica urgent situatiile in care organele fiscale pot refuza dreptul de deducere a TVA, pentru asigurarea aplicarii unui tratament unitar tuturor operatorilor economici; prevenirii si combaterii riscurilor de evaziune fiscala cu produse alcoolice si tutun prelucrat; Incurajarii contribuabililor sa isi declare in mod transparent obligatiile fiscale, prin asigurarea unor conditii echitabile si eficiente de concurenta pentru toti contribuabilii platitori de impozit pe profit, in scopul imbunatatirii conformarii; transpunerii in legislatia nationala a prevederilor Directivei 2016/1164/UE a Consiliului din 12 iulie 2016 de stabilire a normelor impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne (ATAD), publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 19 iulie 2016; reformarii sistemelor sociale publice din Romania in vederea cresterii gradului de colectare a veniturilor la bugetul asigurarilor sociale de stat si de responsabilizare a angajatorilor in ceea ce priveste plata la timp a contributiilor sociale obligatorii datorate atat de catre acestia, cat si de catre angajati. In acest sens, se reduce numarul contributiilor sociale obligatorii, angajatorul urmand ca, in continuare, sa stabileasca, sa retina, sa declare si sa plateasca obligatiile datorate; respectarii prevederilor Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfa pentru utilizarea anumitor infrastructuri, prin actualizarea impozitului pentru vehiculele de transport de marfa cu masa autorizata egala sau mai mare de 12 tone, conform ratei de schimb a monedei euro (1 euro = 4,5878 lei), astfel cum a fost publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 2 octombrie 2017(0331/04). Tinand seama de faptul ca nepromovarea prezentului act normativ ar avea consecinte negative, in sensul ca: neintroducerea masurii de sanctionare constand in confiscarea mijloacelor de transport in care organele de control descopera produse alcoolice si din tutun prelucrat care nu poarta marcajele prevazute de lege va permite perpetuarea si chiar incurajarea faptelor de evaziune fiscala cu aceste produse; neadaptarea cadrului fiscal la actualele tendinte de erodare a bazei impozabile aferente impozitului pe profit, prin neintroducerea de masuri pentru combaterea acestora, poate avea drept consecinta inregistrarea unei conformari necorespunzatoare; nu ar putea fi promovate modificarile corelative ale legislatiei din domeniul muncii, sanatatii, de catre institutiile de specialitate, incepand cu aceeasi data, respectiv data de 1 ianuarie 2018, In considerarea faptului ca aceste elemente constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata si vizeaza totodata interesul public, In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, - Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta . - Art I. Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza: - Titlul I Dispozitii generale 1. - La articolul 2, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins: ``(2) Contributiile sociale obligatorii reglementate prin prezentul cod sunt urmatoarele: a) contributiile de asigurari sociale, datorate bugetului asigurarilor sociale de stat; b) contributia de asigurari sociale de sanatate, datorata bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate; c) contributia asiguratorie pentru munca, datorata bugetului general consolidat.`` - Titlul II Impozitul pe profit 2. - La articolul 25 alineatul (3), litera h) se modifica si va avea urmatorul cuprins: ``h) cheltuielile cu dobanzile si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic, potrivit art. 40 2 ;". 3. - La articolul 25 alineatul (4), litera p) se modifica si va avea urmatorul cuprins: ``p) cheltuielile cu dobanzile, stabilite in conformitate cu reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, in cazul in care mijloacele fixe/imobilizarile necorporale/stocurile sunt achizitionate in baza unor contracte cu plata amanata, pentru contribuabilii care nu aplica prevederile art. 40 2 4. - Articolul 27 se abroga. 5. - Dupa capitolul III se introduce un nou capitol, capitolul III 1 Norme impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne, alcatuit din articolele 40 1 40 6 , cu urmatorul cuprins: - Definitii specifice ``CAPITOLUL III 1 - Norme impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa - asupra functionarii pietei interne Art. 40 1 . In sensul prezentului capitol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii: 1. costurile indatorarii cheltuiala reprezentand dobanda aferenta tuturor formelor de datorii, alte costuri echivalente din punct de vedere economic cu dobanzile, inclusiv alte cheltuieli suportate in legatura cu obtinerea de finantare potrivit reglementarilor legale in vigoare, cum ar fi, dar fara a se limita la acestea: plati in cadrul imprumuturilor cu participare la profit, dobanzi imputate la instrumente cum ar fi obligatiunile convertibile si obligatiunile cu cupon zero, sume in cadrul unor mecanisme de finantare alternative cum ar fi AA�finantele islamiceAA�, costul de finantare al platilor de leasing financiar, dobanda capitalizata inclusa in valoarea contabila a unui activ aferent sau amortizarea dobanzii capitalizate, sume calculate pe baza unui randament al finantarii in temeiul normelor privind preturile de transfer acolo unde este cazul, dobanzi notionale in cadrul unor instrumente financiare derivate sau al unor acorduri de acoperire a riscului aferente imprumuturilor unei entitati, anumite castiguri si pierderi generate de diferentele de curs valutar la imprumuturi si instrumente legate de obtinerea de finantare, comisioane de garantare pentru mecanisme de finantare, comisioane de intermediere si costuri similare aferente imprumuturilor de fonduri; 2. costurile excedentare ale indatorarii suma cu care costurile indatorarii unui contribuabil depasesc veniturile din dobanzi si alte venituri echivalente din punct de vedere economic pe care le primeste contribuabilul; 3. perioada fiscala perioada impozabila stabilita potrivit prevederilor art. 16; 4. intreprindere asociata oricare dintre urmatoarele situatii: a) o entitate in care contribuabilul detine direct sau indirect o participatie, si anume drepturi de vot sau detineri de capital in proportie de 25% sau mai mult, sau are dreptul sa primeasca 25% sau mai mult din profitul entitatii respective; b) o persoana fizica sau o entitate care detine direct sau indirect o participatie, si anume drepturi de vot sau detineri de capital in proportie de 25% sau mai mult intr-un contribuabil, sau are dreptul sa primeasca 25% sau mai mult din profitul contribuabilului; c) In cazul in care o persoana fizica sau o entitate detine direct sau indirect o participatie de 25% sau mai mult intr-un contribuabil si in una sau mai multe entitati, toate entitatile in cauza, inclusiv contribuabilul, sunt considerate intreprinderi asociate; 5. intreprindere financiara oricare dintre urmatoarele entitati: a) o institutie de credit sau o intreprindere de investitii, potrivit art. 7 alin. (1 1 ) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 2 alin. (1) pct. 10 din`Legea nr. 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata, sau un administrator de fonduri de investitii alternative, astfel cum este definit la art. 3 pct. 2 din Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investitii alternative, cu modificarile si completarile ulterioare, sau o societate de administrare a unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare, astfel cum este definita la art. 4 alin. (1) si art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare si societatile de administrare a investitiilor, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 10/2015, cu modificarile ulterioare; b) o intreprindere de asigurare, definita ca fiind un asigurator potrivit art. 1 alin. (2) pct. 3 din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare, cu modificarile ulterioare; c) o intreprindere de reasigurare, definita ca fiind un reasigurator potrivit art. 1 alin. (2) pct. 45 din Legea nr. 237/2015, cu modificarile ulterioare; d) un administrator de pensii, astfel cum este definit la art. 2 alin. (1) pct. 8 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; e) institutii de pensii care gestioneaza sisteme de pensii considerate a fi sisteme de securitate sociala care fac obiectul Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului si al Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului, precum si orice entitate juridica instituita in scopul investirii in astfel de sisteme;