din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2079 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Imobiliara » Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016

Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016

  Publicat: 18 Dec 2015       291698 citiri        Secţiunea: Legislatie Imobiliara  


Norme Metodologice din 12 octombrie 2009 de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, Actualizate 2016

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Indicator care reflecta aportul valoric adus de o intreprindere prin activitatile sale asupra bunurilor cumparate.
Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala;
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei,
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Prevazuta in cap. IV, t. VII, art. 133, C. pen., partea generala, cauza care inlatura consecintele condamnarii si care da dreptul persoanei condamnate de a fi repusa in folosinta drepturilor de care a fost lipsita.
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Sistem unitar si obligatoriu de evidenta tehnica, economica si juridica
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Sistem unitar si obligatoriu de evidenta tehnica, economica si juridica
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Sistem unitar si obligatoriu de evidenta tehnica, economica si juridica
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Document eliberat, la cerere, proprietarului unui imobil sau titularului unui drept real principal asupra unui imobil, de catre serviciul de carte funciara, care functioneaza in cadrul Judecatoriei, in raza teritoriala a careia este situat imobilul respectiv.
Inscris oficial reprezentand unitatea de baza in sistemul de publicitate imobiliara
Sistem unitar si obligatoriu de evidenta tehnica, economica si juridica
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.

Art. 15: Autorizarea executarii lucrarilor de desfiintare a constructiilor/lucrarilor
(1) Desfiintarea - demolarea, dezafectarea, dezmembrarea partiala sau totala, ori alte lucrari asemenea - a constructiilor si instalatiilor aferente acestora, a instalatiilor si utilajelor tehnologice, inclusiv elementele de constructii de sustinere a acestora, inchiderea de cariere si exploatari de suprafata si subterane, precum si a oricaror lucrari/amenajari, se poate face, in temeiul prevederilor art. 8 alin. (1) din Lege, numai pe baza unei autorizatii de desfiintare, emisa de catre autoritatile competente prevazute de Lege.
(2) In conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2) din Lege, autorizatia de desfiintare se emite in aceleasi conditii cu autorizatia de construire, titularul acesteia avand aceleasi obligatii ca si titularul autorizatiei de construire.
Art. 16: Autorizarea executarii lucrarilor de constructii amplasate in zone asupra carora este instituit un anumit regim de protectie
(1) Autorizatiile de construire/desfiintare in vederea executarii lucrarilor de constructii in zonele asupra carora este instituit, potrivit legii, un anumit regim de protectie prevazut in planurile urbanistice si in planurile de amenajare a teritoriului, aprobate in conditiile legii, se emit in conformitate cu prevederile art. 10 din Lege, numai cu conditia obtinerii in prealabil a avizelor si a acordurilor specifice din partea autoritatilor care au instituit respectivele restrictii, dupa cum urmeaza:
a) pentru lucrari de constructii care se executa la monumentele istorice, constructiile din zonele de protectie a monumentelor, si in ansamblurile de arhitectura si siturile arheologice, precum si pentru constructiile din zonele construite protejate, in conformitate cu prevederile art. 10 lit. a) din Lege, autorizatiile de construire/desfiintare se emit cu avizul conform al Ministerului Culturii, Cultelor si Patrimoniului National. In situatia in care se autorizeaza executarea unor lucrari de interventii asupra constructiilor monumente istorice, pe langa avizul Ministerului Culturii, Cultelor si Patrimoniului National se vor obtine, in temeiul dispozitiilor art. 10 lit. b) din Lege, si avizele specifice cerintelor de calitate a constructiilor, potrivit prevederilor legale in vigoare;
b) pentru lucrari de constructii care se executa in zonele de siguranta si de protectie a infrastructurilor de transport de interes public, precum si in zonele aferente construirii cailor de comunicatie, stabilite prin documentatiile de amenajare a teritoriului si/sau de urbanism aprobate, potrivit dispozitiilor art. 10 lit. d) din Lege si a legislatiei in vigoare in domeniul transporturilor, se va obtine autorizatia Ministerului Transporturilor si Infrastructurii - document cu valoare de aviz tehnic;
c) pentru lucrari de constructii care se executa in perimetrele limitrofe constructiilor reprezentand anexele gospodaresti ale exploatatiilor agricole, delimitate prin planuri urbanistice cu respectarea distantelor prevazute de normele sanitare in vigoare, in care s-a instituit un regim de restrictie privind amplasarea cladirilor de locuit si a obiectivelor socio-economice, se va obtine avizul directiei pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) In situatia in care lucrarile de constructii se executa in zone in care s-a instituit un alt tip de restrictie, solicitantul va obtine avizul specific al organismelor care au instituit regimul de restrictie.
(3) Avizele specifice prevazute la alin. (1) se pot emite, potrivit legii, si de serviciile publice deconcentrate ale ministerelor ori ale altor organisme centrale, potrivit competentelor stabilite de legislatia in vigoare.
Art. 17: Autorizarea executarii lucrarilor in regim de urgenta
(1) In conformitate cu prevederile art. 7 alin. (16) din Lege, autorizatia de construire/desfiintare pentru executarea lucrarilor de interventie in prima urgenta, obligatorii in cazuri de avarii, accidente tehnice, calamitati naturale - cutremure, inundatii, alunecari/prabusiri de teren sau altele asemenea - ori alte evenimente cu caracter exceptional, se emite imediat de catre autoritatea administratiei publice competente potrivit Legii. Documentatiile tehnico-economice corespunzatoare fiecarei faze de proiectare urmeaza sa fie elaborate si aprobate pe parcursul sau la incheierea executarii lucrarilor, cu respectarea avizelor, acordurilor si punctului de vedere al autoritatii competente pentru protectia mediului, precum si dupa caz a actului administrativ al acesteia, solicitate prin certificatul de urbanism emis, in conditiile Legii, impreuna cu autorizatia de construire/desfiintare. In cazul constructiilor/instalatiilor care prezinta pericol public, autorizatia de construire se emite pentru executarea lucrarilor de interventie in prima urgenta, pentru prevenirea/atenuarea sau reducerea globala a riscului de producere a efectelor riscurilor naturale - cutremure, inundatii, alunecari de teren, tasari si/sau prabusiri de teren etc. - ori antropice (explozii, incendii, avarii, alte accidente tehnice etc. - consolidarea/repararea elementelor structurale/nestructurale ale constructiei - inclusiv prin introducerea unor elemente structurale suplimentare - in scopul evitarii pierderilor de vieti omenesti sau ranirii grave a persoanelor, precum si distrugerii unor bunuri materiale, culturale si artistice de valoare .
(2) In mod similar, potrivit prevederilor art. 7 alin. (161) din Lege, autorizatia de construire se va emite in regim de urgenta, pentru lucrarile de interventie in prima urgenta la constructii monumente istorice, cu consultarea prealabila a organismelor abilitate ale Ministerului Culturii, Cultelor si Patrimoniului National, precum si pentru lucrarile de consolidare la cladirile incadrate, prin raport de expertiza tehnica ori prin nota tehnica justificativa, in clasa I de risc seismic si care prezinta pericol public, in conditiile prevazute la art. 7 alin. (10) din Lege
(3) Potrivit prevederilor art. 7 alin. (17) din Lege primariile pot dezafecta constructiile, proprietate a unitatii administrativ-teritoriale, aflate in stare avansata de degradare si care pun in pericol siguranta publica, cu exceptia constructiilor monument istoric, pe baza de autorizatie de desfiintare emisa in conditiile art. 7 alin. (16) din Lege, cu obligatia de a se intocmi documentatii specifice in conformitate cu prevederile cuprinse in anexa nr. 1 la Lege.
(4) Pentru dezafectarea constructiilor aflate in stare avansata de degradare si care pun in pericol siguranta publica, din proprietatea privata a persoanelor fizice si/sau juridice, primarul are obligatia de a notifica proprietarului responsabilitatile care ii revin potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare, cu privire la urmarirea comportarii in exploatare a constructiilor si postutilizarea acestora, implicit cu privire la siguranta publica. Prin notificare se va atentiona cu privire la necesitatea ca proprietarul sa ia masurile de desfiintare in regim de urgenta in conditiile art. 7 alin. (17) din Lege.
(5) Potrivit prevederilor art. 42 alin. (1) din Lege, autorizatia de construire pentru lucrarile de interventie in scopul asigurarii cerintelor esentiale de rezistenta, stabilitate si siguranta in exploatare a constructiilor asupra carora au intervenit factori distructivi de origine naturala sau umana se emite pentru consolidarea intregii constructii.
(6) Prin lucrarile de interventie in prima urgenta prevazute la alin. (1) , potrivit legislatiei in vigoare, se inteleg masurile necesare care se pot realiza, dupa caz, prin lucrari de:
a) mentinere a sistemului constructiv existent/adoptare a unor sisteme alternative corespunzatoare - constand in consolidarea/repararea elementelor structurale sau a sistemului structural in ansamblu si, dupa caz, a elementelor nestructurale ale constructiei existente si/sau introducerea unor elemente structurale suplimentare;
b) mentinere/modificare a configuratiei si functiunii existente a constructiei/instalatiilor aferente - constand in reducerea numarului de niveluri si/sau inlaturarea unor portiuni de constructie/instalatii care prezinta o comportare nefavorabila la riscuri naturale/antropice sau care prezinta risc ridicat de dislocare/prabusire, etc.;
c) executare de lucrari conexe constand in lucrari de desfacere/refacere a instalatiilor, echipamentelor, finisajelor interioare si exterioare, invelitorilor si altele asemenea, precum si alte tipuri de lucrari strict necesare din zona de interventie;
d) imbunatatire a terenului de fundare - daca este cazul .
Art. 18: Lucrari care se excepteaza de la autorizare
(1) Se excepteaza de la autorizare categoriile de lucrari de constructii cu grad ridicat de repetabilitate, care nu modifica structura de rezistenta, caracteristicile initiale ale constructiilor sau aspectul arhitectural al acestora, specificate la art. 11 alin. (1) din Lege.
(2) Potrivit prevederilor art. 11 alin. (3) din Lege, este obligatorie emiterea autorizatiei de construire pentru lucrarile prevazute la alin. (1) , daca acestea se executa la constructii monumente istorice, la constructii din zonele de protectie ale monumentelor si din zonele construite protejate sau la constructiile care au valoare arhitecturala ori istorica deosebita, stabilita ca atare prin documentatiile de amenajare a teritoriului si urbanism aprobate, carora le sunt aplicabile prevederile art. 3 alin. (1) lit. b) si art. 10 lit. a) si b) din Lege.
(3) In intelesul prevederilor art. 3 alin. (1) lit. a) din Lege, daca in vederea schimbarii destinatiei unor spatii interioare existente astfel cum este definita in anexa nr. 2 la Lege, nu se realizeaza lucrari de constructii pentru care legea prevede emiterea unei autorizatii de construire, nu este necesara emiterea acestui act.
(4) In aplicarea prevederilor art. 11 alin. (1) lit. h) din Lege, se excepteaza de la autorizare - daca nu se executa la constructiile prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) din Lege - lucrarile de reparatii, inlocuiri ori reabilitari privind:
a) finisaje interioare si exterioare - tencuieli, placaje, altele asemenea;
b) trotuare, ziduri de sprijin ori scari de acces;
c) lucrari de reabilitare energetica la cladiri de locuit individuale cu cel mult trei niveluri, care nu sunt monumente istorice clasate sau in curs de clasare, respectiv sunt situate in afara zonelor de protectie a monumentelor si/sau a zonelor construite protejate stabilite potrivit legii.
(5) Lucrarile prevazute la alin. (4) lit. c) au ca obiect reabilitarea energetica a:
a) anvelopei - partea opaca si/sau partea vitrata - daca acestea nu conduc la modificarea calitatii si formei arhitecturale a elementelor de fatada;
b) acoperisului cladirii - daca nu se schimba sistemul constructiv al acestuia, respectiv terasa/sarpanta.
c) instalatiilor interioare de incalzire si de preparare a apei calde de consum.
CAPITOLUL II: Documentele autorizarii
SECTIUNEA 1: Documentele necesare emiterii certificatului de urbanism si autorizatiei de construire/desfiintare
Art. 19: Documentele necesare emiterii certificatului de urbanism
(1) Pentru emiterea certificatului de urbanism, solicitantul - orice persoana fizica sau juridica interesata - trebuie sa depuna la emitent o documentatie cuprinzand:
a) cererea-tip (formularul-model F.1 "CERERE pentru emiterea certificatului de urbanism") , in conformitate cu precizarile privind completarea acesteia, cuprinzand:
1.elementele de identificare a solicitantului;
2.elementele de identificare a imobilului pentru care se solicita emiterea certificatului de urbanism, respectiv localitate, numar cadastral si numar de carte funciara, in cazul in care legea nu dispune altfel;
3.elementele care definesc scopul solicitarii;
b) planuri cadastrale/topografice, cu evidentierea imobilelor in cauza, astfel:
1.pentru imobilele neinscrise in evidentele de cadastru si publicitate imobiliara: plan de incadrare in zona, la una din scarile 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000, 1:1.000, 1:500, dupa caz, eliberat, la cerere, de catre oficiul de cadastru si publicitate imobiliara;
2.pentru imobilele inscrise in evidentele de cadastru si publicitate imobiliara: extras din planul cadastral de pe ortofotoplan si extras de carte funciara pentru informare actualizat la zi, eliberate, la cerere, de catre biroul de cadastru si publicitate imobiliara.
c) documentul de plata a taxei de eliberare a certificatului de urbanism, in copie .
(2) Potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) si (4) din Lege, certificatul de urbanism este un act de informare privind regimul juridic, economic si tehnic al imobilului, precum si cerintele urbanistice specifice amplasamentului, determinate in conformitate cu prevederile documentatiilor de urbanism avizate si aprobate, document care se elibereaza, la cerere, oricarui solicitant - persoana fizica sau persoana juridica - nefiind necesara prezentarea titlului asupra imobilului sau a altui act care sa ateste dreptul de proprietate .
(3) Se interzice emitentului sa conditioneze emiterea certificatului de urbanism de elaborarea prealabila a unei documentatii de urbanism pentru imobilul in cauza, precum si a oricaror documentatii tehnice de definire a scopului solicitarii.
(4) Potrivit Legii, certificatul de urbanism nu tine loc de autorizatie de construire/desfiintare si nu confera dreptul de a executa lucrari de constructii.
Art. 20: Documentele necesare emiterii autorizatiei de construire/desfiintare
(1) Documentatia pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii elaborata in conformitate cu prevederile legale in vigoare, in temeiul si cu respectarea prevederilor documentatiilor de urbanism aprobate, potrivit legii, pe langa cererea pentru emiterea autorizatiei de construire, inclusiv anexa - se utilizeaza formularul-model F.8 "CERERE pentru emiterea autorizatiei de construire/desfiintare" obtinut de la emitent - va contine, in mod obligatoriu, urmatoarele documente:




Afişează Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 50/1991    Legea 50/1991 actualizata 2016

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia ICCJ nr. 13/2019: Lipsa autorizatiei de construire sau nerespectarea prevederilor acesteia - impedimente pentru recunoasterea dreptului de proprietate
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Servitute de trecere pietonala si auto
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 501 din 14 februarie 2014

Lucrari de construire realizate fara autorizatie de construire.Obligarea executantului la desfiintarea lor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 65 din 8 ianuarie 2014

Instanta competenta sa judece o actiune avand ca obiect incheierea unui contract de concesiune in temeiul Legii 50/1991
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3681 din 17 septembrie 2010

Obligarea autoritatii locale la incheierea contractului de concesiune
Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj, Decizia nr. 190 din 11.04.2012

Dobandirea dreptului de proprietate prin accesiune
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, Sectia a IV-a Civila, Decizia civila nr. R 630 din 11.03.2011

Respingerea actiunii privind obligarea coproprietarului sa isi dea consimtamantul pentru efectuarea lucrarilor de reparatie a imobilului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I civila, Decizia nr. 3460/R din 07.10.2011



Articole Juridice

Schimbarea destinatiei de folosinta a constructiilor in 2018. Proceduri. Solutii
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Reguli speciale privind antrepriza de constructii
Sursa: EuroAvocatura.ro