Art. 36 - Situatia contractelor in curs de derulare (1) Contractele in derulare la data admiterii in principiu a deschiderii procedurii se considera mentinute, art. 1.417 din Codul civil nefiind aplicabil. Orice clauze contractuale de desfiintare a contractelor in derulare, de decadere din beneficiul termenului sau de declarare a exigibilitatii anticipate pentru motivul deschiderii procedurii sunt nule. (2) Prin planul de rambursare a datoriilor se stabileste situatia contractelor prevazute la alin. (1) pe durata procedurii.
Art. 37 - Drepturile si obligatiile debitorului (1) Pe durata procedurii de insolventa pe baza de plan de rambursare a datoriilor, debitorul are urmatoarele obligatii: a) sa coopereze activ cu comisia de insolventa si administratorul procedurii si sa puna la dispozitia acestora informatiile si inscrisurile solicitate, in vederea verificarii conditiilor pentru deschiderea procedurii, elaborarii planului de rambursare a datoriilor si evaluarii modului de executare a acestuia; b) sa efectueze platile catre creditori la termenele stabilite in planul de rambursare a datoriilor si sa execute orice alte masuri prevazute in plan; c) sa comunice administratorului procedurii, trimestrial, o situatie cu privire la executarea planului de rambursare la care sa anexeze dovezile referitoare la platile efectuate, precum si o situatie cu privire la orice alte acte supuse supravegherii administratorului procedurii, potrivit art. 39 si, respectiv, comisiei de insolventa, potrivit art. 38; aceste situatii vor fi comunicate creditorilor de catre administratorul procedurii; d) sa desfasoare, in conditiile legii, potrivit abilitatilor si pregatirii sale profesionale, o activitate producatoare de venituri sau sa caute un loc de munca mai bine remunerat, iar in situatia pierderii locului de munca, din motive neimputabile, sa depuna toata diligenta rezonabila pentru obtinerea unui nou loc de munca; e) sa informeze administratorul procedurii cu privire la obtinerea oricaror venituri suplimentare fata de nivelul estimat in planul de rambursare, precum si cu privire la orice reducere a salariului sau a oricaror alte venituri estimate; f) sa informeze administratorul procedurii cu privire la dobandirea, cu orice titlu, inclusiv din mosteniri sau donatii, de bunuri sau servicii a caror valoare depaseste salariul minim pe economie; g) sa participe la cursuri/programe de educatie financiara organizate in aplicarea prezentei legi; h) sa informeze administratorul procedurii cu privire la orice schimbare a domiciliului sau a resedintei principale nu mai tarziu de 5 zile de la producerea schimbarii. (2) Pe durata executarii planului de rambursare, debitorul poate incheia, fara acordul administratorului procedurii, orice acte referitoare la bunurile neurmaribile, precum si orice acte care sunt necesare pentru intretinerea sa si a persoanelor aflate in intretinerea sa, in limita cheltuielilor aprobate pentru asigurarea unui nivel de trai rezonabil. In ceea ce priveste bunurile urmaribile, debitorul va putea face, fara acordul administratorului procedurii, doar acte de administrare si conservare, care nu diminueaza si nu pun in pericol valoarea acelui bun sau a altor bunuri ale debitorului. (3) Pe durata executarii planului de rambursare a datoriilor, debitorul nu poate contracta noi imprumuturi decat cu acordul comisiei de insolventa, sesizata de administratorul procedurii, si numai pentru rezolvarea unei situatii grave si urgente de pericol pentru viata sau sanatatea sa ori a persoanelor aflate in intretinerea sa. (4) Daca in planul de rambursare a datoriilor s-a prevazut valorificarea unor bunuri din averea debitorului, aceasta va fi realizata de administratorul procedurii, dispozitiile Codului de procedura civila aplicandu-se in mod corespunzator, iar sumele astfel obtinute vor fi distribuite in conditiile prezentei legi. (5) In cazul transferului de proprietate asupra unui bun imobil, debitorul informeaza notarul public cu privire la faptul ca se afla intr-o procedura de insolventa si depune inscrisul constatator al acordului administratorului procedurii la instrainare.
Art. 38 - Atributiile comisiei de insolventa in perioada de executare a planului de rambursare (1) Comisia de insolventa supravegheaza executarea planului de rambursare, astfel cum a fost aprobat de creditori sau confirmat de instanta. (2) In indeplinirea atributiilor de supraveghere, comisia: a) avizeaza rapoartele bianuale ale administratorului procedurii privind executarea planului de rambursare; b) aproba contractarea de noi imprumuturi; c) verifica indeplinirea de catre administratorul procedurii a atributiilor ce ii revin acestuia potrivit prezentei legi; d) aproba cererea de modificare a planului de rambursare in conditiile art. 41 alin. (4); e) inlocuieste, daca exista motive temeinice, administratorul procedurii; f) indeplineste orice alte atributii prevazute de prezenta lege.
Art. 39Atributiile administratorului procedurii pe durata executarii planului de rambursare (1) Pe durata executarii planului de rambursare, administratorul procedurii indeplineste urmatoarele atributii: 1. monitorizeaza urmatoarele acte realizate de debitor: a) platile catre creditori, conform planului de rambursare; b) plata creantelor curente; c) cheltuielile pentru asigurarea unui nivel de trai rezonabil, cum ar fi: cheltuieli legate de intretinerea debitorului si a familiei sale, chiria pentru locuinta familiei, daca este cazul; d) orice schimbare a locului de munca; e) masurile pentru recuperarea creantelor al caror titular este debitorul; f) instrainarea unor bunuri neurmaribile; g) situatia financiara a debitorului, pe baza rapoartelor trimestriale depuse de acesta, pe care o reevalueaza din perspectiva necesitatii modificarii planului de rambursare; 2. aproba, in prealabil, urmatoarele: a) incheierea de acte de dispozitie privitoare la bunuri urmaribile; b) incheierea altor contracte care pot afecta situatia patrimoniala a debitorului, cu exceptia contractelor de imprumut; 3. avizeaza, prealabil sesizarii comisiei de insolventa, contractarea de noi imprumuturi, in conditiile prezentei legi; 4. intocmeste rapoartele bianuale privind executarea planului de rambursare, pe baza informatiilor furnizate trimestrial de catre debitor, precum si a verificarilor proprii, rapoarte pe care le depune la comisia de insolventa si le comunica creditorilor si asigura accesul creditorilor, spre consultarea dosarului; 5. sesizeaza comisia de insolventa in legatura cu orice modificare a situatiei financiare a debitorului, care ar necesita modificarea planului de rambursare sau care ar impiedica executarea planului de rambursare; in acest scop, verifica, cel putin bianual, registrele publice relevante; 6. intocmeste raportul final, in termen de 30 de zile de la finalizarea planului, prin care confirma executarea planului de rambursare, raport pe care il comunica creditorilor, ce il pot contesta in termen de 7 zile de la comunicare; in termen de 15 zile de la ramanerea definitiva a raportului, sesizeaza comisia de insolventa in vederea inchiderii procedurii; (2) Impotriva masurilor administratorilor adoptate in aplicarea prezentei proceduri poate fi formulata plangere la comisia de insolventa, in termen de 7 zile de la luarea la cunostinta, dar nu mai tarziu de 30 de zile de la adoptarea masurii. Decizia comisiei de insolventa de solutionare a plangerii se comunica contestatorului si se publica in Buletinul procedurilor de insolventa, putand fi contestata la instanta competenta, in termen de 7 zile de la comunicare .