19. procedura simplificata de insolventa este procedura de insolventa aplicabila categoriilor de debitori prevazute la art. 65;
20. supravegherea pe durata planului de rambursare a datoriilor este monitorizarea, de catre administratorul procedurii, sub controlul comisiei de insolventa, a evolutiei veniturilor, bunurilor si cheltuielilor debitorului si a indeplinirii de catre acesta a obligatiilor ce ii revin potrivit prezentei legi;
21. supravegherea post-procedura judiciara de insolventa prin lichidare de active este monitorizarea debitorului, de catre lichidator, sub controlul comisiei de insolventa, in perioada cuprinsa intre inchiderea procedurii judiciare de insolventa prin lichidare de active si data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de eliberare de datorii a acestuia;
22. tabelul preliminar de creante este documentul elaborat de administratorul procedurii, in procedura de insolventa pe baza de plan de rambursare a datoriilor sau, dupa caz, de lichidator, in procedura judiciara de insolventa prin lichidare de active care cuprinde toate creantele scadente sau nescadente, sub conditie sau in litigiu, nascute inainte de data deschiderii procedurii, recunoscute de debitor si/sau acceptate de catre administratorul procedurii sau, dupa caz, de lichidator in urma verificarii acestora;
23. tabel definitiv de creante este tabelul care cuprinde toate creantele asupra averii debitorului existente la data deschiderii procedurii, acceptate in tabelul preliminar si impotriva carora nu s-au formulat contestatii, precum si creantele admise in urma solutionarii contestatiilor;
24. valoare-prag reprezinta cuantumul minim al datoriilor scadente ale debitorului necesar pentru a putea fi introdusa cererea de deschidere a procedurii insolventei pe baza de plan de rambursare a datoriilor sau a procedurii judiciare de insolventa prin lichidare de active; aceasta este de 15 salarii minime pe economie;
25. veniturile neurmaribile reprezinta cotitatea din totalul veniturilor debitorului necesare acoperirii cheltuielilor pentru asigurarea unui nivel de trai rezonabil; intra in aceasta categorie: a) sumele necesare asigurarii nevoilor locative, hrana, transport, sanatate si a altor nevoi curente ale debitorului si persoanelor carora le presteaza intretinere in mod curent; b) sumele necesare debitorului si persoanelor carora le presteaza intretinere in mod curent pentru sustinerea cursurilor de invatamant obligatoriu, precum si sumele necesare inceperii sau continuarii studiilor post-liceale, universitare sau post-universitare; c) sumele necesare platii primelor de asigurare obligatorie;
26. creditor cu creante curente sau creditor curent este acel creditor ce detine creante certe, lichide si exigibile, nascute in timpul procedurii de insolventa si care are dreptul de a i se achita cu prioritate creanta, conform dispozitiilor prezentei legi.
Art. 4 - Domeniul de aplicare (1) Procedurile prevazute de prezenta lege se aplica debitorului persoana fizica ale carei obligatii nu rezulta din exploatarea de catre acesta a unei intreprinderi, in sensul art. 3 din Codul civil, si care: a) are domiciliul, resedinta sau resedinta obisnuita de cel putin 6 luni anterior depunerii cererii in Romania; b) este in stare de insolventa, in sensul art. 3 pct.12, si nu exista o probabilitate rezonabila de a redeveni, intr-o perioada de maximum 12 luni, capabil sa-si execute obligatiile astfel cum au fost contractate, cu mentinerea unui nivel de trai rezonabil pentru sine si pentru persoanele pe care le are in intretinere; probabilitatea rezonabila se apreciaza prin considerarea cuantumului total al obligatiilor raportat la veniturile realizate sau prognozate a fi realizate fata de nivelul de pregatire profesionala si expertiza ale debitorului, precum si la bunurile urmaribile detinute de acesta; c) cuantumul total al obligatiilor sale scadente este cel putin egal cu valoarea-prag. (2) Debitorul are resedinta obisnuita in Romania, in sensul prevederilor alin. (1) lit. a), daca locuieste in mod statornic in Romania, chiar daca nu a indeplinit formalitatile legale de inregistrare, daca are bunuri si/sau realizeaza venituri in Romania. (3) Nu poate beneficia de o procedura a insolventei pe baza de plan de rambursare a datoriilor, de o procedura judiciara de insolventa prin lichidare de active sau de o procedura simplificata de insolventa debitorul care a mai fost subiect al unei astfel de proceduri, finalizate cu eliberarea de datoriile reziduale, cu mai putin de 5 ani anterior formularii unei noi cereri de deschidere a procedurii insolventei. (4) Procedurile prevazute de prezenta lege nu sunt aplicabile debitorului: a) in cazul caruia a fost inchisa, din motive ce ii sunt imputabile, o procedura de insolventa pe baza de plan de rambursare a datoriilor, o procedura judiciara de insolventa prin lichidare de active sau o procedura simplificata de insolventa cu mai putin de 5 ani anterior formularii unei noi cereri de deschidere a procedurii insolventei; b) care a fost condamnat definitiv pentru savarsirea unei infractiuni de evaziune fiscala, a unei infractiuni de fals sau a unei infractiuni intentionate contra patrimoniului prin nesocotirea increderii; c) care a fost concediat in ultimii 2 ani din motive ce ii sunt imputabile; d) care, desi apt de munca si fara un loc de munca sau alte surse de venit, nu a depus diligenta rezonabila necesara pentru a-si gasi un loc de munca sau care a refuzat, in mod nejustificat, un loc de munca propus sau o alta activitate aducatoare de venit; e) care a acumulat datorii noi, prin cheltuieli voluptuare in timp ce stia sau ar fi trebuit sa stie ca este in stare de insolventa; f) care a determinat sau a inlesnit ajungerea in stare de insolventa, cu intentie sau din culpa grava. Se prezuma a fi avut acest efect: 1. contractarea, in ultimele 6 luni anterior formularii cererii de deschidere a procedurii insolventei, a unor datorii care reprezinta cel putin 25% din valoarea totala a obligatiilor, cu exceptia obligatiilor excluse; 2. asumarea, in ultimii 3 ani anterior formularii cererii, a unor obligatii excesive prin raportare la starea sa patrimoniala, la avantajele pe care le obtine din contract ori la ansamblul circumstantelor care au contribuit semnificativ la incapacitatea debitorului de a-si plati datoriile, altele decat cele datorate de catre acesta persoanelor cu care a contractat astfel; 3. efectuarea, in ultimii 3 ani anterior formularii cererii, a unor plati preferentiale, care au contribuit in mod semnificativ la reducerea sumei disponibile pentru plata celorlalte datorii; 4. transferarea, in ultimii 3 ani anterior formularii cererii, de bunuri sau valori din patrimoniul sau in patrimoniul altei persoane fizice sau juridice in timp ce stia sau ar fi trebuit sa stie ca prin aceste transferuri va ajunge in stare de insolventa; 5. incetarea unui contract de munca prin acordul partilor sau prin demisie in ultimele 6 luni anterior formularii cererii de deschidere a procedurii; g) care la data formularii cererii de deschidere a unei proceduri de insolventa, potrivit prezentei legi, are deja deschisa o alta procedura de insolventa. (5) Prezumtiile prevazute la alin. (4) lit. f) sunt relative.
Art. 5 -Formele procedurii de insolventa
Procedurile de insolventa reglementate de prezenta lege sunt: a) procedura de insolventa pe baza de plan de rambursare a datoriilor; b) procedura judiciara de insolventa prin lichidare de active; c) procedura simplificata de insolventa.
Art. 6 - Initierea procedurii de insolventa (1) Debitorul aflat in stare de insolventa, in sensul art. 3 pct. 12, poate depune la comisia de insolventa o cerere de deschidere a procedurii insolventei pe baza de plan de rambursare a datoriilor. (2) In cazul in care debitorul considera ca situatia sa financiara este iremediabil compromisa si un plan de rambursare a datoriilor nu poate fi elaborat si pus in executare, acesta poate solicita direct instantei judecatoresti competente deschiderea procedurii judiciare de insolventa prin lichidare de active . (3) Debitorul care indeplineste conditiile de la art. 65 depune la comisia de insolventa o cerere de aplicare a procedurii simplificate de insolventa, potrivit art. 66.
Capitolul II - Organele care aplica procedura de insolventa
Art. 7 - Enumerare (1) Organele care aplica procedura de insolventa sunt: comisia de insolventa si administratorul procedurii, instantele judecatoresti si lichidatorul. (2) Organele prevazute la alin. (1) trebuie sa asigure efectuarea cu celeritate a actelor si operatiunilor prevazute de prezenta lege, precum si realizarea, in conditiile legii, a drepturilor si obligatiilor debitorului si ale creditorilor.
Art. 8 -Comisia de insolventa (1) Comisia de insolventa este organul administrativ la nivel teritorial care: a) indeplineste atributii decizionale, de control si supraveghere, prevazute de prezenta lege, in procedura de insolventa pe baza de plan de rambursare, fiind sprijinita in indeplinirea acestora de administratorul procedurii; b) indeplineste atributiile de supraveghere prevazute de prezenta lege, in derularea procedurii de insolventa simplificata; c) indeplineste atributiile de indrumare, control si supraveghere, in perioada post-inchidere procedura judiciara de insolventa prin lichidare de active, fiind sprijinita in indeplinirea acestora de lichidator.