Avand in vedere publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 182 din 29 iunie 2013 a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situatiile financiare anuale, situatiile financiare consolidate si rapoartele conexe ale anumitor tipuri de intreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European si a Consiliului si de abrogare a Directivelor 78/660/CEE si 83/349/CEE ale Consiliului, prin care au fost abrogate Directiva 78/660/CEE din 25 iulie 1978 privind conturile anuale ale anumitor forme de societati comerciale si Directiva 83/349/CEE din data de 13 iunie 1983 privind conturile consolidate, directive care au stat pana in prezent la baza reglementarilor contabile aplicabile operatorilor economici din Romania din diferitele domenii de activitate,tinand cont ca termenul de transpunere a noii directive contabile in legislatia interna, prevazut la articolul 53 "Transpunere" din Directiva 2013/34/UE, este data de 20 iulie 2015, astfel incat primele raportari financiare intocmite de entitati ulterior acestei date trebuie sa fie conforme cu noile cerinte contabile europene,avand in vedere faptul ca in Romania transpunerea Directivei 2013/34/UE se va realiza prin elaborarea unor acte normative de catre institutiile cu atributii de reglementare prevazute la art. 4 alin. (1) si (3) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,pornind de la necesitatea/utilitatea intrarii in vigoare a reglementarilor nationale conforme cu noua directiva incepand cu data de 1 ianuarie 2015, justificata prin ratiuni de ordin practic, intrucat pentru cea mai mare parte a entitatilor din Romania exercitiul financiar coincide cu anul calendaristic, si luand in considerare ca fezabilitatea implementarii noii directive este sporita daca entitatile debuteaza perioada de raportare cu solduri de deschidere ce respecta noile reguli comunitare,tinand cont de necesitatea crearii premiselor legale in vederea reducerii sarcinilor administrative ale entitatilor si, implicit, a costurilor, inclusiv a celor asociate contabilitatii si raportarilor financiare, in special pentru intreprinderile mici si mijlocii, obiective cuprinse in diferite comunicari si rezolutii adoptate la nivelul Uniunii Europene,intrucat amanarea simplificarii sistemului de raportare financiara pentru microentitati, asa cum sunt definite in Directiva 2013/34/UE, ar avea ca efect mentinerea in sarcina acestora a actualelor sarcini administrative, aspect care nu concorda cu obiectivele cuprinse in Comunicarea Comisiei Europene intitulata "Small Business Act pentru Europa",tinand cont de necesitatea intaririi disciplinei in mediul de afaceri, prin masuri care sa evite cazurile in care societatile publica situatii financiare anuale ce cuprind informatii care sunt ulterior modificate, inducand astfel in eroare utilizatorii acestor informatii, respectiv autoritati ale statului, institutii financiar-bancare si alti creditori, avand in vedere faptul ca sistemul simplificat de contabilitate prevazut la art. 5 alin. (11) - (14) din Lege nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicabil incepand cu anul 2011 operatorilor economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat cifra de afaceri neta sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro, nu isi mai gaseste corespondent in noul cadru contabil comunitar reprezentat de Directiva 2013/34/UE deoarece masurile europene de simplificare a sarcinilor administrative sunt construite pe principii si criterii diferite, ceea ce impune abrogarea prevederilor referitoare la sistemul simplificat de contabilitate incepand cu 1 ianuarie 2015,tinand cont de necesitatea actualizarii cadrului legal in scopul implementarii adecvate a noilor cerinte speciale referitoare la obligatiile entitatilor de interes public definite in noile directive europene din domeniul contabilitatii si al auditului statutar,avand in vedere necesitatea abrogarii prevederilor referitoare la organizarea si functionarea Consiliului Contabilitatii si Raportarilor Financiare, a carui existenta in cadrul institutional din domeniul reglementarii contabile la nivel national nu se mai justifica deoarece consultarea cu privire la reglementarile contabile aplicabile operatorilor economici se va efectua prin colaborare cu organismele profesionale de profil,in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta .Art. ILegea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:1. La articolul 1, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:"(5) Persoanele fizice care desfasoara activitati in scopul realizarii de venituri au obligatia sa conduca evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla sau, la optiunea acestora, pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla, potrivit reglementarilor contabile emise in acest sens, cu exceptia situatiei in care in legislatia fiscala se prevede altfel."2. La articolul 4, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:"(3) Normele si reglementarile contabile specifice anumitor domenii de activitate se elaboreaza si se emit de institutiile cu atributii in acest sens, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, dupa cum urmeaza:a) de catre Banca Nationala a Romaniei, pentru institutiile de credit, institutiile financiare nebancare, definite potrivit reglementarilor legale, inscrise in Registrul general, institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica, definite potrivit legii, care acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, respectiv emitere de moneda electronica si prestare de servicii de plata, si pentru Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar;b) de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, pentru entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de aceasta institutie."3. La articolul 5, alineatele (1^1) - (1^4) se abroga.4. La articolul 9, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:"(3) Societatile-mama, definite astfel in reglementarile contabile aplicabile grupurilor de societati, intocmesc si prezinta si situatii financiare anuale consolidate, in conditiile prevazute de reglementarile contabile aplicabile."5. La articolul 10, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:"(2) Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii."6. La articolul 10, alineatul (3^1) se abroga.7. Articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:"Art. 27(1) Exercitiul financiar reprezinta perioada pentru care trebuie intocmite situatiile financiare anuale si, de regula, coincide cu anul calendaristic.(2) Durata exercitiului financiar este de 12 luni.(3) Exercitiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic pentru sucursalele cu sediul in Romania, care apartin unei persoane juridice cu sediul in strainatate, precum si pentru persoanele juridice cu sediul in Romania.(4) Prevederile alin. (3) nu se aplica: institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare, definite potrivit legii, inscrise in Registrul general, institutiilor de plata si institutiilor emitente de moneda electronica, definite potrivit legii, care acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, respectiv emitere de moneda electronica si prestare de servicii de plata, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiara.(5) Persoanele nou-infiintate, care se incadreaza in categoria celor prevazute la alin. (3), pot opta pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic de la data infiintarii acestora.(6) Persoanele care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit alin. (3) si (5), au urmatoarele obligatii:a) sa intocmeasca si sa depuna raportari contabile anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in conditiile prevazute la art. 37;b) sa instiinteze in scris unitatea teritoriala a Ministerului Finantelor Publice despre exercitiul financiar ales, cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de inceputul exercitiului financiar ales. Persoanele nou-infiintate depun instiintarea respectiva in termen de 30 de zile calendaristice de la data infiintarii.(7) Cu exceptia cazurilor in care persoana juridica straina sau societatea-mama straina isi schimba data de raportare ori au loc operatiuni de reorganizare, potrivit legii, data aleasa pentru intocmirea de situatii financiare anuale in conditiile prevazute la alin. (3) nu poate fi modificata de la un exercitiu financiar la altul.(8) Exercitiul financiar al unitatilor nou-infiintate incepe la data infiintarii, potrivit legii.
Efectele fiscale ale cesiunii de creanta. Importanta determinarii caracterului cert sau incert al creantei preluate in determinarea corecta a impozitului pe profit Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 2536 din 16 iunie 2020
Constatarea existentei raporturilor de munca in lipsa unui Contract individual de munca Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta Civila nr. 186, din 02.04.2019
Raspunderea pentru prejudiciile directe si indirecte revine atat paratilor, care au indeplinit functiile de contabil sef/contabil, cat si administratorului societatii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Alba Iulia Sectia I Civila, Decizia nr. 363/2017, in sedinta publica din 2 martie 2017
Savarsirea de catre angajator a unei fapte prin care se aduce atingere valorilor personale nepatrimoniale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj, Sectia conflicte de munca si asigurari sociale, Sentinta nr. 1158 din 19.05.2016
Evaziune fiscala. Omisiunea evidentierii operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 174 din 20 ianuarie 2014
Evaziune fiscala. Executarea de evidente contabile duble Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 117 din 15 ianuarie 2014
Determinarea bazei de impunere prin estimare. Contestarea cuantumului obligatiilor fiscale Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr.1737 din 25 martie 2010
Abuz in serviciu contra intereselor persoanelor. Neindeplinirea conditiei calitatii de functionar de catre avocat Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia Penala, Decizia nr. 816 din 02.03.2011
Evaziune fiscala. Inregistrari fictive in contabilitate Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 3807 din 20 noiembrie 2012
Momentul in care factura dobandeste calitatea de document justificativ de inregistrare in contabilitate Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1515/2012
Stabilirea salariului minim diferentiat si modul de contestare a decizilor emise de angajator. Lista functiilor si ocupatiilor care necesita studii superioare Sursa: MCP Cabinet avocati
Modul de stabilire a nivelului maxim al salariului de baza pentru personalul incadrat in directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului Sursa:
Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
[Av. muncii] Incetarea CIM in perioada de proba. Contestatie Sursa: MCP Cabinet avocati
[Av. muncii] Contestatie decizie de retrogradare din functie Sursa: MCP Cabinet avocati
De la 1 martie 2015 persoanele care tin contabilitatea in partida simpla vor putea adopta sistemul partidei duble Sursa: EuroAvocatura.ro
Utilizarea si completarea ordinului de plata salarii multiplu (OPTM) Sursa: EuroAvocatura.ro