Art. 136 (1) Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale, ministrul apararii nationale, ministrul administratiei si internelor si directorul Serviciului Roman de Informatii sunt ordonatori principali de credite pentru bugetul asigurarilor sociale de stat . (2) Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale poate delega atributiile prevazute de dispozitiile legale in vigoare pentru ordonatorul principal de credite bugetare presedintelui CNPP. (3) Directorii caselor teritoriale de pensii sunt ordonatori tertiari de credite pentru bugetul asigurarilor sociale de stat . (4) Directorii caselor de pensii sectoriale sunt ordonatori tertiari de credite pentru cheltuielile cu prestatiile achitate din bugetul asigurarilor sociale de stat . Art. 137 (1) Cheltuielile privind organizarea si functionarea sistemului public de pensii se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat, in limita unui procent de pana la 3% aplicat asupra cheltuielilor anuale totale prevazute prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, inclusiv asupra cheltuielilor din alte surse atrase, in conditiile legii. (2) Cheltuielile privind organizarea si functionarea caselor de pensii sectoriale se suporta din bugetul de stat, prin bugetele institutiilor publice in subordinea carora functioneaza. (3) Sumele necesare administrarii procesului de afiliere la fondurile de pensii administrate privat, cele ocazionate de virarea contributiei la aceste fonduri, precum si celelalte cheltuieli aferente se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat, in limita procentului prevazut la alin. (1). SECTIUNEA 2: Atributiile CNPP, ale caselor teritoriale de pensii si ale caselor de pensii sectoriale Art. 138 In aplicarea prevederilor prezentei legi, CNPP indeplineste, in principal, urmatoarele atributii: a) indruma si controleaza modul de aplicare a dispozitiilor legale de catre casele teritoriale de pensii; b) furnizeaza datele necesare pentru fundamentarea si elaborarea bugetului asigurarilor sociale de stat; c) prezinta Guvernului si partenerilor sociali rapoarte cu privire la modul de administrare a bugetului asigurarilor sociale de stat; d) indruma metodologic casele de pensii sectoriale; e) stabileste, in cooperare cu casele de pensii sectoriale, modalitatea tehnica de evidenta a contribuabililor la sistemul public de pensii, a drepturilor si obligatiilor de asigurari sociale, precum si a modului de colaborare cu Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date; f) publica anual raportul de activitate; g) organizeaza cooperarea cu institutii similare din alte tari, in vederea coordonarii prestatiilor de asigurari sociale din domeniul propriu de competenta, pentru lucratorii migranti; h) colecteaza si vireaza contributiile de asigurari sociale si alte tipuri de contributii, potrivit dispozitiilor legale in vigoare; i) urmareste incasarea veniturilor bugetului asigurarilor sociale de stat, organizeaza, indruma si controleaza activitatea privind executarea creantelor bugetare, potrivit dispozitiilor legale in vigoare; j)ia masuri, in conditiile legii, pentru dezvoltarea si administrarea eficienta a patrimoniului sistemului public de pensii, precum si pentru asigurarea integritatii acestuia; k)ia masuri, in conditiile legii, pentru protectia fondurilor de asigurari sociale; l)asigura evidenta la nivel national a tuturor contribuabililor la sistemul public de pensii; m)asigura evidenta drepturilor si obligatiilor de asigurari sociale la nivel national, pe baza codului numeric personal; n)certifica, la termenele stabilite prin decizie a presedintelui CNPP, stagiul de cotizare si punctajul pentru fiecare asigurat; o)controleaza activitatea de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca; p)aplica prevederile conventiilor internationale de asigurari sociale, la care Romania este parte, precum si ansamblul reglementarilor comunitare si dezvolta relatii cu organisme similare in domeniul asigurarilor sociale din alte tari, in limita competentelor prevazute de lege; q)organizeaza selectia, pregatirea si perfectionarea profesionala a personalului din domeniul asigurarilor sociale; r)asigura introducerea, extinderea, intretinerea si protectia sistemelor automate de calcul si de evidenta; s)asigura reprezentarea in fata instantelor judecatoresti in litigiile in care este parte ca urmare a aplicarii dispozitiilor prezentei legi; s)organizeaza activitatea privind stabilirea si plata contributiilor pentru fondurile de pensii administrate privat, conform dispozitiilor legale in vigoare; t)asigura exportul in strainatate al prestatiilor stabilite potrivit reglementarilor legale in domeniu; t)indeplineste orice alte atributii stabilite prin dispozitii legale. Art. 139 In aplicarea prevederilor prezentei legi, casele teritoriale de pensii si casele de pensii sectoriale indeplinesc, in principal, urmatoarele atributii: a) colecteaza si vireaza contributiile de asigurari sociale si alte tipuri de contributii, potrivit dispozitiilor legale in vigoare; b) urmaresc incasarea veniturilor bugetului asigurarilor sociale de stat; organizeaza, indruma si controleaza activitatea privind executarea creantelor bugetare, potrivit dispozitiilor legale in vigoare; c) iau masuri, in conditiile legii, pentru dezvoltarea si administrarea eficienta a patrimoniului sistemului public de pensii, precum si pentru asigurarea integritatii acestuia; d) iau masuri, in conditiile legii, pentru protectia fondurilor de asigurari sociale; e) asigura evidenta la nivel national a tuturor contribuabililor la sistemul public de pensii; f) asigura evidenta drepturilor si obligatiilor de asigurari sociale la nivel national, pe baza codului numeric personal; g) certifica, la termenele stabilite prin decizie a presedintelui CNPP, stagiul de cotizare si punctajul pentru fiecare asigurat; h) controleaza activitatea de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca; i) aplica prevederile conventiilor internationale de asigurari sociale, la care Romania este parte, precum si ansamblul reglementarilor comunitare si dezvolta relatii cu organisme similare in domeniul asigurarilor sociale din alte tari, in limita competentelor prevazute de lege; j)organizeaza selectia, pregatirea si perfectionarea profesionala a personalului din domeniul asigurarilor sociale; k)asigura introducerea, extinderea, intretinerea si protectia sistemelor automate de calcul si de evidenta; l)asigura reprezentarea in fata instantelor judecatoresti in litigiile in care sunt parte ca urmare a aplicarii dispozitiilor prezentei legi; m)organizeaza activitatea privind stabilirea si plata contributiilor pentru fondurile de pensii administrate privat, conform dispozitiilor legale in vigoare; n)asigura exportul in strainatate al prestatiilor stabilite potrivit reglementarilor legale in domeniu;
Legislatia pensiilor militare are un caracter special, derogatoriu, si nu poate fi completata cu dispozitiile Legii nr. 263/2010 Pronuntaţă de: Decizia civila nr.620/18.10.2018 a Curtii de Apel Galati
Anularea deciziilor medicale emisie de Cabinetul de expertiza medicala. Incadrarea in gradul III de invaliditate Pronuntaţă de: Decizia civila nr.334/24.05.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie impotriva deciziei de pensionare, dovada vechimii in munca, stagiul de cotizare in sistemul public de pensii, dovedirea perioadelor de activitate desfasurate in locurile de munca si activitatile ce se incadreaza in grupele I si II de munca in vederea pensionarii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 403/29.09.2020
Acordarea sporului pentru orele suplimentare sau compensarea prin ore libere platite. Sarcina probei Pronuntaţă de: Tribunalul Mehedinti - Sentinta civila nr. 267 din data de 05 Iunie 2020
Decizia ICCJ nr. 9/2019 - RIL: activitatea desfasurata in cadrul unitatilor de prospectiuni geologice sau de exploatari in subteran nu poate fi considerata activitate desfasurata in "unitate miniera" Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Valorificarea la pensie a tuturor anilor de munca lucrati la CAP. Proba testimoniala Pronuntaţă de: Tribunalul Botosani Sectia Civila, Sentinta civila nr. 168/2017, in sedinta publica din 23 februarie 2017
Angajatorul va putea fi obligat la corectarea declaratiei fiscale prin declaratii rectificative ori de cate ori transmite date nereale Pronuntaţă de: Tribunalul Mehedinti Sectia C.M.A.S., Sentinta civila nr. 123/2017, in sedinta publica din 9 februarie 2017
Nu exista nicio dispozitie legala care sa nu permita constatarea desfasurarii activitatii intr-o grupa de munca cu orice mijloace de proba Pronuntaţă de: Curtea de Apel Suceava Sectia I Civila, Decizia civila nr. 114/2017, in sedinta din 15 februarie 2017
Constatarea grupei de munca in baza mentiunilor din carnetul de munca face inutila verificarea nominalizarii activitatii prin prisma actelor normative Pronuntaţă de: Curtea de Apel Targu Mures Sectia I Civila, Decizia nr. 14/A/2017, in sedinta publica din 17 ianuarie 2017
Decizia CCR nr. 387/2018 privind neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 53 alin. (1) teza intai din Codul muncii (varsta de pensionare a femeilor) Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala
6 modificari importante aduse de Noua Legea pensiilor, Legea 360/2023 Sursa: MCP avocati
Contestarea deciziei de pensionare conform Noii Legi a Pensiilor (Legea 360/2023) Sursa: MCP Cabinet avocati
Cele mai importante 7 modificari aduse de O.U.G. nr. 82/2017 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Noua lege a pensiilor: Reglementari privind pensia anticipata partiala Sursa: EuroAvocatura.ro
Noua lege a pensiilor: Reglementari privind pensia anticipata Sursa: EuroAvocatura.ro
Cum se determina si cum va evolua pana in 2030 valoarea punctului de pensie Sursa: EuroAvocatura.ro
Ce se va intampla cu pensiile speciale dupa intrarea in vigoare a noii legi a pensiilor? Sursa: EuroAvocatura.ro