din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4364 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea taximetriei, Actualizata 2014. Legea 38/2003

Legea taximetriei, Actualizata 2014. Legea 38/2003

  Publicat: 27 Dec 2013       160522 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


LEGEA nr. 38/2003, Actualizata 2014, privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere

Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Persoana care cumpara frecvent produsele sau serviciile unei firme, sau dintr-un magazin, consumator obisnuit al unui local.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
(Subsidiary) Companie in care peste 50% din actiunile cu drept de vot (voting shares) sunt detinute de catre o alta companie, denumita companie mama (parent company).
1. Compartiment de munca in structura unor unitati de transport, avand ca atributii principale coordonarea, dirijarea si urmarirea desfasurarii circulatiei vehiculelor potrivit programelor si graficelor stabilite,
Calificativ care exprima neconcordanta unui fapt sau act, a unei conduite, cu prevederile legii si cu celelalte norme de convietuire sociala.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Componenta a activitatii de programare, lansare si urmarire a productiei care consta in:
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Grupare de persoane fizice sau juridice organizata pe baza unui statut in vederea realizarii unui scop comun (stiintific, cultural, artistic, sportiv).
Act adoptat de organele de stat,
Grupare de persoane fizice sau juridice organizata pe baza unui statut in vederea realizarii unui scop comun (stiintific, cultural, artistic, sportiv).
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate

j)sa transporte clientul la destinatie pe traseul optim sau pe traseul solicitat ori convenit cu acesta;
k)sa nu incarce taxiul peste capacitatea sau gabaritul de transport autorizat;
l)sa asigure integritatea calitativa si cantitativa a marfurilor sau bunurilor transportate, in cazul in care clientul nu le insoteste pe durata transportului;
m)sa transporte bagajele clientilor, in cazul transportului de persoane, in limitele spatiului destinat pentru acestea, fara perceperea de tarife suplimentare;
n)sa prezinte informatiile cerute sau sa faciliteze accesul organelor de control imputernicite la aparatul de taxat, pentru verificare;
o)sa nu transporte bagaje sau bunuri care sa nu permita inchiderea portbagajului, portierelor si a geamurilor;
p)sa nu execute activitatea de transport in regim de taxi fara a avea sigiliile corespunzatoare la aparatul de taxat;
q)sa nu transporte clienti pe bancheta din fata decat in cazul in care ii atentioneaza in prealabil ca au obligatia sa poarte centura de siguranta;
r)sa nu execute activitate de transport in regim de taxi fara a avea aparatul de taxat si lampa taxi in functiune pentru pozitia de operare respectiva;
s)sa se supuna controlului autoritatilor abilitate si sa prezinte la control, in timpul activitatii, documentele prevazute de prezenta lege si de legislatia in vigoare;
t)sa poarte obligatoriu centura de siguranta cand circula fara client, in restul cazurilor portul centurii fiind optional;
u)sa nu utilizeze statia radio din dotarea taxiului pentru alarmare nejustificata, care poate genera sau favoriza tulburarea ordinii publice;
v)sa nu execute curse in afara localitatii de autorizare decat in conditiile prevazute la art. 18;
(2)Autovehiculele taxi care fac obiectul prevederilor alin. (1) vor fi stabilite prin protocol incheiat intre Consiliul General al Municipiului Bucuresti si Consiliul Judetean Ilfov, in termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, cu consultarea asociatiilor reprezentative, si vor avea atasat pe portiera, alaturi de ecusonul atribuit, un ecuson suplimentar, stabilit prin protocolul respectiv.
x)sa nu fumeze si sa nu utilizeze mijloacele audio/video fara acordul clientului.
(4)Principalele obligatii ale clientilor sunt urmatoarele:
a)sa achite pretul transportului executat;
b)sa solicite, sa preia si sa pastreze bonul client la coborarea din taxi;
c)sa nu plateasca serviciile pe care Ie-a realizat taximetristul decat in limita sumei totale prevazute in bonul client;
d)sa nu provoace sau sa nu dezvolte stari conflictuale cu taximetristul in timpul desfasurarii cursei respective;
e)sa nu oblige sau sa nu impuna, sub orice modalitate, taximetristului sa execute transporturile prevazute la alin. (2) lit. g);
f)sa acorde sprijin taximetristului in cazul agresarii sau accidentarii acestuia in timpul efectuarii transportului, anuntand imediat organele de politie in legatura cu aceste evenimente;
g)sa sesizeze primaria localitatii de autorizare si filiala judeteana a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, dupa caz, in legatura cu practici neconforme ale taximetristului care le-au creat prejudicii ori au afectat calitatea serviciilor de taximetrie solicitate;
h)sa nu ocupe scaunul de langa taximetrist daca nu poarta centura de siguranta.
(5)Principalele obligatii ale dispeceratelor taxi sunt urmatoarele:
a)dispeceratul trebuie sa tina un registru special de evidenta a elementelor de identificare a tuturor statiilor radio de emisie-receptie, aflate in dotarea taxiurilor deservite, numerelor de apel, denumirii transportatorului autorizat deservit, numarului si duratei de valabilitate ale autorizatiei taxi;
b)sa comunice, la solicitarea autoritatilor de control abilitate, informatiile solicitate privind utilizatorii serviciilor de dispecerat taxi;
c)sa nu deserveasca taxiuri dotate cu statii radio de emisie-receptie detinute ilicit sau autovehicule care executa transport in regim de inchiriere;
d)dispeceratele sunt obligate ca in momentul solicitarii serviciului de transport de catre un client, la cererea expresa a acestuia, sa il informeze in legatura cu tariful sau gama de tarife pe care le practica taxiurile deservite si sa respecte preferinta clientului;
e)sa controleze respectarea de catre transportatorii autorizati a obligatiilor ce deriva din prevederile contractelor de dispecerizare incheiate cu acestia;
f)sa nu aplice practici discriminatorii privind deservirea transportatorilor autorizati;
g)sa nu aplice practici prin care sa detina controlul asupra pietei taximetriei, sa provoace distorsiuni ale concurentei sau sa elimine concurenta, precum si practici monopoliste;
h)sa dispecerizeze numai transportatorii autorizati care desfasoara serviciul de transport in regim de taxi in aceeasi localitate de autorizare.
Articolul 521
In cazul efectuarii serviciului de transport in regim de inchiriere, precum si a serviciului de inchiriere de autovehicule, obligatiile prevazute la art. 52 alin. (2)-(4) se aplica in mod corespunzator.
Articolul 53
In situatii critice justificate taximetristul poate transmite apel de urgenta prin mijloacele specifice de comunicare aflate in dotarea autovehiculului taxi. Serviciile specializate de interventie rapida vor actiona in regim de urgenta, pe baza localizarii realizate prin sistemul national unic pentru apeluri de urgenta.
Articolul 54
(1)Reprezentarea si protectia intereselor profesionale ale transportatorilor autorizati, dispecerilor taxi si ale taximetristilor se realizeaza prin camerele taximetristilor si celelalte asociatii profesionale reprezentative, constituite conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, denumite in continuare asociatii reprezentative.
(2)Asociatiile reprezentative asigura reprezentarea intereselor profesionale ale membrilor in relatiile cu autoritatile administratiei publice, cu alte autoritati si cu organisme interne si internationale.
(3)Asociatiile reprezentative participa, cu caracter consultativ, la intocmirea de catre autoritatile administratiei publice a reglementarilor de organizare a serviciului de transport in regim de taxi.
(4)O asociatie profesionala din domeniul taximetriei este considerata reprezentativa daca indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a)este constituita in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005;
b)are ca membri transportatori autorizati, dispecerate taxi si taximetristi, astfel cum au fost definiti in prezenta lege, care reprezinta minimum 10% din totalul celor existenti in evidentele statistice la nivel national;
c)are filiale judetene, persoane juridice, constituite conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, infiintate in cel putin 50% din judetele tarii, precum si in municipiul Bucuresti;
d)detine o hotarare definitiva si irevocabila a Tribunalului Bucuresti in ceea ce priveste reprezentativitatea.
(5)In cazurile in care o asociatie profesionala reprezentativa trimite autoritatii de autorizare sau altor autoritati competente o sesizare privind abaterile de la conduita profesionala a unei persoane care isi desfasoara activitatea in domeniul transportului in regim de taxi, acestea sunt obligate sa analizeze cazul respectiv, cu consultarea obligatorie a partilor, si sa ia masurile care se impun, notificand aceasta si asociatiei reprezentative.

CAPITOLUL VII: Sanctiuni si contraventii
Articolul 55




Afişează Legea taximetriei, Actualizata 2014. Legea 38/2003 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 38/2003    Legea 38/2003 actualizata 2014    Legea taximetriei

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Suspendare autorizatie de transport in regim de taxi
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Decizie nr.850 din data 08.04.2010

Restituirea certificatului de inmatriculare si a placutelor cu numarul de inmatriculare
Pronuntaţă de: Tribunalul Buzau - Decizie nr. 59 din data 30.05.2012

Obligarea la eliberarea licentei de taxi
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie, sectia de contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 2431 din 12 Aprilie 2005

Obligativitatea agentului constatator de a consemna in procesul verbal de contraventie numele persoanelor pe care contravenientul le transporta in regim de taxi
Pronuntaţă de: JUDECATORIA BALS