din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2030 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Statutul cadrelor militare, Actualizat 2014. Legea 80/1995

Statutul cadrelor militare, Actualizat 2014. Legea 80/1995

  Publicat: 26 Dec 2013       468175 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


LEGEA nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, Actualizata 2014

Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Legatura politica si juridica permanenta dintre persoana fizica si stat,
Persoana care a implinit varsta de 18 ani.
Persoana care a implinit varsta de 18 ani.
Act adoptat de organele de stat,
Pedeapsa penala este o masura de constringere stala si un mijloc decorectare reeducare a condamnatului ce se aplica de instantele de judecata,in numele legii,persoanelor care au savirsit infractiuni,cauzind anumite lipsuri si restrictii a drepturilor lor.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Inregistrare sistematica a informatiilor privind situatia patrimoniala si a rezultatelor obtinute de catre un agent economico-social, atat pentru necesitatile acestuia cat si pentru relatiile cu asociatii sau actionarii,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Pedeapsa complementara , prevazuta in cap. II, t. III, art. 67. C. pen., partea generala,
Pedeapsa penala este o masura de constringere stala si un mijloc decorectare reeducare a condamnatului ce se aplica de instantele de judecata,in numele legii,persoanelor care au savirsit infractiuni,cauzind anumite lipsuri si restrictii a drepturilor lor.
Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Persoana care a implinit varsta de 18 ani.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
(termen CNA). Ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un radiodifuzor,
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Distanta dintre rude, masurata prin numarul nasterilor intervenite intre rudele in linie dreapta (tatal si fiul sunt rude de gradul I, bunicul si nepotul - de gradul II etc.)
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Stare legala care indreptateste o persoana fizica sau juridica sa exercite in mod independent si in interes propriu folosinta, supravegherea si controlul asupra unui lucru sau animal.
Treapta in ierarhia diplomatica.
Organizarea puterii supreme de stat, modul de formare si competenta organelor supreme ale statului.
1. Persoana careia ii apartine un drept sau ii revine o obligatie in mod direct. De exemplu, o persoana poate fi titulara a dreptului de proprietate, a dreptului de autor, a unui drept de creanta etc.
Totalitatea normelor juridice care reglementeaza raporturile sociale din domeniul administratiei de stat, activitate indeplinita de organele administrative.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.

(1)Ofiterii, maistrii militari si subofiterii in activitate, in rezerva si in retragere, carora li s-a aprobat renuntarea la cetatenia romana ori au dobandit si o alta cetatenie si s-au stabilit in strainatate, se scot din evidenta militara.
Articolul 71
(1)Ofiterii, maistrii militari si subofiterii prevazuti la art. 69 si 70 se scot din evidenta militara, astfel:
a)prin ordin al sefului Statului Major General, cei care au avut grade de generali si amirali;
b)prin ordin al comandantilor stabiliti de seful Statului Major General, cei care au avut grade de ofiteri, maistri militari sau subofiteri.
Articolul 72
(1)In cazul in care intervine o alta hotarare judecatoreasca, prin care s-a pronuntat achitarea sau prin care nu se mai aplica pedeapsa complimentara a degradarii militare, cei in cauza sunt reluati in evidenta militara, cu gradul avut, prin ordinul celor care au dispus scoaterea din evidenta . In aceasta situatie, timpul cat au fost degradati se include in calculul stagiului in grad, iar cadrele militare respective pot cere prin instanta judecatoreasca reparatii morale si materiale pentru prejudiciile ce li s-au adus.
(2)Ofiterii, maistrii militari si subofiterii carora li s-a aplicat degradarea militara si care au fost amnistiati sau gratiati de pedeapsa complimentara a degradarii militare, precum si cei care au fost reabilitati se reiau in evidenta militara si, in raport cu nevoile fortelor armate, li se poate reda orice grad militar, pana la gradul avut inclusiv.
(3)Cadrele militare in rezerva care au redobandit cetatenia romana si anterior au fost scoase din evidenta militara, pot fi reluate in evidenta, la repatriere.
(4)Redarea gradului potrivit alin. 2 se face prin:
a)decret al Presedintelui Romaniei, pentru generali si amirali;
b)ordin al sefului Statului Major General, pentru ceilalti ofiteri, maistri militari si subofiteri.
(5)Redarea gradului ca urmare a amnistierii, gratierii sau reabilitarii nu atrage, de drept, rechemarea in activitate, iar timpul cat au fost degradati nu se ia in calculul stagiului in grad si al vechimii de cadre militare in activitate .

Forma actualizata 2020, aici>>>>>>>>

CAPITOLUL VI: Aprecierea, incadrarea si promovarea in functie a cadrelor militare
Articolul 73
(1)Cadrelor militare li se intocmesc aprecieri de serviciu .
(2)Aprecierea de serviciu constituie unicul document de evaluare a competentei profesionale, a calitatii morale, a perspectivelor de dezvoltare si promovare, pe baza caruia ofiterii, maistrii militari si subofiterii sunt inaintati in gradul urmator.
(3)Aprecierea de serviciu a cadrelor militare in activitate se face periodic, precum si in cazurile stabilite de ministrul apararii nationale.
(4)Cadrelor militare in rezerva li se intocmesc aprecieri de serviciu in anul in care sunt propuse la inaintarea in grad .
(5)Metodologia intocmirii aprecierilor de serviciu, in timp de pace, precum si sistemul de apreciere in timp de razboi se stabilesc prin ordin al ministrului apararii nationale. Aprecierea se exprima prin unul dintre urmatoarele calificative: "exceptional" ",foarte bun" ",bun" ",corespunzator" ",mediocru" sau "necorespunzator".
Articolul 74
(1)Incadrarea ofiterilor, maistrilor militari si subofiterilor in functii se face tinand seama de nevoile fortelor armate, de competenta si conduita morala ale acestora.
(2)La numirea in functii se va respecta principiul potrivit caruia ofiterii, maistrii militari si subofiterii sa nu fie subordonati altora cu grade mai mici. Exceptie de la acest principiu pot face cadrele militare care nu au studii superioare de specialitate si care se subordoneaza celor care au o astfel de pregatire, precum si cadrele militare apartinand Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Ministerului Justitiei si Serviciului de Protectie si Paza .
(3)La incadrarea ofiterilor in functii se va tine seama si de experienta dobandita pe treptele ierarhiei militare, promovarea efectuandu-se, de regula, in functii sau la esaloane imediat superioare.
(4)Pentru determinarea aptitudinilor si cunostintelor ofiterilor, necesare la incadrarea in anumite functii stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale, se vor folosi teste ori se va organiza examen sau concurs. Conditiile privind studiile, stagiul in functii si alte criterii necesare pentru incadrarea si promovarea ofiterilor in unele functii se stabilesc prin ordin al ministrului apararii nationale.
Articolul 75
Cadrele militare se numesc in functii prevazute in statele de organizare cu grade egale sau mai mari fata de cele pe care le au. Competentele de numire se stabilesc prin ordin al ministrului apararii nationale.
Articolul 751
(1)Selectionarea cadrelor militare din Ministerul Apararii Nationale pentru numirea in functii prevazute in statele de organizare cu grad superior celui pe care il au se face de catre comisiile de selectie constituite in acest scop, potrivit Ghidului carierei militare, iar in situatii care impun adoptarea de masuri urgente, cadrele militare pot fi numite in functii similare celor detinute sau superioare acestora prin ordin al ministrului apararii nationale.
(2)Cadrele militare din Ministerul Apararii Nationale nu pot fi numite in functii prevazute in statele de organizare cu grade inferioare celor pe care le au. In mod exceptional capitanii si maiorii in varsta de pana la 42 de ani pot fi mentinuti sau numiti in functii prevazute in statele de organizare cu grade inferioare celor pe care le au, pana la data de 31 decembrie 2003.
Articolul 76
(1)Mutarea cadrelor militare in activitate dintr-o unitate in alta, precum si schimbarea din functii in cadrul aceleiasi unitati se efectueaza o singura data pe an, cu exceptia situatiilor deosebite stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale.
Articolul 77
(1)Cadrele militare in activitate pot fi detasate la alte unitati pentru indeplinirea unor misiuni sau pentru a urma o forma de perfectionare a pregatirii pe o perioada de cel mult un an, durata care poate fi prelungita, cu aprobarea ministrului apararii nationale, pana la cel mult 2 ani.
(2)Pe timpul detasarii, cadrele militare raman incadrate in functiile si unitatile militare din care au fost detasate si beneficiaza de toate drepturile legale.
Articolul 771
Cadrele militare in activitate din Ministerul Apararii Nationale pot indeplini, temporar, prin imputernicire, atributiile unei alte functii vacante sau al carei titular lipseste o perioada mai mare de o luna, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale, pentru o perioada de pana la 6 luni, interval care poate fi prelungit cu aprobarea ministrului apararii nationale pana la cel mult un an.
Pe timpul exercitarii atributiilor functiilor in care au fost imputernicite, cadrele militare au obligatiile si drepturile corespunzatoare functiilor respective.
Articolul 772
Personalul Ministerului Apararii Nationale poate fi detasat in cadrul organismelor si organizatiilor internationale, in conformitate cu legislatia in vigoare.
Articolul 773
Personalul militar si civil beneficiaza de despagubiri pentru cazurile de invaliditate, iar membrii familiei care au, potrivit legii, dreptul la pensie de urmas, pentru cazurile de deces, produse ca urmare a unor actiuni militare, prin accidente, catastrofe sau alte asemenea evenimente intervenite in timpul si din cauza serviciului. Modalitatile de stabilire si acordare a despagubirilor se reglementeaza prin ordin al conducatorului institutiei.
Articolul 78
(1)Numirea in functie si eliberarea din functie in unitatile militare, cu exceptia functiilor publice in care numirea se face potrivit legii, precum si detasarea cadrelor militare in conditiile art. 77 se fac, in timp de pace si in timp de razboi, conform competentelor stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale.
(2)Numirea in functiile prevazute in statele de organizare cu grade de general de corp de armata, general-comandor, viceamiral-comandor si superioare acestora se face cu avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
(3)Imputernicirea sau incetarea imputernicirii cadrelor militare in activitate din Ministerul Apararii Nationale se efectueaza conform competentelor stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale.
Articolul 79
(1)Incadrarea si promovarea in functii a ofiterilor de justitie se fac potrivit actelor normative specifice acestora.
(2)Incadrarea si promovarea ofiterilor in functii didactice se fac potrivit prevederilor prezentei legi si ale actelor normative aplicabile institutiilor militare de invatamant.
(3)Medicilor si farmacistilor militari li se acorda grade profesionale conform normelor legale.





Afişează Statutul cadrelor militare, Actualizat 2014. Legea 80/1995 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Statutul cadrelor militare    Legea 80/1995    Statutul cadrelor militare actualizat 2014    Legea 80/1995 actualizata 2014

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020

Sanctionarea disciplinara ca urmare a unei postari pe retelele sociale. Netemeinicia deciziei angajatorului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 608 din data de la 6 martie 2020

Decizia CCR nr. 323/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Legea nr. 80/1995
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. Nr. 783/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

RIL. Litigiile avand ca obiect drepturile banesti solicitate de jandarmi, pompieri si personalul militar cu statut de functionari publici sunt de competenta instantelor de contencios administrativ
Pronuntaţă de: ICCJ

Conditii privind revizuirea in cazul hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 179 din 11 februarie 2016

Anulare act administrativ. Ordin privind sanctiunea trecerii in rezerva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova, Sentinta nr. 65 din 25.02.2008

Contestatie privind pierderea gradului militar
Pronuntaţă de: Tribunalul Ialomita - Sectia Civila, Sentinta civila nr. 1219F din 15.05.2012



Articole Juridice

Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social � intre arbitru si factor de interventie arbitrara
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constitutionalitatea reglementarii prin acte ale puterii executive a unor aspecte particulare din domeniul legilor organice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative
Sursa: Irina Maria Diculescu

Ce acte normative va abroga Noua lege a pensiilor (Legea 263/2010)?
Sursa: EuroAvocatura.ro