Vezi Codul administrativ, actualizat 2024 >>>>AICI<<<<
CAPITOLUL I: Dispozitii generale Art. 1 (1) Prezenta lege reglementeaza regimul general al raporturilor juridice dintre functionarii publici si stat sau administratia publica locala, prin autoritatile administrative autonome ori prin autoritatile si institutiile publice ale administratiei publice centrale si locale, denumite in continuare raporturi de serviciu . (2) Scopul prezentei legi il constituie asigurarea, in conformitate cu dispozitiile legale, a unui serviciu public stabil, profesionist, transparent, eficient si impartial, in interesul cetatenilor, precum si al autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica centrala si locala. Art. 2 (1) Functia publica reprezinta ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul realizarii prerogativelor de putere publica de catre administratia publica centrala, administratia publica locala si autoritatile administrative autonome. (2) Functionarul public este persoana numita, in conditiile legii, intr-o functie publica. Persoana care a fost eliberata din functia publica si se afla in corpul de rezerva al functionarilor publici isi pastreaza calitatea de functionar public. (3) Activitatile desfasurate de functionarii publici, care implica exercitarea prerogativelor de putere publica, sunt urmatoarele: a)punerea in executare a legilor si a celorlalte acte normative; b)elaborarea proiectelor de acte normative si a altor reglementari specifice autoritatii sau institutiei publice, precum si asigurarea avizarii acestora; c)elaborarea proiectelor politicilor si strategiilor, a programelor, a studiilor, analizelor si statisticilor necesare realizarii si implementarii politicilor publice, precum si a documentatiei necesare executarii legilor, in vederea realizarii competentei autoritatii sau institutiei publice; d)consilierea, controlul si auditul public intern; e)gestionarea resurselor umane si a resurselor financiare; f)colectarea creantelor bugetare; g)reprezentarea intereselor autoritatii sau institutiei publice in raporturile acesteia cu persoane fizice sau juridice de drept public sau privat, din tara si strainatate, in limita competentelor stabilite de conducatorul autoritatii sau institutiei publice, precum si reprezentarea in justitie a autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea; h)realizarea de activitati in conformitate cu strategia de informatizare a administratiei publice. (4) Functiile publice sunt prevazute in anexa la prezenta lege. (5) In sensul prezentei legi, totalitatea functionarilor publici din cadrul autoritatilor administrative autonome si din cadrul autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica centrala si locala constituie corpul functionarilor publici. Art. 3 Principiile care stau la baza exercitarii functiei publice sunt: a)legalitate, impartialitate si obiectivitate; b)transparenta; c)eficienta si eficacitate; d)responsabilitate, in conformitate cu prevederile legale; e)orientare catre cetatean; f)stabilitate in exercitarea functiei publice; g)subordonare ierarhica. Art. 4 (1) Raporturile de serviciu se nasc si se exercita pe baza actului administrativ de numire, emis in conditiile legii. (2) Exercitarea raporturilor de serviciu se realizeaza pe perioada nedeterminata. (3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), functiile publice de executie temporar vacante pe o perioada de cel putin o luna pot fi ocupate pe perioada determinata, astfel: a)prin redistribuirea functionarilor publici din corpul de rezerva care indeplinesc conditiile specifice pentru ocuparea functiei publice respective; b)prin numire pe perioada determinata, prin concurs in conditiile legii, in situatia in care in corpul de rezerva nu exista functionari publici care sa indeplineasca cerintele specifice pentru a fi redistribuiti in conformitate cu dispozitiile prevazute la lit. a). Persoana numita in aceste conditii dobandeste calitatea de functionar public numai pe aceasta perioada si nu beneficiaza la incetarea raportului de serviciu de dreptul de a intra in corpul de rezerva al functionarilor publici. Art. 5 (1) Pot beneficia de statute speciale functionarii publici care isi desfasoara activitatea in cadrul urmatoarelor servicii publice: a)structurile de specialitate ale Parlamentului Romaniei; b)structurile de specialitate ale Administratiei Prezidentiale; c)structurile de specialitate ale Consiliului Legislativ; d)serviciile diplomatice si consulare; e)autoritatea vamala; f)politia si alte structuri ale Ministerului Internelor si Reformei Administrative; g)alte servicii publice stabilite prin lege. (2) Prin statutele speciale prevazute la alin. (1) se pot reglementa: a)drepturi, indatoriri si incompatibilitati specifice, altele decat cele prevazute de prezenta lege; b)functii publice specifice. (3) In cazul statutelor speciale aplicabile serviciilor diplomatice si consulare, precum si politistilor si altor structuri ale Ministerului Internelor si Reformei Administrative, dispozitiile speciale pot reglementa prevederi de natura celor prevazute la alin. (2), precum si cu privire la cariera. Art. 6 Prevederile prezentei legi nu se aplica:
Actiune in constatarea nulitatii hotararii adoptate de consiliul judetean. Conflict de interese. Calitate procesuala activa. Regimul juridic al nulitatii in materia contenciosului administrativ Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bacau � Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal Decizia civila nr. 84 din 31 ianuarie 2019
ICCJ: Art. 21 alin. (3) din Legea nr. 165/2013 - entitatea notificata va inainta dispozitia, la emiterea careia a fost obligata de instanta, impreuna cu dosarul administrativ, direct catre Secretariatul Comisiei Nationale pentru Compensarea Imobilelor. Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Functionar public aflat in concediu medical. Ordin de eliberare din functie. Nelegalitatea ordinului Pronuntaţă de: Decizia nr. 842 din 14 februarie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal
Concurs de recrutare pentru ocuparea unor functii publice de conducere vacante. Nelegalitatea participarii unui functionar public Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 1113 din 27 februarie 2009
Hotararea CEDO in Cauza Bucur si Toma impotriva Romaniei Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Functionari publici. Plata sporurilor salariale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia Comerciala, de contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 401 din 18.02.2010
Calcularea termenului de prescriptie. Incetarea nelegala a raportului de serviciu al functionarului public Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 835 din 17 februarie 2012
Sporuri. Solicitare drepturi banesti Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj - Sentinta civila nr. 88 din 17-ian-2012
Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V) Sursa: Irina Maria Diculescu
[Av. muncii] Incadrarea si promovarea personalului platit din fonduri publice Sursa: MCP Cabinet avocati