Capitolul VIIConditiile de acceptare a trimiterilor postaleArticolul 34Furnizorul de servicii postale are obligatia de a presta serviciile pentru care este autorizat, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, atat timp cat sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:a)sunt intrunite atat conditiile de acceptare a trimiterilor postale prevazute in prezentul capitol si, dupa caz, in regulile stabilite potrivit art. 29, cat si, pentru trimiterile postale internationale, conditiile prevazute in acordurile internationale la care Romania este parte si conditiile de acceptare stabilite de tarile de destinatie;b)colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale sunt posibile cu personalul si cu mijloacele obisnuite de care dispune furnizorul respectiv;c)colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale nu sunt impiedicate de imprejurari de forta majora, caz fortuit ori ca urmare a faptei expeditorului sau a unei terte persoane pentru care furnizorul de servicii postale nu este chemat, potrivit legii, sa raspunda. Articolul 35(1) Sunt excluse de la colectare, sortare, transport si livrare:a)trimiterile postale constand in bunuri al caror transport este interzis prin dispozitii legale, fie chiar si numai pe o portiune din parcurs;b)trimiterile postale al caror ambalaj prezinta inscriptii care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum si trimiterile postale constand in bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, daca se depun neambalate;c)trimiterile postale care prezinta etichete sau inscriptii vechi neindepartate. (2) Urmatoarele categorii de trimiteri postale sunt admise la colectare, sortare, transport si livrare numai daca, pe langa conditiile generale, sunt indeplinite si conditiile speciale prevazute pentru transportul acestor marfuri, astfel:a)trimiterile postale constand in bunuri pentru care sunt stabilite conditii speciale de transport, prin dispozitii legale administrative, economice, sanitare, veterinare, fitosanitare si altele similare, in conditiile prevazute prin aceste dispozitii;b)trimiterile postale constand in bunuri al caror transport, incarcare, descarcare sau transbordare prezinta greutati privind manipularea fata de mijloacele sau instalatiile furnizorului de servicii postale, in conditiile tehnice si de exploatare convenite de furnizor cu expeditorul, pentru fiecare caz. Articolul 36(1) Atunci cand natura bunului care face obiectul unei trimiteri postale cere ca acesta sa fie ambalat, furnizorul de servicii postale trebuie sa protejeze aceasta trimitere postala conform standardelor si normelor tehnice in vigoare. Pe toata durata operatiunilor de colectare, sortare, transport si livrare, furnizorul de servicii postale raspunde pentru pierderea totala sau partiala a bunului expediat, precum si pentru pagubele pricinuite persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri .(2) Furnizorul de servicii postale este obligat sa accepte bunul ambalat de catre expeditor atunci cand ambalajul folosit corespunde standardelor si normelor tehnice in vigoare. In aceasta situatie responsabilitatea pierderii totale sau partiale, deteriorarii, pagubelor pricinuite persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate ori celorlalte bunuri, provocate de vicii ascunse prin ambalare, revine expeditorului.(3) Daca pentru anumite trimiteri postale sunt necesare masuri speciale de manipulare si depozitare, in functie de natura lor, furnizorul de servicii postale trebuie sa aplice etichete sugestive care sa indice modul de manipulare si depozitare. Furnizorul de servicii postale poate pune la dispozitia expeditorului etichete tipizate. Furnizorul de servicii postale este obligat sa recunoasca si sa foloseasca inscriptionarile si etichetele aplicate de expeditor, atunci cand acestea corespund standardelor si normelor tehnice in vigoare.
Capitolul VIIIRaspunderea pentru furnizarea serviciilor postaleArticolul 37(1) Raspunderea fata de utilizatori pentru prestarea serviciilor postale se stabileste potrivit contractelor incheiate cu utilizatorii, in conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si de celelalte dispozitii legale in vigoare.(2) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a respecta, in raporturile cu utilizatorii, clauzele contractului-cadru cu privire la furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pe care acesta are obligatia sa le presteze.(3) Contractul-cadru prevazut la alin. (2) se aproba de autoritatea de reglementare si se publica pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal. Conditiile de publicare a contractului-cadru se stabilesc de autoritatea de reglementare.(4) Raspunderea fata de utilizatori pentru serviciile postale incluse in sfera serviciului universal pe care furnizorul de serviciu universal are obligatia sa le presteze se stabileste, cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta si a celorlalte dispozitii legale in vigoare, prin clauzele contractului-cadru prevazut la alin. (2). Articolul 38(1) In cazul pierderii totale sau partiale, distrugerii totale sau partiale ori al deteriorarii trimiterii postale, furnizorul de servicii postale raspunde pentru paguba pricinuita, daca aceste imprejurari au survenit intre momentul depunerii trimiterii si momentul livrarii la destinatar.(2) Utilizatorul care se considera prejudiciat, in conditiile alin. (1), prin prestarea necorespunzatoare a serviciului de catre furnizorul de servicii postale poate adresa acestuia o reclamatie prealabila. Reclamatia prealabila poate fi adresata de catre expeditor sau de catre destinatar.(3) Termenul de introducere a reclamatiei prealabile adresate furnizorului de servicii postale este de 6 luni si se calculeaza de la data depunerii trimiterii postale.(4) Furnizorul de servicii postale are obligatia de a solutiona reclamatia prealabila in termen de 3 luni de la data introducerii acesteia.(5) Termenul de pastrare a trimiterilor postale in alte cazuri decat cel prevazut la art. 40 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 642/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste prin contractul incheiat de furnizorul de servicii postale cu utilizatorii, fara a putea fi mai mic de 6 luni de la data depunerii trimiterii postale. Articolul 39(1) In cazul in care reclamatia adresata conform art. 38 alin. (2) furnizorului de servicii postale nu a fost solutionata in mod satisfacator sau nu s-a raspuns la aceasta in termenul prevazut la art. 38 alin. (4), utilizatorul in cauza poate inainta o plangere autoritatii de reglementare.(2) Plangerea inaintata autoritatii de reglementare va fi insotita de dovada indeplinirii procedurii reclamatiei prealabile.(3) Dispozitiile prezentului capitol nu conditioneaza dreptul niciuneia dintre parti de a se adresa instantelor judecatoresti competente, in conditiile legii.Art. 40 - (1) In toate cazurile, termenul pentru inaintarea plangerii sau pentru introducerea cererii de chemare in judecata este de un an.
Orice persoana are dreptul sa stie cui i-au fost comunicate datele sale personale Sursa: MCP Cabinet avocati