din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2719 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Suspendarea actului administrativ fiscal. Motivarea cazului bine justificat.

Suspendarea actului administrativ fiscal. Motivarea cazului bine justificat.

  Publicat: 12 Apr 2009       10860 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Existenta cazului bine justificat nu presupune prezentarea unor dovezi de nelegalitate evidenta, caci o asemenea cerinta si interpretare ar echivala cu prejudecarea fondului cauzei.

Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Inspectia fiscala reprezinta activitatea ce are ca obiect verificarea legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale,
Indicator care reflecta aportul valoric adus de o intreprindere prin activitatile sale asupra bunurilor cumparate.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Indicator care reflecta aportul valoric adus de o intreprindere prin activitatile sale asupra bunurilor cumparate.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Imobil asupra caruia greveaza o servitute.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
(TVA). Forma sub care exista in prezent taxa generala de consumatie este taxa pe valoarea adaugata (TVA).
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Comunicare scrisa, adresata ardesata direct sau prin executorul judecatoresc, prin care se cere debitorului executarea obligatiei scadente.
Realizarea veniturilor bugetare si folosirea lor pentru acoperirea cheltuielilor aprobate de buget.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Asezate in cap. IV, t. V, C. proc. pen., aprtea generala,
(stat federativ). Stat format din 2 sau mai multe state membre, caracterizat prin functionarea a 2 randuri de organe de conducere -
Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Imobil asupra caruia greveaza o servitute.
Reglemetate in sectiunea II, cap. II, t. IV, C. proc. pen., partea generala, masuri procesuale care se pot lua numai in cursul procesului penal
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Efect negativ, cu caracter patrimonial sau nepatrimonial, produs unei persoane prin fapta ilicita a altei persoane ori prin actiunea lucrurilor sau animalelor care se afla sub paza juridica a altei persoane.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.

Inconsecventele de rationament ale organului fiscal in ceea ce priveste caracterul nedeductibil al unor cheltuieli, constituie o imprejurare suficienta pentru a concluziona existenta cazului bine justificat, existenta lor putand fundamenta convingerea instantei ca sustinerile reclamantei, precum si argumentele juridice prezentate si sumar probate, sunt de natura a crea o indoiala asupra legalitatii actelor administrativ- fiscale contestate.

----------

Prin cererea inregistrata pe rolul Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII a Contencios Administrativ si Fiscal la data de 26.11.2007, reclamanta Federatia Sindicatelor din Posta si Telecomunicatii, a solicitat in contradictoriu cu paratii Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Administratia Finantelor Publice sector 6 Bucuresti suspendarea deciziei de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata, stabilite de inspectia fiscala nr. 239/22.08.2007 si a deciziei privind obligatiile de plata accesorii nr. 669178/07.09.2007.

In motivarea actiunii, reclamanta a aratat ca prin respectivele acte administrativ fiscale s-a considerat ca nu trebuia dedusa taxa pe valoare adaugata aferenta comisionului pentru achizitia de tichete �P�, in perioada scursa intre data la care societatea avea obligatia sa solicite inregistrarea ca platitor de taxa in regim normal si data la care inregistrarea a devenit efectiva. De asemenea, s-a considerat ca Federatia a depasit la data de 30.06.2005 plafonul special de scutire si a solicitat inregistrarea ca platitor de taxa pe valoare adaugata.

Reclamanta a sustinut ca in masura in care s-a considerat ca o serie de cheltuieli sunt aferente activitatii fara scop lucrativ a federatiei si sunt nedeductibile, ar fi trebuit sa se considere ca si veniturile similare sunt neimpozabile si nu sunt supuse obligatiei de plata a taxei pe adaugata, aratandu-se totodata ca sumele stabilite prin actele de control sunt foarte mari si de natura sa afecteze in mod grav activitatea organizatiei.

Prin sentinta civila nr. 3362 din 18 decembrie 2007 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII a contencios administrativ si fiscal, actiunea reclamantei a fost admisa, instanta dispunand suspendarea executarii Deciziilor nr.239/22.08.2007 si nr.669178/07.09.2007, pana la pronuntarea instantei de fond .

Pentru a decide astfel, prima instanta a retinut ca in cauza sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute de art. 14 alin. (1) din Legea nr. 554/2004.

Astfel, instanta de fond a apreciat ca in speta exista un caz bine justificat, intrucat exista o indoiala cu privire la legalitatea actelor administrative emise, reclamanta pretinzand ca, in masura in care unele cheltuieli au fost considerate nedeductibile, ar fi trebuit ca si o serie de venituri sa fie calificate ca neimpozabile. Subzista si pericolul producerii unei pagube iminente, intrucat si executarea silita imediata ar afecta grav activitatea Federatiei, sumele stabilite prin actele atacate fiind deosebit de mari, raportat la situatia particulara a acesteia.

Impotriva acestei hotarari, parata a declarat recurs.

Recurenta a sustinut ca hotararea pronuntata a fost data cu aplicarea gresita a legii intrucat in mod eronat a fost admisa cererea de suspendare a executarii actelor administrativ fiscale atacate, nefiind indeplinite cumulativ cerintele legale pentru aceasta.

Astfel, recurenta a sustinut ca reclamanta � intimata, prin motivele invocate in sustinerea cererii de suspendare, nu a demonstrat existenta unor motive temeinice care sa creeze o indoiala puternica asupra legalitatii actului administrativ atacat, rapoartele fiscale care au stat la baza emiterii deciziilor de impunere fiind explicite in ceea ce priveste deducerea de TVA de catre reclamanta-intimata, desi aceasta nu era inregistrata ca platitor de taxa pe valoarea adaugata. Recurenta a indicat ca nici nu au fost administrate dovezi concludente pe aspectul invocat in cererea reclamantei.

In fine, recurenta-parata a mai sustinut ca nici cea de-a doua conditie prevazuta de art.14 din Legea nr.554/2004, a contenciosului administrativ, respectiv prevenirea unei pagube iminente nu este indeplinita in cauza, simpla mentionare a valorii creantei ce trebuie executata neputand conduce automat la o astfel de concluzie.

Recursul nu este fondat.

Suspendarea executarii unui act administrativ constituie o situatie de exceptie, care poate interveni numai atunci cand sunt cumulativ indeplinite cerintele prevazute in art.14 din Legea nr. 554/2004, respectiv in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente.

Inalta Curte retine insa ca nu sunt intemeiate si ca atare nu pot fi primite criticile recurentei in sensul ca existenta nici uneia dintre aceste doua conditii nu a fost dovedita in cauza de catre reclamanta � intimata.

Astfel, reclamanta-intimata a solicitat in temeiul art.14 din Legea nr.554/2004 suspendarea executarii deciziei de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare cat si a deciziei referitoare la obligatiile de plata accesorii, ambele emise de recurenta-parata, prin care s-a stabilit in sarcina sa obligatia de plata a sumei de 12.624.182 RON, suma pentru care s-a emis si o somatie de executare .

Inalta Curte apreciaza ca instanta de fond a stabilit corect, pe baza inscrisurilor depuse la dosar, respectiv deciziile de impunere, somatiile de plata, contestatiile impotriva deciziilor contestate si, in limitele permise de natura speciala a procedurii instituite de art.14 din Legea nr.554/2004, ca in cauza este indeplinita cerinta legala a cazului bine justificat, astfel cum este acesta definit in art.2 alin.(1) lit.t) din Legea nr.554/2004.

Imprejurarile de natura a crea o indoiala asupra legalitatii actelor administrative fiscale atacate, in conditiile in care nu se pot antama in aceasta etapa procesuala aspecte de fond, rezulta din, cel putin aparentele, inconsecvente de rationament ale organului fiscal in ceea ce priveste caracterul nedeductibil al unor cheltuieli, justificat de faptul ca nu sunt aferente unor activitatii economice, desi dupa cum s-a sustinut, aceste cheltuieli sunt in stricta legatura cu serviciile prestate catre Posta Romana iar aceste servicii au atras obtinerea de venituri impozabile pentru Federatie.

Existenta cazului bine justificat nu presupune prezentarea unor dovezi de nelegalitate evidenta, caci o asemenea cerinta si interpretare ar echivala cu prejudecarea fondului cauzei.
Asa fiind, in speta, cazul bine justificat rezida nu numai in simplele afirmatii ale reclamantei-intimate dar si in argumentele juridice prezentate si sumar probate, aparent valabile, de natura a crea insa o indoiala in ceea ce priveste actele contestate, emise de recurenta-parata si a caror legalitate nu a fost inca pe deplin confirmata.

In acord cu instanta de fond, Inalta Curte retine ca si cerinta pagubei iminente ce s-ar produce reclamantei in cazul executarii imediate, este indeplinita in cauza si aceasta desigur ca nu in considerarea valorii debitului, in sine, incontestabil mare, ci fata de specificul activitatii federatiei, a modalitatii de constituire a patrimoniului acesteia si a intereselor celor pe care ii reprezinta, direct afectati de conditiile in care o executare imediata ar putea atrage chiar desfiintarea acesteia.

Toate aceste elemente, deopotriva de ordin obiectiv si subiectiv, justifica suspendarea, in temeiul art.14 din Legea nr.554/2004, a executarii actelor administrativ fiscale a caror legalitate este contestata, pana la pronuntarea instantei de fond .

In fine, nu mai putin relevanta este si imprejurarea ca masurile dispuse in cauza sunt de acord si cu recomandarea nr.R(89) 8 adoptata de Comitetul de Ministri din cadrul Consiliului Europei la 13.09.1989, referitoare la protectia jurisdictionala provizorie in materia administrativa.

In cuprinsul acesteia se arata ca executarea imediata si integrala a actelor administrative contestate sau susceptibile de a fi contestate poate cauza persoanelor juridice, in anumite circumstante, un prejudiciu ireparabil, pe care echitatea il impune sa fie evitat, in masura posibilului

Fata de cele mai sus aratate, recursul a fost respins ca nefondat.



Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3015 din 23 septembrie 2008


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Telemunca, noul regim de munca in era digitala
Sursa: MCP avocati

Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului
Sursa: MCP avocati

Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca
Sursa: MCP avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...