Prin cererea inregistrata la 23.07.2019, reclamanta FEDERATIA R.DE H. a chemat in judecata pe paratul C.N.P.C.D., solicit and:
I. SUSPENDAREA executarii hotararii nr. 170/13.03.2019, emisa de catre C.N.p.C.D.in Dosarul nr. 4A/2019, pa na la solutionarea definitiva a cauzei, in temeiul art. 14 si 15 din Legea nr. 554/2004,
II. Anularea hotararii nr. 170/13.03.2019, emisa de catre C.N.p.C.D.in Dosarul nr. 4A/2019, ca fiind nefondata;
III. Obligarea paratului la plata despagubirilor ocazionate de prezentul lit. i giu.
In motivarea cererii, reclamanta a aratat ca:
a. SUSPENDAREA EXECUTARII ACTULUI ADMINISTRATIV
Cu titlu prealabil, prezenta solicitare de suspendare are la baza intreruperea temporara a efectelor hotararii nr. 170/13.03.2019 emisa de catre C. N. C. D., prin care s-a constatat caracterul discriminatoriu al unui articol, care in fapt impune anumite criterii de valoare p. a juca intr-un campionat organizat de F. R. H., din Regulamentul privind statutul si transferul jucatorului de h. al F. R. H. Pe aceasta cale s-a dispus obligarea reclamant ei de a modifica acest regulament.
Conform motivelor pe care le v a detalia in sectiunile ce urmeaza:
- Hotararea porneste de la o interpretare gresita a articolului 14 din regulamentul F. R. H., sus mentionat;
- A fost citata cu dreptul de a depune un punct de vedere pe un aspectul criteriilor de valoare iar din hotarare reiese faptul ca s-a analizat discriminarea privind limitarea libertatii lucratorilor;
- Hotararea poarta o motivare standard care scoate in evidenta neanalizarea situatiei de fapt si a motivelor justificative inaintate de F. R. H. ;
- Hotararea este intemeiata pe dispozitii legale neaplicabile in cauza si pe o jurisprudenta a CJUE tratata partial;
- Hotararea incalca propria jurisprudenta a C. N. C. D., in situatii asemanatoare;
- Hotararea contine opinia separata a membrului C. N. C. D., care nu impartase s te rationamentul majoritatii, constatand inclusiv cele sus mentionate.
R evenind, in conformitate cu art. 15 alin. (1) din Legea nr. 554/2004:
Suspendarea executarii actului administrativ unilateral poate fi solicitata de reclamant, p.motivele prevazute la art. 14, si prin cererea adresata instantei competente p. anularea, in tot sau in parte, a actului atacat, in acest caz, instanta poate dispune suspendarea actului administrativ atacat, pana la solutionarea definitiva a cauzei. Cererea de suspendare se poate formula odata cu actiunea principala sau printr-o actiune separata, pana la solutionarea actiunii in fond .
Raportat la conditiile prevazute in cadrul art. 14 alin. (1) din acelasi act normativ si a jurisprudentei I. C. C. J., in speta este necesara indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
- Existenta unui caz bine justificat;
- Necesitatea evitarii unei pagube iminente ireparabile sau dificil de reparat.
Cu privire la existenta unui caz bine justificat, preciz eaza urmatoarele:
In primul rand, hotararea nr. 170/13.03.2019 emisa de catre C. N. C. D. in dosarul 4A/2019 a fost declansata in vederea unei sesizari din oficiu in care s-a pus in discutie analiza unor criterii de valoare p.transferul jucatorilor straini de h.din L.Nationala a Romaniei iar NU la limitarea principiului liberei circulatii a lucratorilor in spatiul UE si in niciun caz la discriminarea apartinand minoritatilor nationale care doresc sa se legitimeze la cluburile din Romania, asa cum este precizat la punctul 6 al hotararii. Astfel am fost pusi in situatia in care am fost informati sa realizam un punct de vedere p.un aspect iar din hotarare rezulta ca am fost cercetati p.o alta fapta .
In al doilea rand, din motivarea hotararii reiese faptul ca C. N. C. D. - ul a dat o interpretare gresita a dispozitiilor regulamentare, considerandu-le d i scriminatorii in mod direct. Se statueaza faptul ca in speta se, limiteaza dreptul de munca al sportivilor profesionisti`` fara a se analiza in mod clar natura acelei diferentieri si efectele produse, care in fapt reprezinta criterii de valoare, justificate obiectiv si p.care subscrisa am pus la dispozitie un punct de vedere motivat.
In al treilea rand, C. N. C. D., prezinta o motivare standard care scoate in evidenta faptul ca motivele reclamant ei nu au fost analizate. Se invoca jurisprudenta C. J. U. E., care este citata intr-un mod partial si eronat. Spre exemplu se citeaza din cauza c-415/93 (cauza Bosman) a C. J. U. E. doar unele aspecte ce ar fi utile constatarii d.directe (se citeaza para 73), fara a lua in considerare exceptiile justificative ale d., statuate prin aceeasi decizie (para. 106, 122 - 124) si aplicabile inclusiv in prezenta cauza.
In al patrulea rand, prin aceasta hotarare, C. N. C. D., isi modifica propria jurisprudenta, care in situatii identice prezinta o motivare opusa. Astfel, prin cererea inregistrata la CNCD sub nr. 3906/22.07.2016, aceasta institutie s-a pronuntat pe un caz de discriminare asemanator, pronuntand o hotarare diferita.
Nu in ultimul rand, motivele netemeiniciei hotararii sus mentionate, sunt reluate de catre membrul C. N. C. D., care emite o opinie separata in cauza prin care considera ca nu suntem in situatia unei discriminari directe ci suntem in situatia unui tratament diferentiat pe criteriul performantei sportive, criteriu justificat in lumea sportului.
In final, ad a uga la motivele sus expuse faptul ca hotararea CNCD poarta mentiunea ca a fost pronuntata in 13.03.2019, data la care s-a realizat singura audiere si la care s-a depus punctul de vedere al F. R. H., ce continea notele explicative ale criteriului valoric. In acest sens, suntem de parere ca acestea nu au fost analizate de catre CNCD, iar hotararea a fost data pornindu-se de la o prezumtie de discriminare .
Cu privire la conditia existentei unei pagube iminente preciz eaza urmatoarele:
Cu titlu prealabil, mentione a z a faptul ca hotararea a fost primita in data de 09.07.2019, iar p.modificarea regulamentului, se impune respectarea Statutului F. R. H. In acest sens, conform art. 46 din Statutul F. R. H., C.de Administratie (C. a. ) al F. R. H. este organismul executiv cu atributii in modificarea regulamentelor F. R. H., convocat in sedinte extraordinare cu minim 7 zile inaintea datei stabilite in cauza (ANEX A 2).
Revenind, conform art. 14.2. din Regulamentul privind organizarea si desfasurarea competitiilor de h., la fiecare joc pot fi folositi maxim 16 jucatori (ANEXA 2). P. acest sezon competitional perioada de transfer a jucatorilor de h.incepe la data de 01 Iulie 2019 conform art. 24 din Regulamentul privind statutul si transferul jucatorilor de h.2019- 2020 (ANEXA 2). Conform art. 2.2. din acelasi regulament, contractul unui jucator trebuie sa fie incheiat pana la terminarea sezonului competitional, dar nu mai putin de 6 luni. Totodata, conform Regulamentului Ligii Nationale (Masculin/Feminin), jucatorii trebuie legitimati la F. R. H. pana la data de 22, respectiv 23 August 2019 iar p.echipele care disputa Supercupa Romaniei, data limita este 16 August 2019.
Ad a uga la aceste dispozitii regulamentare, situatia faptica data de cutuma echipelor:
- De a analiza necesitatile echipei si de a studia in decursul anului jucatorii pe care sa ii contracteze chiar la inceputul perioadei de transfer;
- Ca in perioada pre-competitionala (luna iulie-august) sa plece cu lotul de jucatori in cantonamente in vederea pregatirii p.noua competitie.
Avand in vedere cele sus mentionate, preciz eaza ca punerea in executare, in acest moment a hotararii sus mentionate, desi contestata, ar duce la:
- Instabilitatea competitiei, cluburile neavand certitudinea regulamentelor F. R. H. p. aceasta perioada;
- Crearea unei inegalitati intre cluburile care deja si-au format lotul de jucatori respectand regula valorica si a celor care isi vor forma lotul fara a lua in considerare aceasta regula . Acest lucru creeaza un dezavantaj p. anumite echipe, de buna credinta si astfel sunt afectate competitiile 2019- 2020 ale F. R. H.
- Incheierea de catre cluburi, in lipsa criteriului valoric, a unor contracte cu jucatori care ar risca sa nu poata juca ca urmare a unei posibile anulari a deciziei CNCD. In acest caz suntem in situatia in care obligatiile financiare ale cluburilor fata de jucatori trebuie respectate, dar aceste cluburi nu ar mai putea beneficia de contraprestatia acestora. s-ar crea un dezechilibrul in loturilor de jucatori dat de catre o eventuala modificare succesiva a regulamentelor dar si un dezechilibru financiar al cluburilor. In acest sens, Cluburile de h.din Romania depind de finantarea de la bugetele administratiei locale, astfel incat un dezechilibru economic poate duce la anularea acestei finantari, element care ar insemna retragerea fortata a echipei din competitiile F. R. H.
- Tinerii handbalisti de la centrele de excelenta infiintate de catre F. R. H. nu ar mai fi in atentia cluburilor care s-ar indrepta catre un alt segment de jucatori. Astfel cluburile ar fi tentate sa nu mai investeasca in tineri handbalis t i, proaspat absolventi ai Centrelor Nationale de Excelenta in H.
A ctuala regula a criteriului valoric nu a fost contestata de niciun jucator si niciun club din cadrul competitiilor F. R. H., astfel incat nu exista un prejudiciu adus p.neexecutarea hotararii.
In final, concluzion eaza faptul ca toate aceste aspecte denota un dezechilibru competitional dat de factorii sportivi si economici. In fapt, avand in vedere faptul ca executarea hotararii CNCD ar duce la crearea unui dezechilibru competitional p.sezonul actual, consideram ca se impune suspendarea efectelor acestei hotarari pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti.
PE FOND UL CAUZEI
I. IN FAPT
In data de 28.06.2018 a fost adoptat de catre C.de Administratie a F. R. H. Regulamentul privind statutul si transferul jucatorilor de h. Intrarea in vigoare a acestuia a fost incepand cu data de 01.07.2018. Regulamentul a fost si este in prezent publicat integral pe pagina web a F. R. H. la sectiunea FRH/Statut si regulamente.
Odata cu adoptarea acestuia, unele dispozitii au suferit modificari in vederea indeplinirii unui obiectiv de interes national, si anume dezvoltarea handbalului pe plan national si international prin sustinerea tinerilor sportivi.
F. R. H. a fost citata p.data de 13.03.2019, ora 10.00 in calitate de reclamata la sediul C. N. C. D. in vederea solutionarii, autosesizarii nr. 836/21.02.109`` privind posibila fapta de discriminare privind impunerea unor criterii de valoare p.transferul jucatorilor straini de h.la cluburile din liga Nationala a Romaniei``. Prin aceeasi citatia am fost informati de faptul ca putem depune pana la data inchiderii dezbaterilor (inclusiv la termen), un punct de vedere.
La termenul din data de 13.03.2019, reclamanta a depus punctul de vedere in cauza si a sustinut oral motivele p.care s-a impus aceasta regula .
La data de 09.07.2019, i - a fost comunicata hotararea nr. 170/13.03.2019 a CNCD, pronuntata in dosarul 4A/2019. Din cele statuate in hotarare, reiese faptul ca decizia de sanctionare a fost luata in aceeasi zi in care a avut loc audierea (13.03.2019), element ce o duce la concluzia ca motivele expuse de catre e a nu au fost analizate de catre CNCD.
II. IN D_
II.1. Incalcarea principiilor de solutionare a autosesizarilor. Nerespectarea dispozitiilor privind desfasurarea cu celeritate a cauzei.
II.1.1. Nerespectarea principiilor de solutionare a faptelor de discriminare
In conformitate cu art. 3 din Ordinul Presedintelui CNCD nr. 144/2008, procedura de solutionare a autosesizarilor si a petitiilor privind acte sau faptele de discriminare se desfasoara cu respectarea urmatoarelor principii:
a) Transparenta procedurii;
b) Celeritatea;
c) Asigurarea dreptului la aparare;
d) Protectia datelor personale;
e) Disponibilitatea.
Prin citatia transmisa de catre CNCD, obiectul petitiei a fost calificat ca fiind, impunerea unor criterii de valoare p.tra n sferul jucatorilor straini de h.la cluburile din L.Nationala a Romaniei``. Prin cadrul acestei citatii i - a fost transmis sa depun a un punct de vedere. In cadrul sedintei CNCD din data de 13.03.2019 a inaintat acest punct de vedere, raportat la obiectul petitiei.
Totusi, din rezumatul hotararii, reiese faptul ca analiza petitiei a fost posibila limitare a principiului liberei circulatii a lucratorilor in spatiul UE si limitarea persoanelor apartinand minoritatilor nationale care doresc sa se legitimeze la cluburile din Romania.
Asadar, obiectul petitiei in baza caruia s-a depus punctul de vedere al F. R. H. nu a fost acelasi cu cel analizat de catre CNCD. Ulterior, la aproximativ 4 luni de la data audierii am luat la cunostinta de hotarare si de cele cercetate.
Avand in vedere aceste aspecte, considera ca procedura a fost desfasurata fara respectarea principiilor sus mentionate, element ce atrage nulitatea procedurii in cauza.
II.1.2. Nerespectarea termenelor si conditiilor prevazute de lege
Conform art. 20 alin. (7) si (8) din O.G. nr. 137/2000 se instituie in sarcina CNCD termene de adoptare (90 zile de la sesizare) si comunicare a hotararilor emise in cauza (30 de zile de la adoptare). Consideram ca norma juridica trebuie interpretata in sensul aplicarii ei, iar nu in sensul inlaturarii aplicarii ei (actus interpretandus potius ut valeat qum ut pereat), motiv p.care emiterea unor hotarari peste termenul legal sau comunicarea ei peste termenul prevazut de lege ar trebui sanctionat cu nulitatea acesteia.
II.2. Netemeinicia hotararii emise de catre CNCD
II.2.1. Cele retinute de catre CNCD
Conform celor statuate in hotarare, Colegiul Director al C. N. C. D. retine faptul ca:
- F. R. H. impune un tratament diferentiat pe criteriul de cetatenie incepand cu al treilea jucator;
- Tratamentul diferentiat constituie o forma de discriminare directa pe criteriul de cetatenie, prin care se incalca accesul la locul de munca al lucratorilor din Uniunea Europeana iar apararile F. R. H. nu pot fi acceptate, prin raportare la legislatia UE, deoarece este vorba despre o discriminare directa;
- Apararile F. R. H. nu pot fi acceptate, nici in situatia cetatenilor non-UE, deoarece metoda aleasa nu este una adecvata.
II.2.2. Netemeinicia motivelor expuse de catre CNCD
Cu aspect prealabil, intelege sa s e folos easca de toate cele statuate pe larg in cadrul punctului de vedere al F. R. H., depus in cadrul sedintei CNCD din data de 13.03.2019.
Cu privire la primul aspect retinut de catre CNCD, respectiv la tratamentul diferentiat pe criteriul de cetatenie incepand cu al treilea jucator.
In acord cu cele retinute de catre membrul CNCD prin opinia separata, considera ca s-a dat o interpretare gresita art. 14 din Regulamentul F. R. H.
In fapt, suntem in prezenta unor criterii de valoare instituite intr-un domeniu sportiv. Astfel, fundamentul logico-juridic ar analizei faptelor de discriminare trebuie sa se aplice cu luarea in considerare a domeniului special analizat, in speta domeniul sportiv. In h., exista un numar limitat de locuri intr-o echipa (7 jucatori pe teren si maxim 16 jucatori in total intr-un meci). Nu exista o interdictie de transfer avand ca si criteriu cetatenia. Orice cetatean se poate transfera liber la orice club, totusi sunt impuse unele criterii de valoare in vederea, incepand cu al treilea jucator strain, in vederea atingerii scopului de a promova tineri, element detaliat pe larg in cadrul punctului de vedere al F. R. H., depus la C. N. C. D.
In ceea ce priveste al doilea aspect retinut de catre CNCD, respectiv caracterul direct al d. si netemeinicia apararilor F. R. H. prin raportare la acest fel de discriminare preciz eaza urmatoarele:
In primul rand, nu suntem in prezenta unei discriminari directe, ci suntem in situatia unui tratament diferentiat, justificativ obiectiv si rezonabil, scopul impunerii fiind unul legitim iar modalitatea de atingere a scopului este una adecvata si necesara, respectiv proportionala cu scopul urmator. Considera ca se face o confuzie intre principiul d.directe si un eventual criteriu valoric care este considerat limitativ asupra unei nationalitati.
In acest sens, in cauze comune, analiza proportionalitatii si justificarii restrictiilor a fost luata in considerare de catre C. J. U. E. inclusiv sub aspectul limitarilor privind criteriul nationalitatii.
Spre exemplu, in cauza Lehtonen (c-176/96), C. J. U. E. a analizat daca o regula care interzicea transferul unor jucatori straini dupa un anumit termen reprezenta o ingerinta in libera trecere a lucratorilor sau o discriminare pe baza de nationalitate. In aceasta cauza, Curtea a constatat faptul ca exista un obstacol in sensul liberei circulatii a lucratorilor dar a analizat aspectul justi f icativ adus de catre reprezentantul Federatiei Sportive. In acest sens, impunerea unui termen limita p.transferul sportivilor straini a fost considerat un motiv justificativ raportat la echilibrul competitiei. Curtea a notat faptul ca schimbarea substantiala a echipelor intr-o anumita etapa a campionatului, cu jucatori straini care au luat parte in alte campionate, reprezinta o ingerinta in stabilitatea competitionala.
In doilea rand, chiar daca am considera ca suntem in prezenta unei discriminari direct e, aceasta a fost supusa analizei proportionalitatii si justificarii de catre C. J. U. E. Spre exemplu in cauza Deutscher Handballbound v. Kolpak si Simutenko v. Federatia Spaniola de fotbal, Curtea a acceptat faptul ca pot fi justificari obiective si in situatia unor discriminari directe. Un alt exemplu a fost dat in cauza D.v. Mantero s au Lehtonen, cand s-au analizat motivele justificative ale acestui tip de limitare pe baza de nationalitate, p. a vedea daca este unul economic sau doar sportiv/competitional. Acest din urma aspect (sportiv/competitional) fiind considerat unicul scop obiectiv acceptabil.
In al treilea rand, tratamentul diferentiat este justificat in conformitate cu dispozitiile art. 2 din O.G.137/2000. In acest sens, exista un scop legitim p.care aceste criterii au fost impuse iar metodele de atingere a scopului sunt necesare si adecvate.
Conform celor detaliate in cadrul judecatii CNCD, F. R. H. a urmarit incurajarea si recrutarea jucatorilor tineri. s-a iterat in cadrul punctului de vedere inaintat in fata acestei Comisii, toate aspectele analizei si demersurilor realizate de catre F. R. H.
Nu dor este sa realiz eze o repetitiune a celor inserate insa in analiza realizata si la baza demersurilor au stat urmatoarele:
1. Analiza comparata a demersurilor realizate in alte sporturi.
Cea mai mediatizata regula din punct de vedere al d. a fost in fotbal, respectiv regula home-grown rule, prin care s-a impus un numar de sportivi crescuti la nivel national. Aceasta regula a fost considerata de catre Comisia Europeana compatibila cu principiul liberei circulatii si declarata nediscriminatorie. Asta chiar daca in mod indirect aceasta regula impunea o regula prin care erau promovati doar tinerii din tara respectiva. Pe scurt, se impune obligativitatea folosirii unui numar de minim 10 jucatori formati la nivel national.
Totodata, pe teritoriul Romaniei, toate federatiile sporturilor de echipa (h., fotbal, basket, hochei) au regulamente asemanatoare care promoveaza un scop de interes national. Spre exemplu (ANEXA 3):
-art. 5. 3.2 din Regulamentul de Desfasurare al Campionatului N.de Hochei pe G.seniori 2018- 2019 - in raportul oficial al meciului pot fi trecuti maxim 6 jucatori straini;
-art. 7 din Regulamentul de Organizare a Activitatii Fotbalistice - echipele din L. a Ii-a sunt obligate sa foloseasca maxim 3 jucatori extracomunitari si sa aiba in raportul de arbitraj minim 10 jucatori formati la nivel national.
-art. 6.20 din Regulamentul General de organizare al Competitiilor de Baschet in Romania - Fiecare structura sportiva va avea dreptul sa foloseasca in cursul unui joc un numar de sportivi straini stabilit de C.Director p.fiecare sezon competitional. Si art. 35 din Regulamentul privind Cupa Romaniei-Baschet Masculin 2018- 2019- pot fi inscrisi pe foaia de arbitraj 12 jucatori, dintre care: a). Maximum 6 (sase) jucatori straini (indiferent de tara de origine), p.echipele din LNBM, grupele A si B, respectiv grupele Rosie, Galbena si Albastru;
2. Particularitatea jocului de h. si a sportului din Romania. Astfel, s-au analizat modalitati diferite de a promova tinerii in echipele de h., insa dat fiind regulile mostenite ale acestui sport, impunerea unor criterii de valoare a reprezentat singura metoda. In h., regulile mostenite ale jocului sunt de asa natura incat fac dificila aplicarea unor alte criterii p.folosirea efectiva a jucatorilor tineri (exista o limita minima de varsta p. a juca intr-o ierarhie mai mare, numarul schimbarilor nu este limitat ca in alte sporturi, echipele sunt formate dintr-un numar mult mai mic de jucatori, etc.).
Pe scurt, in analiza realizarii acestui scop, s-a luat in considerare mostenirea data de aceste reguli ale jocului de h. Or, acest aspect al adaptarii la regulile mostenite, a fost tratat si acceptat de catre C. J. U. E., care in cauza Deliege a statuat faptul ca anumite reguli mostenite sunt recunoscute de catre Curte, atat timp cat decurg dintr-o necesitate inerenta de organizare a unei competitii sportive. In continuare trebuie luat in considerare si aspectul economic/social din Romania, unde cluburile, din lipsa resurselor si a infrastructurii, nu investesc in tineri ci prefera sa angajeze jucatori din tari care au dezvoltata aceasta ramura. In acest sens, nu ar fi existat niciun imbolt in a investi in centre nationale de educare si formare a acestori tineri. Or, acest element este de o importanta nationala, fiind inclus in exceptiile date de catre normele care trateaza discriminarea.
3. Faptul ca scopul vizeaza un obiectiv de interes national si anume stimularea cluburilor in a utiliza jucatori tineri. Cu atat mai mult cu cat F. R. H., avand in vedere situatia economica a cluburilor de h., a infiintat centre nationale de excelenta in h. si a eliminat taxele in cazul tinerilor ce se transfera de la aceste centre. Pe scurt, tinerii formati in h.la centrele de excelenta ale F. R. H. pot pleca in mod gratuit la echipele de club.
In acest sens, impunerea unor limite asupra numarului de sportivi non-nationali satisface dispozitiile art. 45 (3) din Tratatul de Functionare a U. E. care da dreptul membrilor sa impuna limitari asupra liberei circulatii atunci cand sunt ridicate motive de politica publica. In acest sens, politica publica reprezinta promovarea tinerilor, d e z v ol t area handbalului din Romania, fapt ce constituie un sentiment de perpetuare a mandriei si identitatii nationale.
Cu privire la cele retinute de catre CNCD privind faptul ca apararile F. R. H. nu pot fi acceptate, in nicio situatie, deoarece metoda aleasa nu este una adecvata.
Prin hotararea CNCD, s-a afirmat faptul ca metoda aleasa de catre F. R. H. este una neadecvata si nu conduce la dezvoltarea handbalului romanesc, atat la nivel national cat si la nivel international. Motivele ce au stat la baza acestei concluzii nu se regasesc in hotararea CNCD.
Totusi, dor este sa preciz eze faptul ca in privinta aspectelor normative ale sportului, evaluarea compatibilitatii dintre anumite reguli sportive si legislatia UE trebuie realizata numai de la caz la caz, cu luarea in considerare a scopului impunerii acestor norme sportive, a specificitatii sportului analizat dar si a efectelor realizate pe termen scurt si lung. Pe scurt, nu se pot emite hotarari cu caracter general. De altfel, i nclusiv in des citata cauza Bosman, C. J. U. E. a analiza normele privind transferul jucatorilor de fotbal, vechimea regulamentelor, interesele economice sau sportive, scopul urmarit, etc., iar hotararile luate in aceasta speta pot fi considerate in contradictie cu cele statuate in jurisprudenta anterioara. Acest tip de analiza, caz la caz, nu a facut obiectul hotararii CNCD, concluzia fiind emisa fara nicio motivare.
Totodata, CNCD face o confuzie intre normele generale de tratare a situatiei ocuparii locurilor de munca si legislatia sportiva. In acest sens, opin eaza in sensul in care nu trebuie omisa distinctia intre dispozitiile Legii 69/2000 privind educatia fizica si sportul si dispozitiile O.G. nr. 25/2014 sau celelalte acte normative privind incadrarea in munca . Conform art. 671 din Legea nr. 69/2000 sportivii incheie contracte de munca- aplicandu-se in acest sens legislatia muncii sau contracte de activitate sportiva - contracte speciale, distincte de domeniul muncii, element constatat si de catre jurisprudenta instantelor de judecata din Romania. Astfel, CNCD nu poate trata cu aspect general situatia sportivilor fara a se raporta la legislatia aplicabila in cauza si nu poate emite hotarari cu un efect general in cauzele de discriminare .
De asemenea, nu putem omite faptul ca CNCD isi schimba propria jurisprudenta, respectiv propria abordare si modalitate de analiza a situatiilor de discriminare cercetate, desi acestea sunt asemanatoare. Conform celor expres detaliate prin opinia separata a membrului CNCD, prin petitia nr. 3906/22.07.2016, C. S-a pronuntat asupra unei decizii a Federatiei Romane de Fotbal prin care toate cluburile erau obligate sa foloseasca pe teren un jucator sub 21 de ani, scopul fiind acelasi respectiv sustinerea tinerilor. Aceasta regula a fost contestata de catre cluburi si de catre jucatori (formandu-se Dosarul nr. x -Curtea de Apel Bucuresti), dar in final s-a statuat faptul ca ea a fost adoptata cu scopul atingerii unui obiectiv legiti m, respectiv promovarea tinerilor in sport .
III. CONCLUZIE
In analiza art. 14 din Regulamentul privind statutul si transferul jucatorului de h. al F. R. H., trebuie sa se porneasca de la motivele justificative ce au stat la baza acestuia, respectiv:
- Promovarea tinerilor in sportul de h.din Romania si crearea unui grup solid de jucatori p. a ajuta performantele echipelor romanesti si a echipei nationale a Romaniei;
- Mentinerea unui echilibru intre cluburi, p. a spori competi ti vitatea, respectiv pastrarea incertitudinii rezultatelor in sfera competitionala.
Detalierea pe larg a acestora a fost expusa in cadrul punctului de vedere transmis catre CNCD, in sedinta din data de 13.03.2019.
In analiza metodei alese in cauza, trebuie sa se retina si caracteristicile speciale ale acestui tip de sport (reguli, numar de jucatori, schimbarile, etc.), dar si de situatia economica a handbalului din Romania. Aceasta din urma situatie, a dus la preluarea de catre F. R. H., organism responsabil de dezvoltarea handbalului din Romania, a aspectului legat de cresterea/educarea/formarea in sportul de h. al tinerilor din Romania. Astfel, in dezvoltarea interesului superior al sportului romanesc, s-au creat criterii valorice certe p.ca sportivii tineri, sa aiba loc, in loturile echipelor de club si sa acumuleze experienta necesara p. a putea fi o baza p.echipa nationala a Romaniei. Aceasta regula a promovarii tinerilor este implementata in toate sporturile de performanta, prin mijloace adaptabile si capabile sa implementeze acel obiectiv.
In final, art. 14 din Regulamentul privind Statutul si Transferul Jucatorilor de H.nu constituie o discriminare directa ci un tratament diferentiat justificat obiectiv si rezonabil, urmarind astfel un scop legitim, respectiv promovarea tinerilor in handbalul din Romania, adaptat la regulile din jocul de h. Diferentierea justificata este realizata pe criteriul performantei sportive, criteriu justificat in domeniul sportului.
Probatoriu:
- prob a cu inscrisuri .
- s olicita i nstantei sa dispuna o adresa catre C. N. C. D. prin care acestia sa inainteze o copie certificata a dosarului nr. 4A/2019.
Curtea a incuviintat reclamantei proba cu inscrisuri .
In temeiul art. 13 din Legea nr. 554/2004, Curtea a solicitat paratului sa depuna documentatia care a stat la baza Hotarar ii nr. 170/13.03.2019.
Prin incheierea de sedinta din 13.09.2019, Curtea a respins cererea de suspendare ca neintemeiata, motivele fiind expuse in cuprinsul acestei incheieri.
Pe fondul cererii de anulare, Curtea retine ca la data de 28.06.2018, reclamanta a adoptat Regulamentul privind statutul si transferul jucatorilor de h., care a intrat in vigoare la 01.07.2018.
Prin Hotararea nr. 170/13.03.2019 emisa de parat, reclamanta a fost sanctionata cu avertisment, potrivit art. 5 alin. 2 si art. 7 din OG nr. 2/2001 deoarece fapta sa de a limita accesul sportivilor profesionisti, cetateni ai unui stat UE de a obtine un contract sportiv in campionatul intern, in conditii similare cu un cetatean roman constituie o fapta de discriminare directa, potrivit art. 2 alin. (1) coroborat cu art. 6 din OG nr. 137/2000.
Conform celor mention ate in hotarare, Colegiul Director al C. N. C. D. retine faptul ca:
Primul motiv invocat de reclamanta in cuprinsul cererii consta in nerespectarea principiilor de solutionare a faptelor de discriminare deoarece p rin citatia transmisa de catre CNCD, obiectul petitiei a fost calificat ca fiind, impunerea unor criterii de valoare p.tra n sferul jucatorilor straini de h.la cluburile din L.Nationala a Romaniei``, iar hotararea atacata se refera la limitarea principiului liberei circulatii a lucratorilor in spatiul UE si limitarea persoanelor apartinand minoritatilor nationale care doresc sa se legitimeze la cluburile din Romania.
Curtea apreciaza ca acest motiv este neintemeiat deoarece prin impunerea unor criterii de valoare p.tra n sferul jucatorilor straini de h.la cluburile din L.Nationala a Romaniei este posibila limitarea principiului liberei circulatii a lucratorilor in spatiul UE si limitarea persoanelor apartinand minoritatilor nationale care doresc sa se legitimeze la cluburile din Romania. Cele doua aspecte sunt strans legate intre ele, astfel ca reclamata a avut posibilitatea sa expuna un punct de vedere cu privire la fapta p.care a fost sanctionata.
Nici al doilea motiv invocat de reclamanta (n erespectarea termenelor si conditiilor prevazute de lege) nu este intemeiat deoarece eventuala incalcare a termen ului de adoptare de 90 zile de la sesizare si a termenului de comunicare a hotararilor emise in cauza de 30 de zile de la adoptare nu atrag nulitatea hotararii.
Cu privire la al treilea motiv invocat in cerere, respectiv netemeinicia motivelor expuse de catre CNCD, Curtea considera ca paratul a dat o interpretare gresita art. 14 din Regulamentul F. R. H., fiind in prezenta unor criterii de valoare instituite intr-un domeniu sportiv. A naliz a faptelor de discriminare trebuie sa se faca cu luarea in considerare a domeniului special analizat. Nu exista o interdictie de transfer avand drept criteriu cetatenia. Orice cetatean se poate transfera liber la orice club, cu luarea in considerare a un or criterii de valoare, incepand cu al treilea jucator strain, in vederea atingerii scopului de a promova tineri.
Curtea apreciaza ca nu suntem in prezenta unei discriminari directe, ci suntem in situatia unui tratament diferentiat, justificativ obiectiv si rezonabil, scopul impunerii fiind unul legitim, iar modalitatea de atingere a scopului este una adecvata si necesara, respectiv proportionala cu scopul urma rit.
I n cauza Lehtonen (c-176/96), C. J. U. E. a analizat daca o regula care interzicea transferul unor jucatori straini dupa un anumit termen reprezenta o ingerinta in libera trecere a lucratorilor sau o discriminare pe baza de nationalitate. In aceasta cauza, Curtea a constatat faptul ca exista un obstacol in sensul liberei circulatii a lucratorilor dar a analizat aspectul justif icativ adus de catre reprezentantul Federatiei Sportive. In acest sens, impunerea unui termen limita p.transferul sportivilor straini a fost considerat un motiv justificativ raportat la echilibrul competitiei. Curtea a notat faptul ca schimbarea substantiala a echipelor intr-o anumita etapa a campionatului, cu jucatori straini care au luat parte in alte campionate, reprezinta o ingerinta in stabilitatea competitionala.
C hiar daca am considera ca suntem in prezenta unei discriminari direct e, aceasta a fost supusa analizei proportionalitatii si justificarii de catre C. J. U. E. Spre exemplu in cauza Deutscher Handballbound v. Kolpak si Simutenko v. Federatia Spaniola de fotbal, Curtea a acceptat faptul ca pot fi justificari obiective si in situatia unor discriminari directe. Un alt exemplu a fost dat in cauza D.v. Mantero sau Lehtonen, cand s-au analizat motivele justificative ale acestui tip de limitare pe baza de nationalitate, p. a vedea daca este unul economic sau doar sportiv/competitional. Acest din urma aspect (sportiv/competitional) fiind considerat unicul scop obiectiv acceptabil.
T ratamentul diferentiat este justificat in conformitate cu dispozitiile art. 2 din O.G.137/2000. In acest sens, exista un scop legitim p.care aceste criterii au fost impuse, iar metodele de atingere a scopului sunt necesare si adecvate. Reclamanta a urmarit incurajarea si recrutarea jucatorilor tineri. S - au analizat modalitati diferite de a promova tinerii in echipele de h., insa dat fiind regulile mostenite ale acestui sport, impunerea unor criterii de valoare a reprezentat singura metoda. In h., regulile mostenite ale jocului sunt de asa natura incat fac dificila aplicarea unor alte criterii p.folosirea efectiva a jucatorilor tineri (exista o limita minima de varsta p. a juca intr-o ierarhie mai mare, numarul schimbarilor nu este limitat ca in alte sporturi, echipele sunt formate dintr-un numar mult mai mic de jucatori, etc.).
Pe scurt, in analiza realizarii acestui scop, s-a luat in considerare mostenirea data de aceste reguli ale jocului de h.
A cest aspect al adaptarii la regulile mostenite, a fost tratat si acceptat de catre C. J. U. E., care in cauza Deliege a statuat faptul ca anumite reguli mostenite sunt recunoscute de catre Curte, atat timp cat decurg dintr-o necesitate inerenta de organizare a unei competitii sportive. In continuare trebuie luat in considerare si aspectul economic/social din Romania, unde cluburile, din lipsa resurselor si a infrastructurii, nu investesc in tineri, ci prefera sa angajeze jucatori din tari care au dezvoltata aceasta ramura.
S copul restrictiei prevazute de art. 14 din Regulamentul privind statutul si transferul jucatorilor de h.priveste un obiectiv de interes national, si anume stimularea cluburilor in utiliza rea jucatori lor tineri. T inerii formati in h.la centrele de excelenta ale F. R. H. pot pleca in mod gratuit la echipele de club.
In acest sens, impunerea unor limite asupra numarului de sportivi non-nationali satisface dispozitiile art. 45 (3) din Tratatul de Functionare a U. E. care da dreptul membrilor sa impuna limitari asupra liberei circulatii atunci cand sunt ridicate motive de politica publica. In acest sens, politica publica reprezinta promovarea tinerilor, d e z v ol t area handbalului din Romania.
Din aceste motive, in baza textelor de lege mentionate, a art. 8 si art. 18 din Legea nr. 554/2004, Curtea va a dmite cererea si va a nul a Hotararea nr. 170/13.03.2019 emisa de parat.
Pentru ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Admite cererea formulata de reclamanta FEDERATIA R.DE H.cu sediul ales in Bucuresti, sector 5, 2, .cu paratul C.N.P.C.D.cu sediul in Bucuresti, sector 1, Piata V.M.nr. 1- 3.
Anuleaza Hotararea nr. 170/13.03.2019 emisa de parat.
Cu recurs in 15 zile de la comunicare .
In cazul declararii, recursul se va depune la Curtea de Apel Bucuresti.
Pronuntata prin punerea solutiei la dispozitia partilor prin grefa instantei.