Nemaifiind alte cererii de formulat, instanta declara incheiata cercetarea procesului si acorda cuvantul pe fondul cauzei.
Avocat Soreata M.pentru reclamant solicita admiterea actiunii asa cum a fost formulata, sa se constate nulitatea partiala a Deciziei nr. 109/17.03.2020 cu privire la masura suspendarii aplicarii clauzei privind acordarea sporului pentru conditii vatamatoare pe durata starii de urgenta in cazul salariatilor care au prestat activitate in regim de telemunca, anularea clauzei inserata la pct. 4 din actul aditional nr. 28/23.03.2020 la contractul individual de munca inregistrat sub nr. 66/10.07.2006 si obligarea paratilor la plata diferentelor salariale reprezentate de sporul pentru conditii vatamatoare de munca pentru perioada 23.03.2000- 15 mai 2020. In cauza sunt incidente dispoz. art. 110, art. 41 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), art. 6 si urm. din Legea nr. 81/2018. Apreciaza ca actele contestate in prezenta cauza nesocotesc dispoziite legale invocate. Atat dispozitiile din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) cat si dispoziile din legea speciala in materia derurarii raporturilor de munca in regim de telemunca recunosc salariatului ca a desfasurat activitate in regim de telemunca, acelasi drepturi salariale ca si sporuri care sunt prevazute in CCM, precum si CIM, similare salariatilor care desfasorara activitate la sediul angajatorului. Din punct de vedere al salarizarii dispoziile legale imperative nu fac nici o diferentiere intre slariatii care desfasoratra activitate in regim de telemunca si cei care isi desfasorara activitatea la sediul angajatorului. Solicita inlaturarea apararii paratului care sustine faptul ca acest spor a fost acordat avand in vedere conditiile existente la sediul B. B., care ar justifica acordarea sporului de 15%, spor pentru conditii vatamatoare de munca . In realitate, acest spor este justificat prin prisma gradului de solicitare psihica, condiitile concrete in care isi indeplinesc atributiile specifice postului pe care il ocupa fiecare angajat din cadrul B. B. Atat in Decizia 109/2020 cat si in preambulul actului aditional a carui cauza o contesta in prezenta cauza angajatorul si-a fundamentat adoptarea masurii de derulare a raporturilor de munca in regim de telemunca pe dispozitiile legale pe care si-a formulat apararea, respectiv art. 110 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) si art. 6 din Legea 81/2018. Cu cheltuieli de judecata .
Consilier juridic Alexente-D.P_- E.pentru parata solicita respingerea actiunii, ca neintemeiata, conform motivelor detaliate in intampinare. Mentioneza ca sporul pentru conditii vatamatoare de munca se acorda doar pentru persoanele care isi desfasoara activitatea la sediul OCPI. Potrivit pct. 12 din ANEXA la Ordinul nr. 3388/2018 al MDRAP s-a prevazut ca locul de munca la care isi desfasoara activitatea personalul PCPI D.prevede existenta a 6 factori de risc . Locul de munca in care reclamantul si-a desfasurat activitatea in regim de telemunca prestata prin mijloace informatice nu a fost expertizata in conditiile art. 23 din Legea cadru nr. 153/2017 si a Regulamentului-cadru aprobat prin H.G. nr. 917/2017. In ceea ce priveste sustinerea reclamantului ca decizia emisa este o decizie unilaterala, apreciaza ca este o decizie unilaterala, dar aceasta prevede si posibilitatea angajatorului sa lucreze in regim de telemunca. Salariatul a ales sa-si desfasoare activitatea in regim de telemunca. Fara cheltuieli de judecata .
INSTANTA
Asupra cauzei de fata constata urmatoarele:
Prin actiunea inregistrata la data de 02.06.2020 pe rolul Tribunalului D_- Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, sub nr. de dosar mai sus mentionat, reclamantul A. A. , in contradictoriu cu parata B. B., a solicitat instantei ca prin hotararea ce se va pronunta sa dispuna anularea partiala a Deciziei nr. 109/17.03.2020 cu privire la masura suspendarii aplicarii cauzei pentru acordarea sporului pentru conditii vatamatoare pe durata starii de urgenta in cazul salariatilor ce vor presta activitatea in regim de telemunca, anularea clauzei inserata la pct. 4, din actul aditional nr. 28/23.03.2020 la Contractul Individual de Munca inregistat sub nr. 66/10.07.2006, obligarea partilor la plata diferentelor salariale reprezentate de sporul pentru conditii vatamatoare de munca, pentru perioada 23.03. _20 si obligarea partilor la plata cheltuielilor de judecata .
In fapt, reclamantul este incadrat la Serviciul de Publicitate Imobiliara, OCPI C., in functia de registrator carte funciara, gr. I a, urmare a aplicarii dispozitiilor Legii nr. 153/2017, beneficiind de un spor la salariu de 15%, reprezentand spor pentru conditii vatamatoare.
Reclamantul a mai aratat ca prin Decizia nr. 109/17.03.2020, directorul B. B., pentru asigurarea sigurantei salariatilor in conditiile pandemiei cu Covid 19, s-a dispus ca o parte dintre salariati sa deruleze activitate in regim de telemunca, prin aceasta decizie fiind mentionate masurile ce vor fi luate in vederea asigurarii desfasurarii de activitate in regim de telemunca.
Prin aceeasi decizie s-a hotarat in mod unulateral de catre angajator, ca pentru salariatii, pentru care angajatorul va decide ca activitatea sa fie derulata in regim de telemunca, sporul de conditii vatamatoare sa nu mai fie acordat pe durata starii de urgenta.
Pentru punerea in aplicare a Deciziei nr. 109/2020 au fost incheiate acte aditionale prin care s-au stabilit conditiile de derulare a activitatii, drepturile si obligatiile partilor, in acest act aditional, la art. 4 a fost inserata clauza privind suspendarea acordarii sporului pentru conditii vatamatoare pe durata starii de urgenta.
Reclamantul a aratat ca avand in vedere dispozitiile art. 35 din Legea 153/2017, a formulat contestatie la parata, contestatie ce a fost respinsa de catre B. B., solutia fiind comunicata la data de 05.05.2020.
Reclamantul considera ca nu poate fi luata in calcul sustinerea B. B.potrivit cu care sporul pentru conditii vatamatoare este justificat de buletinele de expertizare efectuate, buletine care au reflectat faptul ca sporul pentru conditii vatamatoare s-ar justifica numai in cazul conditiilor existente la sediul B. B. si nu la domiciliul salariatului.
Acordarea sporului pentru conditii vatamatoare s-a stabilit in temeiul dispozitiilor Legii 153/2017, acordarea acestui spor fiind justificata de tipul de activitate pe care il presupune derularea activitatii de catre salariatii OCPI.
Reclamantul a mai aratat ca in ceea ce priveste clauza inserata la art. 4, pct. 4 din actul aditional, acesta face mentiunea ca la semnarea actului aditional a facut in mod expres precizarea ca nu intelege sa-si insuseasca aceasta clauza, pe care o considera modificare unulaterala a unui element esential al raportului de munca .
Sustine ca desi atributiile executate sunt aceleasi, ca si in situatia in care activitatea s-ar desfasura la sediul institutiei, salariul incasat lunar este cu 15% mai mic decat cel stipulat in contractul individual de munca .
Reclamantul si-a intemeiat actiunea pe prevederile art. 41, art. 108- 110 CM, art. 6 si urmatoarele din Legea nr. 81/2018.
Reclamantul a solicitat instantei incuviintarea probei cu inscrisuri .
La data de paratul OFICIUL DE CADASTRU SI PUBLICITATE IMOBILIARA D_- B. B. a depus la dosarul cauzei intampinare prin care a solicitat instantei respingerea actiunii ca fiind neintemeiata.
Pe cale de exceptie paratul a invocat exceptia necompetentei materiale a Sectiei Conflicte de Munca si Asigurari Sociale a Tribunalului D., cu privire la anularea partiala a Deciziei nr. 109/2020, exceptie pe care paratul a solicitat instantei sa o admita si sa dispuna declinarea competentei in favoarea Sectiei de C. administrativ si Fiscal a Tribunalului D.
Pe fondul cauzei, paratul a aratat ca reclamantul a invocat faptul ca artibutiile executate sunt aceleasi, ca si in situatia in care activitatea s-ar fi derulat la sediul institutiei, salariul incasat lunar este cu 15% mai mic decat cel stipulat in contractul individual de munca, desi reclamantul are dreptate in ceea ce priveste afirmatia ca atributiile telesalariatilor sunt aceleasi cu cele pe care le-ar desfasura la sediul B. B., totusi locurile de munca si conditiile in care se desfasoara activitatile specifice fiecarei functii sunt diferite.
Paratul arata faptul ca, locul de munca in care reclamantul si-a desfasurat activitatea in regim de munca la domiciliu/telemunca, nu a fost expertizat de organele competente, astfel ca nu se poate stabili de catre parat sau de catre reclamant ca acesta a muncit in aceleasi conditii de munca iar acordarea in continuare a sporului pentru conditii vatamatoare in perioada lucrata la alt loc de munca decat cel expertizat ar fi lipsit de temei.
A mai aratat ca potrivit pct. 12 din Anexa la Ordinul 3388/2018, al MDRAP, locul de munca la care isi desfasoara activitatea personalul B. B.pentru care s-a determinat existenta a 6 factori de risc este situat in localitatea C., 4, jud. Dplj.
Paratul precizeaza ca efectele buletinului de determinare prin expertizare nu se pot extinde si cu privire la locurile de munca in care salariatii B. B.isidesfasoara activitatea in regim de munca la domicilui/telemunca prestata prin mijloace informatice.
Reclamantul a solicitat instantei judecarea cauzei in lipsa .
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta constata urmatoarele:
Prin cererea formulata reclamantul a. a solicitat, in contradictoriu cu paratul Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara(OCPI) D. anularea partiala a Deciziei nr 109/17.03.2020 emisa de angajator cu privire la masura suspendarii aplicarii clauzei pentru acordarea sporului pentru conditii vatamatoare pe durata starii de urgenta in cazul salariatilor ce vor presta activitate in regim de telemunca, anularea clauzei inserata la pct 4 din actul aditional nr 28/23.03.2020 la contractul individual de munca inregistrat sub nr 66/10.07.2006, obligarea la plata diferentelor salariale reprezentate de sporul pentru conditii vatamatoare de munca pentru perioada 23.03.2020 - 15.05.2020 si la cheltuieli de judecata .
Critica aceasta dispozitie luata de angajator pe considerentul ca au fost incalcate dispozitiile art. 41 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), art. 108 - 110 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) si art. 6 din Legea nr 81/2018.
Instanta constata neintemeiata contestatia formulata de reclamantul A. A. pentru urmatoarele:
Prin decizia nr 109/17.03.2020 emisa de directorul B. B. S-a reglementat munca la domiciliu/telemunca prestata prin mijloace informatice de catre salariatii institutiei, precum si a altor masuri in scopul prevenirii raspandirii COVID 19.
Articolul 4 din decizia nr 109/17.03.2020 stabileste modul in care se face salarizarea pe aceasta perioada pentru personalul angajat avand in vedere dispozitiile cuprinse in legea nr 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), cu modificarile si completarile ulterioare, legea securitatii si sanatatii in munca nr 319/2006 cu modificarile si completarile ulterioare.
Reclamantul A. A. , in perioada dedusa judecatii a desfasurat activitate in regim de telemunca.
Prin actul aditional nr 28/23.03.2020 la contractul individual de munca inregistrat sub nr 66/10.07.2006, angajatorul B. B. a modificat elemente din acest contract care au vizat locul de desfasurare a activitatii, drepturile si obligatiile partilor, iar la pct j s-a mentionat ca sporul pentru conditii vatamatoare de munca se suspenda incepand cu data incheierii actului aditional pana la data cand inceteaza starea de urgenta sau pana la aparitia altei cauze legale de incetare .
Sporul pentru conditii vatamatoare a fost acordat salariatilor din aceasta institutie avand in vedere factorii de risc profesional si locurile de munca din cadrul OCPI prin expertizarea stabilita prin buletinul de determinare nr 7 inregistrat la Directia de Sanatate Publica D.sub nr 281/18.01.2018 si B. B.nr 694/23.01.2018.
Potrivit Ordinului nr 3388/29.03.2018 al Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratii Publice privind acordarea sporului pentru conditii vatamatoare de munca personalului unor institutii publice, cu personalitate juridica, aflata in coordonarea acestuia - la pct 1 - s-a prevazut:
"1. Incepand cu luna martie 2018, personalul institutiilor publice subordonate Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara, institutie publica, cu personalitate juridica, aflata in coordonarea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, care isi desfasoara activitatea la locurile de munca prevazute in anexa, care face parte integranta din prezentul ordin, poate beneficia de spor pentru conditii vatamatoare de munca".
Reclamantul a. a semnat cu obiectiuni actul aditional la contractul sau individual de munca, apreciind ca in mod gresit i-a fost suspendat acordarea acestui spor.
Potrivit art. 41 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) modificarea contractului individual de munca este dominata de principiul legalitatii, modurile si cazurile in care poate interveni, motivele, conditiile procedurale, efectele si controlul fiind reglementate de lege.
Art 3 din Legea nr 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca stabileste:
"(1) Activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se prevede in mod expres in contractul individual de munca odata cu incheierea acestuia pentru personalul nou - angajat sau prin act aditional la contractul individual de munca existent.
(2) Refuzul salariatului de a consfinti la prestarea activitatii in regim de telemunca nu poate constitui motiv de modificare unilaterala a contractului individual de munca si nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara.
De asemenea, art. 6 din aceeasi lege prevede ca:
"(1) Telesalariatul beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne si contractele colective de munca aplicabile salariatilor care au locul de munca la sediul sau domiciliul angajatorului".
Textul de lege mai sus mentionat trebuie interpretat in raport de dispozitiile art. 160 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) care precizeaza componentele salariului: salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri .
Legat de sporuri, acestea constituie, in principal, un factor compensatoriu, pentru anumite conditii de munca sau pentru intrunirea de catre cel in cauza a unor cerinte speciale(profesionale sau de vechime in munca) c are confera eficacitate sporita muncii sale.
Sporul pentru conditii vatamatoare de munca nu reprezinta un drept, ci o vocatie care se acorda salariatilor care isi desfasoara activitatea la locurile de munca din cadrul B. B.pentru care s-a stabilit existenta mai multor factori de risc profesional prin buletinul de determinare prin expertizare nr 7 inregistrat la Directia de Sanatate Publica D.sub nr 281/18.01.2018.
Fiind numai o vocatie si deci nu un drept ce i se cuvine obligatoriu din lege, instanta apreciaza ca suspendarea acordarii acestui spor pe perioada starii de urgenta nu reprezinta o modificare unilaterala a salarizarii si deci a contractului individual de munca si nici o incalcare a art. 6 alin (1) din Legea nr 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, deoarece reprezinta o vocatie, are aplicabilitate temporara si nu deficitara, si nu constituie un element obligatoriu in constituirea salariului.
Pentru aceste considerente de fapt si de drept se va respinge contestatia .
Opinia asistentilor judiciari este conforma cu hotararea si considerentele acesteia.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Respinge contestatia formulata de reclamantul A. A. , cu domiciliul in C., H17, in contradictoriu cu parata OFICIUL DE CADASTRU SI PUBLICITATE IMOBILIARA D., cu sediul in C., 4, Jud. D.
Cu apel in termen de 10 zile de la comunicare, apel care se depune la Tribunalul D.
Suspendarea ordinului de destituire din functie. Cercetarea disciplinara a functionarului public pe perioada starii de urgenta. Pronuntaţă de: Curtea de Apel Pitesti, Decizia nr. 675 din 15.07.2020
Sporul acordat nelegal nu poate fi recuperat de angajator daca intra sub masura amnistiei fiscale si in cazul in care datoria salariatului nu este scadenta, lichida si exigibila Pronuntaţă de: Tribunalul Galati Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 153/2017, in sedinta publica din 21 februarie 2017
Acordarea sporului de fidelitate, stabilitate, complexitate si suprasolicitare neuropsihica Pronuntaţă de: Tribunalul Mehedinti - Sentinta comerciala nr. 4846 din data 08.11.2007
Stabilirea salariului de baza. Salariu de merit. Spor pentru complexitatea muncii. Spor pentru conditii vatamatoare Pronuntaţă de: Tribunalul Olt - Sentinta comerciala nr. 232 din data 18.05.2010
Functionar public. Modificarea raporturilor de serviciu prin vointa unilaterala a autoritatii publice. Revocarea detasarii. Legalitate Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 1697 din 21 martie 2007
Legalitatea sanctiunilor contraventionale/amenzilor aplicate pe durata starii de urgenta, conform OUG 1/1999 Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati