Prin urmare, imprejurarea ca dosarul a carui stramutare se solicita are ca obiect un litigiu de munca scutit de la plata taxei judiciare de timbru potrivit legii, nu are nicio relevanta in cadrul solutionarii unei cereri de stramutare pentru care legiuitorul prevede o taxa de timbru distincta, specifica unui asemenea incident procedural.
Prin cererea inregistrata pe rolul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Sectia I civila la data de 21.03.2016 sub nr. x/1/2016, petentul B. a solicitat stramutarea dosarului nr. x/46/2015 al Curtii de Apel Pitesti pentru motivele indicate pe larg in cerere
Prin rezolutia din 28.03.2016 a fost stabilit termen de judecata pentru solutionarea cererii de stramutare la data de 12.04.2016, in camera de consiliu, cu citarea partilor.
Prin aceeasi rezolutie, s-a dispus comunicarea cererii de stramutare intimatilor si citarea petentului cu mentiunea achitarii taxei judiciare de timbru in cuantum de 100 lei, conform art. 9 lit. b) din OUG nr. 80/2013.
Prin citatia emisa la data de 28.03.2016 si comunicata la data de 31.03.2016, s-a pus in vedere petentului sa achite taxa judiciara de timbru in suma de 100 lei potrivit dispozitiilor legale anterior mentionate.
Prin cererea inregistrata pe rolul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Sectia I civila la data de 4 aprilie 2016, petentul B. a solicitat, in temeiul dispozitiilor art. 39 alin. (1) din OUG nr. 80/2013, reexaminarea taxei judiciare de timbru in cuantum de 100 lei stabilita prin rezolutia mai sus mentionata, aratand ca litigiul in raport de care s-a formulat cererea de stramutare este unul de munca, scutit de la plata taxei judiciare de timbru, sens in care in mod gresit a fost stabilita in sarcina sa o atare obligatie .
In subsidiar, petentul a solicitat acordarea ajutorului public judiciar potrivit OUG nr. 51/2008, sub forma scutirii de la plata taxei judiciare de timbru, intrucat nu dispune de venituri care sa-i permita a se conforma obligatiei stabilite de instanta, respectiv locuieste singur, nu are loc de munca, realizeaza venituri sub 300 lei lunar, are de platit cheltuieli de judecata stabilite in sarcina sa in alte litigii, situatie fata de care, prin respingerea prezentei cereri, s-ar limita accesul acestuia la justitie in realizarea drepturilor deduse judecatii.
Cererea a fost insotita de acte doveditoare .
Analizand cererea, Inalta Curte constata urmatoarele:
Potrivit art. 1 alin. (1) din OUG nr. 80/2013 ``Actiunile si cererile introduse la instantele judecatoresti, precum si cererile adresate Ministerului Justitiei si Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sunt supuse taxelor judiciare de timbru prevazute in prezenta ordonanta``, iar conform art. 9 lit. b) din acelasi act normativ, cererile de stramutare in materie civila se timbreaza cu suma de 100 lei.
Se observa ca stramutarea reprezinta o institutie procesuala prin intermediul careia, in situatiile strict determinate de lege si in scopul asigurarii impartialitatii depline a actului de justitie, se poate transfera judecata unui litigiu de la instanta competenta la o alta instanta de acelasi grad .
Avand in vedere natura juridica, scopul si finalitatea acestei institutii, rezulta ca in cadrul stramutarii nu sunt dezbatute aspecte legate de fondul cauzei, taxa judiciara de timbru fiind stabilita independent de natura pricinii in raport de care s-a formulat o atare solicitare.
Astfel, contrar argumentelor petentului formulate in cadrul cererii de reexaminare, imprejurarea ca dosarul a carui stramutare se solicita are ca obiect un litigiu de munca scutit de la plata taxei judiciare de timbru potrivit legii, nu are nicio relevanta in cadrul solutionarii unei cereri de stramutare pentru care legiuitorul prevede o taxa de timbru distincta, specifica unui asemenea incident procedural.
In ceea ce priveste solicitarea subsidiara a petentului de acordare a ajutorului public judiciar sub forma scutirii de la plata taxei judiciare de timbru, se retine ca potrivit art. 11 alin. (1) din OUG nr. 51/2008 ``Cererea de acordare a ajutorului public judiciar se adreseaza instantei competente pentru solutionarea cauzei in care se solicita ajutorulaa��A�``, prezentul complet de judecata fiind legal investit cu solutionarea exclusiva a cererii de reexaminare a taxei judiciare de timbru conform dispozitiilor art. 39 alin. (1) din OUG nr. 80/2013 invocate chiar de catre petent in cererea formulata.
Pentru aceste considerente, Inalta Curte a respins, ca neintemeiata, cererea de reexaminare a taxei judiciare de timbru formulata de petentul B.
Decizia C.C.R. nr. 749/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Codul de Procedura Civila precum si ale unor dispozitii din OUG 80/2013 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 29/2019 - respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. (2) din OUG nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Cereri consecutive de acordare a ajutorului public judiciar formulate cu rea-credinta Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 780 din 14 aprilie 2016
Cerere de reexaminare a taxei judiciare de timbru Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 3001 din 9 octombrie 2014
Dovada platii taxei judiciare de timbru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - SECTIA A V-A CIVILA, DECIZIA CIVILA NR. 700 din 02.04.2013
Obligatia de timbrare a caii de atac exercitata de o societate intrata in insolventa Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - SECTIA A V-A CIVILA, DECIZIA CIVILA NR. 260 din 05.02. 2013
Anularea cererii ca insuficient timbrata.Neindicarea valorii obiectului cererii de chemare in judecata Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - SECTIA A V-A CIVILA, DECIZIA CIVILA NR.12 din 16.01. 2013
Ajutorul public judiciar � beneficiari, forme, conditii de acordare Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Restituirea/compensarea taxei de timbru Sursa: EuroAvocatura.ro