Pentru a dispune astfel, tribunalul a retinut ca intre SC TBILIFN SA Bucuresti si reclamanta SC HC SRL s-a incheiat contractul de leasing financiar cu nr. 56821 din data de 9 iunie 2008 privind achizitionarea unei autoutilitare marca Peugeot ......, pentru inmatricularea careia, la data de 27 iunie 2008, firma de leasing a achitat achite suma de 2821,93 lei cu titlu de taxa de prima inmatriculare.
Tribunalul a retinut ca taxa de prima inmatriculare achitata de catre reclamanta pentru a inmatricula o masina noua care nu a fost niciodata supusa unei astfel de operatiuni conform art. 1 pct. 202 din Legea nr. 343/2006 care modifica Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal nu aduce atingere art. 90 din TCE. Mai mult, in orice stat membru orice persoana care achizitioneaza pentru prima data o masina si care trebuie sa fie inmatriculata pentru prima data este obligata sa achite o astfel de taxa pentru realizarea inmatricularii. In cazul de fata, arata tribunalul, reclamanta a achizitionat de la firma de leasing o autoutilitara noua, fara sa fie supusa unei astfel de taxe, iar pentru a putea circula pe drumurile publice trebuie sa achite o suma de bani cu acest titlu . Motivul invocat de catre reclamanta ca aceasta taxa ar incalca art. 90 din TCE nu poate fi luat in considerare, deoarece aceasta obligatie fiscala este instituita in statele membre ale UE pentru prima inmatriculare.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamanta SC HC SRL, solicitand instantei modificarea ei in sensul admiterii actiunii sale astfel cum a fost formulata.
In motivarea recursului sau, reclamanta a aratat ca taxa este discriminatorie intrucat dispozitiile din dreptul comunitar au prioritate fata de dreptul national, iar in Romania, stat comunitar, nu se percepe nici un fel de taxa pentru autoturismele produse si inmatriculate ori reinmatriculate in tara noastra, dar se percepe o astfel de taxa pentru autoturismele inmatriculate deja in celelalte state comunitare si reinmatriculate in Romania dupa aducerea lor in tara, ceea ce echivaleaza cu o diferenta de tratament, ceea ce constituie o discriminare a regimului juridic fiscal si contravine dispozitiilor art. 90 din Tratatul Constitutiv al Uniunii Europene.
Prezenta in fata instantei in sedinta publica de astazi, prin reprezentant, parata intimata AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA a solicitat respingerea recursului ca nefondat, invederand faptul ca autovehiculul importat este nou, iar nu second hand.
Examinand cauza sub toate aspectele sale potrivit disp. art. 3041 C.pr.civ. si cu precadere prin prisma criticilor aduse sentintei de catre recurenta, Curtea apreciaza recursul acesteia ca nefondat, pentru urmatoarele considerente:
1. O prima observatie care se impune este aceea ca reclamanta nu aduce nici un fel de critici hotararii instantei de fond, motivele de recurs invocate fiind cu totul straine de argumentele solutiei tribunalului, pe care nu le abordeaza in nici un fel.
Dimpotriva, invoca aspecte straine si de natura pricinii, facand vorbire, atunci cand sustine discriminarea, despre "taxa pentru autoturismele inmatriculate deja in celelalte state comunitare si reinmatriculate in Romania dupa aducerea lor in tara", in conditiile in care nu ne aflam intr-o atare ipoteza.
2. Aspectul esential al cauzei, surprins si solutionat corect de prima instanta, este acela ca autovehiculului pentru care s-a achitat taxa a carei restituire se solicita nu este un autoturism second hand, ci unul nou.
In raport de acest aspect, nu exista pretinsa incalcare a prevederilor art. 110 alin. 1 TFUE (fost art. 90 alin. 1), text potrivit caruia "Nici un stat membru nu poate sa impuna, in mod direct sau indirect, asupra produselor altor state membre, impozite interne de orice natura in plus fata de cele impuse direct sau indirect asupra produselor interne similare".
Pentru a aprecia asupra incidentei acestui text in privinta taxei speciale de inmatriculare achitata in concret in prezenta cauza, astfel cum a fost aceasta reglementata in legislatia nationala, Curtea a analizat mai intai jurisprudenta Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene in cauze privind reglementari similare ale altor state membre (cauza C-345/93 Nunes Tadeu, cauza C-393/98 Gomes Valente, cauza C-101/00 Tulliasiamies si Antti Siilin, cauza C-313/05 Brzezinski si cauzele conexate C-290/05 si C-333/05 A�kos NA�dasdi si NA�meth Ilona).
Instanta comunitara a statuat astfel ca art. 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca interzice impunerea unei taxe precum cea in discutie, daca aceasta taxa:
* Este perceputa la prima inmatriculare pe teritoriul unui Stat membru a autovehiculelor second hand,
* Valoarea acesteia, determinata exclusiv de caracteristicile tehnice ale autovehiculului (tipul motorului, capacitatea acestuia) si de clasificarea de mediu, este calculata fara luarea in considerare a deprecierii reale a vehiculului, astfel incat excede valoarea reziduala a aceleiasi taxe, incorporata in valoarea de piata a autovehiculelor second hand similare deja inmatriculate in statul membru respectiv.
4. Prima observatie care se impune, esentiala pentru solutionarea cauzei, este aceea ca jurisprudenta mentionata este incidenta doar in privinta obligatia de achitare a taxei speciale pentru autovehiculelor second hand, iar nu si a celor noi, cum este cazul in speta.
Legalitatea taxei in privinta autovehiculelor noi este in afara oricarei discutii, in raport de statuarea CJCE in Cauza C-113-94 Casarin (art. 110 TFUE nu interzice aplicarea reglementarilor nationale privind taxarea autovehiculelor cat timp aceasta nu are ca efect favorizarea vanzarii autovehiculelor din productia interna in detrimentul vanzarii autovehiculelor importate din alte state membre) si Cauza C-47/1988 Comisia c. Danemarca (art. 110 TFUE interzice sa se aplice produselor altor state membre impozite directe mai mari decat cele care se aplica produselor nationale similare sau impozite interne de natura sa protejeze indirect alte sectoare de productie), coroborat cu modul identic de calcul al taxei atat pentru autovehiculele produse in tara, cat si pentru cele importate.
Prin urmare, in lumina tuturor considerentelor expuse mai sus, retinand ca autovehiculul pentru care s-a achitat in speta taxa speciala nu este autovehicul second hand, pentru a se retine incidenta reglementarii comunitare cuprinsa in art. 110 TFUE, astfel cum a fost conturat jurisprudential de CJCE in materia specifica a taxei de prima inmatriculare, astfel ca taxa impusa in cauza nu este discriminatorie, nefiind intrunit in cauza nici un motiv de nelegalitate a taxei - in temeiul disp. art. 312 alin. 1 C.pr.civ. - va respinge ca vadit nefondat prezentul recurs.
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Negocierea si includerea clauzei de confidentialitate in contractul individual de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Temeinicia concedierii care in aparenta nu are la baza motive care tin de persoana salariatului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Acordarea nejustificata a calificativului nesatisfacator. Metoda de hartuire la locul de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Dreptul utilizatorului de a dispune incetarea contractului individual de munca a salariatului temporar pentru motive disciplinare Pronuntaţă de: Curtea de apel Bucuresti
Anulare Hotarare CNSSU privind instituirea carantinei si interzicerea de participare doar la evenimente religioase Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL SUCEAVA SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL Sedinta publica din 24 mai 2021 Dosar nr. 479/32/2020
Restituirea, cu titlu de plata nedatorata, a drepturilor salariale incasate fara temei legal Pronuntaţă de: Decizia civila nr.410/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Comunicarea publica a fonogramelor. Obligatia utilizatorului de a achita organismelor de gestiune colectiva remuneratiile cuvenite atat artistilor interpreti sau executanti cat si producatorilor de fonograme Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 2516 din 24 noiembrie 2020
Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020
Modificarea salariului si a altor clauze esentiale din contractul de munca. Interpretari jurisprudentiale Sursa: MCP avocati
Cand si cum se acorda daune morale in litigiile de munca? Sursa: MCP avocati
Plata drepturilor cuvenite salariatilor detasati. Aspecte particulare Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Inlaturarea inechitatilor salariale dintre functionarii publici. Anularea hotararilor Consiliilor Locale Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Perimarea executarii silite. Termenul de invocare Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Hotarare definitiva pronuntata intr-un litigiu privind nerespectarea dreptului de interventie asupra datelor si a dreptului de opozitie Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Cererea abuziva a falimentului introdusa de catre creditor. Mijloacele de aparare ale debitorului vizat Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati